Yeshou Xingjing (1998)

Hongkong
Misdaad / Actie

geregisseerd door Gordon Chan en Dante Lam
met Anthony Wong Chau-Sang, Roy Cheung en Stephanie Che

Tung is een politieagent die nauwe banden onderhoudt met de gangsterbazen in zijn district. Zeer tegen zijn zin wordt hij gekoppeld aan nieuwkomer Mike, een onkreukbare diender en letterlijk Tung's tegenpool. Ondanks de tegenstellingen ontstaat er een vriendschap tussen beide mannen die op de proef gesteld wordt wanneer Cheung, de lokale triade leider en tevens vriend van Tung, op last van moord de stad in allerijl verlaten moet. In zijn afwezigheid wordt de macht overgenomen door een ambitieuze gangster...

avatar van YuLaw16
Ik was niet gecharmeerd van dit politie drama. Dit komt vooral omdat ik de gedubte versie had. De film was verder heel rommelig, en had geen vaste stijl. Dus soms leek het of je ene politie drama aan het kijken was en de andere keer leek het op een documentare. Maarja zal ook door de verschillende regissers komen. Micheal wong is een gruwelijk irritante acteur. Naja de film kende een aantal leuke actie scenes. Ik geef het een 2/5

avatar van sn@ke
Beast cops

Film die volgens mij duidelijk "Amerikaans" wou overkomen. Van het verhaal tot de personages ( zelfs een grappige seksverslaafde sidekick ... ) ... het is allemaal onboeiend en ongeïnspireerd.

zeker geen slechte film dat ik hier nog niet opgestemd had, snap mezelf soms niet eens. maar ja goed verder over deze film, je ziet de Hong Kong politie van een andere kan zoals hier boven zeggen doet lijken op een docu. Anthony Wong is meesterlijk goed in deze film vooral tegen het einde laat hij zien wat ie kan.

djelle
YuLaw16 schreef:
Helemaal akkoord. Ik vond het zelfs nog geen leuke actiescenes... Zo'n saaie prul. 0,5*

avatar van rempsycho
Ik vond de film tot het laatste half uurtje (als het niet minder is) ronduit saai. Het laatste half uurtje kwam er wat spanning in en vaart, maar dus wel ruim een uur te laat.
Ik geef 'm toch nog een 3 omdat Anthony Wong een goede acteur is en een goede rol neer zet. (en die Micheal wong is inderdaad echt een ramp, super low B acteur, om de dood aan te ergeren, dat ze die gast niet de pijp uit hebben laten gaan in de eerste 10 minuten is echt zonde!)
OHja! en dat af en toe engels praten tussen door was ook echt wel irritant ! ga ik 'm toch nog ff verlagen naar 2,5**

Verhaal is verre van origineel maar toch heeft de film een fijn, apart sfeertje. Soms grappig, soms dramatisch en op momenten ook bijzonder bruut, bijvoorbeeld als Wong halfdood en manisch met hakmessen tekeergaat in het intense slotakkoord.

avatar van J.T.O
De film scoort onder tot mijn verbazing onder het gemiddelde. Als je een gedubde versie gaat kijken, dan kan je toch wel verwachten dat er weinig charme overblijft. Zeer onterecht allemaal, zeker als je zo een film gaat beoordelen die in zijn origineel gewoon prima zijn werk aflevert. Ter vergelijking is dat net alsof je hond je verslag hebt opgegeten, vervolgens uitschijt en dat je dat aan je baas laat zien.

Maar goed, zelfs in zijn origineel was de acteerprestatie van Michael Wong was uiterst irritant, die gast dient snel een cursus Kantonees te volgen. Gelukkig deed Antony Wong en Sam Lee het beter. En vooral de paar laatste scènes waren aangrijpend om te zien. Er heerst een donkere en grauwe sfeer in de film, er wordt niet zovaak geschoten en kortweg was er sowieso niet zoveel actie; er lag meer nadruk op de personages en manier hoe ze het verhaal en de situatie zodanig vertellen dat het toch wel intrigerend blijft.

Een 3,5 staat meer op zijn recht.

Opvallend lage score.

Maar als je leest dat mensen dubs zitten kijken of volbloed actiefilms verwachten dan plaatst het de score in ieder geval in context.

Ongetwijfeld een belangrijk filmpje voor HK. Na een serieuze filmdip midden jaren '90 kwamen dit soort filmpjes in de mode. De martial arts werd even opzij geschoven, in plaats daarvan kregen we triads, bendevorming, corrupte politie en aardig wat mesgevechten. Niet voor niks wist Andrew Lau maar liest vijf vervolgen aan Young And Dangerous te breien.

Mooie poging trouwens van Chan en Lam. Anthony Wong in de hoofdrol levert meestal wel wat goeds op, ook hier weet hij weer een mooi (smerig) personage neer te zetten. Jammer van Michael Wong, vraag me af of er eigenlijk iemand is die hem goed vindt, je leest bijna uitsluitend negatieve dingen over hem wanneer hij weer in een film opduikt.

Visueel zitten er mooie dingen in, voor het casino ziet er erg cool uit. Actie is beperkt, enkel tijdens de finale gooien de regisseurs een toegift naar de actiefans. De film richt zich vooral op Anthony Wong die z'n nieuwe partner wegwijs maakt in het dubieuze politiewereldje. De lijn tussen onderwereld en arm der wet is vaak erg klein, maar vaak ook de enige manier om alles onder controle te houden.

Leuk filmpje, vlot, mooi geschoten en voorzien van een erg mooie finale. Dubs (zoals altijd) mijden en zeker geen echte actiefilm verwachten, verder kan er niet zoveel fout gaan lijkt me.