Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Abrakadabra (2018)

Argentinië / Nieuw-Zeeland
Horror / Thriller

geregisseerd door Luciano Onetti en Nicolás Onetti
met German Baudino, Raul Gederlini en Clara Kovacic

Lorenzo is een succesvolle goochelaar wiens vader per ongeluk gedood werd. Vlak voor een show wordt een vermoorde vrouw op het podium gevonden en de verdenking valt op Lorenzo. Maar hij heeft vermoedens dat een mysterieuze rokende man iets te maken heeft met de dood van zijn vader.

avatar van leatherhead
Wat mij betreft echt een flinke upgrade ten opzichte van hun debuutfilm (Francesca nog niet gezien). De stijl was denk ik nog nét wat beter tot zijn recht gekomen binnen een wat abstracter plot, anderzijds heb je Cattet & Forzani al om die niche te vullen. De Onetti's zijn ook nog een stuk trouwer aan het basismateriaal; dit had echt zo een film uit de 70s kunnen zijn, ware het niet voor de wat betere beeldkwaliteit. Wat je er ook van vindt, knap werk is het zeker.

Verder audiovisueel waar vingerlikmateriaal, met als hoogtepunt de scene met de waterpijp en de daaropvolgende seksscene . Leuk ook die hele goochelaars/theater setting, toch net wat anders dan wat je doorgaans ziet in dit soort films.

Heerlijke stijloefening waarbij je het plot slechts moet zien als een kapstok. Al is enige affiniteit met de giallo stijl wel écht een vereiste, voor een avondje horrorvertier kun je beter elders wezen. Kleine 4*.

avatar van John Milton
flink verschil met Cinemagazine, leatherhead. Factor 8

avatar van leatherhead
Altijd schattig van die stellige afkraakrecensies waar het onbegrip vanaf straalt.

''expres ernaast geëdit geluid''

avatar van joolstein
Het woord 'pastiche' was nog nooit zo goed van toepassing dan als bij deze film! De betekenis; een kunstwerk dat is gemaakt via nabootsing en/of het combineren van bepaalde kenmerken van een of meerdere originelen. Of eigenlijk ook weer niet want dit is gewoon een Giallo- film! Zeg dat het uit de jaren '70 komt en niemand zou het veertig jaar tijdsverschil opmerken! Kortom een knap staaltje imitatie en lofzang waar veel plezier aan te beleven valt.

Deze film bevat namelijk alle vertrouwde onderdelen van het Giallo-genre: gestileerde moordwapens handschoen-fetisj, (wel wit en geen zwart), slechte nasynchronisatie en geluidseffecten, verzadigde kleuren, J&B Whiskey, Dutch angles, split screen, sprankelde psychedelische muziek en ja zelfs een script met idiote gaten in de logica. Een moordmysterie met sexy vrouwen en een waar feestje voor Giallo-fans!

Maar met dat verschil dat deze minutieus gedetailleerde Italiaanse old school Giallo bijna volledig gedraaid is in Argentinië. Ondanks dat ik me wel afvraag of we meer van dit soort films, die hun bloeitijd allang achter zich hebben liggen, nodig hebben? Was het wel erg gaaf en interessant om te zien! Deze film is uitsluitend voor Giallo-fans, en voor bijna niemand anders ...!