The Hills Have Eyes (1977)

Horror

geregisseerd door Wes Craven
met Susan Lanier, Robert Houston en Martin Speer

De familie Carter trekt met de caravan richting Californië. Vader Bob wil eerst nog enkele oude zilvermijnen bezoeken in een afgelegen woestijngebied. Het domein ligt er verlaten bij. Wanneer er plots legerjets boven hun hoofden scheuren, vermoeden ze dat ze zich nabij een testbasis van de Amerikaanse luchtmacht bevinden. Door de verwarring raakt het voertuig van de Carters van de baan en zit het gezelschap hopeloos vast. Even later blijkt het gebied toch bewoond te zijn. De bewoners blijken echter niet vertrouwd te zijn met de moderne samenleving en gedragen zich als hebberige dieren.

avatar van Butchers
yeyo schreef:
Groot gelijk movie acteurs! De remake is bijlange niet zo slecht, maar is toch te gepolijst naar mijn zin en mist het grauwe sfeertje van deze film.

Ik zou toch voor de remake kiezen

avatar van Elineloves
God, wat heb ik mezelf aangedaan... Dit bewijst maar weer eens dat remakes ook véél beter kunnen zijn dan het origineel. Na 10 minuten zat ik al met een chagrijnig gezicht naar de tv te kijken, maar omdat ik toch ergens nog hoop koesterde dat het beter zou worden zette ik hem niet af.

And god, had ik dat maar wel gedaan. Amateuristisch, irritant, slecht, belachelijk, ongeloofwaardig, tenenkrommend..

Oh, nu ben ik NOG een grotere fan van de remake. In de prullenbak er mee? Of gewoon als verjaardagscadeau geven aan iemand waar ik een hekel aan heb.. Is ie toch nog ergens goed voor. Bah.

avatar van yeyo
Kan het dat je hoe dan ook niet bepaald te vinden bent voor horrorfilms die nogal gedateerd ogen?

avatar van Elineloves
Daar ben ik sowieso niet echt een fan van nee, dat klopt. Maar ik probeer ze wel te kijken, omdat er af en toe toch verrassingen tussen zitten. Als het totaalpakketje klopt hoeft het ook geen probleem te zijn dat ie gedateerd is. Maar helaas vind ik dat in de meeste gevallen wel storend.

avatar van stephan73
Wes Craven blijft een matige regisseur, die af en toe een uitschieter naar boven weet te maken. Net zoals Last House on the Left deed deze film me eigenlijk niet veel. Het feit dat de hoofdrolspelers al geen charisma hebben, zorgt ervoor dat het me niet veel interesseert of en hoe ze aan hun einde komen.
Michael Berryman en zijn broers zijn wat mij betreft het hoogtepunt van deze film, maar echt bijzonder is hij niet!

avatar van Boeikens
Misschien omdat ik deze gezien heb na de remake maar de remake vond ik stukken beter, vooral op horrorniveau.

redelijk makkelijk uit te zitten door dat leipe familietje achter de heuvels.
maar het zag er allemaal wel vrij goedkoop uit en en tegenstelling tot bijv. t.t.c.m. vond ik het ook geen moment spannend worden. 2 *

avatar van clockwork72
Tsjaaaa hele slechte film eigenlijk... Tsjaa hele slechte acteurs ook in deze film... Tsjaaaa het verhaal was ook niet zo goed.... Tsjaaaa.... toch niet zo'n goede film eigenlijk..

Tja...

avatar van movie acteurs
Grappig trouwens. Bij pagina 9 bij Scream 4 zeg je dit:

clockwork72 schreef:
Hier kijk ik erg naar uit. Hoop dat het wat wordt, maarja Wes Craven maakt hem dus dan wordt het sowieso goed.

avatar van clockwork72
Jaaaaaa maarja niet al z'n films zijn even goed hé? Alleen al omdat deze film er belachelijk gedateerd en slecht uitziet verdient het in mijn ogen al een laag cijfer.

avatar van yeyo
Valt maar te zien wat je onder slecht uitzien verstaat. Ik vind die 'grainy' jaren '70 look erg sfeervol bij horrorfilms.

avatar van Perry Meer
Ja het is een ouwe film, het komt ook een beetje belachelijk over om de badguys in prehistorische kleding rond te zien rennen en op een gegeven moment dacht ik dat ik in een aflevering van rintintin de wonderhond was beland.
ach de jaren zeventig, een opel kadet voor de deur, tuc op tafel, moeder in de keuken en de hils have eyes op vcc philips 2000 systeem

SlasherMovieMan
Hebben de bergen echt ogen of zijn ze toe aan een goeie bril?

Dus........ is Wes Craven's horror klassieker uit 1977 werkelijk de klassieker die hij verdiend te zijn??? Laat me het je vertellen: jazekers. The Hills Have Eyes is gewoon een klassieker in het horror-genre van horrormeester Wes Craven. Zelfs voor zijn tijd was ie niet normaal creepy en dat is ie eerlijk gezegd nog steeds. Qua bloed & guts valt ie nog wel mee in vergelijking met zijn mega brute remake, maar de film heeft naar mijn mening de tand des tijds doorstaan en wordt nog steeds erg geprezen door zowel fans als critici als met name een vorm van cult. Nee, persoonlijk vind ik dit toch echt wel een klassieker.

Moet je eigenlijk wel gezien hebben!

avatar van Uzza_Sparta
deze was nog vermakelijk. een cult horror uit de jaren 70, en al kwam het niet in de buurt van Texas Chainsaw Massacre, wel veel beter dan die remake uit 2006

avatar van Metalfist
We're gonna be french fries! Human french fries!

Wes Craven is een regisseur met wie ik gemengde gevoelens heb. Met A Nightmare on Elm Street heeft hij voor mij één van de grootste filmklassiekers te pakken en ook de Scream films zijn vermakelijk te noemen. Langs de andere kant heeft Craven wel een aantal missers op zijn naam staan. Toch heeft dat me er een tijd geleden niet van tegen gehouden om een boxset met drie van zijn films in te kopen. De eerste, Summer of Fear, viel lelijk tegen maar van The Hills Have Eyes had ik toch iets hogere verwachtingen.

En die komen gelukkig wel uit. The Hills Have Eyes is Wes Craven zijn derde film dus hij had wel enige ervaring opgedaan maar het ziet er allemaal bij vlagen toch nogal knullig uit. Dit heeft dan wel weer het vreemde effect dat het een zekere charme krijgt. Sowieso is de setting van de woestijn met een familie vreemde locals al wel één van de leukere takken van het horror genre maar Craven begint het dan ook nog eens te mengen met boobytraps waar McGyver trots op zou zijn. Langs de ene kant is de film dus enorm belachelijk (die pakjes van de kannibalen!) maar toch blijft het een zekere vorm van vermakelijkheid houden, zeker als je de film kijkt met meerderen. Gebaseerd op de legende van Sawney Beane en zijn familie die in de jaren 1400 leefden is The Hills Have Eyes verre van beangstigend al kan ik me voorstellen dat dit indertijd toch wel wat een effect moet hebben gehad op de mensen maar het wordt zelfs lachwekkend slecht. Gelukkig voor Craven werkt dat in sommige gevallen, zoals deze film er één is, wel redelijk goed bij mij. Alleen jammer trouwens van het wel erg abrupte einde. Oorspronkelijk had Craven een ander plan voor het einde waarin de overblijvende Carters zouden samenkomen met Ruby en samen zouden weggaan maar dat einde werd niet gebruikt doordat Craven het idee had dat dit meer schokkend zou overkomen.

Wel een enorm waardeloze cast. Het gerucht gaat dat de acteurs zijn gekozen omwille van de mogelijkheid om a) snel te lopen en b) op commando te kunnen schreeuwen. Het is er aan te merken dat dit niet echt de perfecte graadmeters zijn om een cast te selecteren want Robert Houston als Bobby Carter is lachwekkend slecht. Zelden iemand zo slecht zien acteren. Martin Speer als Doug, was ik de enige die aan Wolowitz uit de Big Bang Theory moest denken, was trouwens niet veel beter maar kon er nog mee door. Suze Lanier-Bramlett (hier nog gecrediteerd als gewoon Suze Lanier) heeft het hierna ook niet meer al te lang getrokken. Een rolletje in het naar het schijnt verschrikkelijke deel 2 en voor de rest een cabaret/zang carrière opgebouwd. Slimme keus op zich maar ze was niet het slechtste wat de film had te bieden qua cast. The Hills Have Eyes is misschien nog wel het interessantste vanwege de performance van Michael Berryman. De acteur die geboren werd met de ziekte Hypohidrotic Ectodermal Dysplasia waardoor hij geen zweetklieren of enige vorm van haar heeft, heeft hiermee één van zijn eerste filmrollen te pakken en doet dat op zich redelijk leuk. Nooit hoogstaand maar wel vermakelijk.

Binnenkort maar eens achter de remake gaan want dit is een film waarvan de remake logisch is. Wes Craven heeft een goed uitgangspunt maar de tijdsgeest en de onervarenheid (?) spelen hem toch grotendeels te parten. Interessant om eens gezien te hebben maar niet het beste van Craven, dat blijft toch nog altijd A Nightmare on Elm Street.

congo
The Hills Have Eyes van Wes Craven: een horrorfilm die ondertussen al ietwat gedateerd is. Als eerste wil ik zeggen dat de film er qua sfeer en locatie er erg sterk uitziet. Maar sfeer zit sowieso altijd wel snor bij Wes Craven.

Spannend is de film echter niet meer zo en de film heeft eigenlijk haar impact een beetje verloren. Het camerawerk vind ik uitermate matig. Acteerwerk vind ik dan wel weer subliem in deze film en het gezin speelt prima maar echter kom ik dan weer bij de personages waar de film haar flaws heeft: het hele gezin is qua karakteristiek zeer oninteressant en onsympathiek, waardoor je eigenlijk heel erg weinig met ze meeleeft. De 'mutanten' spelen dan wel weer zeer sterk: Michael Berryman zet hier echt een geweldige rol neer. Die vent heeft daar ook wel echt het gezicht voor.

Maar verder vind ik deze film op sommige aspecten ook wel een beetje slap, maar de 'mutanten' vind ik dan weer wel echt sterk neergezet: af en toe toch redelijk griezelig maar tot een hoogtepunt kwam het toch echter nooit. De locatie en de sfeer vond ik erg sterk en vermaakt heb ik me met dit filmpje wel.

Tja? Eerlijk gezegd is de herziening me tegengevallen. Boeiend is de film niet meer zo en zelfs af en toe wat slapjes, maar een vermakelijke film dit toch wel weer. Maar helaas (voor sommigen) prefereer ik de remake toch echt boven het origineel.

avatar van RuudC
Wes Craven’s eigen versie van The Texas Chainsaw Massacre vermaakt misschien even goed, maar is minder grimmig. Er is volgens mij wel eens onderzoek gedaan naar het eten van mensenvlees (door mensen), waarbij de conclusie was dat het slecht voor je hersenen was. Geen idee of het waar is, maar Craven lijkt de theorie te ondersteunen. De kannibalen die loeren bij een weinig gebruikte snelweg, lijken alles behalve heldere zielen te zijn. Mede daarom vond ik The Hills Have Eyes soms wat clownesque aan doen. Dat neemt niet weg dat er een aantal mooie, grimmige scenes te zien waren. Ook de badguys waren niet heel interessant, maar voldoen in elk geval. De verschijning van Michael Berryman heeft in elk geval indruk gemaakt. Op enkele sterke scenes na, was een ander hoogtepunt de broeierige sfeer. Dat deed daarmee misschien nog wel het meest aan The Texas Chainsaw Massacre denken. Het is misschien niet wat ik er van gehoopt had. De film wordt toch vaak genoemd als een van de betere horrorfilms, maar het is wel redelijk wat ik verwacht had. Toch leuk om eens gezien te hebben.

avatar van jordandejong
Ook na mijn herziening blijft Wes Craven's horror klassieker ''The Hills Have Eyes'' op een keurige 3,5* staan.

Het uitgangspunt is tegenwoordig vrij standaard. Gezinnetje rijdt door verlaten plek, crasht met auto en zit vast in de middle of nowhere waarna blijkt dat er zich eerder al een groep primitieve killers heeft genesteld die het nu voorzien hebben op het gezinnetje. Met films als bijvoorbeeld Wrong Turn is dit uitgangspunt natuurlijk al behoorlijk uitgemolken maar het origineel van The Hills Have Eyes was hierin één van de eerste.

Al snel doet The Hills Have Eyes denken aan Tobe Hooper's The Texas Chain Saw Massacre maar is net op elk gebied een stukje minder. Het typische 70's grainy horror sfeertje is weer heerlijk en gaat heel goed samen met de bizarre sound effecten/muziek en de broeierige omgeving. De film weet in het begin, ondanks z'n simpelheid, behoorlijk spannend te zijn. Zo zijn scene's waar je je met de first-person camera in de ogen waant van één van de killers terwijl hij het gestrande gezinnetje in de gaten houdt en via de walkie-talkie communiceert met z'n mede kannibalen wel degelijk spannend en sfeervol.

Helaas worden dit soort scene's een stuk minder overtuigend en spannend wanneer de kannibalen full-screen in beeld komen. Het betreft namelijk een stel verwilderde gasten die rondrennen in berenvelletjes waarvan de meeste zich ook nog eens gedragen alsof ze het syndroom van down hebben (no offence). Al moet ik eerlijk zeggen dat Michael berryman (ja, die vreemd uitziende, kale kerel die je al in een stuk of 80 andere low-budget horrorfilms hebt gezien) en Lance Gordon (Ja, die kerel met die grote bos haar en boeventronie wiens carrière niet verder is gekomen dat titels als '' Attack of the 5 Ft. 2 Women'') er wel lekker creepy uitzien. Maar daar tegenover staat dan weer moeder de kannibaal die ook in een berenvelletje rondloopt en een hoofdband van tanden (of zijn het nou schelpen?) draagt en nogal lijkt op Bertha van Two and a Half Men.

De kills worden jammer genoeg nooit goed in beeld gebracht en hebben ook niet de impact die de kills in Texas Chain Saw Massacre (ook zonder gore) wel hadden. Daardoor blijft het op dat gebied allemaal wat slapjes. Maar wat de film wel heeft is een heerlijke 70's horror sfeer, een erg hoog popcorn gehalte en Michael Berryman! Kijken dus!

avatar van misterdhdh
matig filmpje, de eerste keer heb ik hem na 20 minuten uitgezet omdat ik hem zo saai en slecht vond, nu volledig uitgekeken en viel veel beter mee, misschien was ik beter in de stemming. natuurlijk geen top klassieker, zoals a nightmare on elm street, wat ik misschien wel de beste horrorklassieker aller tijden vind. voor de rest vind ik wes craven wel nog een redelijke goede regisseur. verhaaltje was toen wel misschien origineel over mensen die ergens vastzitten en niet weg kunnen in een gebied waar er een bepaalde vijand is. acteerwerk was niet erg opvallend en draagt zeker de film niet. het grootste probleem is dat deze film redelijk saai is. ook is niet alles goed in beeld gebracht en zijn bepaalde zaken niet echt realistisch. al bij al heb ik me wel nog wat geamuseerd bij deze film.

3/5

avatar van Spetie
Een horrorklassieker, die ik nog nooit gezien had, maar waarvan het wel de hoogste tijd was om een keertje te gaan zien. Craven heeft een paar belangrijke films voor het horrorgenre gemaakt, waarvan deze er eentje is. The Last House on the Left vond ik destijds nogal tegen vallen, maar deze klassieker beviel gelukkig wel wat beter.

Echt spannend is het allemaal niet, maar vermakelijk is het wel. De personages worden ook aardig neergezet, hoewel het acteerwerk misschien niet altijd even goed is en ik niet echt kon meeleven met ze. De kannibalen zijn een raar zooitje bij elkaar. Die Michael Berryman is natuurlijk erg goed gecast voor een rol als deze. De kills vallen ook wat tegen en het einde komt ook erg abrupt, al past dat hier op zich wel weer goed.

Al met al best leuk. Het tempo is hoog en ondanks dat niet alles even goed of geslaagd is, verveelt het allemaal geen seconde en dat is op zich ook al best wat waard.

Pfff.

Ook deze oude Craven vond ik het aanzien niet waard. Altijd gevaarlijk om eerst de remake te zien natuurlijk, maar wat er ooit van effect was is ondertussen compleet verdwenen bij deze film. Het enige wat rest is wat amateuristisch gedoe en lachwekkende pogingen tot spanning.

Het acteerwerk is ondermaats maar daar had ik me vooral al bij neergelegd. Dat ook de soundtrack niet al te best zou zijn was te verwachten, dat was al een serieus euvel bij Craven's eerste. Maar van de "creeps" had ik toch wat meer verwacht. Eigenlijk zijn het niet eens zo'n geweldige weirdos in deze film. Een vals gebit, een pruik en een indianenkostuum moeten van deze hillbillies angstaanjagende figuren maken, maar dat faalt compleet (uiteraard).

De show-off tussen beide kampen stelt niks voor, gore is er amper (en wat er is ziet er niet uit), alles wordt gewoon zo flauw gebracht dat het als horrorfilm nul komma niks voorstelt. Na een kwartiertje begint het al te slepen en dat komt de film nooit meer te boven. Eén en al saaiheid en knulligheid.

avatar van Woeke
Totaal iets anders dan ik had verwacht. Vrij trage en saaie film. Het mooiste stuk vond ik de aftiteling aan het einde. Ik heb betere films van Wes Craven gezien.

avatar van baspls
"Do you always try to stop trespassers by hanging yourself?"

Een horror-klassieker van Wes Craven waar ik nieuwsgierig naar was geworden sinds ik de poster The Evil Dead heb gezien. Helaas is de film veel minder sfeervol als ik had verwacht.

De film is duidelijk geïnspireerd door Tobe Hooper's The Texas Chain Saw Massacre en heeft ook ongeveer de zelfde sfeer, alleen een stuk minder grimmig en iconisch. Het acteerwerk kon er mee door en dit is ook een van de eerste rollen van Dee Wallace, die later nog in een hoop horror zou spelen. Michael Berryman was indrukwekkend als de kannibaal Pluto die door zijn aandoening (Hypohidrotic Ectodermal Dysplasia) een perfect uiterlijk heeft voor horror.

De opnames waren een beetje gedateerd maar zeker niet slecht, dat korrelige jaren '70 beeld geeft de film juist een sfeertje mee. De locatie had wat mij betreft wat sfeervoller gemogen, die uitgedroogde woestijn was zo'n troosteloze bedoeling. Op een of andere manier had ik verwacht dat de film zich in een bos zou afspelen, ik denk door dat 'Hills' in de titel.

De film bevat niet veel gore en de gore die er is is maar beperkt. Craven moest de film bijknippen om een R-rating te krijgen en daarmee zijn de heftigste scènes verloren gegaan. Was een enorme opluchting toen ik aan het einde zag dat er geen dieren zijn gedood of verwond tijdens de productie, wel is de dode hond echt, maar die voor dat de film gemaakt is op een natuurlijke manier gestorven en de darmen die erbij liggen zijn niet van de hond maar zijn vleesafval.

De film is lang zo slecht nog niet, volgens sommige zelfs het beste werk van Craven, zo ver wil ik niet gaan maar een een prima horror-film is het zeker. Op het einde na is de film niet bijzonder spannend maar toch heeft de film wel een paar aardige schrikmomenten, in de zin dat ze onverwacht zijn, niet dat ze echt eng zijn. Het einde is nogal abrupt maar in dit geval paste dat prima.

Eentje die als horror-liefhebber wel gezien moet hebben. Volgens Jan Verheyen van de Filmnight Special is het vervolg, The Hills Have Eyes 2, een van allerslechtste horror-vervolgen ooit gemaakt, dus daar zal ik me maar niet aan wagen.

avatar van Insignificance
Maypole, maypole! Afgezien van Conehead, die gezellige jongen op de poster bedoel ik dan, stond me er niks meer van bij. De remake staat verser in het geheugen. Nu hou ik wel van de ruige zeventiger jaren en die smoel heeft het zeker, maar het heeft toch wat last van die sleet. Niet bepaald een aansprekend gezelschap, in en rond de sleurhut, en als Papa Jupe gaat blaffen, komt dat vooral onnozel over. Die met dat fraaie gebit en posterboy doen het beter en de film heeft het brute, wrede karakter dat ook Aja voor elkaar wist te boksen. Vooral dat maakt het de moeite nog wel waard.

avatar van de grunt
'This probably makes my day' zou Friedkin zeggen.

avatar van Basto
Sterke rauwe waarschijnlijk door de Texas Chainsaw Massacre geinspireerde kanivalen/gestoorde familiefilm. De nieuwe Arrow release doet de film recht. Ziet er 'prachtig' uit. De goedkope filmstock draagt bij aan de ongemakkelijke sfeer en de famile ziet er echt heerlijk naar uit.

Vond m deze viewing wel erg sterk, waar de film met 20 jaar geleden op vhs-kwaliteit niet kon bekoren.

Ruime 3,5

avatar van FillumGek
Zo'n twaalf jaar nadat ik hem voor het eerst had gezien geeft Arrow nu de kans om hem eens weer te herzien op bluray. Ik herinnerde me Michael Berryman nog, maar verder was er weinig blijven hangen.

Wes Craven haalde zijn inspiratie bij The Texas Chainsaw Massacre en de Schotse legende van de Sawny Bean familie, een beruchte incestfamilie die honderden jaren geleden tientallen mensen ontvoerde en opat. De loeihete locatie is een stukje afgelegen woestijn in Californië met hier en daar wat rotsgebergte, een ideale locatie om je als kannibaal te verschuilen en je slachtoffers te bespieden. Het broeierige sfeertje is best goed.

Maar over het algemeen straalt The Hills Have Eyes vooral amateurisme uit. Dit blijkt ook want de maincast waren stuk voor stuk onervaren en het budget was zo'n $200.000. Desondanks wordt er redelijk geacteerd en zorgde het voor een doorbraak voor screamqueen Dee Wallace. De incestfamilie was alleen niet echt sterk. Er wordt genoeg moeite gedaan om te choqueren, zoals de verkrachtingsscene maar echt overtuigen wil het niet. De leden komen eerder dom over dan angstaanjagend en dat haalt veel spanning weg.

Veel bloed of brute kills zijn er ook niet aanwezig, al wilde Wes Craven het aanvankelijk een stuk gewelddadiger maken. De film blinkt ook niet uit in zijn briljante editing of filmtechniek. Soms wat onduidelijk of te donker, soms ook te warrig. Het einde is ook boem klaar, al is het wel beter dan het alternatieve einde waarin Ruby in de familiekring wordt opgenomen. Cult-klassieker, maar ingehaald door de remake van Aja.