Thriller - En Grym Film (1974)

Alternatieve titels: They Call Her One Eye | Thriller - A Cruel Picture | Thriller: They Call Her One Eye | Thriller | Hooker's Revenge

Zweden
Actie / Drama
104 minuten / 82 minuten (R-rated, VS) / 80 minuten (gecensureerd, Verenigd Koninkrijk)

geregisseerd door Bo Arne Vibenius
met Christina Lindberg, Heinz Hopf en Solveig Andersson

Een jong stom meisje komt op jonge leeftijd in een bordeel terecht nadat haar ouders zelfmoord hebben gepleegd. Ze wordt daar mishandeld. Uiteindelijk neemt ze wraak op iedereen die haar pijn gedaan heeft.

avatar van Mug
Mug
Curieus. Laat ik het zo maar beschrijven dit exploitation filmpje. De film bevat vele goede scenes [de begin- en eind-scene bijvoorbeeld, maar ook de veelbesproken oog-scene. Echter ook verschrikkelijk slechte scenes, inderdaad, de auto-achtervolgings-scene van 4 minuten is een van de dieptepunten van de cinema.

Interessant genoeg gelukkig om de volle 7 kwartier te overleven als kijker.

Nog een paar leuke feitjes voor de liefhebbers.
Hoofdrolspeelster Lindberg speelde voornamelijk eerst in erotische speelfilms....ze ging gewoon verder.
De regisseur ging het iets beter af. Hij werd assistent-regisseur van Bergman tijdens Persona.

avatar van jordybeukeboom
Doet die Lindberg ook de pornoscenes? Ik dacht dat ze daar een standin voor gebruikten, aangezien je nooit haar lichaam en gezicht als geheel ziet bij die scenes

avatar van Mug
Mug
De ingezoomde porno-scenes zijn niet de geslachtsdelen van Lindberg en haar tegenspeler.

avatar van jordybeukeboom
Nee OK, dan zag ik het toch goed Wel vreemd eigenlijk, als ze toch ervaring heeft, en dan nu opeens moeilijk doen...

avatar van BoordAppel
Erotische speelfilms zijn wel wat anders dan pornofilms.

avatar van jordybeukeboom
Dat is een interessant punt wat je daarmee aanhaalt. Hier staat namelijk ook Erotiek bij als genre, terwijl het gewoon porno is. En de pornoafdeling in de videotheek wordt ook Erotiek genoemd... Nu moet Mug nog even vertellen of Lindberg nu in soft- of hardporno-films speelde...

FisherKing
Het is geen pornofilm in de ware zin des woords. Het is het wraakgenre, waarbij explicitiete scenes voorkomen. Dit gehannes in filmstijlen maakt de film wel bijzonder, er wordt geen genrekeuze gemaakt.

avatar van feanaro surion
Het maakt de film misschien bijzonder maar zeker niet goed

neo (crew)
Een vrij boeiende film. Het begin en de hele opbouw, die naar de wraak leidt is wat minder, maar is van essentieel belang binnen het geheel. Zag een hoop mooie slow motion scenes ook. Op een andere manier zoals iemand als Woo ze gebruikt. Bij de oogscene gebruikte ze trouwens een echt lijk. Op de dvd staan ook een stel stilistisch, krachtige foto's van de naakte Christina Lindberg. 3.5 sterren

avatar van zeus
De film was niet zo heel bijzonder, maar de eindscene was wel weer leuk bedacht...

avatar van brucecampbell
Vervelende en langdradige film!
Dat Christina Lindberg geen dialoog had hielp natuurlijk ook al niet en daarom kwamen er teveel "stille" scenes in.
De laatste actie van haar is wel leuk en daarom toch nog 1 ster.

avatar van wendyvortex
Meesterlijk exploitation-filmpje.
Harde porno-scenes, totaal gestoorde geluidseffecten, ellenlange slow-motion-scenes en de meest bizarre autoachtervolgings-scene ever!! Enne wie wordt er achtervolgd eigenlijk????
Menselijk lijk gebruikt voor de korte maar doeltreffende oog-scene.
Tsss cult-filmpje galore.
Geen wonder dat Tarantino hem ook 1 van de hoogtepunten vindt in dit genre. Tarantino heeft niet altijd gelijk maar hier wel.
Pure Grindhouse Kill Bill hier.
Film die zijn cult-status volledig terecht heeft verdiend.

avatar van otherfool
Nu jaaa zeg, wat een fantastische rape-revenge exploitation flick!

Dit is zoveel beter dan de Amerikaanse broertjes als Last House on the Left van die tijd. De zwijgzame heldin spreekt geweldig tot de verbeelding en Thriller zit verder vol artistieke shots, een bizarre score (mijn katten werden gek van die hoge tonen), een gruwelijke (ogen dicht!) verminkingsscene en in your face vieze porno. Geweldig riskante keuzes pakken stuk voor stuk goed uit, met de superslomo beelden als absoluut hoogtepunt. Menig modern klassieker, van The Matrix tot Kill Bill, is op één of andere manier schatplichtig aan dit meesterwerkje.

4,5*!

avatar van niethie
Ik vond vooral de grimmige sfeer en het zwijgzame karakter, als een soort van reflectie van het hoofdpersonage erg goed werken, het eerste uur is dan ook meer dan oke. Lindberg deed het wat mijn beterft ook prima. De trainingmontages en slowmotion wraakscenes zijn ook erg mooi in beeld gebracht, deed soms zelfs wat surreal aan.
En inderdaad van grote invloed op oa Kill Bill. Helaas werd het door zijn amaturistische uiterlijk (die achtervolging, de gore effecten) en de eentonigheid nergens heel erg goed, ook helemaal niet zo extreem als me was belooft. Toch te leuk gemaakt en eigenzinning genoeg om het een voldoende te gunnen...

3 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tegenvallende cult.

Want deze exploitation is allesbehalve sterk. Wat vooral stoort is het matige plot en dito acteerprestaties. En met name de overbodige sex-scènes.

Toch wordt e.e.a. (m.u.v. de porno) aardig in beeld gebracht en zijn sommige slomo's, ondanks het wel erg trage tempo, leuk.

Redelijk.

avatar van yeyo
Ik ben wel wat low budget toestanden gewend, maar dit zootje amateurisme sloeg toch wel alles. De aankleding ziet er ongelofelijk flets en armzalig uit, alsof de setting werkelijk van geen enkel belang was voor de makers. Bovendien wordt er ook niet gepoogd om het cinematografisch wat aan te dikken: elke scène is traag en saai in beeld gebracht en de editing is ondermaats. Scènes blijven veel te lang aanslepen zonder geknipt te worden.

Christina Lindberg is een goede keus vanwege haar uiterlijk (een tere bloem), maar de keuze om haar de hele film geen woord te laten zeggen, komt de film niet ten goede. Op zich is dat zeker te realiseren (zie Ferrara's superieure Angel of Vengeance, maar de film wordt er te afstandelijk en vaag door, aangezien er ook geen andere sleutelpersonages zijn.

Vooral naar het einde begon de film me enorm tegen te steken. Voor één of andere bizarre reden is elke gevechtscène in slow motion gebracht. De eerste keer werkt het, maar het wordt al snel gewoonweg belachelijk. Zeker het gevecht met de agenten dat gewoonweg blijft aanslepen, ziet er kolderiek uit. Bij elk geweerschot wordt bovendien hetzelfde rare geluidseffect gebruikt, wat ook zijn kracht zijn snel verliest. Om dan nog maar te zwijgen van de lamlendige achtervolgingsscène, die de makers probeerden op te leuken door er een paar explosies tegen aan te smijten. Bullit was waarschijnlijk net uitgekomen in Zweden.

Als het nu nog met een zekere charme of relativering gebracht zou worden, maar nee, de algehele toon is stijf, serieus en afstandelijk. Die verdomde Scandinaviërs ook! Mij een raadsel waarom dit waardeloos broddelwerkje de status van 'cultklassieker' heeft. Zeggen dat de film Kill Bill en The Matrix beïnvloed heeft is al helemaal absurd.

avatar van Alastor
yeyo schreef:
Zeggen dat de film Kill Bill beïnvloed heeft is al helemaal absurd.

Weet je het zeker?

avatar van yeyo
Ja, behalve het ooglapje van Elle Driver, maar dat is dan ook echt het enige. Want de personages zijn voor de rest totaal verschillend.

Meneer Bungel
Kølt.

Er valt heel wat aan te merken op Thriller - En Grym Film, en terecht. Maar wat de film voor mij toch zo goed maakt, is het sinistere verhaal van de pooier die Madeline inlijft en de gevolgen voor haar en haar ouders, ook al slepen (voornamelijk) het trainingsverhaal en het revenge-gedeelte toch regelmatig te lang aan. Daar staan dan wel weer de zeer bijzondere en fraaie ultra-slowmotion stukken en een briljant einde tegenover.

Andere kritiekpunten die ik hier las:
Zinema schreef:
...het matige plot en dito acteerprestaties...
Zoals gezegd begon het plot juist erg sterk imo, maar de traagheid en af en toe onbegrijpelijke 'acties' / wendingen (bv. vanwaar die vreemde 'achtervolging', en hoe komt ze opeens terecht bij dat meertje waar Tony ook blijkt te zijn?). Acteerprestaties zijn inderdaad matig, maar toch heeft Lindberg natuurlijk wel wat, in zo'n lange zwarte jas met een ooglapje...
yeyo schreef:
...Bij elk geweerschot wordt bovendien hetzelfde rare geluidseffect gebruikt, wat ook zijn kracht zijn snel verliest. Om dan nog maar te zwijgen van de lamlendige achtervolgingsscène, die de makers probeerden op te leuken door er een paar explosies tegen aan te smijten...
Dat geluidseffect was er wat mij betreft ook (net) over, in tegenstelling tot slowmotion-scenes die steeds surrealistischer begonnen te werken. De achtervolging, met al die explosies, is inderdaad erg maf, maar of dat nu positief of negatief is? Na deze eerste kijkbeurt kan ik daar nog weinig mee.

Al met al toch zeker een film die indruk maakte.

3,5*.

P.s. En dan heb ik nog niet eens de ''107-minuten'' versie gezien, maar de ''104-minuten''. Wordt dus vast vervolgd. Zie ook: wiki, bij Release.

ipman-99
"They Call Her One Eye." ... " !!!

Fantastische gestoorde Exploitation (Heropfrissing) !!! Heerlijke exploitation met Christina Lindberg ("Sex & Fury"), ditmaal van Zweedse bodem !
Christina Lindberg speelt de zwijgzame stoere chick die het scherm kleurt
met daden ... ! Hetzij in de categorie wraak nemen of zich letterlijk en figuurlijk geven !
Deze exploitation film kent enkele expliciete scènes ... zowel in de seks scènes als in de 'horror' scènes !
Dat ik bij momenten moest denken aan bv ("Female Prisoner") -
films is mooi meegenomen ..., aangezien ik een grote fan ben van het genre en
dat soort genre films !

avatar van Peake
Geweldige, rauwe exploitation flick. Christina Lindberg en Heinz Hopf waren trouwens al eerder elkaars tegenspeler in het niet onaardige Exponerad uit 1971.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is al eerder gezegd, maar ook ik vond dit aanzienlijk beter dan een Amerikaanse tijdgenoot als Last House on the Left. Dat trok als een lelijke rechtvooruitfilm aan me voorbij. Dit was een stuk boeiender. Niet per see altijd om de juiste redenen. De veelgenoemde auto-achtervolging is bijna surrealistisch raar bijvoorbeeld. Maar ik vond met name het eerste uur best sfeer- en stijlvol en fascinerend. Daarna gaat het gammele en goedkope van de film wel wat de overhand nemen en wordt het minder interessant.

Een klassieker van Bo Vibenius en Christina Lindberg. Wat mij betreft de beste die in het 'revenge'-genre is gemaakt. Thriller A Cruel Picture, een thriller is het zeker en een cruel picture is het ook. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wat moeite hadden met bepaalde passages, scènes of hoe je ze wilt noemen. Want het is een film die geen enkel compromis sluit met de kijker.

Het verhaal is simpel, maar het gaat natuurlijk om de uitwerking. Een jonge vrouw is als kind verkracht en heeft daardoor een trauma opgelopen waardoor ze niet meer kan spreken. Ze woont bij pleegouders op het land en op weg naar de stad mist ze de bus en valt in handen van een soort loverboy-pooier, die haar verslaafd maakt aan drugs en haar voor haar dagelijkse portie de hoer laat spelen. Ze verzet zich natuurlijk, maar langzaam berust ze in haar lot. Tot ze genoeg geld verdiend heeft om zich te 'wapenen' en de strijd met haar uitbuiters aan te gaan: eerst de klanten, dan de politie die haar op de hielen zit en tenslotte de aferekening met de pooier.

Het levert een film op die je op het puntje van je stoel houdt. Vaak valt het slot dan tegen. Zelfs dat is hier niet het geval. Bloedstollend tot het einde. Mooie rol van Christina Lindberg. 'het meisje met de mooiste tieten van Europa', en die krijgen we natuurlijk ruimschoots te zien. Wel wat meer ook, maar dat zijn hardcore-inserts van een stand-in; miss Lindberg leende zich daar niet voor. Reden ook waarom ze vrij kort na deze film met acteren is gestopt. In deze film heeft ze geen tekst, maar is verder volledig geloofwaardig als het timide meisje dat zich ontwikkelt tot een godin der wrake. Verder een scenario zonder inzakkers, knap van beeld en geluid, vooral de vertraagde opnamen van de gevechten, uitstekende timing, goed bezette bijrollen en een bepaalde lastig te benoemen sfeer, die we maar Zweeds zullen noemen. Voor mij grote klasse.

avatar van jeroentjuhhhhh
Sweet revenge! Een smaakmaker in z'n ''soort''. Iconische rol van Christina Lindberg met haar ooglapje en van nature enorme screen presence. Gaat waar (veelal Amerikaanse) soortgenoten niet durven te gaan. Expliciet in z'n mishandelingen en seksuele daden en opvallend door het gezapige tempo waarin alles voortkabbelt. Wat mij betreft één van de grote krachten. Niet alleen Lindberg is stil, de hele film vormt zich om haar heen. Een doodse, onbeschrijfbare sfeer hangt er doorheen de film. Vaak is het onbenoembare goed, en ook hier is dat het geval. Naar moderne maatstaven moeilijk choquerend te noemen, maar destijds een aardig grensverleggend gebeuren.

avatar van de grunt
Is dit prachtige nummer van Florence + the Machine toevallig geïnspireerd op Thriller - En Grym Film (1974)? Als ik de tekst zo beluister krijg ik het gevoel van wel. Kan er ook gruwelijk naast zitten. Bedankt voor het verlossende woord alvast!

avatar van mikey
Gevonden in de T10 van Fat Mike.

Waarschijnlijk heb ik een totaal verknipte versie gekeken die in 8 stukken wordt vertoond op je weet wel. Deel 3 miste, dus had ik een Franse versie nodig om dit gat op te vullen. Kon dat de pret drukken? Nope. Schitterend gefotografeerde zoete exploitation, revenge zonder scrupules ook al was de wraakoefening erg onlogisch. De onschuldige slachtoffers wiens auto's ontploften hadden het misschien ook wel verdiend. Het tuig stierf in slomo met telkens dezelfde doodskreet. Sommige boeven ontsprongen de dans zoals de anonieme coureur die in een westernstadje een Leoniaans duel aanging met de geschonden schone. Wie dat was? I don't know. Maar het was om te smullen. En dan de dood van de pooier! Opa preekt: zo worden ze niet meer gemaakt!!!!

Voor hen die kicken op 70's interieurtjes: dit is beslist een aanrader. Die bank van de pooier was geweldig, misschien nog mooier dan de Marlboro-tafel uit Emmanuele in New York.

Een fijne onderbreking sinds mijn Netflix abonnement.

Afgelopen nacht heb ik deze Zweedse Actie / Drama film dan ook gezien (waarschijnlijk ook regisseur Quentin Tarantino en doel ik op zijn twee "Kill Bill" films) en gelukkig ook de 104 minuten (eigenlijk zelfs 105 minuten) versie, waarbij dus alles te zien is zoals o.a. een aantal pornobeelden, welke overigens alleen aanwezig zijn vanaf circa de 35e minuut t/m circa de 60e minuut. Daarbij zijn overigens alleen de lichaamsdelen vagina, kont en penis in close-up te zien en niet de bovenlichamen en gezichten. Dus voor de pornobeelden heeft men een andere actrice gebruikt i.p.v. hoofdrolspeelster Christina Lindberg of men heeft gewoon pornobeelden van een andere film erin verwerkt.

In dit verhaal draait het om het jonge meisje Madeleine (Christina Lindberg) die op de boerderij van haar ouders werkt en daar melk verkoopt en niet kan praten vanwege een gebeurtenis welke 15 jaar geleden met haar gebeurde in een park. Als ze de bus mist voor een afspraak, rijdt ze met de onbekende Tony (Heinz Hopf) mee en komt ze terecht in een bordeel. Daar wordt ze mishandeld en uiteindelijk plegen haar ouders ook zelfmoord. Madeleine besluit daarna om wraak te nemen op iedereen die haar pijn heeft gedaan.

Het goedkoop ogende verhaal is eigenlijk niet meer dan een dertien in een dozijn eenvoudige wraakfilm, waarbij de logica vaak te zoeken is, want zo heeft schijnbaar Madeleine nog nooit gehoord van de uitdrukking "Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen" en dan doel ik natuurlijk dat ze voor de tweede keer met een onbekende man omgaat. Het verhaal weet wel te vermaken en zit opzicht ook wel leuk in elkaar, waarbij het verhaal eigenlijk is opgebouwd uit drie hoofdstukken.

In het eerste hoofdstuk zien we namelijk hoe Madeleine wordt meegenomen door Tony in zijn nieuwe snelle auto, die van haar een heroïne verslaafde maakt (daarover zegt Tony ook het volgende tegen haar "Nou, dit is de situatie. Je bent nu verslaafd aan heroïne. Je bent zowel fysiek als psychologisch verslaafd en je sterft binnen 48 uur, als je geen shot krijgt"), zodat ze afhankelijk is geworden van zijn drugs (krijgt ze twee keer per dag) en zodoende voor hem moet gaan werken. En dat werken (waar ze gek genoeg ook nog geld voor krijgt) is in dit geval in zijn bordeel (die ze gek genoeg ook zomaar mag verlaten), waar ook nog de zekere Sally (Solveig Andersson) werkt, die op een gegeven moment wordt vermoordt in het bordeel.

In het tweede hoofdstuk zien we vooral hoe Madeleine moet werken in het bordeel (dan zijn dus ook de eerde genoemde pornobeelden te zien) en hoe haar wraak zich opbouwt en hoe ze zich aan het voorbereiden is voor deze wraak, door lessen te volgen in vechten (o.a. op een karateschool en met soldaten), schieten en autoracen.

En in het derde hoofdstuk zien we Madeleine als een soort van "femme fatale" (met een lange zwarte jas tot ver onder haar knieën) wraak nemen op iedereen die haar pijn heeft gedaan en dat wraak nemen houdt natuurlijk in het doden van de betreffende personen die haar naar het bordeel hebben gehaald en haar daar misbruikt hebben, te weten Tony, twee mannelijke klanten waarvan eentje een fotograaf is en een vrouwelijke klant, waarbij de genomen lessen natuurlijk goed van pas komen.

M.b.t. het wraak nemen is het vooral leuk en schitterend om te zien hoe ze Tony (die haar o.a. voor straf, nadat ze een klant hard in het gezicht heeft gekrabd, met een mes in één oog heeft gestoken en daardoor is ze blind geworden aan dat oog en moet ze een ooglapje dragen, die ze in verschillende kleuren draagt, waaronder de kleuren rood, wit, roze en zwart) na een duel uiteindelijk doodt. Want na het schietduel waar Tony zwaar gewond raakt, wordt hij met een touw achter een paard gebonden, waarna hij slepend (hij kan namelijk niet meer lopen omdat Madeleine hem o.a. in zijn benen schiet) over de grond naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Daar wordt hij dan ingegraven, waarbij alleen zijn hoofd nog uitsteekt. Tony krijgt dan een touw over zijn hoofd, welke weer wordt vastgebonden aan het stilstaande paard. Madeleine zet dan op circa 2 meter afstand een emmer met eten neer voor het paard en als het paard besluit om te gaan eten (en dus naar voren moet lopen), wordt Tony uiteindelijk onthoofd

De film staat betiteld als een Actie / Drama film maar bij de 104 minuten durende versie is verder "Erotiek" en "Porno" ook van toepassing en dat "Erotiek" slaat vooral op Christina Lindberg die volledig bloot is te zien (ze had best mooie borsten, die voor het eerst in beeld te zien zijn na circa 35 minuten) en een vrouwelijke lesbische klant (Despina Tomazani) die ook volledig bloot is te zien, die vrouwelijke lesbische klant slaat haar overigens ook steeds met de platte hand in het gezicht. En in het "Porno" gedeelte wat dus alleen te zien is in close-up, zien we in een vijftal zeer korte scènes o.a. vaginale en anale seks, vinger in een kont tijdens vaginale seks, klaarkomende penis na anale seks en een met vingers geopende vagina.

De actie die in het verhaal zit (vooral op het moment dat Madeleine wraak gaat nemen) zag er meestal achterlijk en onnozel uit en bepaalde actie was ook volledig overbodig, zoals het uitschakelen van twee politieagenten (waarbij het leren vechten van pas kwam) en het racen (beter gezegd rijden als een gek) met de gestolen politieauto, waardoor onschuldigen met hun auto's crashen, die daarna ook nog eens ontploffen. De enige actie die eigenlijk best fraai in beeld werd gebracht was het schietduel tussen Madeleine en Tony (die daarbij ook nog eens vals speelt) en het in beeld brengen van het in het oog steken met een mes.

De cast is vrij beperkt in deze film en eigenlijk draait het ook puur en alleen om Christina Lindberg (ze was destijds 25 jaar) die er best leuk en mooi uitzag en ze speelde ook nog eens verdienstelijk en dat ondanks dat ze geen woord zegt (waardoor ze geen woord zegt, is overigens te zien tijdens de opening van het verhaal). Dat leuk en mooi uitzien geldt overigens ook voor Solveig Andersson, als de vrouwelijke lesbische klant, waarbij haar borsten (beter gezegd borstjes) wel maar het formaat hadden van twee erwten. Heinz Hopf als de louche en charmante pooier, deed het eigenlijk ook nog wel verdienstelijk.

Mocht je de 104 minuten durende versie van deze Actie / Drama film niet hebben gezien, dan is dit gewoon een pure dertien in een dozijn wraak film. Maar de 104 minuten durende versie geeft deze film juist iets extra's (o.a. wat porno), waardoor ik deze film vooral leuk en vermakelijk vond om te zien. Ondanks dat alles zeer goedkoop oogt, werden sommige opnames best fraai in beeld gebracht en ook van zeer dichtbij (en dan doel ik eigenlijk niet op de pornobeelden maar op bepaalde opnames, zoals o.a. de camera op het dak van de politieauto). Al met al dus leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Sleazy cultfilm mixt aardige ideeen met absurde scenes en expliciete porno. Lindberg was met haar onschuldige gezichtje en weelderige vormen geknipt voor de hoofdrol. Training sessies waren vooral knullig (waarom zou je trouwens autorally oefenen als je wraak op iemand wilt nemen?), wraak op de lowlife pooier wel creatief. Film had best een half uur korter gekund.

avatar van Woland
Apart filmpje. Thriller - En Grym Film is een soms behoorlijk brute exploitatiefilm, met een coole wraakneemster en zowel een hoop geweld als expliciete seks, maar het heeft toch ook nogal wat mindere kanten. Er had sowieso wel een half uur vanaf gemogen, naast de expliciete explosies van seks, geweld (al is over het algemeen niet heel veel gore te zien behalve de oogscene) en drugs zijn er ook heel veel langzame stukken - naast een verhaal waarin een hoop onlogische beslissingen worden genomen, tot op het belachelijke toe. Madeleine die bijvoorbeeld een sullig cursusje judo en rallyrijden (lekker relevant) volgt om wraakengel te worden, en die uberhaupt niet echt de moeite neemt om te ontsnappen of weg te lopen, wat ondanks het heroine-verhaaltje en het eerdere geweld van die pooier nou niet echt een moeilijke opgave leek.

Maar genoeg gemopperd, want ja, het verhaal is slapjes en te lang uitgerekt, maar als exploitatiefilm is dit verder best wel geslaagd. Meisje Lindberg heeft zonder een woord te zeggen een behoorlijke screen presence, en de film zoekt de randjes op qua seks en geweld. Een terecht cult/grindhouse/exploitatie-klassiekertje, en dan neem ik de af en toe bizarre scenes (die slow motion kills, en die langzaam afgespeelde, steeds herhaalde doodskreet; of dat politieauto-muziekje, WTF?) en plotting en de langdradigheid die soms erbij komt kijken wel op de koop toe.

avatar van Marvinleeaday
Best wel aardig filmpje, maar had wel een half uurtje korter gekund.

avatar van John Milton
De wraakfilm, meer specifiek rape-revenge. De onschuldige kijker zal wellicht verbaasd zijn dat dit praktisch een subgenre op zich vormt. Dit jaar zag ik de bijzonder sterke Revenge (2017), maar het was óók hoog tijd om deze Zweedse voorloper eens te zien, die al jaren klaar lag. Net als het origineel van Day of the Woman (1978), dat voor later in de net begonnen film-challenge gepland staat. Wees gewaarschuwd, films als deze blijven (s)exploitation, en als je daar een afkeer van hebt kun je het beter links laten liggen. Deze is vrij expliciet ook. Toch, als curiosum en stukje film geschiedenis heb ik me er allerminst mee verveeld, al valt er genoeg op aan te merken. Als ik zoiets kijk en er wat verder naar google, dan krijg ik altijd zin om die boeken te lezen die ze noemen.

avatar van joolstein
Deze Zweedse exploitatie film heeft in de loop der jaren nogal een status opgebouwd. Eerste was de film te extreem zodat het in Zweden werd verboden. Later won de film aan populariteit doordat het personage Elle Driver (Daryl Hannah) in de twee Kill Bill- films van Quentin Tarantino gebaseerd was op het Madeleine-personage (Christina Lindberg; Frigga in de Engelse versie)) uit deze film. Afgezien daarvan hebben de films niet veel met elkaar te maken, behalve misschien het wraakmotief als actie-drijvende kracht.Thriller kan grofweg worden toegewezen aan het genre "Rape 'n' Revenge", waaronder ook bv. Wes Craven's The Last House on Left of I Spit on your Grave behoren.

De film begin met het tonen van Frigga als kind en hoe ze seksueel misbruikt werd. Hierdoor kan ze sindsdien niet meer spreken. Wanneer ze op latere leeftijd dan de bus mist, krijgt ze een ritje van Tony (Heinz Hopf), die haar naar zijn huis brengt, haar verslaafd maakt aan heroïne en hierna dwingt in de prostitutie. De film schuwt daarbij geen expliciete scènes. Zo zien we haar in gezicht krabben van haar eerste klant, waarop Tony haar betaalt zet door het linkeroog met een scalpel (vandaar de ooglap) te bewerken. Daarnaast zien we Frigga in een aantal scènes hardcore sex (De scènes zijn niet noodzakelijk voor de film, maar zijn duidelijk toegevoegd om de schokwaarde van de film te verhogen) hebben en zijn er meerdere scenes waarin ze drugs gebruikt. Zoals ook gebruikelijk is in dit soort films is het de jonge onschuld in de vorm van een meisje dat op brute wijze wordt vernietigd ditmaal door zowel mannen als vrouwen.

Door het lage budget was er duidelijk onvoldoende verlichting, een maar magere set en ontoereikende acteervaardigheden. Echter in dit geval verhogen deze factoren het realisme van de film. Maar wat duidelijk tegen de film werkt, is enige logica binnen de plot. Als je een trauma heb waarom dan toch bij een man instappen? Hoe komen haar ouders aan het adres om een brief te sturen? Hoe kan ze opeens zoveel vrijheid krijgen om vechtsporten, autorijden en schieten te leren? De lijst met onlogische beslissingen en gebeurtenissen is lang.

Ook in de opbouw is te merken dat het om een film met een laag budget ging. De actie wordt maar heel langzaam opgebouwd, en er wordt een niets toedoende lange auto-race getoond waarbij (niet-betrokken) automobilisten menigmaal verongelukken. Dit waren volgens mij vooral trucjes om de film een langere speelduur te laten krijgen. De meeste van de shoot-outs worden ook getoond in extreme slow motion. Christina Lindberg was (zoals ook Tarantino goed had opgemerkt) een zeer iconische figuur met haar zwarte trenchcoat en gewapend met zowel een zwarte (of ander kleurrijke) ooglap als afgezaagd jachtgeweer. Ook was regisseur Bo Arne Vibenius nog kortstondig te zien in de film en wel als een hotdog-verkoper.

Al overtuigend de film niet volledig met zijn paar goede filmische ideeën, een iconisch heldin, zekere charme en ruwe (s)exploitatie is dit een vrij goede film, zeker binnen het rape/revenge genre