Ngor Fu (2006)

Hongkong
Misdaad / Drama

geregisseerd door Marco Mak en Guangli Wang
met Eric Tsang, Francis Ng en Jordan Chan

Als één van de 1000 undercoveragenten van de Hongkong-politie wordt ontmaskerd en vermoord, volgt een race tegen de klok om de triadebendes op tijd een zware slag te kunnen toebrengen.

Een erg goede en donkere undercover politiethriller die wat sfeer betreft wat wegheeft van een kruising tussen Infernal Affairs en SPL.

Voor liefhebbers van Aziatische films is dit zeker een aanrader.

avatar van Baggerman
Doet qua plot denken aan Infernal Affairs, maar is qua uitwerking toch heel anders. Maar ook deze film is erg mooi en stijlvol in beeld gebracht met criminelen die zich, naast hun foute activiteiten, ook bezighouden met dingen die eerzame burgers bezighouden.

Pluspunten van de film zijn de toch weer sterk acterende Tsang en Ng. Minpunten zijn sommige ongeloofwaardige plotontwikkelingen. Zou Elaine (Sonja Kwok) in het echt werkelijk vallen voor een type als dat van Jim (Tsang)??? Maar ja, verstand op nul....

De muzikale omlijsting is okay en het geheel is boeiend en vlot tot de laatste minuut. Ook wel interessant is de aandacht voor in tot hoeverre een undercoveragent mag gaan in het sub-plotje van de Superintendent Wai.

Prima te verteren en zeker een aanrader voor liefhebbers van de door mijn voorganger genoemde films.

Degelijk.

Elke keer verbaast het mij weer wanneer ik Jing Wong op de credits zie verschijnen. Het lijkt soms of hij in zowat elke HK film wel een voetje tussen de deur heeft. Nu heeft JWong wel al rechtstreeks met Mak samengewerkt, maar toch. Weet niet of er op de hele wereld één persoon is die een heel filmlandschap zo in de hand heeft.

Verder is dit een eerder typisch undercover filmpje. Weinig speciaals, visueel had het beter gekund en ook de soundtrack is niet super. Eigenlijk ook iets teveel drama voor een filmpje als dit, waardoor het tempo er af en toe dreigt uit te gaan.

Maar deze Ngor Fu wordt gered door een cast die een film als deze in hun slaap kunnen vertolken. Tsang is weer erg goed op dreef, Jordan Chan en Francis Ng doet hun ding en Shawn Yue heeft een klein maar opvallend bijrolletje. Veel meer heb je eigenlijk niet nodig om een leuke Triad film te maken.

Heeft weinig wat zich kan onderscheiden van de rest, maar de meer dan solide cast vangt dat euvel goed op. Leuk, maar voor de die-hard Triad fans.