ad
  • 8.105.306 stemmen

The Yes Men Fix the World (2009)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Andy Bichlbaum, Mike Bonanno en Kurt Engfehr

Met onder meer: Andy Bichlbaum en Mike Bonanno

Releasedatum: 18 januari 2009

Over The Yes Men Fix the World

"Sometimes it takes a lie to expose the truth"

De Yes Men zijn weer terug en gaan door met waar ze gebleven zijn: met hun ludieke activisme om menig kapitalist en multinational tot wanhoop drijven. Ditmaal laten ze de wereld zien hoe je makkelijk geld kunt verdienen aan slachtoffers van orkaan Katrina, doen ze zich voor als medewerkers van Dow Chemical die voor miljoenen BBC-kijkers de schuld op zich nemen voor het drama in Bhopal, en introduceren ze de Halliburton SurvivaBall, het antwoord op de angst van menig wereldburger.

avatar van DaMovieJudge

DaMovieJudge

heeft niemand hier een mening over???????????????

avatar van bauwens

bauwens

Ik ben hem nu aan het downloaden, ik zal over een paar dagen wel een berichtje achterlaten hoe ik hem vond. Een film die de overheid geband wil hebben moet ik zien!

avatar van the new guy

the new guy

Absoluut geweldig! Als docu opzich alleen maar heel goed. Als idee en uitvoering briljant. We kunnen niets beginnen, maar zij maken toch een begin.

avatar van the new guy

the new guy

Trouwens, ga dit niet kijken om een soort Earth of Michael Moore achtig iets te zien. Deze film gaat echt om de boodschap, niet de plaatjes.

Ik eet gewoon kiloknallers, alle soorten vlees en vis en ben allergisch voor krakers. Zo'n Groenlinks, leve de hippie film is het dus niet!

avatar van Joe_Speedboat

Joe_Speedboat

Een leuke docu. Op een originele manier worden een aantal problemen in de wereld aan de kaak gesteld, in een poging mensen te inspireren.

Door de omschrijving en de trailer heb ik van tevoren een goed beeld gekregen van wat ik kon verwachten. Dus spreekt dit je aan, dan zal je de film waarschijnlijk ook kunnen waarderen, gewoon kijken dan.

avatar van Artkramer

Artkramer

Super! Heb vooral erg moeten lachen om de survival ball

Pitakaas

The Yes Men zijn weer terug. Na een erg geslaagd 1e deel, zijn the guys with cheap suits and fake websites weer terug om, zoals de titel al doet vermoeden, allerlei misstanden aan het licht te brengen. De opzet is erg simpel, doch gedurfd. Door zich voor te doen als officiële woordvoerders proberen ze zaken die in de doofpot worden gestopt kenbaar te maken aan de wereld. Het werkte in deel 1 goed, maar in deel 2 zijn Andy en Mike nog brutaler en gedurfder.

De opzet vond ik zelf erg sterk. Het probleem wordt geïntroduceerd, de schuldige wordt aangewezen, en Andy en Mike komen ten tonele.

Ik vond de bruggetjes van probleem naar probleem (bijvoorbeeld van de Bhopal ramp richting het Exxo schandaal) erg soepel, maar daardoor had je soms niet door dat je bij het volgende 'onderwerp' was aanbelandt.

'Docutechnisch' is Fix The World heel sterk. Men neemt echt de moeite om bepaalde dingen van 2 kanten te laten zien. Na de enorme hoax op de BBC (300 miljoen kijkers), was een tegenargument dat men de bevolking in Bhopal valse hoop gaf. Dit werd niet alleen geadresseerd aan de kijkers, maar Andy en Mike namen ook echt de moeite om naar India af te reizen en daar te kijken of de bevolking echt last had van de hoax. Je wordt als kijker dus niet (stiekem) gestuurd, en dat waardeer ik ten zeerste.

Daarnaast bevat de docu alle sterke onderdelen die ik zoek in een docu: actualisme, interessant, humor (neem de Halliburton SurvivaBall (zie poster), werkelijk briljant! Toverde een brede glimlach op mn gezicht), objectiviteit en brutaliteit. Het zorgt ervoor dat het duo zich altijd weer in de nesten werkt, maar uiteindelijk wordt alleen maar duidelijk dat men hier juist misstanden aan de kaak wil stellen.

De structuur die ik hier aan het begin van dit verhaaltje heb genoemd wordt in het laatste deel een beetje verwaarloosd, aangezien opeens Shell en Exxon hun (her)intrede doen, en eerlijk gezegd vond ik de HUD kwestie ietwat oninteressant, maar het niveau van de docu ligt best hoog, vooral gezien het budget.

Wat me wel ietsjes stoorde is het iets linkse inhang van de film. Tja, als iemand (ikzelf dus) die zelf 'rechts van het midden' zit en zich liever liberaal dan socialist noemt, moet ik hier toch even op ingaan. De manier waarop The Yes Men het woord 'vrije markt' als vies scheldwoord omtoveren vind ik toch iets misplaatst. Progressief zou gewoon zijn dat de overheid niet als leidend instituut optreedt (wat The Yes Men hier overduidelijk willen bewerkstelligen, zie Katrina stuk), maar een overheid die controleert en aanstuurt. Er zit zeker nog een groot gat tussen vrije markt en een regerende overheid, en dat lijken de mannen hier een beetje te vergeten, wat ik wel wat jammer vind.

Echter, de insteek van de docu, de brutaliteit van de mannen en de humor/objectiviteit maken dit wel tot een docu die in mijn ogen als schoolvoorbeeld kan dienen hoe een geslaagde docu kan worden opgesteld. Petje af voor Andy en Mike!

AddictedToMovies

Fantastische docu die belangrijke dingen aan het licht brengt en tegelijkertijd flink op de lachspieren kan werken. Vreselijk hoe al die zakenlui heilig vertrouwen hebben in de vrije markt, en dat de algemene opvatting is dat elke regeringsbemoeienis taboe is, inclusief de opvatting van mensen in de regering. Wat een lef hebben die gasten om overal te infiltreren en iedereen zo toe te spreken; soms zoals het moet, soms om te shockeren, soms tot het absurde toe. Slechts enkele voorbeelden worden hier gegeven van de kromme wereld waar wij in leven, waar we zien hoe de rechtse eikels alle macht hebben en helemaal niets geven om mensenlevens. Links gezeur? Misschien wel, maar het is wel waar. De docu is ook met veel creativiteit gemaakt en de animaties tussendoor waren erg leuk, evenals de Survivabal. Hun eerste docu heb ik niet gezien, maar na het zien van deze belooft dat veel goeds.

avatar van DwarreI

DwarreI

the new guy schreef:

Of jij hebt de boodschap gewoon niet begrepen..

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

Slap. Na een nog redelijk sterke stunt om op BBC World te verschijnen vervalt de docu in flauwigheid.

Pitakaas

Het gaat om de boodschap en niet om het middel Coen .

avatar van je80roen

je80roen

DwarreI schreef:

Of jij hebt de boodschap gewoon niet begrepen..

Dat denk ik ook niet haha. Het is een uitermate linkse film die de puinhopen van een rechtse kapitalistische wereld duidelijk laat zien. Maar dat is IMO z.i.z. het grootste probleem van democratie "stemmers die er niks van begrijpen"en stemmen op partijen die het omgekeerde doen van wat ze eigenlijk willen.

Pitakaas

Uitermate links is niet het goede woord..

Zoals ik al zei, ik ben zelf rechts, maar 'Fixing The World' is iets wat iedereen belangrijk vind dunkt mij.

Ja echt waar, alhoewel sommige linkse stemmers het misschien niet geloven, rechtse partijen willen niet alleen maar rijk worden, maar ook de wereld beter maken.

Oftewel dan kan dit ook voor mij toch super interessant zijn?

Alleen het gedoe met vrije markt is links, en dat is ook wat mij wel stoorde...

AddictedToMovies

Kan ik inderdaad moeilijk geloven. Ons kapitalistisch vrije marktstelsel is gebouwd op uitbuiters en uitgebuiten (om het even plat te zeggen). Ik ben benieuwd hoe je de wereld verbetert door dat in de kaart te spelen...

Pitakaas

Het is idealistisch om te denken dat de overheid alles kan en wil oplossen.

Kijk eens naar Griekenland en Ierland.. 2 landen verpest door slecht bestuur.

De ideale manier van regeren is de gulden middenweg: laat de vrije markt doen waar het goed in is, de speculatie markt en markt van goederen, maar laat de overheid een constituerende taak geven waarin het de belangrijkste dingen zelf in de hand houdt: zorgstelsel, bankenstelsel, oorlog etc.

En waarom zou rechts alleen rijk willen worden? Als je dat echt SERIEUS durft te zeggen heb je IMO geen verstand van politiek.. Sorry dat ik het zeg!

AddictedToMovies

Tuurlijk is mijn opvatting kort door de bocht en natuurlijk moeten we de juiste middenweg weten te vinden. En ik zeg ook niet dat iedereen die rechts stemt een rotte appel is, maar een film als deze laat zien door wat voor geldwolven eigenlijk de touwtjes in handen hebben, en een rechtse stem lijkt dit in mijn ogen toch echt te versterken. Maar ik ben inderdaad geen briljante politicus, dus ja...

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1916 stemmen

Pitakaas schreef:

Dit blijft toch ouderwets denken; de vrije markt en/of de staat. Wat we nodig hebben is een sterke burger, sterke onafhankelijke instituties. Echte democratie, die ook macht en rijkdom eerlijk(er) verdelen. Democratie binnen multinationals. Echt meebeslissen over belangrijke zaken.

Ipv dat je zoals nu in Nederland weer van alles door de strot geduwd krijgt waar niemand expliciet voor gekozen heeft.

Goede acties van de Yes-man. Ze hebben lef en zijn creatief, en stoppen veel werk in de voorbereiding, en dat met veel humor en intelligentie, en ze komen overal ook nog goed mee weg. een mooi staaltje guerilla-activisme, maar cinematografisch is het niet bijzonder.

Die Milton Friedman is gewoon een misdadiger, een sociopaat, evenals zijn opvolgers. Juist omschreven door The Yesman, als een enge sekte, met buitengewoon veel macht. Ongelovelijk dat die man gewoon de Nobelprijs (economie) heeft gekregen, overal mee weg is gekomen, en het niet meer mee hoeft te maken dat ie ontmaskerd wordt als de wolf in schaapskleren die hij is.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Weer een docu die nog maar eens bepaalde ongelijkheden en hevig onrecht in de wereld aan de kaak stelt, ditmaal op provocerende wijze richting een multinational, en ook de BBC trapte er in. Eén en ander werd met de betreffende bevolking snel gladgestreken met een bezoekje en die bleken zelfs blij met deze 'actie'... maar in plaats van bij hun onderwerp te blijven en daar voor te gaan staan, stapt men snel in het vliegtuig om het volgende probleem aan de kaak te stellen... tsja, een beetje Jackass voor gevorderden, maar de Yes Men hadden tenminste geen zere ballen of gebroken botten aan het einde van al hun stunts.

2,0*.

Hier nog wat info over de giframp in Bhopal.

avatar van Renfield1976

Renfield1976

Pitakaas schreef:

Ook na de Kredietcrisis? en als blijkt dat de financiële wereld (vrije markt) gewoon lekker doorgaat met het vullen van individuele zakken? Topmanagers van banken en financiële instellingen gewoon doorgaan met het vragen van 'vertrekbonussen" nadat ze een bedrijf ten gronde hebben gericht? Als je nu, na deze economische 'vrije markt=mallaisse' jezelf nog steeds liberaal durft te noemen, heb je of zelf je zakken gevuld, of je heb geen krant en geen tv.......

avatar van DwarreI

DwarreI

The Yes Men leggen de vinger op de zere plek en strooien zout in open wonden, terecht.

Hoe bizar om te zien dat een aantal van hun overduidelijk absurdistische acties gewoon serieus genomen worden (zoals het gouden skelet aangaande Dow chemical company) en als economisch interessante concepten opgevat worden.

Voor een anti ''lang leve de vrije markt'' film die wat dieper op de materie ingaat raad ik aan om deze film te kijken.

Overigens grappig dat men die beursanalyst, die onlangs zijn verhaal deed op BBC, waarin hij een ineenstorting van de markt voorspelde en meteen alle financiële markten in paniek raakten, er ook van verdacht Yes Man te zijn. .

avatar van BoordAppel

BoordAppel

En wat was daar uiteindelijk de conclusie van want die heb ik gemist. Was hij een Yes Man of niet?

Het is geloof ik nooit echt helemaal duidelijk geworden, het bleek wel een speculant te zijn, maar dan eentje die niemand kende, of zoiets.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Ok. Maar wat hij zei was eigenlijk toch wel gewoon waar, of ben ik nu iets te negatief?

Renfield1976 schreef:

Hoe kun je een principe aan de hand van een paar slechte voorbeelden gelijk helemaal afschrijven? Vind ik nogal kort door de bocht. Er zijn ook zat slechte voorbeelden van verkeerde socialistische plannnen.

BoordAppel schreef:

Mwa, dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Als al het vertrouwen in de financiële wereld in 1 klap zou wegvallen (en daar gaat het immers om) dan schetst hij wel een reëel scenario ja. Echter, de kans daar op is niet al te groot.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Leuke frisse satirische documentaire waarbij twee gekke mannetjes het opnemen tegen de klootzakken van de wereld. Ze doen dit door vergaderingen en conferenties te verstieren met politieke statements en die te presenteren alsof ze afgevaardigden zijn van grote maatschappijen. Het heeft wel iets weg van de manier waarop Michael Moore zijn documentaires maakt: meer humor dan dat er een volwaardig journalistiek produkt gepresenteerd wordt. Aan het einde gaan ze wel een slag teveel aan de haal met dat hele occupy-positivisme dat mij persoonlijk te ver gaat.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Heeeeelemaal geweldig, 2 zeer intelligente kritische Amerikanen nemen inhalige bedrijven onder de loep en in de maling om met veel humor schrijnende situaties aan te kaarten. Moet je zien!! Met dankaan VPRO

avatar van Robi

Robi

Erg interessante documentaire van twee mannen die zich voordoen als medewerkers van grote bedrijven of instanties, maar die andere dingen zeggen als gebruikelijk voor deze bedrijven en instanties. Het doel is om de publieke opinie te beïnvloeden en te doen inzien dat het ook anders kan met deze bedrijven en instanties. Toch zou ik me ook voor kunnen stellen als er maar genoeg van dit soort mensen zijn, die lang genoeg en consequent hun werk doen, dat het ook echt een verandering zou kunnen brengen. Of zal de macht van het grote geld toch altijd groter blijven dan de publieke opinie omdat het grote geld de publieke opinie vormt?