• 11.763 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Neil Marshall

Met onder meer: Charlotte Kirk, Joe Anderson en Steven Waddington

Gesproken taal: Engels

Plot The Reckoning

"Fear spreads like The Plague."

Engeland, 1665. Tegen de achtergrond van de pestepidemie rouwt Grace Haverstock om het overlijden van haar echtgenoot Joseph. Wanneer haar landheer Pendleton toenadering tot haar zoekt, weigert ze. Dit komt haar duur te staan wanneer ze door hem valselijk beschuldigd wordt van hekserij. Ze belandt onschuldig in de gevangenis en moet fysieke beproevingen doorstaan.

Grace Haverstock

Kate Tobias

Morton Tobias

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Neil Marshall... met al zijn ervaring én een bescheiden lijstje (inmiddels toch wel) klassiekers achter z'n naam, mag je wel iets meer verwachten. Gesitueerd tijdens de Britse pestepidemie, is het een combinatie van period piece en horror die op papier zéker niet gek klinkt. De straten bezaaid met stapels lijken, krioelend van de ratten én die maskers; het schrijft zichzelf bijna. Maar dankzij de budgettaire beperkingen én de miscast van Charlotte Kirk komt het zelden uit de verf. Het is vooral erg uneventful en onevenwichtig, zo vallen bepaalde zaken die ik normaliter wel op prijs stel ( die verpletting van het hoofd ) gewoon uit de lucht. Alsof Marshall continue op twee gedachten hinkt. Dan vind ik hem richting het einde weer véél te terughoudend, waarbij het geduld dus nauwelijks wordt beloond. Neemt niet weg dat sommige settings wel sfeervol waren en er te weinig echt goede Period-Piece horror films zijn, dus voor wie daar écht behoefte aan heeft, is het een poging waard.

avatar van parcivalis

parcivalis

Potsierlijke, totaal overbodige film. Veel flat characters met slechte dialogen in horrorachtige kermis-attracties. De film begint niet onaardig maar ontpopt zich al snel tot ongeloofwaardige, misogyne torture-porn. Dat misogyne deel is opmerkelijk waneer je in ogenschouw neemt dat Charlotte Kirk een dikke vinger in de pap heeft gehad wat betreft productie en script. Dat er überhaupt geld is voor dit soort rommel is me een volkomen raadsel. Had het dan aan een goed doel gegeven.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matige Marshall.

Als regisseur lijkt hij zijn beste dagen te hebben gehad. Hij doet dan ook erg hard zijn best om weer een terugkeer te maken, maar ook The Reckoning is een mislukte poging op dat gebied. Het is wel duidelijk dat er een professional achter het roer staat, maar het resultaat laat te wensen over.

Je neemt ook altijd wel een risico als je je eigen liefde in de hoofdrol plaatst, en het mag dan ook duidelijk zijn dat Marshall wel gesteld is op Kirk. Regelmatig komt haar achterwerk namelijk in beeld, terwijl dit vaak niet nodig is. Het zijn dingetjes waar ik misschien te veel op let, maar voor mij valt het toch echt op.

Visueel is het allemaal professioneel. Dat het budget dit keer lager ligt zal wel, maar Marshall komt qua look en details een heel eind. De omgeving voelt daadwerkelijk vuil en oud aan. Mooie make-up en cinematografie zorgen er tevens voor dat er een apart sfeertje binnen het kasteel heerst. Gecombineerd met een rauwe look ziet The Reckoning er visueel dus zeer aardig uit. Weinig te klagen op dat gebied.

Wel op het gebied van verhaal en horror. Het is duidelijk dat Marshall soms hard te werk gaat, maar The Reckoning blijft voor zijn doen erg tam. De bruutste dingen die je hier zal aanschouwen zijn lijken die aan de galg hangen of dode lichamen op de straten. Qua gore of slachtpartijen zal je namelijk bedrogen uitkomen, wat zeker van de finale een zeer onbevredigende sequentie maakt.

De personages zijn tevens nogal karikaturaal en vaak niet al te best geacteerd. Kirk weet niet echt die powerperformance af te leveren, en enkel Pertwee heeft daadwerkelijk wat charme. De rest van de personages zijn nogal saai en wekken het verhaal weinig tot leven. Het helpt daarnaast ook niet mee dat zeker 80 minuten van deze film bestaan uit Kirk die in de nor zit en er wanhopig uit wil.

Het trage tempo en de matige opbouw van spanning en horror werken de film ook tegen, waardoor The Reckoning geen beste terugkeer wil vormen voor Marshall, ondanks dat hij niet lang weg is geweest. Het is gewoon niet bevredigend, cool, hard, bloederig of boeiend genoeg. Hierdoor blijft deze film voornamelijk in de veilige comfortzone, resulterend in een voorspelbaar en inwisselbaar resultaat. Pluspunten voor de professionele look, maar ik hoop dat Marshall zijn draai weer echt kan vinden met zijn volgende project.

avatar van schumacher

schumacher

Ik had er veel meer van verwacht.
Er zat iets in maar het was op alle vlakken net eronder voor mij.
Dit kon veel beter.
Er was 1 korte maar vette scene in meer naar het einde op . met dat paard haha

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima horror die lekker wegkijkt.

avatar van joolstein

joolstein

Horror met een historische of Middeleeuwse setting en verhalen over heksen behoren tot mijn favorieten. Ook de Britse regisseur Neil Marshall, die weer terugkeert naar een kleinere productie, (nadat door studiobemoeienissen zijn ‘Hellboy’ was geflopt) waardeer ik goed! Helaas was ik niet zo onder de indruk van deze film.

Nu is een mindere Marshall nog steeds goed gemaakt en zeker fijn om naar te kijken! En heksenjachten spreken tot de verbeelding maar het miste een beetje meer focus op de voor horror-fan leukere dingen. Want voor een film die sterk richt op de wreedheden door de 'heksenvinder', is er verrassend weinig marteling. Ook blijft tijdens haar beproevingen Grace Haverstock relatief glamoureus. In één scène wordt het martelwerktuig 'De peer van angst' gebruikt, maar kort daarna is Grace weer redelijk actief.

Charlotte Kirk is dus zonder twijfel de ster van deze film of van haar manlief Marshall want er is meer dan één scène van haar naakte achterkant. Ja de potentie was er zeker wel maar het was het allemaal net niet! De tijdsperiode (De Grote Plaag van 1665/1666) niet donker genoeg, kostuums en decors twijfelachtig, het martelen terughoudend en sommige personages overbodig. Echter de pestmaskers en het uiterlijk van het demonische wezen waren cool! Al met al vind ik het geen slechte film maar miste ik gewoon iets wat het tot meer maakte!

avatar van Noodless

Noodless

Laten we maar onmiddellijk al maar zeggen gezien de weinig positieve recensies en de tot nu toe ook maar bitter weinig stemmen dat ik van deze film echt genoten heb. En dan bedoel ik op alle vlakken. Om te beginnen is de horror vooral aanwezig in de verbeelding van de kijker. Je ziet inderdaad niet zo veel martelingen, maar sommige beproevingen kunnen wel tellen zonder dat ze effectief en meedogenloos in beeld worden gebracht. Toch zijn er toch wel voldoende gore momenten aanwezig, vooral de scène met de kar en het hoofd was smerig en enerzijds ook verrassend. Die scène zag ik in deze film niet aankomen. Maar ook niet te vergeten is de aanwezigheid van het demonisch wezen dat er toch wel goed uitzag. Het verhaal is leuk en boeiend om te volgen. Daarbij wekken de locaties, decors en aankleding een donkere sfeer op. Vooral de pestmaskers weten een nare sfeer te brengen. Charlotte Kirk als Grace ( vriendin van de regisseur ) speelt haar rol degelijk en haar achterste staat ook meermaals in de picture. Overigens een zeer mooie scène wanneer ze naakt omarmd wordt door het demonisch wezen. Sean Pertwee als John Moorcroft is qua personage duidelijk de interessantste en speelt die rol ook goed. Neil Marshall doet een belletje rinkelen, maar moest toch even opzoeken en blijkbaar ligt deze regisseur mij wel want The Descent (2005 ), Doomsday (2008) en Centurion (2010) scoren ook goed. Dog Soldiers (2002) en Hellboy (2019) dan weer wat minder.

avatar van filmkul

filmkul

• 1973 berichten
  • 1935 stemmen

Matige horrorfilm. Het verhaal is zwakjes en de uitwerking is eveneens matig. De opbouw is redelijk maar verder is het geen boeiende film. Horror liefhebbers komen ook wat bedrogen uit. Echt heftig wordt het niet. Het grootste probleem is de hele aankleding. Het is allemaal wat houterig en amateuristisch. Zo ziet onze hoofdrolspeelster, hoe vaak ze ook gemarteld wordt, er altijd goed gestyled uit en blijft ze ook altijd even vrolijk rondhuppelen als of er niks gebeurd is. Haar acteerprestaties zijn ook niet van heel hoog niveau. 1.5/.20

avatar van Warning

Warning

Vreemd ja, flink gemarteld en loopt toch nog vlotjes rond.