Sengoku Jieitai (1979)

Japan
Sciencefiction / Oorlog

geregisseerd door Mitsumasa Saito
met Sonny Chiba, Jun Eto en Toshitaka Ito

Een Japans legeronderdeel bestaande uit een speedboot, een helikopter en verschillende legervoertuigen, allen tot de tanden gewapend, zijn op oefening. Door één of ander toeval komen ze in een soort twilight-zone terecht waardoor ze teruggekatapulteerd worden naar de tijd van de samoerai. Daar worden ze verplicht om partij te kiezen voor één of ander krijgsheer, die hen inzet in een Japanse oorlog.

Speedy

Speedy, zou ik iets meer info mogen over deze film, lijkt me namelijk wel vet, maar met welke film ken je hem ongeveer mee vergelijken?

avatar van speedy23
Dat ik nu pas zie dat deze film erbij is. Bedankt zeg. Nu nog aan een versie zien te komen.

En voor Japan-Fan, je kan hem een klein beetje vergelijken met Final Countdown uit 1980 met Kirk Douglas en Martin Sheen, met het grote verschil dat er in die film door de hoofdrolspelers haast geen geweld gebruikt wordt...

djelle
Deze film ziet er idd erg vet uit. Het verhaal klinkt toch alvast veelbelovend cool. Ga hem zeker eens bekijken. Lelijke poster wel...

Staat de remake ook al op MM? (Sengoku Jieitai 1549) Die ziet er namelijk ook zeer heftig uit! trailer (nieuwste versie)

avatar van speedy23
Hoi Djelle man, waar en wanneer ga je deze film zien? Daar ben ik al jaren op zoek naar.

Die trailer doet mij ook al het water uit de mond lopen.

djelle
Wel, deze versie uit 1979 heb ik onlangs zien staan (als VHS) in mijn stamvideotheek (ik woon rechttegenover een videotheek btw ), dus zal hem zeker eens huren... Ik vrees dat ie hier wel nog nergens te koop is. Die nieuwere versie heb ik ook nog nergens zien staan... (de VHS die in mn videotheek staat, heeft een veel mooiere prent ook trouwens )

Als je hem echt zo graag eens wil zien, moet je dus een keertje naar Deinze komen... Huur hem daar of bekijk hem samen met mij, geen probleem: MM ers zijn altijd welkom .

Het is videotheek Vip's, aan het station. De eigenaar heeft tevens een filiaal in Kortrijk, wat waarschijnlijk wel dichter ligt bij Nivove denk ik... Hij brengt regelmatig films mee, van de ene videotheek naar de andere, op aanvraag van een klant.

djelle schreef:

Neen, Kortrijk ligt voor ons veel verder dan Deinze wat trouwens net als Ninove Oost-Vlaanderen is.
Anders, nog bedankt voor het aanbod maar komen kijken zal echt niet gaan. Vraag anders een keertje aan de filiaalhouder of hij niet te koop is. Niets gevraagd is altijd verloren. En je hebt onmiddellijk al een koper.

Erg goede film, er is nu gelukkig een uncut versie uit die echt meer dan de moeite waard is.

De chaos tussen samurais en moderne wapens op het slagveld is verbluffend en soms vreemd om te zien.

De relaties die mensen tussen heden en verleden opbouwen zijn fascinerend en de film heeft een plottwist die ik niet had zien aankomen. 4.5 ster

avatar van Ravenstein
Zaterdag op de sjacherbeurs in Antwerpen deze film ( op VHS) gevonden. Benieuwd naar wat het zal worden!

De versie die ik gekocht heb duurt ong. 105 minuten.

avatar van YuLaw16
In de boudisque voor een tientje, en 139 min. Kopen dus~!

avatar van speedy23
Ik heb zeer goede herinneringen aan deze prent. Maar ik kan er maar niet aankomen...

speedy23 schreef:

play.com, in een box met 2 andere films van Chiba. Voor 15 Euro nu. Enkel eng. subs, dat wel.

avatar van Ramon K
Vette exploitationflick. De kracht van de film zit 'm in de totaal onwerkelijke settings en de intensiteit van de combatscenes. Wat een bodycount!

Totaal onwerkelijk om zo'n peleton soldaten, bewapend met tank, helicopter, boot, granaten en vele machineguns, hordes samoerai te zien neermaaien in feodaal Japan.

En in mijn achterhoofd zweeft de gedachte dat hier ook nog een anti-oorlog-boodschap in verweven zit. Wat een afslachting met onze moderne wapens.

Natuurlijk is het op momenten ook zeer cheesy, vooral dankzij de zoete Japanse en Engelstalige lovesongs die er op de meest vreemde momenten worden ingegooid. Zeer vermakelijk. 3,5*

avatar van wasta
Deze film viel mij enorm tegen! Bizar veel laf geweld tegen schijnbaar onschuldige samurai. En de motivatie van de legereenheid om zich te mengen in de interne strijd was mij ook onduidelijk. Eerst leek de kapitein (of wat hij ook was) mij een redelijke man, maar al snel sloeg hij totaal door naar de andere kant.

En wat mij echt tegenstond was de ontvoering en verkrachting van vrouwen. Dat leek de normaalste zaak van de wereld. Dat was het in WOII voor Japan natuurlijk ook, maar deze film maakt nog eens duidelijk wat een vreemde moraal Japanners er soms op na houden.

Daarbij duurt de film veel te lang. Er komt geen eind aan!
De soundtrack is ook een van de vreemdste die ik ooit hoorde. Deze echter geeft de film wel een hoog 'cult' gehalte.

Al met al werden mijn hoge verwachtingen niet waargemaakt. Je kunt beter The Final Countdown kijken als je een leuke 'tijdreis/oorlogsfilm' wilt zien.

Ik gooi hem binnenkort in de verkoop!

avatar van Ramon K
Bizar veel laf geweld tegen schijnbaar onschuldige samurai.....

En jij gaat achter deze film aan? Jij koopt deze film op dvd? Een exploitationfilm met Sonny Chiba, uit de jaren 70...? En dan ga je klagen over laf geweld en een denigrerende houding naar vrouwen toe?

Echt bizarre kritiek.

Legereenheid belandt met hun moderne wapens in de tijd van samoerai en katanas; ze besluiten uit machtslust Japan te veroveren. Wat had je dan verwacht in deze exploitationflick? Nobele motieven?

Dat heeft niets met Japan te maken. Gewoon een kenmerk van vele exploitationflicks uit vele landen. Wat deed Hill met Pam Grier in de jaren 70 denk je?

Nogal wat inschattingsfouten van je. Ik had echt wel wat kritiek op deze film verwacht maar ik had nooit kunnen vermoeden dat het kritiek mbt de moraal zou zijn. En dan is deze film nog braaf.

avatar van wasta
@ Ramon K: Je hebt gelijk. Ik kocht de film omdat ik dacht een goede samurai film te gaan zien (daar hou ik wel van) met een sci-fi twist eraan (a la The final countdown). Van Sonny Chiba had ik nog nooit wat gezien (behalve zijn Kill Bill performance).

(S)exploitation films zijn inderdaad not my cup of tea. Ik (en mijn mede kijkers die avond) waren dus enigzins in shock door deze stortvloed aan over the top geweld en uitbuiting. Als de film korter had geduurd hadden we het misschien wel getrokken, maar bijna 2 uur!!! Een wonder dat we hem uitgekeken hebben. (te danken aan kijker 3, die het wel grappig vond).

Maar om persoonlijk te worden ("Nogal wat inschattingsfouten van je", "Echt bizarre kritiek") is ook niet echt vriendelijk van je, nietwaar? Het spijt me dat ik een van je favoriete films heb gekraakt, maar dit is een platform waar iedereen zijn mening mag geven. En ik denk dat nu voor mensen wel duidelijk is wat voor soort film dit is, dus kunnen ze hem OF laten liggen, OF er intens van gaan genieten! Ik heb hem inmiddels verkocht!

avatar van Ramon K

Dit is verre van een favoriete film van me en ook absoluut geen persoonlijke aanval. Uit je post was af te lezen dat je iets totaal anders verwachtte en daar wees ik je op. En het blijkt ook nog eens zo te zijn, dus dan is het toch verre van beledigend?

avatar van zombie
G.I.Samurai tilt het begrip 'Cannon fodder' naar een nieuw niveau. Zelden zo'n massa slachting gezien. Toch had ik verwacht dat het pulpgehalte juist wat hoger zou liggen, maar ik vond het allemaal nog redelijk serieus gebracht. Met 139 minuten was hij ook wel aan de lange kant, waardoor de muziek op een gegeven moment wat ging tegenstaan. Al met al een redelijk uniek filmpje waar ik me wel mee heb vermaakt.

avatar van nakada
zombie schreef:
....'Cannon fodder'.....
Excellent fartaling

Goede film die ik eens een keer gezien heb ik mijn kinderjaren. is mij altijd bij gebleven hoe goed ik hem vond..daarom 5 sterren gegeven.