• 8.296.777 stemmen

Met onder meer: Richard Gere, Lauren Hutton en Héctor Elizondo

Releasedatum: 2 mei 1980

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot American Gigolo

"He's the highest paid lover in Beverly Hills. He leaves women feeling more alive than they've ever felt before. Except one."

Julian verdient zijn geld als escort voor rijke dames in L.A. Hij begint een relatie met Michelle, de vrouw van een politicus. Als een van zijn klanten wordt vermoord, begint Julian steeds dieper in de problemen te raken...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Judy Rheiman

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

Hoofdrol wordt vertolkt door de kleding.

avatar van hugohei

hugohei

Vind ik terecht, gezien het onderwerp. In dat vak loop je altijd in je zondagse kleren, toch ?

avatar van sydney

sydney

0,5 ster. Kon niet lager. Tja, Richard Gere is niet één van mijn favorieten.

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

0,5 ster. Kon niet lager. Tja, Richard Gere is niet één van mijn favorieten.
ja, best wel klote, deze film (en weer één die ik nog niet gevoted had)

avatar van Mischa

Mischa

Vond hem eerste keer ook wel naadje, maar moet na revisie toegeven dat het allemaal best meevalt.

avatar van PartyMarty

PartyMarty

Erg lekkere begintune van Blondie, Call me. De film vond ik ook wel goed.

avatar van mstoffer

mstoffer

Soms zijn mislukte films (en deze film is mislukt, laat dat gezegd zijn) toch erg leuk om naar te kijken. En dit is er zo een. Mooie momenten: Gere zoekt zijn kleren uit (tientallen tinten beige) terwijl hij het prachtig toepasselijke The love I saw in you was just a mirage van Smokey Robinson meezingt; de eerste ontmoeting met Laurel Hutton.

Daarnaast zitten er vreselijke dingen in: het belachelijke happy end (terwijl de film veel wegheeft van een noodlotsdrama) en de bizarre sexscene met Hutton. Toch drie sterren.

avatar van katie morosky

katie morosky

Een film die begint in major en eindigt in minor. Positief : inderdaad, de kleding (een doorbraak voor Armani) de openingsscene met Blondie op de achtergrond. Negatief: de ontknoping is erg irritant, de slotscene is verschrikkelijk.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Erg slechte film. Toen ik hem aan het bekijken was zat ik met het gevoel van: "Het is nog maar zo laat, en ik ben al moe..." Later bleek dat het gewoon aan de film lag! Erg saai dus allemaal. Zeker niet kijken als je iets beters te doen hebt...

avatar van U-96

U-96

Aparte film, maar niet bijzonder. Wel leuk voor een keer. Jammer van het kuteinde!

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

...."Call me!!! ..call me anytime, call me"....het begin van de film vind ik "cool" mooi plaatje, toffe auto, Blondie op de achtergrond. Jaaaaa, hij heeft alles onder contole. He's te man. Halverwege de film kakt de film iewat in, wat te wijten is aan het aantal chliché's.

Ik geloof dat John Travolta bedankte voor deze rol. Leek misschien in eerste instantie niet verstandig maar noem mij 1 hele grote filmrol van Gere? Typisch zo'n acteur die alleen maar blijft hangen in slappe thrillers (Primal fear vind ik nog goed) maar dan nog.....zijn carriére k(r)abbelt maar door en door. Nooit echte hoogvliegers heeft hij. Wel altijd werk, ja dat wel!

** en een half

avatar van gentenaar

gentenaar

Ik ben grote Gere-fan, maar deze vind ik toch sterk overroepen. Misschien dat het voor de tijd waarin de film werd uitgebracht wel allemaal het van het was, maar ik vond het tegenvallen. Qua verhaal middelmatig, weinig boeiend, Just a movie

avatar van niethie

niethie

Had de film vroeger al eens gezien maar heb hem net maar weer eens uit de kast getrokken en wat een duf zooitje was dit bij elkaar zeg, het acteerwerk (en dan met name van Gere) is af en toe zo slecht dat je je lach niet in kan houden maar goed ik wist natuurlijk allang dat hij niets anders kon dan enkel de pretty boy uit hangen, het simpele plotje draait op niets uit, de film barst van de saaie scenes en spannend is het al helemaal nergens, de enigste pluspuntjes die me toch nog een beetje positief houden zijn de mooie locaties en de prima score van Moroder maar voor de rest zou ik dit niemand aan durven raden (want dit is echt pure tijdverspilling)

1,5 sterren

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Mislukte film in vele opzichten. De film is o.a. rommelig en langdradig. Werd destijds een zeer groot succes puur en alleen vanwege Gere, hét sexsymbool van die tijd. Gemiddeld.

avatar van fjohnson

fjohnson

De locaties, mercedes SL's, italiaanse pakken, goede soundtrack en LA, kan niet beter dus.

avatar van goongumpa

goongumpa

Veel mensen gaan deze film met de verkeerde verwachtingen kijken: het is geen spannende thriller, maar een langzame karakterschets van American gigolo Julian en zijn stad Los Angeles. De nachtelijke stadsscènes zijn prachtig gefotografeerd en doen sterk denken aan die in The Killing of a Chinese Bookie; met name de nachtclubscène is duidelijk door Cassavetes geïnspireerd. Schrader speelt met goed en kwaad (Julian wordt gered door een leugen) en weet het sentiment slim te vermijden. De score is wat minder en de film kent wat dode momenten, maar al bij al is hij zeker de moeite waard.

avatar van WanderingStar

WanderingStar

Zonde... halve punt van de 4 sterren af vanwege het verrotte halfbakken einde..

Verder heerlijke film.. de sfeer.. de auto.. de 80's ... geweldig!!

avatar van daxclusive

daxclusive

• 2018 stemmen

Best een aardige film, lag toevallig in de grabbelbak voor €2.99 dus maar meegepakt. Oude films omstreeks 1980 zijn vaak wel goed en Richard Gere is een goede acteur. De film was redelijk pakkend met een aardige verhaallijn. Toch miste ik net wat meer spanning, camerawerk was op en top voldoende. Een drama kon ik het ook niet echt noemen. De film geef ik een 2.5 als eindcijfer.

gauke

Meer een doordingende karakterschets en een portret van eenzaamheid dan een opzichtige thriller, want deze soap verloopt te traag om spannend te zijn. Een charismatische en aantrekkelijke Richard Gere lijkt meer dan dertig jaar geleden geknipt voor de rol van escort boy: hij is koel, liefde- en wezenloos en tegelijkertijd o zo kwetsbaar en aandoenlijk en hij durft geheel uit de kleren te gaan. In soms ijzige beelden zie je de eenzaamheid en de behoefte aan emotionele contacten. Lang niet zo'n slechte film als ik me dacht te herinneren.

avatar van stefan dias

stefan dias

Was totaal niet spannend.

Wordt wel een beetje gecompenseerd door de geweldige sfeer, muziek, licht en de prima Gere en verrukkelijke Hutton.

avatar van Decec

Decec

Een goede misdaad/drama/thriller film..

Goed verhaal...

Ouderwetse film...

Prima acteerwerk...

Wel leuk jonge bekende acteur Richard Gere...

Geen HD aanwezig, wel goed kwaliteit breedbeeld...

Goed geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1917 berichten

Typische jaren 80 film die sfeervol begint maar lichtelijk ontspoort zodra er meer nadruk komt te liggen op een nietszeggende thriller plot, Gere is echter overtuigend als Gigolo en ook Lauren Hutton doet het prima. Alleen jammer dat er onvoldoende materiaal is om een hele film te blijven boeien. Wat meer erotiek en wat minder het verhaaltje had de film best goed gedaan.

Gemiddeld

avatar van Noir

Noir

Veel meer stijl dan inhoud deze American Gigolo.
Gere, perfect gekleed en rijdend in een mooie Merc, leidt een hedonistisch maar leeg leven. Zijn niet-doorsnee baan brengt hem in problemen maar lijkt hem uiteindelijk ook een meer dan oppervlakkige relatie op te leveren.
Puur vanwege de mooie beelden op blu-ray gekocht maar zoals gezegd, het verhaaltje stelt weinig voor. Mooi tijdsbeeld van de vroege jaren tachtig. Misschien wel daarom is de film voor mij een geflatteerde 3* waard.

avatar van missl

missl

Flauw niemendalletje waarin Gere vooral heel moeilijk kijkt de hele tijd. Gere speelt het baasje, geld zat, vrouwen zat en looks zat (al zie ik dat niet zo). Totdat er problemen komen, dan komt de moeilijke blik (die de hele tijd al wel in beeld was maar dan in mindere mate) en dan gaat het allemaal niet meer zo makkelijk. Volgens mij is hij dan zelfs gestopt met scheren want je ziet ineens 4 haartjes op zijn kin. Anyhow leuke foute muziek, voor de rest flauw.

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Die seks-scène, wat moeten we daar nou van denken? Kunst of onzin? De film als geheel was overigens beter dan ik op grond van recensies had verwacht. En Gere zag er toen wel erg goed uit, speelt ook naar behoren.

avatar van yeyo

yeyo

Richard Gere ondergaat hetzelfde lot van elke Hollywood hottie die eens een rol met meer ambitie aanneemt: filmsnobs schrijven hem bij voorbaat af als een leeghoofdige mooiboy, zijn fans verwachten dan weer een soort omgekeerde Pretty Woman.

American Gigolo is dus helemaal zo slecht niet als sommigen beweren. Als geheel is de film onderhoudend, je ziet dat Schrader wel een sfeervol shot kan draaien, hij bespeelt de noir codes met enthousiasme (deze film zorgde eigenhandig voor een revival van de 'venetian blinds' compositie) en de regiestijl heeft een zekere persoonlijkheid. Dit laatste in tegenstelling tot het thematisch verwante LA Confidential dat ik eergisteren zag, waar Hanson de regie bijna als een heist job opvatte: get in, get out, zo snel, degelijk en efficiënt mogelijk.

En toch is AG een behoorlijke flop, een soort proto-Drive. Je krijgt immers voortdurend de indruk dat Schrader zelf helemaal niet in de thematiek gelooft, hij zoekt in de eerste plaats een excuus om zijn personages in modieuze outfits langs luxueuze locaties te laten paraderen. Soms merk je zelfs dat de camera even afglijdt, weg van de personages en hun (inter)actie, op details die weinig relevantie hebben. Dat neoclassicistisch dressoir gezien? Kijk daar, een stel extravagant verklede nichten! Nou zeg, het haute gamme escortboy milieu van LA in de jaren ’80 was echt wel heel oppervlakkig. Moet dit alles de toenemende onthechting van het hoofdpersonage voorstellen? Is de Antonioni imitator in Schrader aan het woord? Nop, Schrader is gewoon een filmnerd. Let vooral hoe hij nodeloos lang hij pauzeert op een poster van The Warriors, totaal overbodig binnen het universum van de film, alsof de super hedonistische personages een moer geven om genrecinema.

Filmnerd is het juiste woord. Schrader is een cynische hipster, compleet onthecht van het metafysische, maar in de ban van concepten als 'vervreemding' en 'verlossing', niet omdat hij er als persoon ook maar een beetje voeling mee heeft, maar omdat de weergave ervan zo cinematografisch verantwoord is. Like Dreyer, Murnau, Ozu, those guys, you knowwww? Richard Gere die à la Pickpocket zijn hoofd tegen het glazen raam van de bezoekersruimte in de gevangenis drukt, dat is toch waaaaay existential?

avatar van stefan dias

stefan dias

Redelijk banaal verhaaltje eigenlijk, rare lovestory, bij momenten heel houterig acteren en soms wat bizarre, zelfs bijna potsierlijke scènes. Heel dat gedoe met de kostuums en welke das daar nu bij gedragen moest worden (onnozel). En dan die seksscène waar Lauren Hutton recht in de camera kijkt (bizarrrr).

Ondanks dat heeft deze film toch een je ne sais quoi. In deze film werden de eighties zowat geboren, of het was toch in alle geval het startschot voor die jaren '80. Pastelkleuren en sets die lekker ton sur ton zijn plus nog wat shots van L.A. en Palm Springs die rechtsreeks naar iconisch werk van o.a. Hockney refereren, die zelf trouwens ook nog in de film zit met een swimming pool zeefdruk (of zoiets). Met nog een fikse scheut Moroder erover kan dit alleen maar gesmaakt worden.

Een film die teert op de sfeer, het begint wel interessant maar zakt halverwege wat in elkaar.
Richard Gere acteert wel redelijk goed imo, maar het verhaal is filterdun.
Hij speelt een mannelijke escort voor rijke oudere vrouwen. Zijn pooiers die hem sturen naar "klanten" voor "tricks" zijn hem wat beu omdat hij erg arrogant is en hij het meeste geld dat verdient word met die afspraakjes voor zich zelf opeist. Maw hij "houd geld achter" zoals ze wel es zeggen .
Dan sterft plots een v zn klanten en probeert men de dood in zijn schoenen te schuiven.
Ik vraag me nog altijd af wie nu juist de vrouw gedood heeft, ik veronderstel de blonde jongen...of Rheiman die dan de afrikaanse pooier inschakelt om een "dader" hier Gere te framen

Typische jaren 80 film, ik geef het 3 sterren.

avatar van AnyaH

AnyaH

Richard Gere als 'pretty boy' is wel goed gekozen, maar toch had ik mij bij een gigolo toch iets meer voorgesteld. Hij kwam eigenlijk te braaf over, ondanks the full nudity scene. De film is natuurlijk inmiddels eentje uit de oude doos, maar in dezelfde tijd zijn er wel spannender films uitgebracht. Het was niet slecht te noemen, maar er had wat mij betreft wat meer pit/vuurwerk in mogen zitten. Het was gewoon te braaf, daardoor een beetje langdradig tot zelfs een tikkeltje saai.......

scorsese

Goeie film over een high-class gigolo die een relatie begint met de vrouw van een senator. Het duurt even voordat het plot wordt geïntroduceerd, maar dat is niet erg aangezien het hier voornamelijk draait om het hoofdpersonage (en deze is toch wel boeiend). Stijlvolle aankleding en redelijk sfeervol. Richard Gere is niet alleen goed gecast, maar zet ook een prima rol neer.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De eerste doorbraakrol van Richard Gere, in de rol van een gigolo voor socialites die beschuldigd wordt van moord op één van zijn klanten. Van Schrader mag je altijd uitgewerkte karakteranalyses verwachten, en dat krijg je ook wanneer thema's als sociale klassen en liefdeloosheid aangeraakt worden. Zijn ontmoeting met de ongelukkige vrouw van een senator brengt gevoelens in hem naar boven, die hij heeft verdrongen omwille van zijn "job". Het thriller aspect vond ik prima anders was de film net iets te saai geweest. Geeft ook aan dat de rijkelui met wie hij omgaat hem al snel niet meer kennen om hun eigen reputatie te beschermen. Vond het een vrij goede film eigenlijk die me niet is tegengevallen. Met de beroemde samenwerking Blondie/Giorgio Moroder op de soundtrack.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Goed geprobeerd.

Maar jammerlijk gefaald. Meer dan een thriller - wat ik eigenlijk wel verwachtte - schotelt men een soort van karakterschets van een vereenzaamde escort voor. Ik heb ooit mijn moeder eens horen vertellen dat ze in haar puberjaren anno 1980 niet genoeg kon krijgen van Richard Gere dus op dat vlak zal hij vast en zeker wel goed gecast zijn. Maar charismatisch vind ik hem allesbehalve. Sommigen zullen het onderkoeld vinden, ik vind het eerder saai en stijf.

Dat is helaas iets waar de hele film last van heeft: het lijkt nooit echt los te komen. Enige spanning is ver te zoeken, laat staan dat er een intrigerend samenspel tussen eender welke personages te vinden is. American Gigolo is stug. Te stug naar mijn smaak.