Harper (1966)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Jack Smight
met Paul Newman, Lauren Bacall en Julie Harris

Privé-detective Harper krijgt de opdracht de verdwenen miljonair Sampson op te sporen. Ettelijke klappen en lijken later brengt Harper de waarheid boven water. Tussen de bedrijven door kampt Harper met privé-problemen, hij moet kiezen tussen zijn vrouw en zijn beroep. Met alle twee doorgaan schijnt niet te kunnen.

FisherKing
Ijzersterke rol van Newman in een meer dan goede detective !

Scenario : William Goldman.

hugohei schreef:

Scenario : William Goldman.

En een uitstekend stukje werk.
Was het niet zijn eerste?

Niet helemaal. Een paar scripts gingen niet door of werden overgenomen door anderen.
Maar Harper was zeker zijn eerste single credit.

Je kent toch zijn opwekkende boek Adventures in the Screen Trade ? Goldman schrijft met evenveel gusto over zijn scripts die wél als die níet zijn verfilmd.

Minder bekend is zijn boek over Broadway. Theater dus. Een seizoen lang volgde hij alle troepenbewegingen op Broadway : de successen, de flops, de rommel, de starvehikels, de musicals, de soloprogramma's. En overal laat hij zijn nuchtere analyses op los. Ik vond het een erg goed boek. Geen cultureel getrut, maar gewoon kijken, op het publiek letten, op de structuur van het stuk... al wat van belang is.

avatar van wendyvortex
Sunny California. Paul Newman die de hele film door klappen krijgt.
Een bizarre religieuze cult en een verdwijning die een ontvoering blijkt te zijn.
De ingrediënten voor een geweldige neo-noir zijn aanwezig.
Helaas blijft het allemaal net wat te weinig complex, zit er wat onnodige humor in en is Paul Newman niet echt het juiste type hardboiled detective.
Drijft dus voornamelijk op lekker sfeertje en mooi camerawerk.

Meneer Bungel
Ik heb helaas te weinig gezien. Viel er ongveer na een half uur in en zoals wendyvortex al zegt is Newman niet het meest geschikt voor een dergelijk type. Én BBC(of de kabelexploitant?) heeft geen ondertiteling meer, en na een behoorlijke knokscene, een vervelende Newman-met-Janet-Leigh-verzoenings, nee, toch-niet-gebeuren en vervolgens Newman die een lange neus maakt naar een politiechef en er bij weg loopt alsof hij de baas is van Californie, had ik het wel weer even gezien.
Natuurlijk kan ik er geen cijfer aan kwijt op die manier, maar mijn interesse is er ook niet groter op geworden. Nou ja, wie weet ooit nog eens weer proberen.

avatar van Ramon K
Paul Newman niet echt het juiste type hardboiled detective.

Tuurlijk wel, met dat lachje van 'm en dat beetje cynisme a la Marlowe. Uitermate geschikt.

avatar van stephan73
Erg goede detectivefilm, met een goede rol van Newman. De overige acteurs zijn ook goed en het plot bevat genoeg wendingen om het spannend te houden.
Ook zijn de beelden van Californië erg mooi geschoten en is de muziek lekker '60s.

avatar van Mads Smikkelsen
Aardige film met Paul Newman, geen topper maar zeker de moeite waard om te bekijken, het knullige in deze film werkte weer behoorlijk op m'n lachspieren maar ik bleef toch nieuwsgierig naar het einde (viel een beetje tegen) "hij zou het nooit toestaan dat ik met z'n dochter trouw" Wie zegt dat die dochter met zo'n saaie vent wil trouwen?????!!!!!!! Maargoed, toch een leuke film.

avatar van narva77
Wat was hier ook alweer het vervolg op?
Want die heb ik al wel gezien afgelopen jaar geloof ik...

avatar van Harco
Dat is Drowning Pool, The (1975).

Vorig jaar heb ik Harper deels gezien in Londen. Wil hem graag in zijn geheel zien, maar het tijdstip is wel kut. Wie weet!

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > ARD > 1:20 uur

Meneer Bungel
Aankomende nacht op BBC2 - 0:50u!

avatar van Biosguru
Fijne neo-noir die mischien nog wel cynischer is dan de originele noir's. Mooie locatie's en fijne bijrol voor Bacall.

Aardige speurdersfilm, maar niks bijzonders eigenlijk zeker gezien de sterrenbezetting. Door een dosis gemaakte nonchalance in zijn karakter te stoppen probeert Paul Newman twee uur lang de stoere bink uit te hangen, maar dat ziet er niet erg overtuigend uit. Het leukste vind ik eigenlijk nog de jaren ’50 sterren Lauren Bacall en Julie Harris weer eens aan het werk te zien, zij het beiden in bescheiden rolletjes.

avatar van royals
Zeer goede detectivefilm. Je blijft boeiend kijken.