Cowboy (1958)

Western

geregisseerd door Delmer Daves
met Glenn Ford, Jack Lemmon en Anna Kashfi

Leven als een cowboy daar droomt hotelbeambte Frank Harris (Jack Lemmon) al zijn hele leven van. Hij is verliefd op Maria Vidal, een mooie Mexicaanse vrouw, maar haar vader wijst hem af omdat hij geen 'echte' man is. Dan is de maat vol voor Frank. De vrouw van zijn dromen is terug naar Mexico en hij werkt nog altijd in het hotel. Door de stoere cowboy Tom Reece (Glenn Ford) geld te lenen mag hij met hem mee naar Mexico om te gaan werken op een ranch, die van Vidal! Daar leert hij dat het leven van een 'lonesome cowboy' toch niet zo is als dat hij verwachtte of waar hij naar op zoek was.

avatar van streeter
De eerste en laatste western met Jack Lemmon!

avatar van jumpstylemovie
streeter schreef:
De eerste en laatste western met Jack Lemmon!

inderdaad , maar hij bakt er echt geen flikker van

avatar van tommykonijn
Geen denderende Western maar als ik aan de titel denk hadden ze daar wel wat Goeds van kunnen maken, Geen super slechte acteerprestaties maar ook geen super Goede gewoon een normale Film die je eens kan zien maar niets speciaals.

De mening dat Lemmon er niets van bakt, deel ik niet. Het is niet eens te merken dat de western niet zijn genre is.
De film zelf is niet altijd even sterk, de ontwikkeling in de relatie tussen Ford en Lemmon had wat beter uitgevoerd kunnen worden.
Toch verder een redelijke western zonder memorabele momenten.
Prima prestatie trouwens weer van Ford die een hardvochtige rancher neerzet.

Ik vond het juist een uitstekende western met goed acteer werk en dito verhaal de film wist me zeer goed te vermaken.

Prachtige poster!
De film viel mij heel hard mee moet ik zeggen, en niet in de laatste plaats door het spel van Lemmon, die in dit genre een vreemde eend in de bijt is.
Ford staat doorgaans garant voor goede westerns, dus daar verwacht ik niet anders van.
De mooie Anna Kashfi (bekender door haar schandaleuze huwelijks-perikelen met Marlon Brando dan als filmactrice) is als bonus voor de oogjes ook niet mis.

Geen spijt van de dvd aankoop.

avatar van trebremmit
Zondagmiddag te zien op BBC2.

avatar van Brix
Opnieuw bekeken, en waardering verhoogd.

Uitstekende 'cowboyfilm' (hier is die benaming op zijn plaats) een van de beste zelfs.
Met een aantal zeer gewaagde scènes voor de acteurs.
Uitstekend acteerwerk.

avatar van mr rumson
Dit is best wel een vermakelijke western al wordt het nergens echt hoogstand .
Jack Lemmon waarvan ik niet echt wist wat ik ervan moest verwachten als cowboy .
Viel op zich best mee en deed het aardig vooral het eerste stuk van de film .
Toen hij de rol als leider over naam kon hij mij minder overtuigen .
Daarvoor mist hij de uitstraling die Ford wel heeft .
Ford speelt op de voor hem vertrouwde manier daar is niks mis mee .
Maar nu ik wat meer westerns van hem heb gezien .
Vind ik net als bv Stewart en Wayne dat er niet zoveel afwisseling inzit in de karakters die ze neer zetten .
Meestal hebben ze een beetje dezelfde outfit aan of wat er op lijkt .
Op zich vind ik daar niks mis mee want als ze op de beeldbuis verschijnen komt het vertrouwd over .of er een bekende binnen komt stappen .
Een groot pluspunt van deze film vond ik toch wel de actie scenes van de indianen .
Op de manier hoe die van hun paard afvielen waarvan er een paar de afgrond invielen .
Dat was een knap staaltje stuntwerk .
Die scene in de arena zag er realistisch uit .
En wist mijn gevoelige snaar even te raken .

Een vrij curieuze film met Jack Lemmon met een leuk uitgangspunt.
De naïeve hotelbediende Lemmon wil zijn droom waar gaan maken als stoere cowboy.
Glenn Ford neemt hem met gezonde tegenzin onder zijn hoede en probeert hem eigenlijk zo snel mogelijk weer te dumpen. Een herkenbare rol van Jack Lemmon en mooi tegenspel van Glenn Ford als cowboyveteraan.
Een rauwe film, zowel in verhaal als in beeld. Het gaat over het eigenlijke werk van cowboys; vee drijven en koehandel. Dag en nacht hard werken, en altijd gevaar op de loer.
Alles behalve een romantisch beeld van dit beroep en enkele harde scènes. De ondertoon is vrij bitter.

avatar van Norma
Misschien een a-typische film voor Lemmon, maar zijn rol, van de enigszins onhandige goedzak, past wel in zijn straatje. Hier wat meer ingetogen dan in zijn komedies natuurlijk, maar het levert toch wel wat leuke momenten op. Het verhaal is verder niet zo enerverend. Er zit een enkele actiescene in, voor de rest geeft het een inkijkje in het weinig romantische bestaan van de cowboys. Ik denk dat het geen film is waar ik me na verloop van tijd nog veel van zal herinneren.

avatar van LuukRamaker
Delmer Daves heeft het westerngenre in de jaren 50 van een aantal sterke, sfeervolle klassiekers voorzien en ook in Cowboy zit het sfeertje er van begin af aan goed in. Daves geeft een interessant kijkje in het cowboywereldje en voltooide een soort trilogie van films waarin hij met Glenn Ford samenwerkte. Na Jubal en 3:10 to Yuma valt deze echter wel wat tegen. Veel meer dan a bunch of cowboys is er in de film namelijk niet te zien. Ford en Lemmon hebben goeie rollen en werken de onberekenbare band die ze als ervaren trail boss en onvoorbereid groentje hebben goed uit, maar verder weet het op een paar leuke oneliners en situaties na niet voortdurend boeiend te blijven en de nodige romantiek heb ik volgens mij nog nooit zo noodzakelijkerwijs en geforceerd in een film verwerkt zien worden.

Geen overweldigende, spetterende western maar toch een degelijke film waarin het begrip "cowboy" beter benaderd wordt dan in vele andere films van het genre waar de figuren meer vergroeid zijn met hun wapen dan met hun job.
Daardoor een goede sfeerschepping, meen ik, en ook goed acteerwerk. Glenn Ford is zoals we hem kennen, een stuk zachter dan een John Wayne, en voor Jack Lemmon is het wel even wennen om hem in dat plunje te zien, maar Lemmon was een klassebak, ook in deze rol.
Goede fotografie, muziek en gelukkig ook af en toe een streep humor. De romantiek is gedempt.

avatar van Brix
Verkrijgbaar op Blu-ray, in uitstekende beeldkwaliteit.
Ik heb zelf de Franse release aangeschaft, en dat is een aanrader.

Een aanvulling op wat andere gebruikers hier al opmerkten:
De scène in de veetransport wagon, tussen de longhorns, aan het einde van de film, is verbijsterend goed.
Lemmon en Ford namen daarbij grote risico's, zonder de hulp van stunt doubles.

Een zware (op de hand) autobiografische western (combinatie van drama en komedie) over een man (een arme hotelbediende), die leerde hoe het werkelijke leven van een cowboy was. En dat was anders dan de glamourheldenmythe die het filmpubliek in de meeste films werd voorgehouden. De actiescènes vielen me wel tegen en de cast vond ik aan de middelmatige kant.