Inferno in Diretta (1985)

Alternatieve titel: Cut and Run

Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Ruggero Deodato
met Lisa Blount, Willie Aames en Leonard Mann

Journaliste Fran Hudson (Lisa Blount) wordt er op uitgestuurd om de vermiste zoon van een rijk stel op te sporen in de jungle. Ze raakt betrokken bij een oorlog tussen twee drugsbendes.

Niet goed, wel boeiend.

Reinbo
Toffe exploitation film uit de roemruchte '80's (Regisseur van cannibal holocaust)

Niet de originele poster.

djelle
Deze prent kon me iets meer boeien dan Deodato's bekendste speelfilm (Holocaust) maar ook hier ben ik wat teleurgesteld in het tempo en de gore-frequentie. Ik zeg dus wel frequentie, want er waren enkele memorabele scenes die knap gevonden en smerig goed geslaagd waren (met als hoogtepunt die schurk die uiteengetrokken werd. Man wat zag dat vies! Zelfs een geoefende gorehound als ik bleef niet onberoerd bij deze gruwel...). De beenpiercings in het begin waren ook wel de moeite en zo nu en dan was er wel "iets" dat bij de onvolledige (geknipte) versies onverbiddelijk verwijderd zullen geweest zijn en dat maakte de film wel kijkbaar en natuurlijk erg vermakelijk bij momenten.

Spijtig genoeg waren er lange wachttijden tussen deze "topmomenten". Wat dus overbleef tussenin was een heel middelmatig verhaaltje verwoord in een matige tot redelijk goeie regie, dat echter totaal geen meerwaarde bood ivm krachtige statements of dergelijke, waar CH juist wel in uitblonk. Niet dat dat hoeft, maar ik wil enkel duidelijk maken dat het wel degelijk om een standaard avonturenverhaaltje gaat zonder veel bijbedoelingen, terwijl men dit eventueel wel zou kunnen verwachten van de man die Cannibal Holocaust op zijn geweten heeft.

De vreemde kannibaal die graag plots uit het water springt vind ik ook wel de moeite waard. Hij kwam bijzonder angstaanjagend over. Leuke vondst. Nu en dan heb ik trouwens een zekere spanning gevoeld, wat ook een verbetering is t.o.v. CH. Tot slot moet ik zeggen dat er een bepaalde sfeer inzat die ik wel kon apreciëren.

Moeilijke film om te oordelen. Feitelijk ben ik goed bediend geweest qua gore-effecten, enkel de hoeveelheid schoot wat te kort. Enerzijds voelde ik spanning en sfeer, anderzijds heb ik veel langdradige tot saaie momenten gekend. Er waren (originele) hoogtepunten en (voorspelbare) dieptepunten. Eigenlijk zou mijn cijfer ergens tussen een 2,5 en een 3 moeten liggen. Het neigt mischien iets meer naar het eerste... Voorlopig hou ik het op 2,5.

avatar van xangadix
Bijzonder, op zijn minst. Het acteerwerk is zwaar (en ik bedoel loodzwaar) onder de maat, maar dat kan de amusementswaarde niet laten dalen. Opmerkelijkst: het Mickey Mouse shirt.

avatar van Die Hard,Willis
Cut And Run is en blijft een van mijn favorieten. Heerlijke exploitatie in de jungle van Deodato. Waanzinnige actie, gore en 100% fun.

Staat wel nog in de schaduw van mijn favoriete film ooit, Cannibal Holocaust maar op andere vlakken is ook Cut And Run een meesterwerk!

erik1677
niet zo goed als cannibal holocaust uiteraard, maar dat is ook en compleet andere film.
Ze hebben wel wat overeenkomsten zoals weer in de jungle, het reportersteam, de televisieshow, maar verder is dit een lekkere no nonsens actiefilm.
De goremonten zijn ook ruimschoots aan wezig en heb daar heerlijk van genoten, zal binnenkort eens kijken of ik deze film ergens op dvd kan score, best wel gaaf om inde kast te hebben staan.

Reinbo
Ik heb deze maar eens besteld..... Vond 'm vroeger wel aardig, maar ik heb het idee dat ik 'm te laag gewaardeerd heb.

Reinbo
Matige Deodato, soort CH light, en dan ook nog (gelukkig) zonder animal cruelty.

Wederom trekt een cameraploeg de jungle in, maar boeiend, laat staan indrukwekkend wordt het nooit. Het gekken is dat bijna alle gore scenes zouden nooit eerder in een Engelstalige versie hebben gezeten. Ik vraag me echter af hoe je het verhaal onder die scenes zou kunnen vertellen, maar mijn herinnering (Heb de film in de jaren 80 twee of drie keer gehuurd) laat me in de steek om daar iets zinnigs op de zeggen. Wel een typisch jaren 80 exploitatiefilmpje.

2,5* blijft staan. Die waanzinnige actie en gore waar Die Hard, Willis het over heeft, heb ik niet kunnen opmerken.

avatar van stephan73
Reinbo schreef:
Die waanzinnige actie en gore waar Die Hard
Willis het over heeft, heb ik niet kunnen opmerken.

Misschien de geknipte versie gezien?

avatar van Die Hard,Willis
Reinbo zal ook de Anchor Bay DVD hebben lijkt mij. Die is volledig uncut.

Wat de actie betreft, er zat toch genoeg actie in tussen de groepen. Michael Berryman die de inboorlingen (Gewelddadig) aanvalt. Buiten dat genoeg hand en schietgevechten. Wat de gore betreft, het is geen gorefest maar vooral door de hele film geweven effectieve en mooie effecten. Zoals de eerste aanval op de inboorlingen waar Berryman met een aantal afhandeld.

Ook de scene waarin iemand uiteen word gereten is ook mooi! Buiten dat genoeg bloederige tafereeltjes door de film heen.

avatar van ecnaegnev
Heb net de uncut & uncensored versie goedkoop gekocht via ebay, ben eens benieuwd. Ben een fan van deodato zijn andere werk dus hopelijk stelt deze niet teleur

avatar van ecnaegnev
Juist gekeken en vond hem echt supergoed!
Het jaren '80-sfeertje heerste zeker, het acteren was redelijk verzorgd waardoor de film geen low budget-look kreeg.
Genoeg bloederige scènes gezien, mooi verdeeld in de hele film zodat hij niet gaat vervelen.

Op de dvd van Anchor Bay staat ook nog een interview met Ruggero Deodato, dit is zeker de moeite om eens te bekijken!

Een aanrader!

avatar van yeyo
Dit pulpfilmpje van Deodato is onsamenhangend en komt redelijk traag op gang. Gelukkig is het 80's sfeertje gepaard met de coole soundtrack constant aanwezig. Hoe meer de film vordert, hoe boeiender hij wordt. Er zijn een paar sterke scènes, genoeg gore (die gast die in twee gereten wordt! ) en een paar hilarische bad guys (die kale van The Hills Have Eyes?)

Het Apocalypse Now-achtige einde is ronduit lachwekkend, al weet ik niet of dit als een positieve of als een negatieve eigenschap geldt.

Dankzij amazon.com ben ik herenigd met mijn jeugdsentiment.
Ik vond hem vroeger al goed en die bewondering heb ik nog steeds nadat ik de film had besteld en herzien.
Hij is niet perfect maar wel boeiend.

avatar van movie acteurs
Simpel avonturen filmpje. Maar op zich nog wel leuk.
Horror is het niet echt, er zit wel wat gore in maar dat is niet zo extreem. Verder heeft de film wat leuke actie momenten, vooral op het einde. Voor de rest is dit weinig speciaal maar de film krijgt van mij toch een 3,0.

avatar van jordandejong
Toch wel een kleine tegenvaller.

Het zal deels te maken hebben met m'n enorm hoge verwachtingen. Een enorm toffe poster met daarop Michael Berryman die met een machete staat te zwaaien en Ruggero Deodato aan het roer leveren toch al snel hoge verwachtingen op.

Helaas komt Cut and Run qua niveau nergens in de buurt van Cannibal Holocaust en is het ook zwakker dan bijvoorbeeld Cannibal Ferox.

Het acteerwerk is zwaar onder de maat. Het verhaaltje is oninteressant en bij tijd en wijle wat rommelig.
De gore was voldoende. Zo is er een aardige scene waar iemand diagonaal uit elkaar wordt gereten en zijn er 2 goed gefilmde onthoofdingen.
Echter wordt 90% van de moorden gepleegd door een lullig pijltje dat in iemand z'n nek wordt geschoten. Dat levert een aantal hele saaie kills op omdat dat soort moorden simpelweg niet boeit.

De setting in de dichtbegroeide jungle is goed alleen weet Deodato niet dat broeierige sfeertje als in Cannibal Holocaust te creeren. Wel zijn er een paar aardige shots van de krokodillen en smerige slangen die in de jungle rond kruipen. Was wel blij dat geen een levend wezen dit keer het leven on-screen moest bezuren, iets wat een grote afknapper was in Cannibal Holocaust.

De soundtrack is een van de grootste pluspunten. Lekker cheesy en doet af en toe wat denken aan de soundtrack van Cannibal Ferox.
Ook de altijd angstaandjagende Michael Berryman zorgt voor wat vermaak. Zo zijn er een paar aardige schrikeffecten wanneer hij plotseling weer eens in beeld opduikt (bijvoorbeeld op het laatst in het vliegtuig.)

Al met al wel een vrij grote teleurstelling die nog net een kleine voldoende in de wacht weet te slepen.

avatar van Boeikens
Misdaad/Actie met heerlijk Cannibal Holocaust sfeertje, voldoende actie en enkele kleine maar goede gore momenten.

avatar van wendyvortex
En inmiddels is het weer eens tijd om weer wat aandacht te besteden aan het genre bloederig, bizar en goor en dus grijpen wij weer eens naar een Ruggero Deodato-film.
Een drugsthriller, maar dat maakt qua gore helemaal niets uit, we zitten weer in de Amazone en de native Indianen lijken dezelfde als uit Cannibal Holocaust en worden aangevoerd door die enorme reus met dat grote voorhoofd uit The Hills Have Eyes.
En jawel hoor overlevenden van Jim Jones People's Temple proberen de drugshandel over te nemen om het werk van de dominee voort te zetten.
Tempo zit er prima in en bevat minstens twee klassieke gore scenes.

avatar van alexspyforever
Waarom een maat deze als kannibalenfilm bestempelde weet ik niet want dat heb ik er niet in gezien. het speelde zich af in de jungle en de natives leken op die van Cannibal Holocaust en het is een film van Deodato. Gore en nudity was er maar kannibalisme noppes. Redelijk goed tempo maar het verhaal is flut, de karakters saai. Eigenlijk een vrij standaard actiefilmpje met enkele brutale gore momenten maar lang zal deze me toch niet heugen.

avatar van Savatage
Ik dacht ook dat er kannibalisme in ging zitten (wat het ging terug over de jungle en het is van Deodato), maar niets.

avatar van Noodless
Een tegenvallend pulpfilmpje dat de verwachtingen helemaal niet kon inlossen. Het verhaal is gewoon zeer zwak en ondanks een paar bloederige momenten had ik qua gore toch nog meer verwacht. Het acteerwerk en de personages maken hier ook geen goede beurt. 4/10