American Gigolo (1980)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Schrader
met Richard Gere, Lauren Hutton en Hector Elizondo

Julian verdient zijn geld als escort voor rijke dames in L.A. Hij begint een relatie met Michelle, de vrouw van een politicus. Als een van zijn klanten wordt vermoord, begint Julian steeds dieper in de problemen te raken...

avatar van petey
Hoofdrol wordt vertolkt door de kleding.

Vind ik terecht, gezien het onderwerp. In dat vak loop je altijd in je zondagse kleren, toch ?

sydney
0,5 ster. Kon niet lager. Tja, Richard Gere is niet één van mijn favorieten.

0,5 ster. Kon niet lager. Tja, Richard Gere is niet één van mijn favorieten.
ja, best wel klote, deze film (en weer één die ik nog niet gevoted had)

avatar van Mischa
Vond hem eerste keer ook wel naadje, maar moet na revisie toegeven dat het allemaal best meevalt.

Erg lekkere begintune van Blondie, Call me. De film vond ik ook wel goed.

Soms zijn mislukte films (en deze film is mislukt, laat dat gezegd zijn) toch erg leuk om naar te kijken. En dit is er zo een. Mooie momenten: Gere zoekt zijn kleren uit (tientallen tinten beige) terwijl hij het prachtig toepasselijke The love I saw in you was just a mirage van Smokey Robinson meezingt; de eerste ontmoeting met Laurel Hutton.
Daarnaast zitten er vreselijke dingen in: het belachelijke happy end (terwijl de film veel wegheeft van een noodlotsdrama) en de bizarre sexscene met Hutton. Toch drie sterren.

avatar van katie morosky
Een film die begint in major en eindigt in minor. Positief : inderdaad, de kleding (een doorbraak voor Armani) de openingsscene met Blondie op de achtergrond. Negatief: de ontknoping is erg irritant, de slotscene is verschrikkelijk.

avatar van JoeCabot
Erg slechte film. Toen ik hem aan het bekijken was zat ik met het gevoel van: "Het is nog maar zo laat, en ik ben al moe..." Later bleek dat het gewoon aan de film lag! Erg saai dus allemaal. Zeker niet kijken als je iets beters te doen hebt...

avatar van U-96
Aparte film, maar niet bijzonder. Wel leuk voor een keer. Jammer van het kuteinde!

avatar van Dennis Evahi
...."Call me!!! ..call me anytime, call me"....het begin van de film vind ik "cool" mooi plaatje, toffe auto, Blondie op de achtergrond. Jaaaaa, hij heeft alles onder contole. He's te man. Halverwege de film kakt de film iewat in, wat te wijten is aan het aantal chliché's.

Ik geloof dat John Travolta bedankte voor deze rol. Leek misschien in eerste instantie niet verstandig maar noem mij 1 hele grote filmrol van Gere? Typisch zo'n acteur die alleen maar blijft hangen in slappe thrillers (Primal fear vind ik nog goed) maar dan nog.....zijn carriére k(r)abbelt maar door en door. Nooit echte hoogvliegers heeft hij. Wel altijd werk, ja dat wel!

** en een half

Ik ben grote Gere-fan, maar deze vind ik toch sterk overroepen. Misschien dat het voor de tijd waarin de film werd uitgebracht wel allemaal het van het was, maar ik vond het tegenvallen. Qua verhaal middelmatig, weinig boeiend, Just a movie

avatar van niethie
Had de film vroeger al eens gezien maar heb hem net maar weer eens uit de kast getrokken en wat een duf zooitje was dit bij elkaar zeg, het acteerwerk (en dan met name van Gere) is af en toe zo slecht dat je je lach niet in kan houden maar goed ik wist natuurlijk allang dat hij niets anders kon dan enkel de pretty boy uit hangen, het simpele plotje draait op niets uit, de film barst van de saaie scenes en spannend is het al helemaal nergens, de enigste pluspuntjes die me toch nog een beetje positief houden zijn de mooie locaties en de prima score van Moroder maar voor de rest zou ik dit niemand aan durven raden (want dit is echt pure tijdverspilling)

1,5 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mislukte film in vele opzichten. De film is o.a. rommelig en langdradig. Werd destijds een zeer groot succes puur en alleen vanwege Gere, hét sexsymbool van die tijd. Gemiddeld.

De locaties, mercedes SL's, italiaanse pakken, goede soundtrack en LA, kan niet beter dus.

avatar van goongumpa
Veel mensen gaan deze film met de verkeerde verwachtingen kijken: het is geen spannende thriller, maar een langzame karakterschets van American gigolo Julian en zijn stad Los Angeles. De nachtelijke stadsscènes zijn prachtig gefotografeerd en doen sterk denken aan die in The Killing of a Chinese Bookie; met name de nachtclubscène is duidelijk door Cassavetes geïnspireerd. Schrader speelt met goed en kwaad (Julian wordt gered door een leugen) en weet het sentiment slim te vermijden. De score is wat minder en de film kent wat dode momenten, maar al bij al is hij zeker de moeite waard.

avatar van WanderingStar
Zonde... halve punt van de 4 sterren af vanwege het verrotte halfbakken einde..

Verder heerlijke film.. de sfeer.. de auto.. de 80's ... geweldig!!

avatar van daxclusive
Best een aardige film, lag toevallig in de grabbelbak voor €2.99 dus maar meegepakt. Oude films omstreeks 1980 zijn vaak wel goed en Richard Gere is een goede acteur. De film was redelijk pakkend met een aardige verhaallijn. Toch miste ik net wat meer spanning, camerawerk was op en top voldoende. Een drama kon ik het ook niet echt noemen. De film geef ik een 2.5 als eindcijfer.

Meer een doordingende karakterschets en een portret van eenzaamheid dan een opzichtige thriller, want deze soap verloopt te traag om spannend te zijn. Een charismatische en aantrekkelijke Richard Gere lijkt meer dan dertig jaar geleden geknipt voor de rol van escort boy: hij is koel, liefde- en wezenloos en tegelijkertijd o zo kwetsbaar en aandoenlijk en hij durft geheel uit de kleren te gaan. In soms ijzige beelden zie je de eenzaamheid en de behoefte aan emotionele contacten. Lang niet zo'n slechte film als ik me dacht te herinneren.

avatar van stefan dias
Was totaal niet spannend.
Wordt wel een beetje gecompenseerd door de geweldige sfeer, muziek, licht en de prima Gere en verrukkelijke Hutton.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film..
Goed verhaal...
Ouderwetse film...
Prima acteerwerk...
Wel leuk jonge bekende acteur Richard Gere...
Geen HD aanwezig, wel goed kwaliteit breedbeeld...
Goed geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Aapje81
Typische jaren 80 film die sfeervol begint maar lichtelijk ontspoort zodra er meer nadruk komt te liggen op een nietszeggende thriller plot, Gere is echter overtuigend als Gigolo en ook Lauren Hutton doet het prima. Alleen jammer dat er onvoldoende materiaal is om een hele film te blijven boeien. Wat meer erotiek en wat minder het verhaaltje had de film best goed gedaan.

Gemiddeld

Veel meer stijl dan inhoud deze American Gigolo.
Gere, perfect gekleed en rijdend in een mooie Merc, leidt een hedonistisch maar leeg leven. Zijn niet-doorsnee baan brengt hem in problemen maar lijkt hem uiteindelijk ook een meer dan oppervlakkige relatie op te leveren.
Puur vanwege de mooie beelden op blu-ray gekocht maar zoals gezegd, het verhaaltje stelt weinig voor. Mooi tijdsbeeld van de vroege jaren tachtig. Misschien wel daarom is de film voor mij een geflatteerde 3* waard.

avatar van missl
Flauw niemendalletje waarin Gere vooral heel moeilijk kijkt de hele tijd. Gere speelt het baasje, geld zat, vrouwen zat en looks zat (al zie ik dat niet zo). Totdat er problemen komen, dan komt de moeilijke blik (die de hele tijd al wel in beeld was maar dan in mindere mate) en dan gaat het allemaal niet meer zo makkelijk. Volgens mij is hij dan zelfs gestopt met scheren want je ziet ineens 4 haartjes op zijn kin. Anyhow leuke foute muziek, voor de rest flauw.

avatar van chiel
Die seks-scène, wat moeten we daar nou van denken? Kunst of onzin? De film als geheel was overigens beter dan ik op grond van recensies had verwacht. En Gere zag er toen wel erg goed uit, speelt ook naar behoren.