A Crude Awakening: The Oil Crash (2006)

Alternatieve titels: A Crude Awakening | OilCrash

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Basil Gelpke, Raymond McCormack en Reto Caduff

Ruwe olie, de natuurlijke brandstof waarop onze hele Westerse industrie gefundeerd is, is schaars aan het worden. Het punt waarop de vraag het aanbod zal overschrijden, de Peak Oil, komt stilaan dichter, de tijd van overvloedige spotgoedkope brandstof is voorgoed verleden tijd. Ethische en religieuze oorlogen worden gevoerd om economische belangen veilig te stellen en krampachtig controle te houden over datgene wat nog rest. Tot overmaat van ramp hebben sterk groeiende economische grootmachten zoals India en China steeds meer olie nodig. We moeten dringend werk maken van het onderzoek naar alternatieve energiebronnen én, aangezien deze alternatieven olie nooit volledig zullen vervangen, moeten we drastisch onze levensstijl aanpassen. Aan de hand van archiefbeelden uit de vorige decennia toen olie het nieuwe wondermiddel was, beelden van nu en interviews met wetenschappers, olieproducenten, politieke en economische waarnemers schetst de film een alarmerend beeld van de slinkende oliereserves en de gevolgen hiervan op ons dagelijkse leven.

Deze is al eens op televisie geweest toch?

avatar van Mug
Mug
Zou kunnen. In ieder geval wordt de documentaire (weer?) uitgezonden woensdagavond op Canvas voor de geinteresseerden onder ons.

Oke, thanks. Vind het zelf erg interessant, maar ik heb hem geloof ik al gezien.

MaxB52
Nog geen stemmen?? Ben benieuwd, ga hem zeker kijken, dus komende donderdag zal hij zijn eerste stem(men) krijgen.

avatar van nightbreed
Zeer interessant onderwerp.
Op IMDb krijgt deze film een 8,2 met 296 stemmen.
Lijkt me dus een aanrader voor de ducufielen.
Ik ga kijken...

avatar van nightbreed
Fascinerende docu ondanks het feit dat de meeste dingen voor mij en de gemiddelde Europeaan die het nieuws en de actualiteiten dagelijks volgen al bekend waren.

Ik vraag me af of deze docu ooit door een grote Amerikaanse zender uitgezonden zal worden...het zal wel niet want zolang de Amerikanen in hun Jeeps kunnen blijven scheuren zal het ze geen bout kunnen schelen.

Het mooiste om te horen vond ik dat we misschien nu al de piek hebben bereikt.
Ik hoop dat ik het nog mee zal maken dat 'The Amerikan way' voorgoed geschiedenis zal zijn, leve de nieuwe revolutie

Cijfer: 4,5

Toch best wel shockerend en op z'n zachtst gezegd behoorlijk deprimerend...

MaxB52
Deprimerend zeker. Echter, te eenzijdig wat mij betreft. Ik ga er vanuit dat de technologie niet stil zal staan en dat we een tijdperk van efficiënt omgaan met olie/energie in zullen gaan. Hummers zijn dan gewoon 'not-done'.

avatar van The Eye
Hier en daar stemmingmakende docu. Bijvoorbeeld de suggestie dat nazi-Duitsland uit zou zijn puur op de olie van Rusland, terwijl dat in wezen gewoon strategische doelen zijn. Evenals de vergelijking dat 1 vat olie evenveel energie bevat als 25000 mensenuren werk. Men laat een definitie van die mensenuren vervolgens achterwege.

Ik vond het ook een behoorlijk shockerende film.
De informatie die gegeven wordt is ergens wel bekend, maar er wordt publiekelijk veel minder nagedacht over de gevolgen. Waardoor deze film precies zo shockerend overkomt.

Ik vond deze film (of de stijl ervan) in elk geval veel beter dan The Inconvienant truth. (Al gaat die over iets anders).

Ik ga in elk geval niet akkoord met nightbreed, ivm het wegvallen van the american way. Iedereen die ik ken wil zeker "the american way" zolang mogelijk aanhouden. Oplossingen hiervoor zijn waarschijnlijk wel te vinden, hoop ik althans...