West of Zanzibar (1928)

Drama / Horror

geregisseerd door Tod Browning
met Lon Chaney, Lionel Barrymore en Mary Nolan

Magiër Phroso's vrouw Anna verlaat hem voor een andere man, genaamd Crane, die vecht met Phroso en hem bewusteloos achterlaat. Later keert Anna terug en vindt hij haar dood, waardoor ze één dochter alleen achterlaat. Achttien jaar lang bereidt Phroso, beter bekend als "Dead Legs", zijn wraak voor. Hierbij wordt hij een pseudo-koning in Oost-Afrika, dichtbij de plaats waar Crane een ivoorzaak had. Wanneer de dochter is volgroeid, en bovendien levend in een bordeel in Zanzibar dankzij "Dead Legs" zit, zet Phroso zijn plan om in een daad van wraak en retributie.

avatar van matthijs_013
Indrukwekkende film met een duister verhaaltje en een grimmige sfeer, zoals we gewend zijn van Chaney. Een leuke bijrol van Mary Nolan, die veel weg heeft van een jonge Bette Davis en Anita Page. Het sub-verhaal met Warner Baxter was helaas overbodig, maar afgezien daarvan een zeer interessante horrorfilm.

avatar van Dutchfan
Spannende horrorfilm die zich afspeelt tussen de kanibalen in Afrika.

Lon Chaney is een geweldige acteur,hij speelt zeer overtuigend altijd de meest bizarre personages.

Actrice Mary Nolan is erg goed.
Haar rol als de dochter is zeer overtuigend,jammer dat het later zo mis ging met haar en dat haar leven zo tragisch is verlopen.

Jaqueline Gadsden als Anna is een hele knappe actrice,vreemd dat ze nooit een ster is geworden en niet lang na deze film verdween uit de filmwereld.

avatar van alexspyforever
Lon Chaney werd terecht the man with a thousand faces genoemd omdat hij er in elke film er weer zo compleet anders kon uitzien. Hoewel geen enkele rol hem te moeilijk leek, was hij vooral sterk in het spelen van een slechterik. En nog vaker speelde hij een rol van een eerder verbitterde persoon ten gevolge van een tegenslag. Zo kun je zijn rol in West of Zanzibar ook het best omschrijven. De film heeft een korte speelduur waardoor het tempo vrij hoog ligt en er weinig tijd wordt verspeeld aan analyses of uitgebreide karakterontwikkelingen. Kort maar krachtig vond ik het wel met alweer een heel sterke rol van Chaney. Ook Mary Nolan speelt erg overtuigend de rol van de dochter. Dat de film zich grotendeels afspeelt in Afrika is wel zelfs al gaat het hier om een nagebouwde set . Met beperkte middelen toch een goede film afleveren, mooi!