• 8.349.606 stemmen

23 Paces to Baker Street (1956)

Mystery / Thriller | 103 minuten

Genre: Mystery / Thriller

Geregisseerd door: Henry Hathaway

Met onder meer: Van Johnson, Vera Miles en Patricia Laffan

Plot 23 Paces to Baker Street

"STEP-BY-STEP..."

De succesvolle Amerikaanse toneelschrijver Phillip Hannon is blind geworden als gevolg van een ongeluk. Sindsdien is hij erg gevoelig. In een kroeg vangt hij toevallig een gesprek op dat niet voor vreemde oren bestemd is. Hij hoort dat iemand eerst ontvoerd en vervolgens vermoord zal worden. Hannon licht Scotland Yard in, maar die neemt zijn waarschuwing niet serieus.

image

Inspector Grovening

Lady Syrett

avatar van Richard1189

Richard1189

Echt heel spannend in die mooie kleuren van films uit die tijd. London ziet er ook leuk uit 50 jaar geleden. Van Johnson is niet mijn steracteur maar toegegeven; hij speelt hier de sterren van de hemel.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Hitchcockiaanse spanning en een sterke cast tillen dit mooie oude werkje naar een hoger niveau. Goed.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een absolute aanrader voor de liefhebbers.

Deze film toont gelijkenissen met Rear Window (1954). Voor die tijd een spannende film met goede acteerprestaties.

3,0 *

avatar van lezertje

lezertje

Prima Hitchcock thriller, die niet gemaakt is door Hitchcock, maar qua film wel door hem gemaakt had kunnen zijn, Een snufje ‘Rear window’ (1954). Een gehandicapte man komt een misdaad op het spoor. En een finale die veel weg heeft van ‘Wait until dark’ (1967). Al met al een prima thriller die na vijftig jaar nog steeds prettig wegkijkt.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Hannon, een Amerikaanse schrijver, woont in Londen. Hij is blind maar heeft een scherp gehoor. Op een dag hoort hij in een pub een man en een vrouw praten over een louche zaak die ze zullen bekokstoven, waarbij een ontvoering en een moord zullen gepleegd worden. Helaas geloven zijn vrienden en de autoriteiten hem niet. Hannon besluit de zaak zelf te ontrafelen en krijgt assistentie van zijn butler en zijn verloofde. Hij beseft echter niet dat hij zijn eigen leven ook in gevaar brengt.

Prachtig gefotografeerde mystery-thriller in de stijl van Hitchcock. Henry Hathaway bewijst eens te meer dat hij op een slimme manier een verhaal kan vertellen. Hij combineert verschillende filmgenres en bereikt een indrukwekkend resultaat. De suspense klimt naar een heel hoog niveau. De vertolkingen zijn knap. De blu-ray van Kino Lorber is een aanrader en heeft Engelse ondertitels.

avatar van Brix

Brix

Een overweldigende hernieuwde kennismaking na zeer lange tijd.

Ik had de film zelfs als zwart-wit productie in herinnering...

Nou, dan weet je het wel.

Wat mij wel was bijgebleven is dat ik 'm destijds al prachtig vond.

Visueel onthouden had ik echter maar enkele fragmenten.

Wat een feest deze spannende thriller opnieuw te mogen beleven; in Cinemascope formaat en schitterende kleuren.

Zelfs Van Johnson kan ik hier goed hebben, en dat is zelden of nooit het geval.

De leukste rol is die van Cecil Parker als de trouwe huisknecht Bob.

Vera Miles is een schatje, maar dat wist ik al lang

Zelf de ontknoping was (weer) een verrassing voor mij.

Doet inderdaad niet onder voor een van de betere Hitchcock producties.

Bekeken via de prima DVD van Pidax (D)

avatar van wihu61

wihu61

Toch een beetje de suffe variant van Rear Window die het nét niet heeft. Ik vond Hannon niet sterk in zijn rol en wel érg onvoorzichtig nu en dan. Het hoe en waarom van dit alles werd mij uiteindelijk ook niet duidelijk.