Stephanie (2017)

Thriller / Horror

geregisseerd door Akiva Goldsman
met Shree Crooks, Frank Grillo en Anna Torv

Stephanie wordt door haar ouders achtergelaten in hun afgelegen huis. Het meisje probeert te overleven door pindakaas te eten en te praten tegen haar knuffel, een schildpad. Ondertussen wordt Stephanie in de gaten gehouden door een duistere, bovennatuurlijke entiteit. Op een dag keren de ouders van Stephanie terug om haar mee te nemen. De entiteit is echter vastbesloten dit te voorkomen...

Fijn.

Als genre-aanduiding staat er weer drama/horror, die aanduiding is verder ook terecht, maar Stephanie is geen moderne genremix. Het is een film die horror en drama netjes balanceert en die balans tot het einde levendig houdt, geen geforceerde genreswitches halverwege dus.

Goldsman toont zich verder een kundig horror regisseur. De opzet is mysterieus, het mysterie wordt aardig in leven gehouden en wanneer alles uiteindelijk op tafel ligt, blijkt er nog voldoende spankracht in te zetten om ook het einde boeiend te houden. Goldsman laat telkens net genoeg los, weet sommige zaken voldoende in het midden te houden en vervalt niet in een plotje dat al 100 keer verteld is.

Verder ook stijlvol in beeld gebracht en goed geacteerd. De film misschien wat echte uitschieters, Amerikaans Hollywood loert vaak om het hoekje dus een beetje braaf is het wel, maar met dank aan een korte speelduur en voldoende spanning houdt deze film erg makkelijk de aandacht vast. Kleine verrassing, leuke aanrader, echt groots of een knallende toekomstige genreklassieker is het echter niet..

avatar van tassebas32
Aardige film met een leuke twist.Hij hoefde niet langer te duren al had ik het wel leuk gevonden als ze met meer in contact had gekomen .

avatar van Collins
Goeie opbouw in spanning en sfeer. Een rustige en vreedzame start met een meisje dat op speelse wijze alleen in een huis ronddartelt. Zo op het oog niet veel aan de hand, hoewel een meisje dat langdurig alleen in een huis ronddartelt wel vreemd is natuurlijk. Dat aspect wordt heel subtiel benadrukt. En vanaf dat besef gaat het door toevoeging van kleine feitjes en gebeurtenisjes verder en verder, wordt de spanning opgevoerd en raakt de sfeer benauwender en onheilspellender.
Ondanks de geringe speelduur neemt Goldsman de tijd om mysterie en spanning op het gemak en gedetailleerd in te brengen in het verhaal. Dat gebeurt heel geleidelijk en kundig. Door toevoeging van details wordt een beginnend klein mysterie omvangrijker en prangender en glijdt de film bijna ongemerkt van een staat van licht ongemak naar een staat van angstaanjagende beklemming. Ja, mysterie en spanning worden heel subtiel gevoerd en bespeeld tot er een verstikkende atmosfeer ontstaat waaruit amper ontsnapping mogelijk is.
Goldsman is niet vies van effecten als regen en onweer. Klinkt afgezaagd en goedkoop, maar dat valt erg mee in deze film. Het werkt absoluut sfeerverhogend. Andere schrikeffecten hebben eveneens een behoorlijke impact. Zelfs een paar voorspelbare jumpscares jagen door de hoge staat van beklemming die de film bereikt toch schrik aan.
Goed acteerwerk van het jonge meisje dat de hoofdrol vertolkt. In de vele scènes die zij in haar eentje en met de andere personages speelt, weet zij te overtuigen in haar angst, haar speelsheid en boosheid.
Spannende film. Sfeervolle film. Verrassende film.

avatar van Daan258
Wel benieuwd na deze berichten hier.

fred1946
Collins schreef:

Spannende film. Sfeervolle film. Verrassende film.

Helemaal mee eens met jou stelling niets aan toe te voegen.
Einde was verrassend had ik niet verwacht.

avatar van schumacher
Ik kan er niks aandoen maar dat is gewoon mijn ding niet zo'n film.
Zo hebben we er de vele laatste jaren al heel veel van gezien.
Je moet ervoor zijn.

Ik heb het meer voor het harde en gore.

Per toeval gevonden, had er nog nooit van gehoord.
Zeer goede spannende film , het meisje speelt zeer goed .
Ook mooie effecten... 4 sterren ?

avatar van alexspyforever
Ik heb nogal gemengde gevoelens na het kijken van deze film die mij hetzij indirect werd aanbevolen door Collins. Het beste gedeelte is uiteindelijk het eerste half uur waarin we de kleine Stephanie eenzaam in een afgelegen huis haar dagen doorbrengt met enkel een knuffel als gezelschap. Het roept vele vragen op over hoe ze uiteindelijk in die situatie is verzeild. Hier en daar zijn er wel wat hints een virus,een of ander wetenschappelijk experiment waardoor er iets met een aantal kinderen is gebeurd. En er is natuurlijk het gevaar van een boosaardige bovennatuurlijke entiteit met de bekende je hoort ze maar ziet ze amper effecten. Behoorlijk clichématig maar het ging nog wel. Ze creëren sfeer al prefereer ik schaduwen en andere visuele elementen boven deze (nogal goedkope) crash boem bang. Als uiteindelijk haar ouders plots uit het niets weer opduiken wordt het allemaal al snel duidelijker.

Kun je echt van een twist spreken, wellicht wel als je niet met dit soort films bekend bent.
Stephanie begon een beetje met het idee van The Babadook maar die vond ik vreselijk door dat irritante kind maar Stephanie is veel boeiender uitgewerkt. Eens als de film in het laatste half uur echt wel los begint te komen en waarbij het duidelijk is dat Stephanie of de demon in haar over telekinetische krachten beschikt is een vergelijking met Carrie onvermijdelijk. Het is weinig subtiel gekopieerd het mes waarmee ze haar vader vermoordt en het huis laten instorten, mogelijks gevolgd door een spoor van vernieling in de buurt. Ik lees links en rechts een vergelijking met een Twilight episode It's a Good Life uit 1961. Dat gevoel had ik ook bij deze film dat het beter had gewerkt als een episode van 30 maximum 45 minuten.

Voor een film die behoorlijk veel tijd steekt in opbouw, is de uiteindelijke climax behoorlijk standaard. Ik zou het zelfs een gemiste kans noemen. Misschien hou ik ook niet meer van dat vele rond de pot gedraai om het allemaal interessanter te doen lijken. En zo zijn er nog wel vergelijkingen die ik kan maken met films over creepy/evil kids waarvan The Childeren en Who Could Kill a Child mooie voorbeelden zijn al wil Stephanie dan toch wat intelligenter overkomen, maar het eigenlijk naar mijn mening niet is. Hoe en waarom en al dat psychologisch en filosofische het mag gemeld worden terloops maar eigenlijk boeit het me niet.

Voor de overtuigende Shree Crooks als Stephanie en het leuke eerste half uur nog een kleine voldoende.

avatar van Collins
alexspyforever schreef:

Gelukkig was het indirect .

avatar van umbra
Heeft me aangenaam verrast. Film die rustig begon, maar naarmate de film vorderde, steeds duisterder en mysterieuzer werd. Ook de rol van Stephanie (Shree Crooks) vond ik sterk neergezet. Het einde vond ik ook wel nice. Score ergens tussen de 7 en 8/10.

avatar van Corcicus
Originele en spannende monstersfilm! Zeker de moeite voor de liefhebber van het genre.

avatar van mixmaster
Ik heb hier wel van genoten, in het begin is het even doorbijten maar na zo´n 30 minuten wordt de film steeds beter en beter.
Het meisje speelt sterk en de sfeer is creepy, vooral het einde vindt ik meesterlijk gedaan.

Goede film !!!

avatar van Daan258
Slap werkje.

Een in mijn ogen te hoge waardering voor zo'n simpel en saaie thriller/drama
Het begint allemaal nog vrij aardig maar na een kleine 45 min had ik het allemaal wel gezien.
Je kan dan ook al wel snel raden hoe het verhaal ongeveer in elkaar zit.

Gemiste kans.

avatar van Rickyman
Vond het wel een aardig spannend filmpje. Het verhaaltje roept meteen allerlei vragen op, maar wordt het mysterie mondjesmaat vrijgegeven. Leuk gedaan.

avatar van wendyvortex
Ik ben heel blij met iedere nieuwe horrorfilm die nog een beetje verrassend uit de hoek wil komen en dat lukt deze Stephanie vrij aardig. Meisje alleen in huis met vrolijke popjes, kleurkrijtjes, knuffel en een mes in het plafond .... okay en tussen het zappen van My Little Pony naar andere vrolijke tekenfilmpjes zien we wel iets van een ramp of invasie of ... ja in plaats dat dat kind nou eventjes ons de kans geeft om te zien wat zich er nou precies aan de hand is zitten we al weer bij de troetelbeertjes.
Kijk lekker zelf, dat kleine meisje doet het overigens heel erg aardig. Beetje M. Night Shyamalan-achtig-filmpje.

avatar van john mcclane 2
Ja! dit was weer echt genieten van een subtiele horror.
De des desbetreffende stefanie en haar acteer werk waren zeer indrukwekkend .
het onschuldige kind, en de monster die haar het leven moeilijk maken .
Je blijft wel achter met een paar vragen als je de wereld ziet zo als ze hem achter laten .
Maar dat is misschien wel een plus punt .
Erg goed .

Mooie kleine verrassing dit filmpje.

avatar van schenkowiets
Heel goed in elkaar gezet en je blijft je af vragen hoe of wat tot een bepaald punt.

avatar van wibro
Dit zijn de horror filmpjes zoals ik ze graag zie. Heerlijke sfeer, alles in mysterie gehuld, lekker wazig; m.a.w. zoek het zelf maar uit wat het allemaal te betekenen heeft. Ja, en dan de hoofdrolspeelster (Shree Crooks) die er ook nog eens uitstekend acteerwerk neerzette. Prachtig, ik zat in ieder geval gekluisterd naar dit filmpje te kijken. Dat Stephanie helemaal niet zo'n onschuldig kind was, dat voelde je natuurlijk wel aankomen. Na het uitstekende eerste half uur zakte de film bij het verschijnen van haar ouders wat in. Het laatste half uur vond ik daarentegen weer ijzersterk. Prima horrorfilmpje dus dit Stephanie waar ik tot nu nog nooit van gehoord had.

Harco
Redelijk origineel filmpje dat door z’n speelduur ook eigenlijk nergens de kans krijgt om in te zakken. De film wordt tot kort voor het einde heel klein gehouden met een beperkte cast en eigenlijk maar één locatie. Het mysterie wordt telkens een stapje verder uit de doeken gedaan en Goldsman weet die momenten ook heel goed te timen. De kleine cast levert goed werk en de film ziet er verzorgd uit. Verwacht geen goedkoop schrikbejag en per se eng wordt het ook niet echt. De premise daarentegen is wel zo interessant dat je wilt blijven kijken omdat de combinatie van een bovennatuurlijke horrorfilm met een haast post-apocalyptische setting geslaagd is. Daarmee is het een mooie toevoeging aan de Blumhouse-stal.

avatar van joolstein
Regisseur Akiva Goldsman heeft eigenlijk vooral gewerkt als producent en scenarioschrijver. En dat was afgezien dat het wel bekende films waren, regelmatig niet het beste werk. Ook het het feit dat Blumhouse afzag van een theatrale release en het stilletjes op dvd zette zonder promotie was geen goed teken. Gek genoeg was de film nogal een verrassing.

Het verhaal van Stephanie is eenvoudig maar werkt verdomd goed. De opening is bijzonder boeiend, als je de jonge Shree Crooks alleen door het huis ziet ronddwalen. Heerlijk angstaanjagend voor ouders. Je probeert te raden wat er aan de hand is tijdens dit eerste deel. Daarna, als de dingen weer normaal worden, werd het iets minder maar was er nog steeds genoeg te beleven om je aandacht vast te houden.

De kracht van deze film schuilt dan ook in de broeierige, geheimzinnige sfeer en het geweldige spel van Crooks. Echte grote verrassingen of nieuwe inzichten biedt deze rolprent niet. Niettemin levert de film een of twee zeer memorabele scènes op! En ook de compacte speelduur werkt in het voordeel.Het laatste derde deel als de ouders debatteren over wat te doen lijkt enigszins op Village of the Damned (1960). Tja, dit was best geslaagd en ik heb ervan genoten.