Grey Owl (1999)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Drama / Western
117 minuten (Canada) / 118 minuten (Verenigd Koninkrijk)

geregisseerd door Richard Attenborough
met Pierce Brosnan, Annie Galipeau en Stewart Bick

De indiaanse pelsjager Archie Grey Owl (Brosnan) en zijn partner Pony leiden een teruggetrokken bestaan in de Canadese bossen. Door zijn krantenartikelen over het leven in de wildernis en de bedreiging van de Canadese natuur, is Grey Owl een bekendheid geworden. Voor promotie van zijn autobiografie reist Grey Owl naar Engeland, waar hij met open armen ontvangen wordt. Tot een journalist een zwarte periode uit Grey Owls leven oprakelt.

avatar van You_bastard
Niet echt boeiend genoeg daarom 2 1/2 *

avatar van bioscoopzaal
Zeg maar gerust: James Bond met vlechtjes.

Geen erg goeie film, saai zelfs.

1.5 sterren

Mooi gefilmd, maar toespraken van de hoofdrolspeler volstrekt ongeloofwaardig en belachelijk. En inderdaad: Brosnan met vlechtjes...

avatar van brielen
Prachtige vertolking. Mooie natuurbeelden.

avatar van Lexcoaster
Mooie, rustige film. Mooi acteerwerk en dito cinematografie, maar het geheel heeft wellicht een te laag tempo om werkelijk te blijven boeien voor 120 minuten. 3*

avatar van jumpstylemovie
Deze film is nu op RTL 4.
Niet bijster interresant. Film is eerder saai als vermakelijk en de Cast is ook niet ontzettend goed.

avatar van SiD3Sp|N
Slappe film, slecht acterende tegenspeelster en een slap verhaal. Flutfilm...

avatar van A.L.I.E.N
Bwa, had er inderdaad wel wat meer van verwacht. De film was vooral visueel niet bijster sterk (Op de laatste shot na!). Het had nogal de goedkope stijl van een TV filmpje. De trailer zag er echter veel beter uit, en maakte me warm. Maar toch kwam ik een beetje bedrogen uit! Wel sterk geacteerd door Pierce Brosnan! En het verhaal, alez verhaal: het is gewoon een stukje uit het leven van de echter Archibald "Grey Owl". Maar in het begin was het wel vermakelijke, maar om niet genoeg om de volle 2 uur te doen boeien. Toch vond ik de film wel redelijk goed, en het is een blijft entertainment he, voor op een zondag ofzo.

Alez, een 3.0.

avatar van erik neuteboom
Vanavond voor de derde keer gezien, ik blijf dit een prachtige film vinden, mede vanwege mijn passie voor de natuur en mijn waardering voor de indianen cultuur. Het is genieten van de overweldigende Canadese natuur (omgeving Alberta) en we krijgen ook mooie shots van de indianen in volle glorie te zien, vooral de hoofdtooien van de Sioux indianen zijn zeer fraai. Maar het gaat in dit waargebeurde verhaal om de koppige eenling Grey die een brutale en verwende indiaanse ontmoet. Zij dwingt zich aan hem op, hij moet er eerst niets van hebben maar langzaam gaat hij om haar geven en haar ook waarderen. Want langzaam verdwijnt zijn koppigheid omdat zij hem steeds een spiegel voorhoudt, dit is mooi uitgewerkt met de focus op de elementen puurheid en wijsheid, twee belangrijke troeven bij indianen! Hoewel Grey Owl bijna 2 uur duurt heb ik me niet verveeld, er gebeuren genoeg mooie, ontroerende en ook wel hartverscheurende dingen: van de momenten met de jonge bevers en de lezingen van Grey Owl in Engeland tot de schaterlachende groep Sioux indianen en het samenzijn met zijn tantes in Engeland, prachtig gespeeld, zo ontroerend en warm. En het laatste kwartier is erg meeslepend, mooie climax. Nogmaals, een prachtfilm voor liefhebbers van indianencultuur, natuur en toch ook wel een beetje romantiek. Hier krijg je de tijd om al het fraais op je te laten inwerken. Ik heb dat zeker niet als saai of langdradig ervaren, eerder als een verademing in vergelijking met al die films vol flitsende beeldmontages, 10 shots in 5 seconden of een spervuur aan computeranimaties. Dat is ook het tijdsbeeld tegenwoordig, alles moet snel en overdadig, zo niet, dan worden mensen onrustig of raken verveeld. Daarom zie ik Grey Owl als een heerlijke wandeling in de natuur, rustig om me heen kijkend en genietend, de tijd nemen dingen in me op te nemen, prachtig toch!?

avatar van movieonly
slechtste film ooit gemaakt , tenenkrommend om te kijken.

lezertje
Wat een dweil van een film. Pierce Brosnan als indiaan met vlechtjes is te belachelijk voor woorden.