The Drowning Pool (1975)

Thriller

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Paul Newman, Joanne Woodward en Melanie Griffith

Harper wordt naar Louisiana geroepen om een afpersingszaak te onderzoeken. Het wordt al snel duidelijk dat het gaat om een oude vlam van hem. Bovendien blijkt ze ook een dochter te hebben, een loeder van een dochter. Hij raakt verwikkeld tussen haar familie en een rijke, op nog meer geld beluste oliebaron.

avatar van speedy23
Uitstekend vertolkt drama van Stuart Rosenberg (van Brubaker), naar een roman van Ross MacDonald. De knappe fotografie is van Gordon Willis, het vrij zwak uitgewerkt script van Walter Hill en Tracy Keenan Wynn. Let ook even naar de piepjonge Melanie Griffith in de rol van de dochter...

avatar van badfans69
Joanne Woodward was Paul Newman's vrouw tot zijn dood..

avatar van Filmkriebel
Paul Newman vertolkte in 1975 voor de tweede maal Lew Harper op het witte doek, een elegante en wat cynische privé detective.“The Drowning Pool” laat nauwelijks een indruk achter en zelfs Newman komt niet uit de verf. Het is moeilijk te geloven dat Rosenberg, die het uitstekende Cool Hand Luke met Newman maakte (5*) hier achter zit.

Het ingewikkelde verhaal waarbij ook nog jarenoude verhalen komen opduiken komen het geheel niet ten goede. Melanie Griffith speelt hier op 17-jarige leeftijd één van haar vroegste rollen als de nymfomane dochter en Murray Hamilton vertolkt een ambitieuze en valselijk sympathieke oliebaron. Het komt vreemd over om een mooie visuele regie te zien bij een verhaal die het niet echt verdient. De fotografie is mooi, en de soundtrack jazzy en rokerig maar het plot viel me erg tegen.

De scène waarin Newman en de vrouw van Kilbourne in een onder water lopende kamer zitten , is de beste van de hele film. Niet omdat dit het spannendste moment is (hoewel). Het was gewoon leuk om te zien dat zelfs Harper het eens verkeerd had.

Aardige film waarin een prive-detective wordt ingehuurd door een ex-vriendin van hem. Een behoorlijk ingewikkeld plot, ook omdat er nogal wat personages de revue passeren (en hierdoor wordt het op een gegeven moment wat langdradig) . De film ziet er verder goed uit en de scene in het sanatorium is zeker de moeite waard. Paul Newman heeft een aantal leuke one-liners hier.

avatar van Hendrick99
De rol van Harper was Paul Newman op het lijf geschreven. Het begin van de film is ijzersterk. Privé-detective Harper begint vol goede moed aan zijn zoveelste opdracht, deze keer in het broeierige Louisiana. Hij ontdekt echter al snel dat vrijwel iedereen, inclusief de corrupte politie, hem liever ziet gaan dan komen.
Halverwege wordt het verhaal onnodig ingewikkeld door te veel intriges en bijzaken. De film dreigt daardoor ook enigszins vast te lopen. De bloedstollende scène in het bassin zorgt dat de film uiteindelijk toch niet 'kopje onder' gaat.

avatar van wihu61
ondanks zijn gebeeldhouwde kop, maniertjes en parelwitte tanden vond ik Newman hier niet uit de verf komen.
En inderdaad een verwarrend geheel.

avatar van missl
Prima film waarin gezocht word naar een dader. Newman charmeert zichzelf hier door heen. Griffith speelt irritant.

Toch wel erg jammer dat deze film hier niet op dvd is verschenen, en in tegenstelling tot Harper, ook niet op VOD diensten als iTunes te zien is (wel in de VS overigens).
Wordt ik gedwongen de titel op andere wijze te zien...