• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.291 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.542 acteurs
  • 199.089 gebruikers
  • 9.376.848 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

1. Invasion of the Body Snatchers (Film, 1978)

Phillip Kaufman

115 minuten - FTV (2)

Puntentotaal: 2

Subgenre: Sci-fi horror (74)

Datum: Vrijdagavond 13 september
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTA3NTIwYmQtMjRhMi00OGUxLWI1MTQtZGNhN2U5OGJhOThkXkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@._V1_.jpg
Ter nagedachtenis aan Donald Sutherland die een kleine 2 maanden geleden overleed bijt ik het spits af met dit oudje en het was een geweldige.

Ik ging er zonder enkele voorkennis in en het was een erg verontrustende film en dat had ik niet verwacht. de cinematografie was erg mooi, vooral de zweverige POV shots in de stad, en het had opvallende variatie in creepy muziek. Het leukste aspect van de film was het mysterie wie nou een Body Snatcher was en wie niet. Werkt erg goed bij een eerste kijkbeurt en ik zou deze graag vaker willen zien.

Dikke 4* en Don't Look Now staat nog op mijn wneslijstje.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

11. De Uskyldige (2021)

117 minuten - Noorwegen

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 22

Subgenre: 11. 2020s Horror

Themaklassement: 11 punten (Voltooid: 1-11)

Bron: Pindakaas

https://www.noirfest.com/2021/wp-content/uploads/2021/11/DE-USKYLDIGE-intro.jpg

En daarmee zijn we wat de jaartallen van de subgenres betreft, aangekomen bij ons huidige decennium.

Vier kinderen tussen zes en twaalf jaar spelen samen in de zomerperiode. Ver weg van het alziende oog van de volwassenen komen hun bovennatuurlijke krachten naar boven. Het is alsof een geheime, nieuwe wereld voor hen opengaat waar evenwel onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen zich voordoen. Marvel? Verre van, dit is filmhuis tot en met. Joolstein vermoedde het al.

Ik heb geen idee of dit herkenbaar is, maar soms wil ik iets heel graag zien, maar wanneer het mislukt is de haast er compleet van af en blijft het liggen tot alle andere usual suspects het al gezien hebben. Dat gebeurde me met Robert Eggers' The Lighthouse bijvoorbeeld. En nu met De Uskyldige; ik was er zelfs al eens aan begonnen, maar teruggefloten na 13 minuten met het oordeel dat 'dit niet de juiste film was voor die avond'. Tjsa, dan beland je met 13 minuten gekeken enigszins half op de kijkstapel. Een beetje sneu voor de Noorse regisseur Eskil Vogt, want exact datzelfde is met zijn regiedebuut Blind (2014) gebeurd.

https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2021/03/De-uskyldige-Still-2-1614707575.jpg?w=1296&h=730&crop=1

Toch is zijn naam blijven hangen, want ik kwam hem reeds tegen als schrijver van het indrukwekkende Oslo, 31. August (2011), Thelma (2017) en Verdens Verste Menneske (2021); inderdaad niet de minste. The Innocents was daarmee een van de must-see titels voor mij deze challenge, eentje die meermaals werd aangeraden en die ik op verscheidene lijstjes terugzag.

De vraag is dan natuurlijk altijd of die verwachtingen dan worden waargemaakt, en het wachten wordt beloond. Bij The Lighthouse was dat absoluut zo. De Uskyldige begint gelijk intrigerend, maar zal sommigen wellicht iets te lang duren qua opbouw. De sfeer is ongemakkelijk, maar de film vliegt niet uit de startblokken; het duurt een klein uur voor er een beetje schot komt in de zaak. Toch blinkt de film uit in zijn vakmanschap, zowel regie als spel. De kindacteurs zijn bijzonder sterk, met name de dochter van. Of de film je met al die kwaliteiten echter ligt, is volgens mij wel degelijk een tweede. Als je niet in dit tempo kunt komen, wordt het geen leuke zit.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/512feaace4b07fdedd2bffab/678045c4-9952-4af3-a0bf-c0417ac407cb/Innocents.png

Als jonge pappa (ok, ouwe pappa met jong kind) vond ik dit erg fascinerend, aangezien ik dagelijks zie hoe die ukken met elkaar (en volwassenen) omgaan. Daarom is het des te interessanter dat Vogt het lef heeft gehad om eerlijk te verkennen hoe het zou zijn als zulk grut dergelijke krachten zou hebben.

Al kan het natuurlijk zomaar zijn dat die kiddo's weer een afspiegeling van ons zijn.

3,6*

Seam

• 991 berichten
  • 2313 stemmen

John Milton schreef:

-knip-

Geen titel die ik snel aan zou raden behalve aan mensen wiens (afwijkende) smaak ik bijzonder goed ken, maar die mij nochtans zeker beviel. Ik heb verder niks van Potrykus gezien, maar als ik de reviews van Relaxer (2018) zo zie, dan is dat misschien wat voor volgend jaar. Naast Woland ook vier sterren van Seam en joolstein voor dit 'vage' werkje.

Goed dat je me herinnert dat die regisseur nog meer films gemaakt heeft. Echt een apart filmpje, bijzonder sfeertje en optimaal gebruik gemaakt van het budget. Ik ga Relaxer ook het op lijstje zetten nu.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

En dit is het doel van de horrorchallenge, als je het mij vraagt.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

De gestoorde filmfanaat schreef:
1. Invasion of the Body Snatchers (Film, 1978)
(afbeelding)
Phillip Kaufman

115 minuten - FTV (2)

Subgenre: Sci-fi horror (74)

Datum: Vrijdagavond 13 september

Ter nagedachtenis aan Donald Sutherland die een kleine 2 maanden geleden overleed bijt ik het spits af met dit oudje en het was een geweldige.

Ik ging zonder enkele voorkennis in en het was een erg verontrustende film en dat had ik niet verwacht. de cinematografie was erg mooi, vooral de zweverige POV shots in de stad, en het had opvallende variatie in creepy muziek. Het leukste aspect van de film was het mysterie wie nou een Body Snatcher was en wie niet. Werkt erg goed bij een eerste kijkbeurt en ik wil deze graag vaker kijken

Dikke 4* en Don't Look Now staat nog op mijn wneslijstje.

Blij dat je deze leuk vond, Gestoorde! Het origineel uit ‘56 is minstens even goed. Wel wat anders aangepakt en kan voor de jeugd klungelig overkomen. Toch is het een charmant filmpje die perfect is voor een regenachtige zondag.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

4. Trap (Film, 2024)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 8

Subgenre: 57. Mystery horror

Themaklassement: 4 punten

Afgevinkte categorieën: 57, 77, 85, 92

Eigen score: 3,0*

MM: 70 stemmen, 2,71* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/8KmjrZfvCIQgAtUV1pgOSVskA6N.jpg

Shyamalan blijft een eigenaardige regisseur. Velen branden zijn films af, maar tegelijk bekijken minstens evenveel mensen zijn films. Het lijkt bij momenten wel een selffulfilling prophecy. De meeste van zijn films kijken lekker weg en toch zit je met manco's. Een beetje de vloek van Black mirror ook. Op zich een heel intrigerend plot, maar deels matig uitgewerkt waardoor de pudding voor velen in elkaar zakt.

Toch vond ik de film niet zo slecht. IMDB is wel heel ruim in zijn kijk op het horrorgenre. Horror is dit verre van, nouja. Over de spanning kan je discussiëren. Uiteraard weet je wat de rol van Hartnett is en hij doet het ook niet zo slecht, niet memorabel, maar beter wordt het niet voor hem. Hooguit een thriller (mystery). Er komt zelfs geen spatje bloed tevoorschijn.

Velen zien er ook een propagandafilm in voor Saleka Shyamalan, mja, dat concert boeide me ook voor geen meter, maar ik vond de sfeersetting niet slecht. Beetje clichématig opgevoerd en nogal erg makkelijk dat info werd ontfutseld, laat staan dat basic crew zoveel info te beschikking hadden. Het einde is gewaagd, anders dan wat ik in gedachten had. Alleen komt de vrouw er niet geweldig uit. Zij was dus op een bepaald moment op de hoogte? Dat bleek toch niet toen Lady Raven ineens voor de deur stond ...

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

5. Der Müde Tod (Film, 1921)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 10

Subgenre: 1. 20's horror

Themaklassement: 5 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 57, 77, 85, 92

MM: 68 stemmen, 3,54* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/lCH2kdnoJWoG6SUALXFUfS22wu.jpg

Fritz Lang is toch één van de meesters van de vroege cinema, daar ergens in de jaren 20. Murnau is er ook zo eentje. Een film van ruim 100 jaar oud met de stempel horror. Nouja, de idee erachter kan best als eng bestempeld worden, zeker voor die tijd. De film bevat een aantal spookachtige beelden en special effects. Het plot heeft een spookachtige sfeer, versterkt met een prima achtergrondsound.

De Dood die centraal staat en letterlijk wordt persoonlijkt door Goetzke en die ​​Dood houdt van spelletjes of uitdagingen. De dood stuurt een weduwe door de tijd en diverse locaties. Mooi gedaan, mooi decor en setting van het Nabije Oosten, Venetië en China.

Een mooie ode aan het Duitse expressionisme, maar behoudens de fascinerende figuur van De Dood is er niet veel horror aan.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

6. All the Boys Love Mandy Lane (Film, 2006)

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 12

Subgenre: 84. Teen horror

Themaklassement: 6 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 57, 77, 84, 85, 92

Eigen score: 1,5*

MM: 592 stemmen, 2,45* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/iBhuHmkrNui605Ubpe4PwB1i8mS.jpg

Zeer zwakke tiener slasher met Amber Heard in de hoofdrol. Zoals anderen reeds meldden is het nogal vreemd hoe de moorden tot stand komen. Een vuurwapen hoort weinig thuis in een slasher. En het is toch het soort horror genre dat de regisseur voor ogen had.

Maar er is meer. Het plot slaat nergens op en de personages zijn bijzonder vervelend. Het lijkt wel een veredelde high school movie, maar dan met een set moorden erbij. Ik had ook niet de indruk dat het camerawerk op niveau was. Als je sfeer wil scheppen met koplampen of elders het zonlicht op de achtergrond, dan moet je beseffen (als je het niet goed doet), dan het visueel dan bijzonder slapjes overkomt.

Slashers zijn inhoudelijk over het algemeen weinig hoogstaand, daar moet je niet over klagen, maar dit was over de hele lijn beneden het slasher niveau. Heard zuigt alles naar zich toe, door haar snoetje wel te verstaan. Op het eind nog een twist, maar een echte meerwaarde had dat niet.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

7. Seoulyeok (Film, 2016) - Seoul Station

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 14

Subgenre: 16. Animated horror

Themaklassement: 7 punten

Afgevinkte categorieën: 1, 16, 57, 77, 84, 85, 92

MM: 39 stemmen, 2,78* gemiddeld

https://image.tmdb.org/t/p/w780/bULE44gFnQzpKB5Jl72hwy79sp0.jpg

Wel een leuke zombie-animatiefilm. De stad Seoul wordt overspoeld met zombies en enkelingen trachten te overleven. Beetje traditioneel met dat rondreizen en de toevallige ontmoetingen met de zombies. Weinig vernieuwend, behoudens dan dat het een animatiefilm betreft. Het geroep in het Zuid-Koreaans zal sommigen afschrikken, maar ik hou wel van Aziatisch getier. Wat veel ergerlijker was waren de veelvuldige overdreven tranen die sommige personages hadden. Kwam nogal kinderlijk over.

De moeite om te zien? Ik denk het wel. Best wel wat bloed zoals het hoort. Ook de zombies zien er goed uit. Het plot is erg standaard. Op het einde is er een verrassende twist. Niet slecht.

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

1. Friday the 13th

95 minuten

RW (1 punt)

Puntentotaal: 1

Subgenre: -

Themaklassement: 0 punten (Voltooid:)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1191.jpg?cb=1673787203

Mijn eerste registratie hier! En het wordt wel direct een herziening, al maakt het mij niet echt uit. Ik wou graag deze cult-classic slasher film weer eens zien, en aangezien het vandaag vrijdag de 13e is kon het eigenlijk niet ontbreken. Goed, ik ken ook een paar delen in de reeks nog niet maar, ik wou deze gewoon graag nog eens herzien, het is jaren geleden geweest dat ik deze film (en deel twee) namelijk eens heb gezien, dat kan bijna niet als horrorfan.

https://californiaherps.com/films/filmimages/fridaythe13th14.jpg

Waanzinnig lekkere slasher al zeg ik het zelf. De grondlegger van de opkomende hype in de jaren tachtig? Het lijkt me haast wel. Voor de kills moet je het zeker doen! Hoewel Jason hier nog niet zijn bekende identiteit aanneemt, zijn de kills echt heel gaaf, bloederig en opzich nog best leuk in beeld gebracht. De killer wordt achtergehouden, misschien weerhoudt dat me wel om de film de volledige klap aan cijfer te geven, want je miste misschien iets in de film (omdat je dus geen echte killer zag), al vond ik het dit keer misschien nog helemaal niet zo heel erg.

https://kensalternateuniverse.com/wp-content/uploads/2020/05/mv5bztrmngnkzjetotrmyy00mzq5lthmywmtowqynzhimzaxodg2xkeyxkfqcgdeqxvynjq4ode4mzq40._v1_.jpg

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2933 stemmen

6. 99 Mujeres (Film, 1969)

99 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 12 punten

Subgenre: 38. Erotic horror

Themaklassement: 6 punten.

Eigen score: 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/original/yg3Xn8n7NbCnL2OLYMYgRV1inCl.jpg

Hm, wel leuker dan die lesbische vampieren die ik vorig jaar zag, maar qua erotiek mag het nog wel ff x5. Op zich is het best aardige met een hoop mooie dames in ondergoed in een gevangenis. Af en toe wat lesbische scenes, want waarom niet, maar mistte wel een beetje de Leá Seydoux en Adèle Exarchopoulos scene (deze let op NSFW). Verder is de horror vrij matig, maar was het allemaal best vermakelijk.

7. Ratu Ilmu Hitam (Film, 2019) - The Queen of Black Magic

99 minuten

FTV (2punten)

Puntenklassement: 14 punten

Subgenre: 21. Asian horror

Themaklassement: 7 punten

Eigen score: 3*

https://i0.wp.com/blasphemoustomes.com/wp-content/uploads/2021/10/The-Queen-of-Black-Magic-1-scaled.jpg?resize=1024%2C430&ssl=1

4* van Joolstein 3.5* van Onderhond, Shadow, en Woland. Hoewel ik absoluut die hogere scores kan begrijpen is het begin voor mij denk ik iets te lang. De film heeft echt heul veul tijd nodig om op gang te komen, maar als het eenmaal op gang komt gaan er flink wat remmen los. Nadeel is ook dat ik wat aan de vermoeide kant was dus zou dit zeker niet aanraden als laatste film van de dag. Verder wel echt een unieke horror van Indonesische bodem. Beavis heeft ook 3* staan en daar ben ik het wel mee eens.

8. Abrakadabra (Film, 2018)

90 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 16 punten

Subgenre: 52. Latin American horror

Themaklassement: 8 punten

Eigen score: 3.5*

https://i0.wp.com/www.nightmarishconjurings.com/wp-content/uploads/2020/04/unnamed-1-12.jpg?fit=1910%2C803&ssl=1

Kon geregistreerd worden als Latin American horror, Oceania horror, of zelfs als Giallo. Dit is vrijwel een moderne Giallo met een iets losbandiger verhaaltje. Uiteraard is er een serie moordenaar en dat moet opgelost worden maar het is vooral een kapstok voor de visuele presentatie. De kleuren (veel blauw en rood contrasten) spatten van het scherm en ook de soundtrack is echt gaaf. Vervolgens hebben we nog een mooie Christina Hendricks lookalike en een erg lekker einde. Helaas geen screenshot te vinden van de kleuren wel te zien in de trailer mét soundtrack.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

3. West of Zanzibar (Film, 1928)

65 minuten - FTV

Puntentotaal: 6

Subgenre: 1. 1920s horror

Themaklassement: 2 punt (Voltooid: 1, 24, 61)

Rating: 4.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42714.jpg?cb=1464852451

Meer een drama dan een horror, wel een film die naar meer smaakte. In deze film van Tod Browning zien we een paar grote namen uit de tijd aan het werk. De hoofdrol is aan Lon Chaney, een verbitterd man (en goochelaar in het dagelijks leven) die op wraak zint nadat zijn vrouw er vandoor is gegaan met ivoorhandelaar Crane (Lionel Barrymore), hij door diezelfde Crane kreupel wordt gemaakt en z'n vrouw ook nog een keer sterft. Dit alles is meer de setting, het echte verhaal speelt zich af in donker koloniaal Afrika, waar Phroso (Chaney) met een paar hulpjes zich tussen de kannibalen omhoog werkt tot lokale voodoo-leider en die wraak plant op Crane. Het heeft best een grimmig sfeertje, vooral door de prestatie van Chaney en de twists en turns in het verhaal, waar ik verder niet veel over zal verklappen. De setting en de tribale rituelen helpen hierbij ook. Heel veel horror is hier verder niet te bespeuren, maar ik heb me hier prima mee vermaakt.

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

6. Sleep Has Her House (Film, 2017) - MovieMeter.nl

90 min

Ftv

Puntentotaal 12

Rating 1

https://images.mubicdn.net/images/film/161587/cache-183580-1479691308/image-w1280.jpg?size=800x

Geselecteerd op de horror tag op imdb en wat lijstjes op LB. Maar dit is natuurlijk helemaal geen horrorfilm. Ik zou zelfs durven te zeggen dat het helemaal geen film is. Misschien een aanrader voor hen die iets heel engs gezien hebben en niet in slaap kunnen vallen, gegarandeerd dat je voordat de titel in beeld komt ligt te maffen.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

4. Murders in the Zoo (Film, 1933)
62 minuten - FTV
Subgenre: 2. 1930s horror
Themaklassement: 4 punt (Voltooid: 1, 2, 24, 61)
Rating: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/71000/71086.jpg?cb=1525950633

Redelijk mee vermaakt, maar ik viel niet echt van m'n stoel. Er zitten een aantal behoorlijk toffe scenes in, zoals de beginscene, en het einde met een boa constrictor en een achtervolging met grote katten. Het verhaal was verder niet zo boeiend of spannend gebracht, en het is vooral de setting in de dierentuin en de dieren daarin die de film wat mij betreft naar een krappe voldoende stuwen.

cinemanukerke

• 1830 berichten
  • 1042 stemmen

Wat vooraf ging : ik en mijn dochter besloten mee te doen met de Horror challenge en beurteling kiezen we een film. Ik begin.

1. The Evil Dead (Film, 1981)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 2

Subgenre : nr 80. Splatter & Gore Horror (afgevinkt : 80)

Eigen score : 3,5* / score dochter 3*

https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1024xn/p0ff9h2g.jpg.webp

Hier zitten we dan. In mijn kleine studeerkamer onder een lappendeken met een grote zaklamp en een klein hartje te staren naar een Tv scherm ver weg in de hoek. Poltergeist is er niks bij vergeleken ! De geur van wierookstokjes is latent aanwezig (een idee van mijn dochter wat bewijst dat ook ten huize Cinemanukerke het compromis de lijm van het gezinsleven is). En het duurt niet lang of de verbeelding neemt het over van de ratio. Zijn dat de rolluiken die plots beginnen te kletteren ? Is er nu plots een gure wind die boven in het dak raast ? De geesten van The evil dead slaan terug. Net wanneer ik een portie nuchterheid bijeen heb geschraapt om dit alles als ‘onnozel gedoe’ te catalogiseren, hoor ik een lekkende kraan. Maar het toilet was toch gerepareerd ? Het is maar film, ik weet het wel maar toch maar die boswandeling morgenavond annuleren.

The evil dead is mij best bevallen. Een ‘grand guignol’ stijl, over the top en zwarte humor. Visueel zeer inventief met die zwevende camerabewegingen en een einde met een knipoog.

Het laatste woord is aan mijn dochter : Papa, als de personages nog geen smartphone hadden, is dit de reden waarom ze dit een klassieker noemen ?

robertinho

• 1514 berichten
  • 2946 stemmen

Ik zou het toch wel erg leuk vinden als de rating van dochter ook meegenomen wordt hoor.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

5. Bull Shark (Film, 2022)

Speelduur: 80 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 10 punten

Subgenre: 18. Aquatic Horror

Voltooid: 2, 18, 23, 62, 100

https://i.postimg.cc/G3TtHgkf/bull-shark.jpg

Een kleine opsomming van mijn favoriete aspecten uit Bull Shark:

1. De haai ziet er vaker uit als een great white en niet de geadverteerde bull shark.

2. Acteurs die proberen overtuigend te worstelen met een rubberen rugvin.

3. Het feit dat ik zo stom was om te geloven dat ik dit leuk zou vinden.

Ik kan zo niet echt een positief punt bedenken hierover. Het verhaal is een Jaws rip-off en duurt met zijn 75 minuten échte speeltijd nog steeds veel te lang. De acteurs krijgen erg weinig deftig materiaal om mee te werken. Het ook niet echt bevorderend is dat je 99% van de film met hen opgescheept zit. De titulaire haai komt amper voor en je merkt direct waarom. PS2-games hebben betere graphics dan dit.

1*

cinemanukerke

• 1830 berichten
  • 1042 stemmen

robertinho schreef:

Ik zou het toch wel erg leuk vinden als de rating van dochter ook meegenomen wordt hoor.

Je hebt gelijk, als ze mocht gaan stemmen in juni voor de (Europese) politiek moet ook dit kunnen. Is aangepast en wordt vervolgd ! Dank voor de opmerking.

Tanguy

• 455 berichten
  • 2054 stemmen

5. https://www.moviemeter.nl/film/11439]The Burning (Film, 1981) [🇺🇸]

Speelduur: 91 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 7 - 1980s Horror

Themaklassement: 5/100 ( 7, 10, 38, 53, 92 )

[url=https://imgbb.com/[/url]

Een beetje een standaard slasher in een zomerkamp. Je weet wat je kiest en daardoor weet je wat je krijgt. Slecht is het allerminst, heb mij er mee vermaakt. De zomerkamp setting kan mij altijd wel bekoren. De originaliteitsprijs zal het niet winnen, maar dat heb je eenmaal met slashers.

3*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

OK gisteren dan toch mijn eerste bekeken. Ik dacht misschien wel leuk om de films alfabetisch te kijken zo verlies ik het overzicht niet. Beginnen dus met de A van Astro-Zombies.

1. The Astro-Zombies (Film, 1968)

Speelduur: 91 minuten

https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2016/10/Astro_Zombies_2.jpg

Duidelijk geen vleesetende zombies eerder in de trant van slaafse robotachtige wezens zoals dat bij de voodoo zombies gaat. Het concept op zich is goed en de scènes in het wetenschapslab (die erg aan Frankenstein doen denken inclusief gehandicapte en stilzwijgende assistent) lijken te getuigen van een redelijk budget. Helaas is het plot onsamenhangend, veel gebazel en weinig actie. De Astro zombies zien er met hun alien achtige helmen ook eerder belachelijk dan dreigend uit. Enige positieve zijn de dames waarvan 1 een topless dans uitvoert in een club die hun boezems vaak accentueren met spannende kledingstukken.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

6. Amityville Vibrator (Film, 2020)

Speelduur: 64 minuten

Totaal: 12 punten

Subgenre: 38. Erotic Horror

Voltooid: 2, 18, 23, 3 8, 62, 100

https://i.postimg.cc/52QWmDtc/Amityville-Vibrator.webp

De echte "challenge" van de Horror Challenge is, zoals elk jaar, dat ik moet kijken naar dit soort prut waarin vrouwen zichzelf uitgebreid met de vreemdste objecten bevredigen. Daarbovenop worden mijn ogen aan talloze dubieuze close-ups van boezems en tepels blootgesteld. Ik denk dat ik me een paar dagen ziek ga melden op het werk om hiervan te kunnen bekomen.

Wanneer de opening credits van een film op een notitieblok worden geschreven dan weet je wel wat je mag verwachten van de rest van een film. Nochtans, wat er verder nog volgt is bijna niet te beschrijven. Zo is er bijvoorbeeld een sprekende, zwevende vibrator aan touwtjes. Diezelfde vibrator is daarbovenop dan nog eens bezeten tot Satan hemzelf. Heeft die jongen niks beters te doen?

Het acteerwerk is zoals bij veel van dit soort films abominabel en bijna gênant te noemen. Ik moet me continu inhouden om dingen te roepen als "Wat zou hun moeder hiervan denken?" Het verhaaltje heeft geen enkele samenhang en voelt eeuwen te duren. Als kers op de taart is dit allemaal opgenomen met een aardappel. Ik denk dat dit erg leuk was voor de filmmakers om dit project te verwezenlijken. Als kijker voelt het echter aan als een decenniaoude vibrator die je ogen komt uitstekken.

Mijden, deze handel!

1*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

12. Mind Body Spirit (2023)

Speelduur: 85 minuten

Puntentotaal: 24

https://pophorror.com/wp-content/uploads/2024/05/imgonline-com-ua-CompressToSize-GOCkYvb8ccWjE-660x330.jpg

Anya, een aspirant yoga-influencer, begint aan een rituele oefening die haar vervreemde grootmoeder haar heeft nagelaten. Ze documenteert de beoefening op haar YouTube-kanaal zodat de hele wereld mee kan kijken, waardoor haar publiek intieme toegang krijgt tot haar reis. Maar wat begint als een spirituele zelfhulpgids evolueert naar iets veel sinisterders. Als Anya geobsedeerd raakt door de mysterieuze kracht van de beoefening, ontketent ze ongewild een bovennatuurlijke entiteit die controle begint te krijgen over haar leven én haar video's. Nu moet Anya de waarheid zien te achterhalen, voordat haar afdaling in waanzin haar geest, lichaam en ziel dreigt te verteren.

De poster van deze film trok wel mijn aandacht, maar hij viel toch een beetje tegen. Het is eigenlijk een hele hoop blablabla over yoga en filmpjes op Youtube. Ik vond deze film dan ook best saai en langdradig, dus nee... mijn eerste tegenvaller in deze horror challenge. Op naar de volgende!

Beoordeling: 1,5*

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1630 stemmen

ibendb schreef:

6. Amityville Vibrator (Film, 2020)

Speelduur: 64 minuten

Totaal: 12 punten

Subgenre: 38. Erotic Horror

Voltooid: 2, 18, 23, 3 8, 62, 100

(afbeelding)

De echte "challenge" van de Horror Challenge is, zoals elk jaar, dat ik als homo man moet kijken naar dit soort "heteroprut" waarin vrouwen zichzelf uitgebreid met de vreemdste objecten bevredigen. Daarbovenop worden mijn ogen aan talloze dubieuze close-ups van boezems en tepels blootgesteld. Ik denk dat ik me een paar dagen ziek ga melden op het werk om hiervan te kunnen bekomen.

Wanneer de opening credits van een film op een notitieblok worden geschreven dan weet je wel wat je mag verwachten van de rest van een film. Nochtans, wat er verder nog volgt is bijna niet te beschrijven. Zo is er bijvoorbeeld een sprekende, zwevende vibrator aan touwtjes. Diezelfde vibrator is daarbovenop dan nog eens bezeten tot Satan hemzelf. Heeft die jongen niks beters te doen?

Het acteerwerk is zoals bij veel van dit soort films abominabel en bijna gênant te noemen. Ik moet me continu inhouden om dingen te roepen als "Wat zou hun moeder hiervan denken?" Het verhaaltje heeft geen enkele samenhang en voelt eeuwen te duren. Als kers op de taart is dit allemaal opgenomen met een aardappel. Ik denk dat dit erg leuk was voor de filmmakers om dit project te verwezenlijken. Als kijker voelt het echter aan als een decenniaoude vibrator die je ogen komt uitstekken.

Mijden, deze handel!

1*

Maar was er dan écht niets beters te bedenken dan deze film? Ik bedoel... dit weet je wel een beetje van tevoren toch ?

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

5.Dr. Caligari (1989)

80 min.

FTV (2 punten)

Subgenre: 54. Mad Scientist Horror

Themaklassement: 5 punten

(14, 34 – 35, 54, 85)

https://images.mubicdn.net/images/film/89541/cache-153689-1700668866/image-w1280.jpg

Van Stephen Sayadian heb ik ooit nog Café Flesh uit 1982 gezien. Een 1980s poging om duurdere en ambitieuzere porno producties in de cinema te houden toen de markt volledig naar VHS was omgeslagen. Een post-apocalyptische porno waarvan de openingsscène van een antropomorf rat die ook melkman is seks heeft op een podium met een vrouw terwijl drie volwassen mannen verkleed als baby’s toekijken. Het was heel wtf en allesbehalve goed.

Dr. Caligari is geen porno maar wel een erotische film (meer in theorie dan in praktijk) met een extreem hoog wtf gehalte. De film is geen remake van het klassieker en buiten het feit dat het hoofdpersonage zijn kleindochter is en het in een gekkenhuis afspeelt refereert het ook niet naar het origineel. De film is wel zeer New Wave (muziekgenre en niet de filmstroming), haast een videoclip soms met absurde dialogen, heel veel roze, geel en groen, een vogelverschrikker, mensen met baby maskers, soms Alice in Wonderland achtige momenten. Het is nooit echt coherent maar is best interessant als een totaal losgeslagen muziekvideo. Coherentie is niet het doel maar meer een soort speelse theater, zelden ziet iets ook uit als een filmset. Er is natuurlijk de scene met het puistige levensgrote matras met gapende wonden met snoep erin en gigantische tong dat een van de hoofdpersonage likt. Het heeft absoluut zijn stijl en interessant voor eender wie die dol is op 1980s kitsch.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

j_u_u_l schreef:

(quote)

Maar was er dan écht niets beters te bedenken dan deze film? Ik bedoel... dit weet je wel een beetje van tevoren toch ?

Uiteraard is er veel beters te vinden dan dit. Dit puur met een knipoog bedoeld want mijn nieuwsgierigheid kreeg de bovenhand.

j_u_u_l

• 207 berichten
  • 1630 stemmen

3. Late Night with the Devil (Film, 2023)

Puntentotaal: 6

Behalve The exorcist zijn er maar weinig duivelfilmpjes die mij kunnen bekoren of ze moeten van hele goede huize komen. Ook bij deze film doen de goede reviews mij verbazen, want hebben we dit niet al heel vaak gezien? De 70s setting in een tv show trok mijn aandacht, maar voegde niet heel veel toe. Tjsa, ik vond het vooral gewoon heel erg saai!

https://entertainmentvoice.com/wp-content/uploads/2024/03/Late-Night-With-the-Devil-1000x400.jpg

4. A Quiet Place (Film, 2018)

Het verbaasde mij dat ik deze film nog nooit had gezien. Al hele lange tijd kijk ik geen horrors meer omdat ik dat vaak te spannend vind alleen en in de avond, maar ik ben er nu wel achter dat ik me al die tijd voor niks zorgen heb gemaakt. Het is lang geleden dat een horrorfilm mij echt angst aanjaagde (niet deze dus). De eerste film deze challenge die ik heel goed te pruimen vond, lekker spannend, leuke monsters, vol met onlogica, maar dat mag de pret niet drukken. En zowaar, ik heb mijn record van vorig jaar gebroken .

https://image.tmdb.org/t/p/w780/nIrDm42dy5PaXtUAzUfPmxM4mQm.jpg

5. A Quiet Place Part II (Film, 2020)

Om maar gelijk door te pakken deel II van A quiet place. Leuk vervolg, maar kan toch niet tippen aan het eerste deel. Leuke rol van Cillian Murphy, die had ik niet in een film als deze verwacht. Na deze twee films gezien te hebben is mijn interesse voor horror wel weer een beetje aangewakkerd.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/am782sUaTOGcEPEdUUjybwUZP1f.jpg

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

2: Witte Wieven 2024

FTV.

speelduur 65 minuten

Subgenre .Folklore .

https://iffr.com/nl/wp-content/uploads/2024/04/9cd75f38-0ebc-48f2-a0c5-c0935fd8bf3a-1280x720.jpg?image-crop-positioner-ts=1713442850

By far de beste in de reeks uit de serie van het leuke Koolhoven presenteert .

En dat had ik niet verwacht . Had soms wel wat weg van VVitch , , sterker nog het kwam heel dicht in de buurt , en dan doe je iets heel effectiefs , maar behoud je je identiteit door een echt Nederlandse folklore als plot te houden .

Hulde voor deze Didier Konings

https://denachtvlinders.nl/wp-content/uploads/2024/03/image-2.png

madmadder

• 371 berichten
  • 3058 stemmen

Ik heb deze zomer helemaal niks aan films gezien, maar vorige week is blijkbaar gevoelsmatig voor mij de herfst begonnen en daarmee ook de zin om weer films te kijken. Ik zal zeker niet meedoen in de top20, maar wel leuk om de horrors die ik zie de komende tijd hier te delen. Jammer dat ik Urban Legend en Speak no Evil keek net voordat deze challenge begon.

1. Vermines (Infested) (2023)

102 minuten

FTV (2 punten)

Totaal: 2 punten

https://713b51ec.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/07/38sic-vermin-02.jpg

Vermakelijke spinnenfilm. Kon niet helemaal meekomen met de personages en hun handelingen, maar keek goed weg en de Franse hiphop was een groot pluspunt. 3*

ibendb

• 5038 berichten
  • 3221 stemmen

7. The Possession of Michael King (Film, 2014)

Speelduur: 83 minuten

Totaal: 14 punten

Subgenre: 44. Found Footage Horror

Voltooid: 2, 18, 23, 44, 38, 62, 100

https://i.postimg.cc/25f8Jn3S/the-possession-of-michael-king-still-1-565x318.webp

Een ietwat a-typische found footage/possession film. Integendeel tot vele jonge meisjes die door de duivel bezeten worden, zoekt onze protagonist hier de demonen proactief op. Het is een leuke insteek en hierdoor komt de eerste helft verrassend fris over. Het tempo is opvallend vlot en de verschillende onderwerpen die worden aangesneden zijn best interessant. Jammer dat dan halverwege de inspiratie op blijkt te zijn en vervalt de film in een dwaas stukje skip-materiaal. Het is een sterk contrast in vergelijking met het vlotte eerste deel.

2,5*

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

13. The Crow (2024)
Speelduur: 111 minuten
Puntentotaal: 26
https://image.tmdb.org/t/p/w780/l60qbxRAIvVWhPIYj9Kj9it7Mtw.jpg
Zielsverwanten Eric Draven en Shelly Webster worden op brute wijze vermoord wanneer de demonen uit haar duistere verleden hen inhalen. Eric krijgt de kans om zijn ware liefde te redden door zichzelf op te offeren en gaat op zoek naar genadeloze wraak op hun moordenaars. Hij doorkruist de werelden van de levenden en de doden om de verkeerde dingen recht te zetten.

Heb het origineel uit 1994 niet gezien, dus ik ging helemaal blanco deze film in. Begrijp eerlijk gezegd de slechte recensies niet zo over deze film. Heb mijzelf er namelijk prima mee vermaakt. Het is een heerlijke donkere en duistere film. Fijne muziek ook en Skarsgard was ideaal voor deze rol. Weet ook niet of deze goed te vergelijken is met de oude film, maar ik vond het een prima filmpje. Oja, het kontje van Skarsgard mag er ook zeker zijn.

Beoordeling: 3,0*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.