Robinson Crusoe (1997)

Alternatieve titel: Daniel Defoe's Robinson Crusoe

Avontuur / Drama

geregisseerd door George Miller (I) en Rod Hardy
met Pierce Brosnan, William Takaku en Lysette Anthony

1718, Londen. Daniel Defoe krijgt het dagboek van Robinson Crusoe, die in 1703 vluchtte op aanraden van zijn geliefde voor wie hij een duel won maar wier ouders hij niet onder ogen durfde te komen. Hij lijdt echter schipbreuk en belandt op een eiland. Hij past zich aan, aan zijn omgeving en redt het leven van een inboorling die hij Friday noemt.

avatar van pooper
best wel mooi verfilmd

een strakke 3,0

Cliché, cliché en cliché. Te slecht voor woorden, al was die doedelzak en het accent van mr Brosnan wel aardig gevonden, maar verder blijft het behoorlijk aan de oppervlakte. Half puntje voor de doedelzak...;-(

avatar van sofripa
Tja, beetje vlakke vertoning. De acteurs doen hun best, de regiseur niet . Het boek is 100x beter. Deze filmversie is nog de beste versus de overige pogingen. 2,5 sterren

avatar van mcdaktari
ik heb onlangs deze film weer gekeken en heb hem gelijk met een halve ster verhoogd. Dit verhaal van Robinson Crusoe heeft me altijd al erg aangesproken, als klein kind vond ik het al een prachtig verhaal. De oude versie was vroeger al 1 van m'n favorieten films.
Ik moet zeggen dat P Brosman het helemaal niet onverdienstelijk doet in deze rol. Trouwens ook een zeer mooie lokatie wat ze ervoor uit hebben gekozen, wie wil daar nou niet aan stranden

rose
Home Alone...maar dan in the jungle.

avatar van Jan met de pet
Redelijke avonturenfilm, niet meer en niet minder : 3,0

avatar van erik neuteboom
Prachtige verfilming van Daniel Defoe zijn legendarische avonturen roman met een vleugje romantiek. Ik heb vooral genoten van de sfeervolle beelden met veel oog voor detail, van het degen duel in het begin en het vergaan van het schip daarna tot de beelden van de natuur op het eiland, de inventiviteit van Robinson Crusoe om te overleven (al die knutselpartijen met hout, schitterend) en vooral de interactie met de perfect gecaste Vrijdag. Net zoals in de imposante film The Mission maken we hier mee dat de zich superieur wanende en godvrezende blanke heel wat kan leren van die zogenaamde ‘wilden’, dit is sterk in beeld gebracht en goed gedoseerd op het gebied van dramatiek. Verder heb ik genoten van Pierre Brosnan die heel soepel een personage neerzet die past in een avonturenfilm voor de hele familie met als lekker extraatje zijn sappige Schots en die doedelzak. Een visueel hoogtepunt is de manier waarop Robinson en Vrijdag het leger inboorlingen te lijf gaan met allerlei ingenieuze uitvindingen, Da Vinci zou er trots op zijn. Een heerlijke film, zeker voor een weekend vol sneeuwbuien ….

avatar van aspro
De versie uit 2003 met in de hoofd rol Pierre Richard als Robison.
En Nicolas Cazalé als vrijdag op 2dvd's van elk 90minuten.
En ook zeer mooie lokatie's (ged. op Cuba)

avatar van Richard_Voorhees
Een niet zo spectaculaire Robinson verfilming met een maar matig acterende Brosnan. Bij mij deed deze verfilming het helaas niet zo goed.

avatar van Geno
Ik was van plan eens even kritisch te kijken... zomaar..., maar eerlijk is eerlijk; het is een prima film waarin je zomaar wegglijdt! Het is onderhoudend, het heeft een gepast moralistisch tintje, en, last but not least (daar had de hele film mee kunnen floppen); er werd uitstekend geacteerd door Pierce Brosnan. Zijn talent is groot genoeg om deze film te kunnen dragen. Misschien overdrijf ik als ik zeg dat het voor dit genre (als het al een genre is) misschien wel een toppertje is!

Daarom een 3.5 *

avatar van timmy91
Gisteren deze film bekeken en moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was. Acteerprestaties waren prima door Brosnan en kon me makkelijk inleven in het verhaal. Verder vond ik de locatie natuurlijk super. Het is gewoon een film die lekker weg te kijken is. Heb me geen seconde verveeld door het goede tempo wat in het verhaal zat. 3,5 ster waard!

goeie film... weer is wat anders dan al die actie en explosies overal

avatar van coldstorm
ik vond het geen slechte film alleen het is jammer dat niet alles in het verhaal in deze film wordt gestopt
ik ben totaal geen fan van brosnan maar in deze film vond ik hem aardig spelen
maar ook over deze film hoop ik dat er ooit een uitkomt die meer in gaat hoe het verhaal ook gaat
toch nog voldoende voor mij.

avatar van Billy-Pilgrim
Behoorlijk matige, misschien wel gewoon slechte, film. Het verhaal wordt ontzettend kort door de bocht vertelt waardoor je geen enkele binding met de personages ervaart. Daarbij moet zeker gezegd wordt dat Brosnan echt een slechte acteerprestatie neerzet hier. Het is bij vlagen zeer theatraal. Verder gebeurt er bar weinig wat memorabel is. Saai gefilmd, saaie soundtrack. Gewoon het boek lezen dus.

Wat wel interessant was, is dat dit ondanks de ontzettend verheven houding van Brosnan t.o.v. Friday, dit een zeer progressief boek was voor de tijd waarin het gemaakt is. Een blanke man die een echte vriendschap ontwikkeld met een eilandbewoner uit de Stille Oceaan. Dit boek heeft in zijn tijd waarschijnlijk nogal tegen wat schenen geschopt. Maar goed, dat is niet een verdienste van deze film.

avatar van cantforgetyou
Dit viel toch wel erg tegen. Het enige pluspunt is Pierce die er gewoon goed uitziet. Zelfs met zijn lange haren. Hij lijkt net op één van die gasten uit Modern Talking band uit de jaren 80. Verder is dit gewoon slecht. Geen spanning. Domme dialogen. Slechte uitwerking. Zonde van je tijd.