See No Evil (1971)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Richard Fleischer
met Mia Farrow, Dorothy Alison en Robin Bailey

Sarah (Farrow) is onlangs door een paardrij-ongeluk blind geworden. Nadat ze een bezoek aan haar ex-geliefde heeft gebracht komt ze thuis bij haar oom. Ze woont een tijdje bij hem en zijn familie totdat ze beter heeft leren leven met haar handicap. Wat Sarah niet weet of kan zien is dat de hele familie is vermoord door een indringer...

avatar van mikey
Enge/beklemmende thriller en inderdaad een goede Farrow.. zie ook het stukje van mr. blonde.

avatar van Mac Hammer Fan
"Blind Terror" aka "See No Evil" is een film die op een behendige en subtiele manier de agressie toont, waaraan een blind en hulpeloos meisje wordt blootgesteld.
Naast een perfect scenario (van Brian Clemens) zag ik nog twee andere superieure kwaliteiten: de gave acteerprestatie van Mia Farrow, die als een geterroriseerd meisje erg geloofwaardig overkomt en het vakkundig camerawerk (van Gerry Fisher), dat zowel voor de scenes in de studio als bij de buitenopnamen getuigt van een groot vakmanschap. Een zeer knappe suspense-thriller.
*4*

Goede acteerprestaties, vakkundig gemaakt, prima verhaal, kortom de moeite waard.

avatar van stephan73
Erg sfeervolle en spannende thriller.
Mia Farrow is zeer geloofwaardig als blinde vrouw wiens familie wordt uitgemoord. Ook de regie is ijzersterk. Telkens weet Richard Fleischer de moordenaar uit beeld te houden door de camera zeer laag te houden en door middel van aparta camerastandpunten.
Voeg daar de erg sterke muziek van Elmer Bernstein bij en je hebt een film die je moet zien!

Briljante film met een hoge suspense-gehalte.

melvddonk
See no Evil.

Mia Farrow. In Rosemary's Baby was ze me erg positief opgevallen, dus ik zag erg uit naar deze film. Ook het plot sprak me erg aan. Vanmiddag heb ik See no Evil dan eindelijk gekeken en ondanks dat de film erg gemakkelijk wegkeek viel het allemaal een beetje tegen.

Ik vond de film totaal geen sfeer uitstralen. Het begon allemaal goed met de man met de laarzen. Hij werd heel mysterieus neergezet en de film had dan ook meteen mijn volledige aandacht. Toen uiteindelijk de andere hoofdrolspelers ook in beeld kwamen daalde de film al snel af. Het acteerwerk was matig en zelfs Mia Farrow deed het niet zo goed als ik van haar verwacht had, terwijl ze toch ver boven de rest van de cast uit stak.

Het plot was nog steeds erg boeiend. Erg interessant om een thriller te zien met in de hoofdrol een blinde vrouw. Door het interessante plot keek de film erg lekker weg en is het prima vermaak. Ik had alleen liever wat meer sfeer en wat betere acteerprestaties gezien.

Toch is het al met al zeker een voldoende waard.

Meneer Bungel
mikey schreef:
...zie ook het stukje van mr. blonde.
Waar?

Meneer Bungel
Gemeen thriller'tje', waarbij de kijker danig gepest wordt. Wij zien de lijken, zij niet. De regisseur weet wie het gedaan heeft, de kijker gist. En zo voorts. Heerlijk natuurlijk, en inderdaad erg mooi camerawerk; heen en weer, op en neer door dat grote huis, of anders door de bossen of over de hei. Een traag begin, dat wel, maar Mia Farrows geweldige spel maakt het prima kijkbaar en als zo'n opbouw dan zo sterk wordt afgewikkeld, kan het geen kwaad.

Toch vind ik de scène met de opheldering omtrent de dader een behoorlijk zwaktebod (lees: té vroeg ingezet); men had dit beter (misschien zelfs zonder de audio, al was dat vast niet makkelijk te doen) kunnen 'vermengen' met de opbouw van de vreselijk beklemmende eindscène waarin Farrow haar belager treft naast haar bad. Of iets dergelijks, maar dit was toch een kleine afknapper.

Wat betreft de soundtrack had ik het gevoel naar een veel oudere gangsterfilm uit de V.S. te kijken, niet helemaal optimaal voor mijn beleving, maar eigenlijk ook niet storend, temeer omdat het niet de héle tijd doorging.

4,0*.

lezertje
Vrij tamme film, waarbij de reden voor de driedubbele moord en d relatie tussen de moordenaar en zijn slachtoffers gemakshalve achterwege gelaten wordt. Het geheel deed mij in eerste instantie denken aan Terence Youngs ‘Wait until dark’(1967), waarin het ook een blinde vrouw is, die door middel van een geraffineerd spel gemanipuleerd wordt door een drietal gangsters. En deze laatste film is stukken beter.

lezertje schreef:

De film lepelt het niet op, maar tussen neus en lippen door worden wel tal van aanwijzingen gegeven. Het is een stalknecht. De tuinman van de Rextons wekt de suggestie van een onterecht afgemaakt paard. Uit elke scène waarin hij, z'n armband of z'n laarzen te zien zijn, kan je afleiden dat er nogal wat mis is met hem. De opening zegt geweld, verder hint het naar iets over sociale klassen en frustraties rondom vrouwelijk schoon. Dat de dochter van het uitgemoorde gezin stiekem iets heeft met een zigeuner zal er niet voor niets zijn.

lezertje
Dan had de regisseur dat duidelijk moeten laten zien/vertellen.

lezertje schreef:
Dan had de regisseur dat duidelijk moeten laten zien/vertellen.

Maar dat doet hij. Het bioscoopbezoekje bestaat uit titels als The Convent Murders, Rapist Cult. Hij loopt langs etalages met wapens en nieuws over geweld. Fleischer laat zien dat de moordenaar seksboekjes bekijkt en als hij gaat stappen, wordt er ingezoomd op dansende dames. Enzovoort. Het zit er allemaal in, het wordt alleen niet letterlijk voor je opgedreund.

Insignificance schreef:

Ja achteraf geanalyseerd misschien. Maar terwijl je zit te kijken weet je niet dat dat aanwijzingen zijn. (Net als bij 'The usual suspects (1995). En daar blijken ook heel veel 'aanwijzingen' achteraf niet zichtbaar gemaakt te zijn.) Een film moet gewoon duidelijk moet zijn. En commentaren als: "Deze film moet en een paar keer zien om het hele,maal te begrijpen", lap ik vierkant aan mij n laars. Mensen betalen geen twee/drie keer € 12,00 voor een bioscoopkaartje om een film goed te kunnen begrijpen. Als een film na de eerste keer nog niet duidelijk is, dan heeft de regisseur behoorlijk mis geschoten.

avatar van Insignificance
Zo is het. Het ligt aan hem of haar en aan niemand anders.

avatar van Kenzomovies
Vergeten klassiekertje die leuk wegkijkt
Met een top Mia Farrow als blind meisje .
Had de hele tijd het gevoel dat de tuinman er iets mee te maken had.. 4* voor deze topper