- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Shadowed
-
- 11408 berichten
- 6711 stemmen
81. Stephanie (2017)
86 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 154
Subgenre: 10. 2010s Horror
Themaklassement: 71 punten (+1 omdat ik dubbel keer #53 heb geteld)
Eigen rating: 3,0*
Best aardig voor een keertje. Typisch zo'n film die van alles wat heeft, maar nergens voluit durft te gaan. Tijdens de slotfase wordt er een keertje doorgepakt, wat vooral verduidelijkt dat de rest van de film iets te veel op het rempedaal trapt. Gelukkig wordt de boel mysterieus genoeg gehouden en is het acteerwerk goed, maar zeker het eerste uur is ietwat onzorgvuldig en ongebalanceerd. Erg spannend of sfeervol wil het allemaal bovendien niet worden, maar het is onderhoudend genoeg voor een voldoende.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
FTV: 2 punten
Totaal: 22 punten
Eigen score: 3,0*
Geen onaardige post apocalyptische film over een gezinnetje (prima geacteerd) die als ratten moeten leven wegens gevaar boven de grond. Wat dat gevaar is blijft lange tijd onduidelijk, buiten dat ze 'The Breathers' genoemd worden, maar de dreiging voel je eigenlijk altijd.
Het sfeertje is redelijk claustrofobisch. Vanaf het moment dat The Breathers mogelijk in aan toch zijn wordt het behoorlijk spannend. De uiteindelijk ontknoping vliegt echter wat uit de bocht. Niet alleen is een gedeelte wel heel erg donker en rommelig gefilmd, de uiteindelijke clue voelt ook wat te groots en over the top aan voor wat verder een redelijk tamme, kleinschalige film in opzet is. Van de The Road achtige vibe blijft op het allerlaatst nogal weinig over.
Toch niet onaardig om eens gezien te hebben.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Waardering: 4*
Puntentotaal: 12
Ontzettend leuke film met horrortag. Alleen.... Met horror heeft het mi weinig te maken: dit is een sf/thriller. En een goeie ook. Hoe dan ook, deze film heeft op mm een horrortag en de reden dat ik hem heb opgezet is deze challenge. Ik voeg deze film daarom toe aan mijn totaal. Echter, weet wat je krijgt wanneer je deze film opzet; geen horror.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
62. Better Watch Out (Film, 2016)
89 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 123 punten
Subgenre: 49. Holiday horror
Themaklassement: 61 punten
Eigen score: 3*
Bron: SkyShowtime
https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/12/better-watch-out-2016.jpg
Ik was al behoorlijk fan van Olivia DeJonge in The Visit (Film, 2015) . Dusdanig zelfs dat ik tot nu toe ook de enige stem heb bij 1 van haar andere films Undertow (Film, 2018) . Wel bijzonder dat ze in The Visit 12 lijkt en hier in Better Watch Out 24 terwijl de films maar een jaar van elkaar verschillen... Maakt ook verder niet zoveel uit, ze vult haar rol weer behoorlijk leuk in.
Luke is verlieft op zijn babysitter en heeft een plan bedacht om haar voor zich te winnen, maja soms verlopen dingen niet helemaal volgens plan... film krijgt halverwege wel echt een bijzondere wending en maakt van deze op papier tiener horror nog een behoorlijk bruut werkje. Ja, je ziet werkelijk niks, echt helemaal niks, maar daarom is het ook tiener horror, wat het zo bruut maakt is dan ook alles daaromheen. Wel een groot contrast met Terrifier 2 die ik daarvoor zag..
Hoe dan ook zeer vermakelijk filmpje met een fijn einde, enkel blijft het lastig om meer dan 3 sterren te geven aan zo'n film. Ik heb me in ieder geval vermaakt.
63. The Devil Rides Out (Film, 1968)
96 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 125 punten
Subgenre: 48. Hammer horror
Themaklassement: 62 punten
Eigen score: 1.5*
https://www.framerated.co.uk/frwpcontent/uploads/2018/10/devilridesout01.jpg
Geen fan helaas en dat wist ik. Ik had ook The Lodge (Film, 2019) kunnen pakken maar vond dat een beetje flauw gezien ik mezelf ook wel uit m'n comfort zone wil halen af en toe en om dan bij zo'n klassieke studio een moderne film te pakken voelde wat goedkoop. Zodoende op basis van de trailer deze maar uitgekozen, maar helaas had ik weer de grootste moeite met alle bombastische muziek. Er is zelfs een scene dat de muziek hard loopt te tetteren en het op het beeld ook nog eens dikke drukte is... Mijn brein is van zichzelf al druk genoeg ik heb rust nodig.. Verder vooral veel dialoog, heel heel veel dialoog ook een puntje waar ik moeite mee heb. Helaas.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2933 stemmen
64. Córki Dancingu (Film, 2015)
92 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 127 punten
Subgenre: 41. Musical horror
Themaklassement: 63 punten
Eigen score: 3.5*
Bron: Netflix
https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/12/wEVOMXoLGvo3s2KTDCQF0jpfqTQ.jpg
https://www.delitfrancais.com/wp-content/uploads/2017/04/The_lure_press_photo.jpg
Met zoveel naakt had ik nog wel een stem van Theunissen verwacht, maar goed, wellicht zijn musicals niet helemaal je ding. 
Mja behoorlijk bijzonder filmpje. Een Poolse musical over 2 zeemeerminnen die worden gevonden en aangenomen bij een stripclub. Echter waar je normaal bij een musical denkt aan een film voor alle leeftijden is dat hier absoluut niet het geval. Ik had nog even het idee om dit aan mijn Poolse vrienden aan te raden toen ik het opzette... Het thema, de hoeveelheid naakt, en de toch wel aanwezige horror maakt dit een heel vreemd en uniek werkje.
Qua thematiek dus behoorlijk duister en de film wordt ook echt behoorlijk duister en zelfs behoorlijk hard, maar het blijft natuurlijk een musical dus er wordt vooral gezongen. Wél weten de nummers altijd de juiste vibe te pakken waardoor het nergens tegenstrijdig voelt. Wél jammer is dat ik geen Pools spreek want het mooie bij dit soort films is dan dat er een aantal blijven hangen waardoor het plezier niet stopt als de film afgelopen is (Time Warp bv).
Visueel ook mooi met veel felle kleuren (blauw, groen, en rood) dus heb me hoe dan ook heerlijk vermaakt. Absoluut een mooie vondst dit! En staat gewoon op Netflix, dus als mensen nog wat zoeken...
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4896 stemmen
42. Sint (2010)
88 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 98
Subgenre: 24. Benelux / Nederhorror
(Voltooide subgenres 1 t/m 20,23,24,28,29,32,42,46,54,55,58,63,65,66,68,77,80,83,86,91,100)
Themaklassement: 40 punten
Eigen rating : 3*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/zubERWpxGLAPOMHRuWATdw1yU5N.jpg
Verdorie 2 dagen geen horror kunnen kijken vanwege verplichtingen
Zo gaat het natuurlijk niet vooruit.
Dus maar snel deze avond, na een namiddag en avondje shoppen in Maastricht met de kroost, dit Nederlands filmpje aan geslingerd. Deze had wel beter gepast in de Sinterklaas-periode
Ik ben niet echt een grote fan van Vlaamse of Nederlandse filmproducties. Maar hier heb ik eigenlijk toch wel een beetje van genoten. Een leuke Sinterklaas-legende die zich afspeelt in Amsterdam. Er zaten enkele grappige momenten in. Alleen spijtig dat de practical effects er soms wel echt heel goedkoop en nep uitzagen. Het moment waarop Niklas met zijn schimmel over de daken daverde, zag je overduidelijk dat het computer-gegenereerd was en dat soms de bewegingen echt niet klopten. Het enige waar ik spontaan aan dacht op het einde was : "Verdomme, ik had deze met mijn kinderen moeten kijken toen ze nog piepjong waren. Had me heel wat geld uitgespaard" 
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4896 stemmen
Nog snel het lijstje aangevuld. In totaal al 961 films !
Zelf zit ik op 390 gekeken films. Ik blijf dus rond die 40% bengelen 
shugenja
-
- 647 berichten
- 1603 stemmen
12) The Hyperborean The Hyperborean (Film, 2023)
Deze film begint wel sterk met een mystery ergens in de kou van het arctische noorden. Wat dit precies te maken heeft met een rijke oude whiskey magnaat en zijn dysfunctionele familie blijft lang onduidelijk. Dat is wel jammer want dit betekent feitelijk dat het grootste gedeelte een soort familiedrama is waar divers kroos bekvecht over marginale dingen. Wat doen we met de erfenis? Is pappa gek geworden? Hoe smaakt 170 jaar oude whiskey?
Als de horror begint dan word het wel leuker, maar ik zeg je eerlijk pontypool en cult hero waren wel leuker dan deze. Al is het prima aan te gluren en trekt de film tegen het einde wel weer een been bij. Maar het is een beetje te weinig te laat 3/5 sterren.
13) A Quiet place II A Quiet Place Part II (Film, 2020)
Een tijd geleden alweer dat ik deel 1 gezien heb. Ik hou hier eigenlijk niet zo van, je kan met dit soort films natuurlijk oneindig doorgaan want ja, die monsters gaan niet dood dus "het probleem" van deze film is nooit op te lossen en zolang de hoofdrolspelers blijven leven is er een film zou je kunnen zeggen.
We pakken dus gewoon de draad op na deel 1 en gaan verder. Zonder Krasinski die is overleden maar zijn vriend leeft nog (gespeeld door Cillian Murphy) dus het gaat gewoon verder. Er schijnt een veilige plek te zijn dus daar gaan de personages naar op zoek. Het is wel weer prima. Sfeervol en het werkt goed dat gegeven dat ze stil moeten zijn. Maar uiteindelijk is het meer van hetzelfde en het stopt gewoon na 90 minuten ergens en dat trek ik best wel slecht maar goed er zal wel weer een derde deel komen dat het weer verder gaat maar ik vind het behoorlijk ruk er is niks afgemaakt gewoon beetje willekeurig ergens gaat het beeld op zwart en credits.
Dat is zo goedkoop ik word er een beetje chagrijnig van wtf man. Marketing trucje "zorg dat je publiek meer wil, niet kan wachten op de volgende film" en dan ga je het zo laten eindigen. Dat is gewoon goedkoop je moet toch gewoon ff een verhaal beetje knap afhandelen. naja 3/5 ik had het niet door dat ik al anderhalf uur aan het kijken was dus dat is op zich wel goed.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
64. Córki Dancingu (Film, 2015)
Met zoveel naakt had ik nog wel een stem van Theunissen verwacht, maar goed, wellicht zijn musicals niet helemaal je ding.
Hoewel musicals inderdaad niet mijn ding is (ik ben er ook nog nooit naar eentje geweest en dat wil ik ook zo houden), lijkt me dit wel een typische Theunissen film. Ik wil het wel een kans geven en als er veel gezongen wordt en ik vind het vreselijk (als het geen rock of metal is, dan is de kans groot), dan spoel ik wel vooruit.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
12. El Hoyo 2
99 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 23
Subgenre: -
Themaklassement: 9 punten (Voltooid: 01, 23, 34, 58, 59, 64, 66, 72, 88)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1164000/1164176.jpg?cb=1726854695
Gisteravond direct deze nieuwe horror gezien op Netflix, omdat en maatje van mij best fan is van het eerste deel, wou hij gisteren ook deel twee samen kijken. Prima, stond dan wel niet op mijn horror challenge lijst, horror is horror. Toch stoort het me net zoals in deel één, dat ik er eigenlijk na een tijdje wel een beetje klaar mee ben en het allemaal wel heb gezien. En misschien vraag ik me daarbij ook wel af waar dit tweede deel nou precies goed voor was? Ik vond het allemaal wat overbodig, deel één nodigde nou ook niet bepaald uit om verder te gaan als filmreeks, een leuke stand-alone film, dat zeker maar, om er nou prequels (zoals deze) en sequels van te maken vind ik ook wel weer iets te veel van het goede.
Je kunt er nou eigenlijk ook niet heel veel over vertellen aangezien we hetzelfde concept volgen als het eerste deel, en misschien raakt het daardoor soms wat inhoudsloos? Natuurlijk kent de film echt wel wat inhoudt, alleen zoals ik al eerder aangaf had ik het gewoon na een tijdje wel gezien. De film begint overigens wel gewoon weer lekker, zoals ik al wel had verwacht, is regelmatig behoorlijk bloederig en dat maakte het toch wel weer leuk om te kijken. Het verhaal kon me dan weer wat minder boeien, die messiah vond ik allemaal wat overdreven, wel geinig maar het deed me weinig.
https://periodicocorreo.com.mx/__export/sites/correo/img/2024/10/02/gygx5u8wqaalli7-863420951.jpg
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
Hoewel musicals inderdaad niet mijn ding is (ik ben er ook nog nooit naar eentje geweest en dat wil ik ook zo houden), lijkt me dit wel een typische Theunissen film. Ik wil het wel een kans geven en als er veel gezongen wordt en ik vind het vreselijk (als het geen rock of metal is, dan is de kans groot), dan spoel ik wel vooruit.
Je kunt het ook altijd op mute zetten en Slayer er onder aan zetten
.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
13. The Reckoning
110 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 25
Subgenre: 65. Period & Historical Horror
Themaklassement: 10 punten (Voltooid: 01, 23, 34, 58, 59, 64, 65, 66, 72, 88)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127892.jpg?cb=1615971753
Destijds in 2020 heb ik deze film eigenlijk bewust overgeslagen, ondanks het feit dat het me direct al wel goed in de oren klonk. Ik ben wel te porren voor dit soort films, en horrorfilms die zich in de middeleeuwen afspelen heb ik persoonlijk nog niet veel gezien; ik vind dat altijd een behoorlijk cool thema. Toch heb ik misschien wel meer verwacht van deze film, alleen geen idee of dat misschien wel realistisch was. Op het eerste gezicht dacht ik trouwens wel dat we veel meer gingen doen met de pestepidemie, dat vond ik dan wel weer onwijs tegenvallen.
En waarom vond ik dat tegenvallen? Meer om het feit dat daar misschien juist een veel betere setting uit gehaald kon worden. Neem bijvoorbeeld weel meer gore scenes, meer bloed en dood en verderf. Daaraan kon je wellicht het heksen verhaal juist perfect koppelen, en kwam het misschien wat meer tot zijn recht. Nu vond ik het allemaal nogal slappe hap, het kwam voor mijn gevoel nauwelijks uit de voeten, de “fysieke beproevingen” vond ik allemaal wel echt heel matig, had van mij een stuk harder gemogen. Het heksen verhaal is op zich best leuk om te volgen, best ziek dat het destijds zo makkelijk was om vrouwen te beschuldigen van iets, want zo makkelijk ging het ook echt.
Collins
-
- 7301 berichten
- 4315 stemmen
88 minuten
FTV - Totaal 22 punten
Subgenre: 90. Turkey Horror
Themaklassement: 11 punten
https://images.static-bluray.com/reviews/11257_4.jpg
Religie speelt wel vaker een rol in een horrorfilm. Vaak zijn het occulte bijdragen aan het genre waarin een demonische entiteit wordt opgeroepen die vervolgens een bedreiging vormt. Soms ook worden sekten die afgoderij bedrijven te hulp geroepen om de (vaak onwetende) personages met vreselijke gevaren te confronteren. The Remaining vindt zijn inspiratie in het Bijbelse boek Openbaringen en vat de Dag des Oordeels bij de horens.
Het christelijke aspect van de zaak komt slechts oppervlakkig aan de orde. De film is geen wervingscampagne voor het christelijke geloof. Inhoudelijk gaat de film daar ook helemaal niet over. Diepzinnige overwegingen over goed en kwaad of over zonde en genade na de zondeval ontbreken. En ach, het maakt ook niet veel uit of het nu gaat om aliens, demonen, een natuurramp of de Dag des Oordeels. Het gaat om de verbeelding van chaos, paniek en destructie. Het is low-budget maar ze worden prima in beeld gebracht en creëren een goede dreigende sfeer
The Remaining is vooral een oppervlakkige film die een rampscenario tamelijk spectaculair uitspeelt en niet terugdeinst voor bloeddorstige actie. Niet bepaald prekerig. Ik voelde me er niet door aangemoedigd om in het vervolg op zondag ter kerke te gaan.
3*
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Nog snel het lijstje aangevuld. In totaal al 961 films !
Zelf zit ik op 390 gekeken films. Ik blijf dus rond die 40% bengelen
Volgens mij stijg ik ik heel langzaam iets, maar dan hebben we het over 1-2% ofzo 
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
44. The Descent (Film, 2005) - MovieMeter.nl
100 min
Ftv
Puntentotaal 88
Rating 4
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTkxNjcwODg3N15BMl5BanBnXkFtZTcwNTgwMzUzMw@@._V1_.jpg
Fucking Juno. Fucking grotten. Fucking infrarood camera. Meiden, kappen nou.
Eerste half uur is effe doorkomen. Had nog steeds geen idee wie wie was, maar die grotten... mijn hemel die grotten. Verschrikkelijk! Wie doet zoiets. Eén van mijn grootste angsten, zo niet mijn grootste angst is om ergens vast te zitten waar het zó nauw is dat ik me niet kan bewegen. Een grot, een tunneltje, een ingestort gebouw, allemaal droefenis. Alleen de gedachte al zorgt ervoor dat het zweet me uitbreekt en ik de paniek voel opkomen. Dat eerste deel in die grotten was dan ook puur nachtmerriemateriaal voor mij. Rillingen over m'n rug.
En dan moet de echte ellende nog komen. Hemeltjelief, één van die eerste keren dat je zo'n unit vol in beeld ziet, achter de dames. Volgens mij zat ik op de leuning van de bank. En je ziet het een aantal keer van mijlenver aankomen en toch schrok ik me een ongeluk, keer op keer. Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, neemt de film ook nog eens een hele gruwelijke wending: veel bloed, ingewanden, derrie.
Is lang geleden dat ik zo heb zitten griezelen bij een film. Ik zei het eerder deze challenge al over Talk To Me, maar die mag niet eens de veters van The Descent strikken op dat vlak.
cinemanukerke
-
- 1830 berichten
- 1042 stemmen
Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Terug mijn keuze :
11. I Tre Volti della Paura (Film, 1963)
FTV – 2 punten
Puntentotaal 22
Subgenre : 17. Anthology Horror (afgevinkt : 14, 17, 18, 34, 35, 57, 78, 80, 84, 93, 98)
Eigen score : 3* / Score dochter : 2*
Volgens de film encyclopedieën (wat is een encyclopedie ; vraagt mijn dochter, ik zeg ; een vooroorlogs wikepedia) waren de Italianen kampioen in jaren ’60, '70 en '80 in het uitbrengen van de vele horror films. Deze zomer was ons gezin op reis in Italië en gisteren hebben we even door de foto's en notities gebladerd. Dit waren onze bevindingen en het mag gezegd worden : nu verbaast het ons niks dat ze bv de giallo hebben uitgevonden. Je hebt immers tijd zat als je in Italië woont. Van die espresso kan je toch niet slapen dus veel tijd om over na te denken, je hoeft ook nooit te discussiëren over wat we gaan eten want t’is natuurlijk ALTIJD pasta. Op het gemak een ijsje eten, is er ook niet bij want met hun 38 graden smelt het ijs sneller dan je het kan likken en gesmolten ijs op je handen dat kleeft en kliedert ; grotere horror kan ik niet voorstellen. En natuurlijk zijn die Italianen zeer ijdel en constant bezig met mode dus die leren zwarte handschoenen is dan ook geen verrassing. Dat ze nu nog steeds met weemoed aan die jaren denken, bewijst het feit dat ze in 2021 het Eurosong hebben gewonnen met een soort would be metal band verkleed als drugs snuivende vampieren.
I tre volti della paura of Black sabbath of als letterlijke vertaling the three faces of fear is geregisseerd door de – volgens sommige hier – grote Bava. Deze film is alvast zeker het kijken waard. Prachtig spel met kleur, geluid en camera bewegingen (zelfs in een donkere grot in het bos heb je paarse en blauwe achtergronden ??) maar inhoudelijk blijft het voor mij te evident. Het zijn drie aparte verhalen. Het eerste Il telephono is meer een idee dan film met een eerste aanzet van giallo, het tweede IL Wurdalak een klassiek vampieren verhaal in de eeuw 1800 en het derde La Goccia d'Acqua, het beste vind ik over de wraak van een geest in de eeuw 1900. Het zijn dus ook drie verschillende tijdsperioden. Op zijn best als ouderwets griezelen en dat is reeds een verklaring waarom ik het beter vind dan mijn dochter. Na afloop vertel ik haar nog het verhaal hoe de legendarische groep Black Sabbath zijn naam aan die film heeft ontleed. Nieuwgierig als ze is en aangemoedigd door mijn enthousiasme surft ze direct naar Spotify maar ...
Papa, luisteren naar Black Sabbath, dat is toch het ware gezicht van de angst ? Veeèèèèèèèèèèèèèèèèèèèl enger dan die film, toch ?
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
23 Immaculate (Film, 2024)
FTV ( 2 punten )
Totaal : 46
https://variety.com/wp-content/uploads/2024/03/Immaculate.jpg?w=1000&h=563&crop=1
Het eerste half uur lijkt de film de zoveelste weg in te slaan van een 13 in dozijn nonnenfilm met geesten of demonen, maar niks is minder waar. Daardoor kom je in begin moeilijk in het verhaal want de aandacht was eerder aan de matige kant. Toch weet de film de kijker enigszins te verrassen nadien met een originele insteek en naarmate de film vordert, wordt de aandacht ook scherper. Niet dat het concept nu echt spannend wordt, maar in ieder geval leuker om naar te kijken. Er passeren een paar bloederige momenten, maar het is vooral de ontsnapping van de hoofdrolspeelster in een doolhof van gangen en het verrassend slot dat de film dat de film degelijk maakt. Prima rol van Sweeney en wat kan ze schreeuwen.
Positief is de locatie en de nare sfeer die rond het klooster dwaalt. De ruimtes worden prachtig verlicht met kaarsen en goed weergeven door het goede camerawerk. 6,5/10
robertinho
-
- 1514 berichten
- 2946 stemmen
45. Subspecies (Film, 1991) - MovieMeter.nl
85 minuten
Ftv
Puntentotaal 90
Rating 3
https://www.horrorgeeklife.com/wp-content/uploads/2023/05/Radu-from-Subspecies-1990.jpg
Voor op de zondagochtend een aardige om mee wakker te worden. Het tempo ligt niet hoog, maar de sfeer is goed. Ik las dat dit de eerste Amerikaanse film was die is opgenomen in Roemenië. En dan kan je maar beter een vampierenfilm schieten, toch?
De drie dames zijn vrij sympathiek. Twee van hen zijn Amerikaans en reizen voor onderzoek af naar een klein Roemeens dorpje. Daar treffen ze nummer drie die ze kennen van een eerder uitwisselingsprogramma. Het Roemeense dorpje, inclusief oude ruïnes, kastelen en een heel donker bos zijn wellicht nog sympathieker. Wat volgt is een vrij voorspelbaar vampierenverhaal met raadselachtige burgers, een folkloristisch festival en wat achtergrond over de vampieren die zich nog steeds onder de mensen begeven.
Niks bijzonders, maar wel charmant. Mede door de locatie, maar ook door de markante vampierenschurk met zijn hele lange vingers en de stop motion duiveltjes afkomstig van zijn bloed.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
63. Il Mulino delle Donne di Pietra (Film, 1960)
94 minuten
FTV=2 p
puntentotaal= 126
subgenre= 19 arrow horror
themaklassement=63 p
voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17, 19
3* Gotische horrorfilm over Hans die een professor en diens dochter ontmoet in een stad vlakbij Amsterdam. Dochter Elfy vindt Hans leuk, maar Hans vindt meisje Liselotte leuk. Ondertussen blijkt er van alles aan de hand te zijn met Elfy en de carrousel met vrouwen van haar vader. Mysterieus is het allemaal niet en je kan goed raden welke kant het verhaal opgaat, maar toch een prettige film om te zien, onder andere door de beeldschone Scilla Gabel.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Even de administratie bijwerken.
28. Game of Death (Film, 2017) - MovieMeter.nl
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 55 punten.
2.5*
29. Jacob's Ladder (Film, 1990) - MovieMeter.nl
https://images.mubicdn.net/images/film/12142/cache-950708-1722524448/image-w1280.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 57 punten,
3.5*
Game of Death is prima onzin, maar er had ook veel meer ingezeten. Heerlijk uitgangspunt en er zitten ook een aantal leuke 'kills' in. Met exploderende hoofden kun je het nooit fout doen. De acteurs doen het ook goed. Maar de regisseur weet het potentieel niet helemaal te benutten, vooral omdat het materiaal veel te serieus wordt genomen. Dit had beter gewerkt als een komedie.
Jacob's Ladder stond al heel lang op mijn kijklijst, en de film stelde gelukkig niet teleur. Het tegenovergestelde. Sfeervolle, mysterieuze en ijzingwekkende film met puik acteerwerk van Robbins en de andere acteurs. Niets is wat het lijkt in deze psychologische horrorfilm die door middel van flashbacks steeds een stukje van het verhaal ontvouwd. Tot aan de gruwelijke climax.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Enkele letters overslaan en we komen bij de M van wellicht het domste wezen op de planeet met name 'Man'. Gelukkig zijn er nog vrouwen om tegengewicht te bieden. Mannen zoals deze uit onderstaande film zou een ramp betekenen voor de mensheid.
20. The Man Who Could Cheat Death (Film, 1959)
Speelduur: 82 minuten
Puntentotaal: 40
https://pop-verse.com/wp-content/uploads/2017/05/CheatDeath5-e1495910780638.jpg
Een van de oudere en ook weinig bekende Hammer horrorfilm. Zoals altijd bij deze producent is de aankleding erg mooi, maar is het in hetzelfde bedje ziek als veel andere Hammer producties. Er wordt ontzettend veel gepraat, er is weinig actie en het gaat ofwel erg traag of soms veel te snel. Deze film blijft ook nogal oppervlakkig wat betreft de karakters en het centrale thema van wetenschapper die het eeuwige leven heeft ontdekt, maar ondervindt dat dit toch niet zo ideaal blikt te zijn. Probeert iets teveel de psychologische kaart te trekken en creëert onvoldoende een ongemakkelijk gevoel bij de kijker.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
31. Caveat (2020)
88 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 56
Subgenre: 88. Toy Horror
Themaklassement: 31 punten
(9-10-14-18-20-25-27-28-30-32-33-39-40-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-80-83–84-88-95)
Ik was genoeg onder de indruk van Oddity (2024) om ook gelijk de debuutfilm van McCarthy even op te snorren. En hoewel ik die uiteindelijk misschien iets te vaag vond, was mijn 31e film in deze challenge allesbehalve een teleurstelling.
https://i.ytimg.com/vi/cNTNZd0JBPI/maxresdefault.jpg
Hoofdpersoon Isaac gaat akkoord met een wat dubieuze klus en belandt in een vervallen hut op een eiland om op een psychisch labiel meisje te babysitten. De losse plotelementen die je mondjesmaat toegespeeld krijgt roepen eigenlijk meer vragen op dan ze verduidelijken en al snel wordt je net als Isaac ondergedompeld in een situatie die steeds meer de vorm van een claustrofobische mindfuck begint aan te nemen.
Pluspunten zijn (net als in Oddity) de sfeertekening in cameravoering en geluid, de setting is een klein maar niettemin labyrintisch en vooral unheimisch gangenstelsel en hoewel ik de onthullingen vaak iets onbevredigends vond blijven hebben, juich ik het behoud van mysterie altijd meer toe dan een overmatige uitleg.
https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/6RVsEZGdDpwZhZkaptSgF7AznHF.jpg
Spannend, sfeervol filmpje dat onder je huid kruipt met een handvol elementen die creepy as fuck zijn en voorlopig nog wel op mijn netvlies staan, zoals moeders lijk achter de gipswand en (het design van) het speelgoedkonijntje. Die had weliswaar geen hoofdrol maar ik krijg er nóg de kriebels van (vandaar het subgenre Toy Horror).
3,5*
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2054 stemmen
30. https://www.moviemeter.nl/film/17215]Dust Devil (Film, 1992) [🇿🇦]
Speelduur: 108 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 60
Subgenre: 99 - Western Horror
Themaklassement: 30/100 (1, 2, 7-11, 15, 19-21, 23, 32, 36-39, 49, 53, 60, 66, 69, 72, 78, 77, 87, 89, 90, 92, 99 )
[url=https://ibb.co/YPxF9ph[/url]
Mja, een redelijk vage en niet al te boeiende film. Afgaande op het idee is het best aardig zou je denken, maar het is een vrij warrige vertelling geworden. Vond het ook niet heel erg horrorachtig. Nu zijn westerns sowieso al niet echt mijn ding, dus ben blij dat deze categorie maar afgestreept is.
2.0*
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2054 stemmen
31. https://www.moviemeter.nl/film/1162362]Strange Darling (Film, 2023) [🇺🇸]
Speelduur: 97 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 62
Subgenre: X
Themaklassement: 30/100 (1, 2, 7-11, 15, 19-21, 23, 32, 36-39, 49, 53, 60, 66, 69, 72, 78, 77, 87, 89, 90, 92, 99 )
[url=https://ibb.co/jvJ4Z2S[/url]
Verrassende en leuke film, zit erg goed in elkaar. Het duurde vijf minuten om er in te komen, maar daarna heb ik mij aan een stuk door vermaakt. Het is het best als je er zo min mogelijk vanaf weet, maar het is zeker een aanrader.
Shambala
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
27. The Night House (2020)
Speelduur : 108 minuten
FTV, totaal : 53 punten
Subgenre: 47. Haunted House Horror
Heerlijk creepy spookverhaal dat ik voor deze challenge het 'Haunted House' label geef. Ik vind het ook altijd knap dat één actrice ( grotendeels ) zo'n film kan dragen. Qua verhaal moet je er wel even bijblijven, anders mis je essentiële aanwijzingen !
3.5 *
28. Konferensen aka The Conference (2023)
Speelduur : 100 minuten
FTV, totaal : 55 punten
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Fijne slasher van Zweedse bodem met zeker wat orginele kills ( ik noem de 'zip-line' kill en 'Anette' die alsmaar doorloopt met een sikkel in het hoofd ). De Zweedse humor ligt mij zeker, want ik moest ook aantal malen (glim)lachen. Ik vond de film zeer zeker de moeite waard !
3 *
Subgenres
04 - 05 - 17 - 22 - 24 - 27 - 30 - 32 - 33 - 34 - 35 - 45 - 47 - 48 - 49 - 50 - 54 - 55 - 57 - 70 - 79 - 80 - 82 - 85 - 86 - 88 - 93 - 94
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2054 stemmen
32. https://www.moviemeter.nl/film/69525]A Horrible Way to Die (Film, 2010) [🇺🇸]
Speelduur: 88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 64
Subgenre: 56 - Mumblegore
Themaklassement: 31/100 (1, 2, 7-11, 15, 19-21, 23, 32, 36-39, 49, 53, 56, 60, 66, 69, 72, 78, 77, 87, 89, 90, 92, 99 )
[url=https://ibb.co/27cXC15[/url]
Sobere film, die doet wat het moet doen. Het is niet heel bijzonder of vernieuwend, maar het werkt best aardig. De film is grauw en mistroostig en het verhaal is degelijk. Camerawerk was soms wat irritant schokkerig, maar verder weinig op aan te merken.
3.0*
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2054 stemmen
33. https://www.moviemeter.nl/film/46]Pitch Black (Film, 2000) [🇺🇸]
Speelduur: 109 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 66
Subgenre: 14 - Alien Horror
Themaklassement: 32/100 (1, 2, 7-11, 14, 15, 19-21, 23, 32, 36-39, 49, 53, 56, 60, 66, 69, 72, 78, 77, 87, 89, 90, 92, 99 )
[url=https://ibb.co/Z2TRVX3[/url]
Op de een of andere manier trekt horror met aliens mij niet zo. En dat was met deze film niet anders, hoewel het best aardig begon, begint het mij na een tijdje toch snel te vervelen. Het is geen slechte film, maar het kost mij simpelweg veel moeite om mijn aandacht erbij te houden. Het kleurengebruik in de film vond ik overigens ook niet echt fraai. Helaas, toch een kleine onvoldoende.
2.5*
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2054 stemmen
34. https://www.moviemeter.nl/film/330]eXistenZ (Film, 1999) [🇨🇦]
Speelduur: 97 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 68
Subgenre: 83 - Techno-Horror
Themaklassement: 33/100 (1, 2, 7-11, 14, 15, 19-21, 23, 32, 36-39, 49, 53, 56, 60, 66, 69, 72, 78, 77, 83, 87, 89, 90, 92, 99 )
[url=https://ibb.co/4WvmPTk[/url]
Films van Cronenberg kunnen mij meestal wel bekoren, al heeft hij er ook wel eens een misser tussen zitten in mijn beleving. Dit is geen échte misser, maar ook geen voltreffer voor mij. Nergens kwam ik echt lekker in het verhaal, het is soms wat chaotisch. Er hangt wel een dreigend en mysterieus sfeertje, maar het geheel was niet intrigerend genoeg. Wel een leuk idee, maar toch niet pakkend genoeg.
2.7*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nog eentje met M van Maze. Een labyrint of doolhof dat heeft me altijd al gefascineerd.
Speelduur: 80 minuten
Puntentotaal: 42
https://assets.mubicdn.net/images/film/85277/image-w1280.jpg?1567251834
Redelijk ambitieus voor een film uit de vroege jaren 50. Gerald en Kitty, een jong koppel, staan op het punt te trouwen. Als Gerald door een oom wordt gevraagd om naar zijn kasteel te komen, verbreekt hij de verloving met Kitty via brief. Kitty wil uitzoeken wat er gaande is op het kasteel en trekt erheen samen met haar tante. Gerald is niet blij met hun komst, ziet er bovendien 10 jaar ouder uit en is bijzonder onaangenaam tegenover zijn onverwachte gasten. 's Avonds zijn er vreemde geluiden, zitten er geesten of een monster? De vorige kasteelheren bleken bovendien ook allemaal op jonge leeftijd te sterven. Zowel Kitty als haar tante gaan op verkenning en vinden het antwoord uiteindelijk in het labyrint. Het doolhof ziet er wel fraai uit vanuit vogelperspectief en het is jammer dat er niet meer gebruik van werd gemaakt noch van het kasteel voor meer exploratie want dat levert toch een paar spooky momenten op. De onthulling is toch wel verrassend te noemen, echt zoiets van wtf. Er komt een uitleg aan het einde die nog steeds de vraag onbeantwoord laat waarom Gerald zo onaangenaam was noch waarom de vorige kasteelheren zo vroeg stierven. Een beetje flauwe pay off eigenlijk volgens mij te wijten aan een zwak scenario.
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
16. Dèmoni (1985)
88 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 30 + 2 = 32
Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror
Themaklassement: 15 + 1 = 16 punten
https://i.ytimg.com/vi/eh_t6d7JbzA/hq720.jpg
3.5/5
Vorige keer: met Deliria (1987) een horror in een theaterzaal.
Deze keer: met Dèmoni een horror in een cinemazaal.
Beide Italiaans, maar ook beide Engels gesproken. Is dat iets typisch aan Italiaanse producties dat het toch Engels gesproken is?
Voelt verrassend modern aan. Kleurrijke personages, leuke setting, visueel mooi geschoten en vooral ook: toffe soundtrack met 80s rock/metal.
Voelt aan als een film die met veel passie en plezier gemaakt is door zowel crew als cast.
Eng wordt het nooit, bloederig wél. Leuk einde ook en blijf zeker zitten tijdens de credits.
Poster was me bijgebleven nadat ik enthusiaste review van Metalfist gelezen had. Al even niet actief hier (wel op letterboxd) maar ik tag toch maar even.
*
17. Gekijouban Naruto: Buraddo Purizun (2011) ofwel Naruto Shippuden: Blood Prison
108 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 2 = 34
Subgenre: 16. Animated Horror
Themaklassement: 16 + 1 = 17 punten
2.75/5 (afgerond naar boven 3.0)
Het was meer dan 10 jaar geleden dat ik nog iets met Naruto gezien had. Toen ik op Letterboxd filter zette op animatie+horror stond deze er tussen en ik was wel benieuwd.
Is zoals de meeste anime films "non-cannon", dus zelfs als je de serie al lang niet meer gevolgd hebt kan je dit makkelijk volgen, al is het niet aan te bevelen aan niet-fans.
Vond het wel geinig gevonden om Naruto vast te steken in een gevangenis met een kwaadaardige directeur, 't is eens iets anders.
Geen topper maar toch leuk om na zoveel tijd nog eens iets te zien met Naruto. Werd na het einde toe wel een lange zit, dat laatste gevecht moest echt geen half uur duren.
Eng is het niet maar er zitten wel genoeg horror-elementen in (begint direct met een stormachtige nacht, meer stereotypisch horror kan bijna niet) dus het label op Letterboxd is wel terecht vond ik.
One Piece deed het in mijn ogen (en herinneringen) wel beter met een donkere film.
*
18. Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)
123 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 34 + 2 = 36
Subgenre: 46. Gothic Horror / Urban Gothic Horror
Themaklassement: 17 + 1 = 18 punten
3.5/5
Rare fotokeuze? Misschien, maar als je die cast op een foto ziet maakt het niet uit voor welke film het is, die wil je toch zien?
& toch lang uitgesteld, ik heb het niet zo voor vampieren... Waar oorzaak begonnen is weet ik niet, maar als kind vaak terugkerende nachtmerries over gehad. Misschien heeft Nicolas Cage in Vampire's Kiss het opgelost... 
Sfeervolle film, héél sterke cast dus waarin niet iedereen misschien even goed benut wordt.
Voor mij met momenten wat té theatraal, vooral die dialogen van Tom Cruise en Kirsten Dunst waren soms op het randje van storend. Brad Pitt daarentegen steelt de show, de rol als vampier die geen mensen wil vermoorden zit hem als gegoten.
De lange speelduur stoorde geen moment, mocht zelf nog wat langer duren want ik miste soms wel wat diepgang in de personages.
Opnieuw niet eng maar zeker wel horror en zeker ook genoten. Aanrader.
Voorlopig afgevinkte subgenres: 01; 06; 14; 15; 16; 18; 22; 35; 46; 47; 49; 75; 79; 80; 81; 83; 84; 86
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.