Thriller - En Grym Film (1974)
Genre: Actie / Drama
Speelduur: 104 minuten / 90 minuten (R-rated, VS) / 80 minuten (gecensureerd, Verenigd Koninkrijk)
Alternatieve titels: They Call Her One Eye / Thriller - A Cruel Picture / Thriller: They Call Her One Eye / Thriller / Hooker's Revenge
Oorsprong:
Zweden
Geregisseerd door: Bo Arne Vibenius
Met onder meer: Christina Lindberg, Heinz Hopf en Solveig Andersson
IMDb beoordeling: 6,4 (8.459)
Gesproken taal: Zweeds
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Thriller - En Grym Film
"The movie that has no limits of evil!"
Een jong stom meisje komt op jonge leeftijd in een bordeel terecht nadat haar ouders zelfmoord hebben gepleegd. Ze wordt daar mishandeld. Uiteindelijk neemt ze wraak op iedereen die haar pijn gedaan heeft.
Externe links
Acteurs en actrices
Frigga / Madeleine / One Eye
Tony
Lip-stick lesbian
Frigga's Father
Sally
The Addict
Woman in village
Mother's Friend
Reviews & comments
Marvinleeaday
-
- 730 berichten
- 6344 stemmen
Best wel aardig filmpje, maar had wel een half uurtje korter gekund.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
De wraakfilm, meer specifiek rape-revenge. De onschuldige kijker zal wellicht verbaasd zijn dat dit praktisch een subgenre op zich vormt. Dit jaar zag ik de bijzonder sterke Revenge (2017), maar het was óók hoog tijd om deze Zweedse voorloper eens te zien, die al jaren klaar lag. Net als het origineel van Day of the Woman (1978), dat voor later in de net begonnen film-challenge gepland staat. Wees gewaarschuwd, films als deze blijven (s)exploitation, en als je daar een afkeer van hebt kun je het beter links laten liggen. Deze is vrij expliciet ook. Toch, als curiosum en stukje film geschiedenis heb ik me er allerminst mee verveeld, al valt er genoeg op aan te merken. Als ik zoiets kijk en er wat verder naar google, dan krijg ik altijd zin om die boeken te lezen die ze noemen.
3*
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Deze Zweedse exploitatie film heeft in de loop der jaren nogal een status opgebouwd. Eerste was de film te extreem zodat het in Zweden werd verboden. Later won de film aan populariteit doordat het personage Elle Driver (Daryl Hannah) in de twee Kill Bill- films van Quentin Tarantino gebaseerd was op het Madeleine-personage (Christina Lindberg; Frigga in de Engelse versie)) uit deze film. Afgezien daarvan hebben de films niet veel met elkaar te maken, behalve misschien het wraakmotief als actie-drijvende kracht.Thriller kan grofweg worden toegewezen aan het genre "Rape 'n' Revenge", waaronder ook bv. Wes Craven's The Last House on Left of I Spit on your Grave behoren.
De film begin met het tonen van Frigga als kind en hoe ze seksueel misbruikt werd. Hierdoor kan ze sindsdien niet meer spreken. Wanneer ze op latere leeftijd dan de bus mist, krijgt ze een ritje van Tony (Heinz Hopf), die haar naar zijn huis brengt, haar verslaafd maakt aan heroïne en hierna dwingt in de prostitutie. De film schuwt daarbij geen expliciete scènes. Zo zien we haar in gezicht krabben van haar eerste klant, waarop Tony haar betaalt zet door het linkeroog met een scalpel (vandaar de ooglap) te bewerken. Daarnaast zien we Frigga in een aantal scènes hardcore sex (De scènes zijn niet noodzakelijk voor de film, maar zijn duidelijk toegevoegd om de schokwaarde van de film te verhogen) hebben en zijn er meerdere scenes waarin ze drugs gebruikt. Zoals ook gebruikelijk is in dit soort films is het de jonge onschuld in de vorm van een meisje dat op brute wijze wordt vernietigd ditmaal door zowel mannen als vrouwen.
Door het lage budget was er duidelijk onvoldoende verlichting, een maar magere set en ontoereikende acteervaardigheden. Echter in dit geval verhogen deze factoren het realisme van de film. Maar wat duidelijk tegen de film werkt, is enige logica binnen de plot. Als je een trauma heb waarom dan toch bij een man instappen? Hoe komen haar ouders aan het adres om een brief te sturen? Hoe kan ze opeens zoveel vrijheid krijgen om vechtsporten, autorijden en schieten te leren? De lijst met onlogische beslissingen en gebeurtenissen is lang.
Ook in de opbouw is te merken dat het om een film met een laag budget ging. De actie wordt maar heel langzaam opgebouwd, en er wordt een niets toedoende lange auto-race getoond waarbij (niet-betrokken) automobilisten menigmaal verongelukken. Dit waren volgens mij vooral trucjes om de film een langere speelduur te laten krijgen. De meeste van de shoot-outs worden ook getoond in extreme slow motion. Christina Lindberg was (zoals ook Tarantino goed had opgemerkt) een zeer iconische figuur met haar zwarte trenchcoat en gewapend met zowel een zwarte (of ander kleurrijke) ooglap als afgezaagd jachtgeweer. Ook was regisseur Bo Arne Vibenius nog kortstondig te zien in de film en wel als een hotdog-verkoper.
Al overtuigend de film niet volledig met zijn paar goede filmische ideeën, een iconisch heldin, zekere charme en ruwe (s)exploitatie is dit een vrij goede film, zeker binnen het rape/revenge genre
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film kwam ik op het spoor dankzij deze site 100 Most Controversial Films of All Time. Ik heb van deze thriller de ongecensureerde versie bekeken. Wat er uitgeknipt is laat zich raden. De oogscène uiteraard en de hardcore scènes. Tja, een wraakfilmpje dus van alle taboes ontdaan en zo hoort het ook. Ik heb mij in ieder geval uitstekend geamuseerd en ik vond het schitterend hoe die Madeleine haar kwelgeesten te grazen nam. Ja, ik houd van dit soort wraakengels. Soms ging de film wel flink over de top. Ik heb het dan over dat autoritje in de politiewagen bestuurd door die zelfde Madeleine. Maar ja, so what, het is film niet waar. Soms moet je de fantasie gewoon de loop laten en je niet te veel focussen of het plot geloofwaardig is of niet.
4,5*
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Film uit het exploitatie subgenre ‘Rape and Revenge’. “Thriller - a Cruel Picture”, heet ie. De titel belooft heel wat maar zegt in feite niets over de inhoud. Het is altijd maar afwachten hoe cruel de film in werkelijkheid is. Exploitatie houdt wel van een schreeuwerig affiche dat verwachtingen schept die vervolgens niet worden waargemaakt.
In deze film worden de verwachtingen wel waargemaakt. Terreur, seks en geweld worden in al hun expliciete vormen getoond. Het hoofdpersonage (vrouwelijk, aantrekkelijk en stom) wordt afhankelijk gemaakt van heroïne en flink vernederd. Hier geen wegdraaiende camera’s of andere suggestieve middelen die handig worden ingezet om de wreedheid uit de titel te verzachten. De film bevat genoeg brute en expliciete scènes om zich als cruel te mogen afficheren. Een aardig voorbeeldje daarvan is een scène waarin een oog wordt doorboord met een scalpel. Heel langzaam, heel intens en heel realistisch zien we dat gebeuren. Het is zowel onaangenaam en afschuwelijk om naar te kijken als dat het fascinerend en opwindend is. Nu gaat het gerucht dat deze scène met een echt kadaver gedraaid zou zijn. Onzin natuurlijk (of niet?), maar het geeft in ieder geval wel aan hoe hoog het shockerende- en realistische gehalte van sommige scènes is.
In de film speelt seks als vorm van vernedering en onderdrukking een grote rol. Het hoofdpersonage wordt op beeld flink gekleineerd als zij als hoer en slavin seksueel wordt uitgebuit. Dat gebeurt in expliciete seks scènes, waarbij soms zelfs harde porno niet wordt geschuwd. De bedoeling van die scènes zal vooral zijn om nog eens extra de onderworpenheid van het hoofdpersonage te benadrukken. Dat werkt tot op zekere hoogte. De scènes zijn er dermate onfijnzinnig en demonstratief ingepropt dat ze soms eerder misplaatst werken dan dat ze bijdragen aan de verscherping van het beeld van vernedering. Realistisch: ja. Van toegevoegde waarde: niet echt. Zo uitermate prikkelend (een ander doel van erotiek) vond ik de seks scènes nu ook weer niet.
Wel van toegevoegde waarde is het belevingsperspectief. Veel scènes zijn vanuit het perspectief van het hoofdpersonage gefilmd. Zo komt het voor dat mensen soms direct in de camera kijken en de camera toespreken. Het is op die momenten erg moeilijk om nog op veilige afstand te blijven van alle gruwelijkheden die het hoofdpersonage overkomen. De camera is behalve een neutrale vastlegger van ellende opeens een confronterende factor. De camera maakt daarbij soms gebruik van slow motion. Bijzonder functioneel, want het geeft aan de gruwel een extra indringend accentje mee.
Ook sterk zijn de vele momenten van stilte in de film. Het gebruik van muziek om een punt in een scène te zetten, gebeurt maar zelden. Aangezien het hoofdpersonage niet bij machte is te spreken en het perspectief soms bij haar ligt, past de stilte goed. De stilte versterkt het afschuwwekkende van haar situatie. De stilte maakt de beleving heftiger.
Niet alles in de film is geslaagd. Veel deugt niet. De seks is al besproken. Verder is er matig acteerwerk, zien de actiescènes er wat sneu uit en verliest het verhaal meerdere keren de greep op de geloofwaardigheid. Allemaal dingen die aan de stoelpoten van mijn inleving zaagden.
Bij vlagen is het een indrukwekkende film. Bij vlagen zeker niet.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Als dit geen trash is ....
Geweldig exploitatiefilmpje waarbij het hoofdpersonage de kijker weet te intrigeren tot het einde door haar verdriet om haar schokkend verleden en de wereld van seks en geweld waarin ze terecht komt. Ze moet allerlei vreselijke dingen doorstaan en ondertussen zorgt haar pooier voor een nieuwe gigantische schok.
De wreedheid wordt hier heel duidelijk getoond met heel wat expliciete seksscènes waarbij sommige scènes gewoon pornografisch in beeld worden gebracht. Eigenlijk geen toegevoegde waarde want de andere seksscènes, de uitbuiting en het brute geweld maken het heel duidelijk hoe het hoofdpersonage zich voelt. Daarentegen de scène met het oog wordt wel heel knap in beeld gebracht. Het camerawerk is ook uitstekend en draagt bij tot een naar gevoel bij de kijker want er wordt vaak gefilmd vanuit het standpunt van het hoofdpersonage om de nare beleving over te brengen. Daarbij de vele stiltes die dit nog krachtiger maken. Maar er zijn ook helaas wat minpunten, anders had dit een topper kunnen zijn. Zo zijn sommige overgangen wel onlogisch en vraag ik me af hoe ze al die vrije tijd kreeg om die voorbereidingen en trainingen te kunnen doen om haar wraakplan uit te voeren. Een gevechtssport aanleren, leren schieten en zelfs leren racen met een auto. Ook de slow motion scènes bij haar wraakacties vond ik niet altijd geslaagd en haar ontsnapping met de politiewagen kwam ook heel raar over gezien andere onschuldige slachtoffers. De climax is dan weer heel origineel gevonden. Prima rol van Christina Lindberg overigens. 7/10
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Fijn exploitation rape-revenge filmpje en van Zweedse makelij, dat zijn we niet zo gewend Christina Lindberg was precies wel nr ferme stoot damn, wat een lichaam en vond haar mimiek doorheen de film top. Die scène met de scalpel in het oog deed me terugdenken aan die scène met da scheermesje uit Lo Squartatore di New York (1982) Haha en die geluidjes oa tijdens de sex, geweldig, typisch vr dergelijke exploitation Hier kan ik me echt wel mee vermaken, ik had het zelfs nog explicieter verwacht qua geweld eigenlijk, na het lezen van reviews en comments, vb dat hoofd zien afgerukt worden, de schoten vond ik ook nogal soft, maar sowieso een must-see voor de liefhebber van exploitation en in het bijzonder rape-revenge genre. Van zodra een kut en vooral piemel close in beeld komen, is het al snel een expliciete en shockerende film, m'n stelt vaak dat sex/porn erger voor de oogjes en de geest is dan geweld.
De auto's vlogen destijds wel heel snel in de fik bij een botsing
P.S. heb de 1u47min versie gezien, maar hoe belachelijk om hier rated versies te maken, waar dan 25 min zijn uitgeknipt, toon ze volledig of niet e, 't is gene Hollywood-shit waarbij alles bedekt moet zijn onder het laken xD
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Hm.
Ik zal maar eerlijk zijn, ik zag een versie waarin alle expliciete seksscènes eruit waren geknipt. De schokkende geweldsbeelden zaten er dan nog wel in, inclusief het beruchte oog. Ik heb dus via een niet zo nette site de seksscènes nog apart moeten bekijken omdat ze wel vaak genoemd werden in andere reviews.
Ik had dat laatste niet hoeven doen, wat het was me maar een onsmakelijke bende. De seksscènes worden uiterst langzaam, gedetailleerd en met een zeer vreemde sound design getoond. Hardcore pornografie wordt zonder twijfel aangetikt. Alleen vind ik het niet zo aantrekkelijk aangezien het verkrachtingsscenes zijn.
Ik had vooraf nog niks gezien met Lindberg, maar dat was ook wel knap geweest aangezien haar andere films voornamelijk uit erotische Scandinavische films bestaan. Lindberg doet het overigens wel voortreffelijk. Perfecte uitstraling en een perfecte look. Heel goed vechten kan ze (uiteraard) niet maar ze staat wel een erg gaaf figuur.
De film zelf is in alle opzichten een goedkoop gebeuren. De sound editing is zeer vreemd, het verhaal compleet ruk en het tempo best traag ondanks dat er veel gebeurd. De eerste helft van de film is vooral een dramafilm, en het tweede deel krijgt wat meer versnelling waarin actie en thriller de intrede doen.
De actie is soms best grappig. Het rammen en beuken van de auto's op de weg waarvan er enkele ontploffen was een gaaf gezicht. De slow-motionscenes zelf raken uiteindelijk wel herhaald. Zeker een gevechtsscene waarin twee agenten meespelen gaat wel 5 minuten lang door terwijl de scene in normale snelheid niet eens 30 seconden duurt. De brute schotwonden waren dan wel weer erg grappig.
Voor de rest is het soms wat saai en traag, maar hier en daar zijn genoeg lollige momenten te bespeuren. En nee, dat waren niet de seksscènes. Het zijn vooral de trekjes die Lindberg aan haar personage meegeeft, het maffe personage van Hopf en een aantal erg grove scenes. Het inprikken van het oog was een erg onsmakelijk gezicht. Ook verreweg de hardste en meest weerzinwekkende scene van de film.
Soms laat de film wel punten liggen, zoals de off-screen onthoofding. Dat had de film echter niet kunnen redden van een onvoldoende, want ik kwam er relatief moeizaam doorheen. Van echte snelheid had regisseur Vibenius namelijk niet gehoord.
de grunt
-
- 4273 berichten
- 1568 stemmen
DjFrankie
-
- 3001 berichten
- 3097 stemmen
Prima wraak filmpje. De serie scènes hadden echter voor mij niet zo direct in beeld gehoeven.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Komt in mei uit op 4k UHD bij Vinegar Syndrome zowel uncut als de pornovrije versie.
de grunt
-
- 4273 berichten
- 1568 stemmen
Komt in mei uit op 4k UHD bij Vinegar Syndrome zowel uncut als de pornovrije versie.
Ik heb hem net aangeschaft van Synapse. Wtf.
AniSter
-
- 1970 berichten
- 1512 stemmen
Zweedse cult, cultuur, kunst. Geweldige film met heel aparte shots, vooral de slow-motion actie in de tweede helft. Ook het geluid was heel speciaal, bijvoorbeeld het laden van het geweer. Op sommige momenten dacht ik dat ik naar een soort prequel van Kill Bill zat te kijken. En dat al in 1974. Het verhaal is niet verrassend en dat geldt voor zowel de eerste als de tweede helft. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de 'I Spit on Your Grave' reeks. Ik vond het wel wat hebben.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Vandaag They called her One-Eye, de Amerikaanse versie gekeken.
Kan me de verschillen niet helemaal goed voor de geest halen, maar dit lijkt veel meer een vrij straight forward revengefilm te zijn. Het meest opvallende is de Amerikaanse nasynchronisatie. Die is best wel over the top, maar ergens past dat wel bij het genre (Eurocrime). Daarnaast ontbreekt de porno. Hierdoor is de film een stuk minder rauw en dat maakt de badguys ook minder ‘evil’. En als gevolg de wraak minder zoet.
Maar afgezien daarvan springt de film ook een aantal keer van de hak op de tak. Zo krijgt onze heldin plots de gelegenheid om naar huis te gaan en vechtsport te gaan volgen…
Maar goed, deze omissies hebben ook hun voordeel. 90 minuten is een prima speelduur voor dit soort films en des te eerder komen we aan bij dat deel waar het toch om draait, de wraak.
Deze is stijlvol en zoet. Met veel slomo begeleid door vervormde geluiden en een vals klinkende soundtrack. Het is vooral een bizar schouwspel dat de film absoluut een eigen smoel geeft. Zonder de porno is het alkemaal wat minder schokkend, maar nog steeds een fijn pulpfilmpje dat cmzijn cultstatus absoluut waarmaakt.
4* en binnenkort de ongecensureerde film maar eens herzien.
Wat betreft de 4k transfer zal de film er nooit beter hebben uitgezien. Maar de cinematografie is duidelijk van low budget niveau, dus menig blu ray ziet er beter uit. Het leek soms gewoon een geupscalde dvd met wat meer detail. Maar goed, het is ook grindhouse cinema pur sang. Verder schitterende editie van Vinegar.
de grunt
-
- 4273 berichten
- 1568 stemmen
4* en binnenkort de ongecensureerde film maar eens herzien.
Dan kan je binnenkort door naar 4,5 of 5.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Due heb ik ooit gezien (op dvd), kwam toen op een 3,5 uit, maar ben nu meer in de stemming voor dit soort werkjes. Ga m wel binnenkort kijken om de verschillen goed te kunnen zien.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Nu ik aan dit meesterlijke cultfilmpje denk kan ik je Hundstage ook van harte aanbevelen.
Exploitatie en filmhuis maar ze raken elkaar.
Hundstage gaf in 1*
knusse stoel
-
- 3142 berichten
- 3751 stemmen
Nu ik aan dit meesterlijke cultfilmpje denk kan ik je Hundstage ook van harte aanbevelen.
Exploitatie en filmhuis maar ze raken elkaar.
Kijk, dit stel ik op prijs! Na deze formidabele "En Grym" een tip te krijgen naar het ook mooie Hundstage (Film, 2001) - MovieMeter.nl !
Bedankt hiervoor!!
Alexjc
-
- 90 berichten
- 85 stemmen
This is the fil that Quentin Tarantino called ''the roughest revenge movie ever made''.
Deze zin had mijn interesse gewekt en heb gelukkig de volledige uncut versie kunnen kopen. Dat betekent het geheel met alle sexscenes en gore.
Deze film is een parel van jewelste. Je mag deze film uit 1974 nooit vergelijken met een film uit de hedendaagse tijd. Veel sexscenes, waarbij je aardig wat details (open wonden, penetraties en de poes van mevrouw Lindberg die wordt gewit) te zien krijgt, maar natuurlijk wel uit 1974 stammen. Mijn god, wat heeft die een (wel heel mooi) berenvel tussen de benen.
Het langzame karakter uit de film en de slowmotion beelden maken deze film tot een waar kunststuk.
Ga de film genieten, zoals de film is en ga niet kritisch kijken, want dan zijn sommige scenes wel ongeloofwaardig.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Kozure Ôkami: Sanzu no Kawa no Ubaguruma
Actie / Avontuur, 1972
19 reacties
Shurayukihime
Drama / Actie, 1973
90 reacties
Angst
Misdaad / Horror, 1983
82 reacties
Santa Sangre
Drama / Horror, 1989
51 reacties
Phase IV
Horror / Sciencefiction, 1974
39 reacties
Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told
Horror / Komedie, 1967
27 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingwraakvrouwelijke hoofdrolspelermute girl rape and revengeerotische filmshoxploitation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.