Tmavomodrý Svet (2001)

Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Denemarken
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jan Sverák
met Ondrej Vetchý, Krystof Hádek en Tara Fitzgerald

Twee toegewijde vrienden, geoefende piloten, worden overgeleverd aan het grove geweld van WO II. Door omstandigheden, die buiten hun macht liggen, raken ze verwikkeld in een driehoeksverhouding met een mooie vrouw. En dat dreigt hun vriendschap te vernietigen terwijl ze ook in de lucht hierdoor risico lopen. Uiteindelijk zal door zelfopoffering blijken dat hun band sterker is dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden.

Prima oorlogsfilm en uitstekend verhaal.

Verschrikkelijk goede film, eindelijk weer een NON-Hollywood film. Het acteerwerk is prachtig, en de CG is super netjes gedaan!
Deze film overtreft Pearl Harbor met kop en schouders. Deze vergelijking wordt snel gemaakt omdat ze allebei over het "vlieggedeelte" gaan.

Ik geef de film 4,5 ster!

bram eijkman
Ja heel mooie film
Met name WO II vliegtuig liefhebbers

Verschrikkelijk dat de piloten na de oorlog gevangen kwamen te zitten terwijl het eigenlijk helden waren in onze ogen.

avatar van Timmy757
Goede film, sterk geacteerd, mooie actiescenes, uitstekend verhaal wel een beetje een raar einde.Kortom een aanrader! 4*.

avatar van Leo1954
Een wat onwaarschijnlijk sentimenteel liefdesverhaal, maar wel onderhoudend. Prachtig gefilmd en het gegeven van de verschrikkingen die deze piloten ook na de oorlog hebben moeten doorstaan, maakt het toch een interessante film.

avatar van Baggerman
Prima oorlogsfilm, die me wel sterk deed denken aan deze sterk ondergewaardeerde eerdere film! Een beetje 'Riders in the Sky' deel II.

De duurste Tsjechische film ooit (of in ieder geval tot dan toe!) en dat zie je er wel aan af, want men heeft het geld goed besteed. De special effects zien er mooi verzorgd uit en de huur van de dure Spitfires was het wel waard, denk ik. Ook juich ik het toe dat men gewoon Engelse acteurs (o.a. Charles Dance en Tara Fitzgerald) en Duitse acteurs gebruikt voor de rollen van die nationaliteit, wat de film zóóó' enorm veel realistischer helpt te maken.

Voorts een prima meeslepend verhaal, welk nog tragischer wordt door het lot van deze piloten na de oorlog.

O, ja, de film bevat één van de best acterende honden ooit!

avatar van madmax1
Best wel jammer dat deze film niet voor iedereen te zien is .
Tmavomodrý- Svet.
Een groep Tsjechische vliegeniers aangemeld bij de R.A.F. om mee te vechten in een Spitfichter tegen de vijand in hun bezet land.
Prachtig verhaal realistisch ook al vanwege ieder spreekt zijn eigen taal , mooie romance doorheen verworven van twee vrienden verliefd op een vrouw met tragische afloop
De acties doen voor geen enkele hoog geplaatste vliegeniers film onder. Voor mij een de beste CGI digitaal computer gestuurde scènes .
Hopende voor de liefhebbers van dit genre komt hij op tv of bioscoop want films van dit niveau kan men niet onthouden,aanrader.