99 Mujeres (1969)

Spanje / Italië / West-Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Erotiek

geregisseerd door Jesús Franco
met Herbert Lom, Maria Schell en Mercedes McCambridge

Drie vrouwen worden veroordeeld en naar een gevangenis op een eiland voor de kust van Panama gebracht. Daar wachten hen verschrikkingen, gepleegd door de lesbische en sadistische directeur. Wanneer zij wordt vervangen is er even hoop, maar wanneer alles juist erger wordt besluiten ze te ontsnappen.

avatar van xgogax
Zeer ondergewaardeerd filmpje van Jess Franco.

***0,59* / *****

avatar van Mac Hammer Fan
Er bestaan ook hier twee versies. De director's cut is niet X-rated maar zeker de beste van de twee.

avatar van Exploitation
weet iemand welke versie beter is? en wat het verschil is tussen de gewone en de x rated?

avatar van Zandadder
Exploitation schreef:

Verkrachtingsscene wat een stuk pornofilm is wat erin is geplakt.

avatar van xgogax
Geweldige soundtrack. Eindelijk gevonden! KLIK

Bruno Nicolai was een geniale componist.

erik1677
inderdaad niks mis met die soundtrack.

avatar van kirk douglas
best goede film van franco.
later zou hij nog zat van deze films maken met als dieptepunt sadomania.
van bruno nicolais soundtrack was niets te horen in mijn versie.

wat een teleurstellende vrouwengevangenisfilm, geef mij maar Ilsa, She-Wolf of the SS, daar was tenminste nog wat bloot aan

De voorloper van de Ilsa films en waarschijnlijk is Jesus Franco hierdoor geobsedeerd geraakt om nog meer vrouwen gevangenisfilms te maken (de latere Ilsa films). De opening van de film is best spontaan te noemen want er was eigenlijk nul inleiding. Het verhaal is natuurlijk niet geweldig maar zat eigenlijk best nog redelijk in elkaar en wist me ook wel te boeien (kwam natuurlijk vooral door de vrouwen). Ook de muziek is best mooi. De cast bestaat hoofdzakelijk uit vrouwen en ook nog best fraaie (zeker Rosalba Neri vond ik er zeer fraai uitzien met haar mooie ogen en fraai lichaam). Zoals gebruikelijk bij een Franco film gaan een aantal vrouwen uiteraard ook wat uit de kleren maar het bloot gehalte is eigenlijk best zeer laag (heel af en toe een borst of bil). Ook de onderdanigheden die de vrouwen moeten ondergaan stellen niet veel voor t.o.v. de latere gevangenisfilms van Franco. Wat de laatste twee (bloot en geweld) betreft valt deze film eigenlijk best wel tegen. Wat dat betreft ben ik het wel eens met "DonLeone" dat de "Ilsa, She-Wolf of the SS" stukken beter is.

P.S. ik heb wel de gewone versie (90 minuten) gezien en niet de langere versie (99 minuten).