Harper (1966)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Jack Smight
met Paul Newman, Pamela Tiffin en Shelley Winters

Privé-detective Harper krijgt de opdracht de verdwenen miljonair Sampson op te sporen. Harper probeert de waarheid boven water te krijgen, dit gaat niet zonder slag of stoot... Tussen de bedrijven door kampt Harper met privé-problemen.

FisherKing
Ijzersterke rol van Newman in een meer dan goede detective !

Scenario : William Goldman.

hugohei schreef:

Scenario : William Goldman.

En een uitstekend stukje werk.
Was het niet zijn eerste?

Niet helemaal. Een paar scripts gingen niet door of werden overgenomen door anderen.
Maar Harper was zeker zijn eerste single credit.

Je kent toch zijn opwekkende boek Adventures in the Screen Trade ? Goldman schrijft met evenveel gusto over zijn scripts die wél als die níet zijn verfilmd.

Minder bekend is zijn boek over Broadway. Theater dus. Een seizoen lang volgde hij alle troepenbewegingen op Broadway : de successen, de flops, de rommel, de starvehikels, de musicals, de soloprogramma's. En overal laat hij zijn nuchtere analyses op los. Ik vond het een erg goed boek. Geen cultureel getrut, maar gewoon kijken, op het publiek letten, op de structuur van het stuk... al wat van belang is.

avatar van wendyvortex
Sunny California. Paul Newman die de hele film door klappen krijgt.
Een bizarre religieuze cult en een verdwijning die een ontvoering blijkt te zijn.
De ingrediënten voor een geweldige neo-noir zijn aanwezig.
Helaas blijft het allemaal net wat te weinig complex, zit er wat onnodige humor in en is Paul Newman niet echt het juiste type hardboiled detective.
Drijft dus voornamelijk op lekker sfeertje en mooi camerawerk.

Meneer Bungel
Ik heb helaas te weinig gezien. Viel er ongveer na een half uur in en zoals wendyvortex al zegt is Newman niet het meest geschikt voor een dergelijk type. Én BBC(of de kabelexploitant?) heeft geen ondertiteling meer, en na een behoorlijke knokscene, een vervelende Newman-met-Janet-Leigh-verzoenings, nee, toch-niet-gebeuren en vervolgens Newman die een lange neus maakt naar een politiechef en er bij weg loopt alsof hij de baas is van Californie, had ik het wel weer even gezien.
Natuurlijk kan ik er geen cijfer aan kwijt op die manier, maar mijn interesse is er ook niet groter op geworden. Nou ja, wie weet ooit nog eens weer proberen.

Ramon K
Paul Newman niet echt het juiste type hardboiled detective.

Tuurlijk wel, met dat lachje van 'm en dat beetje cynisme a la Marlowe. Uitermate geschikt.

avatar van stephan73
Erg goede detectivefilm, met een goede rol van Newman. De overige acteurs zijn ook goed en het plot bevat genoeg wendingen om het spannend te houden.
Ook zijn de beelden van Californië erg mooi geschoten en is de muziek lekker '60s.

avatar van Mads Smikkelsen
Aardige film met Paul Newman, geen topper maar zeker de moeite waard om te bekijken, het knullige in deze film werkte weer behoorlijk op m'n lachspieren maar ik bleef toch nieuwsgierig naar het einde (viel een beetje tegen) "hij zou het nooit toestaan dat ik met z'n dochter trouw" Wie zegt dat die dochter met zo'n saaie vent wil trouwen?????!!!!!!! Maargoed, toch een leuke film.

avatar van narva77
Wat was hier ook alweer het vervolg op?
Want die heb ik al wel gezien afgelopen jaar geloof ik...

avatar van Harco
Dat is Drowning Pool, The (1975).

Vorig jaar heb ik Harper deels gezien in Londen. Wil hem graag in zijn geheel zien, maar het tijdstip is wel kut. Wie weet!

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > ARD > 1:20 uur

Meneer Bungel
Aankomende nacht op BBC2 - 0:50u!

avatar van Biosguru
Fijne neo-noir die mischien nog wel cynischer is dan de originele noir's. Mooie locatie's en fijne bijrol voor Bacall.

Aardige speurdersfilm, maar niks bijzonders eigenlijk zeker gezien de sterrenbezetting. Door een dosis gemaakte nonchalance in zijn karakter te stoppen probeert Paul Newman twee uur lang de stoere bink uit te hangen, maar dat ziet er niet erg overtuigend uit. Het leukste vind ik eigenlijk nog de jaren ’50 sterren Lauren Bacall en Julie Harris weer eens aan het werk te zien, zij het beiden in bescheiden rolletjes.

avatar van royals
Zeer goede detectivefilm. Je blijft boeiend kijken.

avatar van Lakte
Iemand toevallig die een versie met Nederlandse ondertitels heeft?

Lakte schreef:
Iemand toevallig die een versie met Nederlandse ondertitels heeft?

Voor € 2,99 te huur op iTunes en Google Play, met NL ondertiteling.

Wat een geweldige rol van Paul Newman!
De openingsscène is al meteen raak. Erg leuke en originele opening van de film.
Steve McQueen staat dan bekend als Mr. Cool maar Paul Newman verdient die titel hier ook. Zijn personage zit ook vol zelfspot en humor, geweldig.
De fantastische 60s setting en een resem aan maffe types, de een nog vreemder dan de ander.
Ook de vele scènes in de schitterende Porsche 356 Speedster dragen bij aan de geweldige sfeer.
De film heeft zeker wat weg van een neo-noir.
Een dol hak-op-de tak verhaal dat alle kanten op gaat, maar Harper houdt het hoofd koel.
Het zou me niet verbazen als de Coen bros. een aantal verhaallijntjes hebben gebruikt als inspiratie voor The Big Lebowski.
Het slot is eigenlijk nog het minst goede aan de film, want het voelt niet aan als een climax, maar dat mag de pret niet drukken, ik heb er enorm van genoten. Nu op naar The Drowning Pool (1975), ik ben benieuwd!

avatar van Leland Palmer
Inderdaad, 'Harper' kent echt een heerlijke opening. Technicolor en 'Filmed in Panavision' maken me dan nog eens extra vrolijk. Wat me vervolgens direct opviel was dat het 'Sampson Estate' met die lange oprit hetzelfde huis is wat ook in o.a. 'Fletch' gebruikt wordt (die ik toevallig laatst zag). Prachtig huis in Beverly Hills, ook achter 't huis met die palmbomen en dat zwembad. Heerlijk, vooral nu met deze temperaturen.

Dat de rest van de film niet meer kan tippen aan het begin, maakt niet veel uit. 'Harper' kent genoeg leuke scenes, is sfeervol en Newman is uiterst charismatisch. Naar het einde toe wordt het een beetje minder allemaal, de ontknoping zelf valt ook ietwat tegen, maar het zonnig gefilmde geheel daar in Californië vermaakt meer dan genoeg op een warme zomeravond. Natuurlijk met een paar ijskoude potten bier.