• 8.612.901 stemmen

The Kremlin Letter (1970)

Thriller | 120 minuten

Genre: Thriller

Geregisseerd door: John Huston

Met onder meer: Bibi Andersson, Richard Boone en Nigel Green

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Kremlin Letter

"World War III... in an envelope!"

Een netwerk bestaande uit oudere spionnen huurt een jonge man met een fotografisch geheugen om hen te begeleiden naar Rusland. Ze moeten een brief terugvinden waarin staat dat Amerika steun aan Rusland zal geven als China een atoombom bouwt.

imageimageimage

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Een typische Koude Oorlog thriller. Heel erg degelijk: veel gepraat, veel verwikkelingen en intriges, maar nu niet echt boeiend meer eigenlijk. De all star cast doet het op zich prima met George Sanders en Bibi Andersson als diegenen die eruit springen.

De tagline "if you miss the first five minutes..." zoals die hier op de poster staat is eigenlijk nog het leukst

Huston komt zelf in een van de eerste scènes goed naar voren in een barse rol - zijn handelsmerk. John Huston: 35 down, 1 pending, 1 'lost'.

avatar van Visconti50

Visconti50

Intelligente, ondergewaarde spy-thriller. Uitstekende cast en fotografie. Erg cynische plot waarin, zoals we gewend zijn van Huston, geen plaats is voor valse romantiek.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20768 berichten

Pessimistische spionagethriller waarin niemand te vertrouwen is en politieke intrige en persoonlijke vetes volledig door elkaar lopen. Als dit een realistische voorstelling is van die wereld dan hebben we flink gemazzeld dat de koude oorlog niet veel verder uit de klauwen liep. Tegelijk ook een film die zo overloopt van de plotwendingen en intriges dat ik ergens halverwege flink mijn interesse kwijtraakte, het boeide me steeds minder. De film komt nogal tijd tekort om al die wendingen uit te werken. Ik vermoed dat het boek een aardig dikke pil was. Wellicht was het meer geschikt geweest als een TV-serie, Je kunt ook zeggen dat de vertaling naar een puntiger filmscript niet gelukt is. Het is een probleem dat deze film zowat de das omdoet.