The Lodge (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Canada
Drama / Horror

geregisseerd door Severin Fiala en Veronika Franz
met Riley Keough, Jaeden Martell en Lia McHugh

Een broer en zus spenderen een nacht met hun nieuwe stiefmoeder in een afgelegen berghut. Al snel raken ze ingesneeuwd en worden ze gedwongen alleen de kerst door te brengen. Net wanneer de spanningen in de relatie tussen hen beginnen af te nemen, worden ze bedreigd door een angstaanjagende bovennatuurlijke kracht.

avatar van Friday the 13 th
Slow burner doe zijn inspiratie zeker geeft gehaald uit de Heavens Gate Cult uit de jaren 90 aan die paarse satijnen lakens te zien. Zoek het verhaal maar eens op.

avatar van cantforgetyou
Best een aardige thriller. Het is eigenlijk geen horror. Je ziet vaak ruimtes, alsof je door een kijkdoos kijkt. Dat is leuk gedaan. Verder spelen de kids goed en hangt er een 'creepy' sfeertje, maar niet heel intens. Het gaat ook allemaal soms iets te traag. De twist naar het einde toe is leuk gedaan. De kids hebben dit geniaal bedacht, maar het wordt niet helemaal goed uitgewerkt. Het einde vind ik te makkelijk te open. Niet bevredigend. De kinderen zijn de hele tijd best slim bezig en laten zich dan wel makkelijk overhalen, zo lijkt het althans.

avatar van rep_robert
The Lodge is een fijne sfeervolle film die goed profiteert van een goede setting en een fijne cast die goed om weet te gaan met het bronmateriaal. Bij vlagen zit er spanning in de film en wordt het net even wat anders gebracht. Hierdoor komt het niet als een alledaagse horrorfilm over qua sfeer. Jammer genoeg is het vertrekpunt van de film wat ongeloofwaardig. wie laat zijn twee kinderen nou dagenlang alleen met een door het verleden gewelde vrouw, terwijl ze elkaar nog nooit hebben gezien. Daarnaast lag het er iets te dik bovenop dat die kinderen met haar zouden gaan fucken, omdat ze dat krantenartikel hadden gevonden. Echter doen zij dit wel heel professioneel, dat had wel een tikkeltje minder gemogen, bijvoorbeeld met die perfect nagemaakte krantenkoppen en het fake ophangen Gelukkig herstelt het einde zich enigszins en wordt het ietwat gebrekkige plot daarmee goed gecompenseerd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gegarandeerd griezelen.

Voor wie zin heeft in een sterke griezelfilm biedt The Lodge prima verpozing. Geen gedoe met onrustige handycams, maar statig geschoten scènes die bijdragen aan het kalme verteltempo. De film is niet alleen mooi geschoten, maar het scenario mag er eveneens zijn.

Als filmliefhebber schieten diverse titels door het hoofd, de invalshoek blijkt echter net iets anders te zijn. Gelukkig maar, want als kijker word je graag verrast, helemaal binnen het genre waar de paden regelmatig platgetreden zijn. Het is fijn dus dat de spanning juist oploopt in plaats van af.

De vertolkingen zijn puik en de winterse setting sfeervol. Desolate vakantiehuizen doen het altijd goed, maar hier zijn de details dubbel doordacht. Behalve het keurige camerawerk is er een centrale rol weggelegd voor een angstaanjagend poppenhuis dat een extra dimensie toevoegt. Griezelen is gegarandeerd.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van Spartaan1986
Een beetje ongeloofwaardig en het einde had ik ook graag wat meer afgerond gezien, maar verder is dit een prima geacteerde en spannende film. Hij zet je toch een aantal keer op het verkeerde been en wist me wel te verrassen. Wel jammer dat Alicia Silverstone zo'n kleine rol had, prima actrice en een lust voor het oog

avatar van john mcclane 2
Je moet je wel even over het bijna tergende langzame tempo heen zetten .
want dat zat mij in eerste instantie best dwars . Toen ik dat eenmaal opzij had gezet en na een uur een idee kreeg welke kant dit verhaal opging was ik in de ban van het kwaadaardige einde .
je kan je wel je vraagtekens zetten bij het feit dat de vader uitgerekend deze vrouw alleen laat met zijn kinderen in dit huis . maat ach , als het resultaat is deze gruwelijke zieke originele horror , knijp ik wel een oogje dicht .

avatar van DiDa
Ik ben een groot fan van Ich Seh, Ich Seh, maar met deze film kon ik niets.

Sfeervol, dat wel maar dan houdt het op. Een slow burner is prima, mits je wel de aandacht van de kijker vast kunt houden. In Ich Seh Ich Seh is er vanaf het begin een mysterie dat je blijft boeien, maar hier miste ik een houvast. Ik hoopte nog op een sterke payoff, maar ook die bleef uit. Te vergezocht vond ik het. Ik kon me er niet mee identificeren.

Helaas 1,5 ster

avatar van Phantasm
Ik kon hier ook helemaal niets mee, saai, langdraderig en vervelend. Horror zat er ook totaal niet in. Gauw vergeten.

avatar van 3 2 1 cut
Jongens, dit is gewoon een heerlijk zieke film waarvoor veel complimenten voor de scenarioschrijvers en regisseurs. Heerlijk over de top verhaal met allerlei bizarre verhaallijnen.