The Spy in Black (1939)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Michael Powell
met Conrad Veidt, Sebastian Shaw en Valerie Hobson

De Duitse duikbootcommandant Hardt (Conrad Veidt) wordt tijdens de Eerste Wereldoorlog op een spionagemissie naar Noord-Schotland gestuurd. Daar krijgt hij veel meer dan hij had verwacht in de vorm van zijn contactpersoon, de lokale schooljuffrouw Jean (Valerie Hobson).

avatar van Mochizuki Rokuro
Wellicht wat overgewaardeerd door mij maar het middenstuk heeft grote klasse. Het spionage verhaal (in WWI gemaakt aan de vooravond van WWII) stelt niet veel voor (voegt door zijn standaard uitwerking niet veel toe) en kun je verder vergeten, maar de sfeertekening op Orkney is prachtig - roept herinneringen op aan Powells eigen voorganger en mini-meesterwerk The Edge of the World (1937). Veidt en Hobson vormen een prachtig paar. Pressburger tekende voor het scenario: we stonden ook aan de vooravond van de gouden Powell&Pressburger-periode die kort erop zoyu volgen.

Film over WO I, gemaakt in de aanloop naar WO II. Een spionageverhaal waarvan ge best kon vermoeden dat er een verrassende wending op komst was, wat de spanning de hoogte indrijft maar vooral de rol die Conrad Veidt en Valerie Hobson vertolken echt intensief maakt. Maar best, want wat vooraf ging kon mij niet echt bekoren, : de scènes in Duitsland, de landing vanuit de duikboot (de brommer),... Regisseur Michael Powell is nochtands niet de eerste de beste, maar hier wordt zijn film toch wel grotendeels gered door zijn cast.

avatar van Biosguru
Verhaal stelt inderdaad niet zoveel voor. Maar er zitten een paar waanzinnige mooie zwart/wit scenes in, waarbij je slechts silhouetten ziet of een glans van een neus bij wijze van spreken om te laten zien dat er iemand in het donker staat. De moeite dus voor Powell en z/w fans.