Vratné Lahve (2007)

Alternatieve titel: Empties

Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Denemarken

geregisseerd door Jan Sverák
met Zdenek Sverák, Tatiana Vilhelmová en Daniela Kolárová

Josef Tkaloun, een Tsjechische leraar, gaat met pensioen omdat hij geen plezier meer vindt in zijn werk. Hij heeft echter helemaal geen zin om elke dag thuis te zitten bij zijn vrouw Eliška en zoekt een nieuwe job. Hij krijgt een baantje in de supermarkt, aan de balie van de lege flessen. Zijn energie en humor maken hem al vlug heel populair bij zijn collega's en klanten, maar Eliška voelt zich meer en meer buitengesloten uit zijn nieuwe wereldje. Terwijl hij anderen onopvallend helpt om een perfecte partner te vinden - ook zijn dochter Helenka - komt zijn eigen huwelijk onder druk te staan. Hun 40ste huwelijksdag wordt een gelegenheid om het weer goed te maken met de gekwetste en boze Eliška, maar ook voor stormachtige en komische confrontaties ... en misschien zelfs voor een verzoening.

avatar van wendyvortex
Belegen feel-good-movie waar ik me helemaal niet fijn bij ga voelen.
Gelukkig staat er bij mij in de supermarkt zo'n apparaat dat flessen inneemt.

avatar van Oliveri
Ik sluit me aan bij de tekst van Djumbo, dus ook genoten. Leuk hoe de personages uit de supermarkt elkaars pad weer ergens anders kruisen. Vier sterren voor deze knappe film.

avatar van mikey
Prima 'niet te moeilijk lullen' filmpje dat soms weer wel storende artistiekerige momenten kent. Niet hoogstaand maar zeker sympathiek en vermakelijk.

avatar van ZenZin
Geen spektakelstuk maar weet te onderhouden.
Prettig lichtvoetig over toch zinnig thema , zou iets meer dan 2,5 sterren verdienen als het qua beeld-estetiek wat origineler zou zijn.