The Mackintosh Man (1973)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door John Huston
met Paul Newman, Dominique Sanda en James Mason

Brits geheim agent Joseph Rearden neemt de schuld voor een overval op zich en komt zo in de gevangenis terecht. Zijn missie is om daar bevriend te raken met een crimineel en samen met deze persoon te ontsnappen en te infriltreren in zijn organisatie.

avatar van boerenpummel
Paul Newman, James Mason, John Huston...
Dit kan nooit een slechte film zijn

avatar van Ramon K
Toch is het erg matig. Plot laat wat mij betreft nogal wat steekjes vallen. Veel toevalligheden en ook nog wat ongeloofwaardige dingetjes. Eerste gedeelte van de ontsnappingsscene zag er ook niet bijster goed uit, maar het tweede gedeelte van die scene waarin ie die hond laat verzuipen is wel leuk gedaan. Newman en Mason acteren degelijk. 2,5*

Het werk van een meesterlijke regisseur.
Prachtig camera-werk en een goed uitgewerkt verhaal,
zeer goede cast en prachtige locaties.
Een meesterlijke spionage thriller

avatar van Mochizuki Rokuro
Matig? Niks hoor, lekker vlot en strak. Er gaat wellicht best wat op de automatische piloot, maar het blijft onderhoudend - en wat wil je nog meer dan Dominique Sanda in de vrouwelijke hoofdrol? Maar toch steelt Jenny Runacre als Gerda de show. Zonder meer briljant - de eerste scène die ze heeft met Newman is een regelrechte classic.

avatar van Chuck Taylor
Ondergewaardeerd. Uitstekend verhaal en uitvoering in de Britse spionage stijl maar dan wel met de altijd coole Newman en inderdaad een hele mooie Sanda in de hoofdrol.

Haha moest inderdaad wel lachen bij die scene met Gerda, vooral de dialoog over het "poken", maar zou het nu niet direct als een classic bestempelen.

avatar van wendyvortex
Koude oorlog-thriller door John Huston met wat White Heat-echo's.
Juwelendief Newman en communistische spion breken uit de gevangenis dankzij geheimzinnige organisatie die tegen betaling mensen laat ontsnappen en van een nieuwe identiteit voorziet.
Okay verhaal bevat wat toevalligheden en hoe kwamen we opeens in Malta terecht?
Maar prima tempo, coole achtervolgingsscene en Greta met Duits accent.