Crash (1996)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met James Spader, Holly Hunter en Elias Koteas

Op een avond raakt James betrokken in een auto-ongeval met Dr. Helen Remington, waarbij haar echtgenoot overlijdt. De twee ontdekken dat ze allebei seksueel opgewonden raakten van de crash, en sluiten zich al snel aan bij een groep auto-fetisjisten. De leider van de groep, Vaughan, betrekt Helen en James bij zijn imitaties van beroemde auto-ongelukken.

avatar van Passiebloempje
mister blonde schreef:
Maar wat een lef van Cronenberg om met zo’n expliciete film over zo’n onderwerp (is dat een bestaand iets trouwens, mensen die opgewonden worden van auto-ongelukken?) te handelen.

Dat bestaat vast wel. Het schijnt dat er redelijk veel mensen seksueel opgewonden raken in benarde situaties (staat mij bij dat ik in boeken van Stephen King ook geregeld angstige momenten gepaard zag gaan met seks), en er zijn mensen met de meest gekke fetisjen, dus er zijn vast ook wel mensen die geil worden van auto-ongelukken.
Ik vind het dan ook niet een erg heftig onderwerp en snap die prijs voor 'moed en durf' (waar yorgos.dalman het over had) dan ook niet zo goed.

avatar van Halcyon
yorgos.dalman schreef:
Cronenberg is vaak geïnteresseerd in body-horror maar vergeet soms dat het in het hart van een film toch op de eerste plaats om mensen en karakters gaat.
Eerst de body, zou ik zeggen, dan de horror...
Dit vind ik een eigenaardige stelling. Ik ken namelijk niet één film waarin Cronenberg zijn personages niet centraal stelt. Zelfs niet in een film als Shivers. Meer nog. Naar mijn aanvoelen zijn al zijn films 'character driven' ipv 'plot driven'. Of interpreteer ik jou verkeerd misschien?

yorgos.dalman
Nee, je hebt gelijk. Het is een eigenaardige stelling.

Een op zichzelf goed gemaakte, niets ontziende, voyeuristische, experimentele film, zinnelijk en koud, intrigerend en schokkend tegelijk, met een aantal obsederende (de bezetenheid werd getoond) scènes rond seks, de dood en technologie. Al werden de seksscènes nog behoorlijk kuis gefilmd. Maar of ik het allemaal begrepen heb? Waarschijnlijk bleven de intenties of bedoelingen van de regisseur voor mij onduidelijk: de mens en de machine, in relatie tot gehoorzaamheid, seks en zelfverwoesting?

Nadat ik eerder de film "The Truth (2012)" heb gezien waarin ook Deborah Kara Unger meespeelde, was ik benieuwd naar een vroegere film van haar waarin ze zichzelf ook bloot geeft en dus kwam ik al snel uit op deze bizarre film waarvan ik het genre eerlijk gezegd niet weet 100% want het had veel weg van een erotiek annex bizarre drama film .

Wat betreft Deborah Kara Unger kwam ik gelijk aan mijn trekken want in de eerste seconden van het verhaal haalt ze al een borst (die schermt ze wel nog ietwat af) tevoorschijn en kun je ook genieten van haar fraaie achterwerk en benen. Later laat ze haar borst nog vaker zien (wel altijd enigszins afgeschermd ) en kun je ook een aantal keren haar schaamstreek (mooi jaren 90 streepje overigens) bewonderen.

Min of meer vrij snel na het begin kun je ook nog een borst (later ook weer een paar keren) bewonderen van Holly Hunter, die ze tevoorschijn haalt nadat ze een zwaar auto ongeluk heeft gehad met James Spader met ook fatale gevolgen (althans voor de echtgenoot die naast haar zit in de auto). En om auto ongelukken draait deze film ook want het gaat over een groepje auto-fetisjisten die opgewonden raakt van auto ongelukken en personen die ermee te maken hebben (al dan niet zwaar gewond geraakt door een auto ongeluk zoals de eerder genoemde Holly Hunter, James Spader en vooral Rosanna Arquette die ook topless te bewonderen is). Ze schromen zelf ook niet om een auto ongeluk te veroorzaken (loopt soms zelfs bewust dodelijk af) met hun fetisj vrienden en dan seks erbij te hebben. Geweldig was de scene waarbij men een reconstructie nadeed van het auto ongeluk van James Dean en later min of meer ook nog van Jayne Mansfield, hoewel deze niet bepaald gepland was maar wel een behoorlijke impact had met veel gewonden en doden (inclusief die idiote man die Jayne Mansfield imiteerde en de hond op de achterbank). Dat was opzicht best komisch, want bij dat ongeluk liepen gewoon de fetisjisten doodleuk rond en maakten foto's ervan en raakten er ook weer van opgewonden.

Het verhaal is eigenlijk te belachelijk voor woorden, maar toch pakt het goed uit in deze film want de uitvoering is gewoon leuk en vond ik ook regelmatig komisch (zulke onzin zie natuurlijk niet vaak). De bekende cast deed het overigens zeer leuk en dat de drie bekende actrices regelmatig bloot te bewonderen waren was natuurlijk mooi meegenomen en daar keek ik in eerste instantie deze film ook voor (zoals eerder aangegeven voor Deborah Kara Unger en dat de andere twee bekende actrices ook bloot, ook overigens nog een paar andere onbekende actrices, te bewonderen zijn was natuurlijk extra mooi meegenomen). De twee mannelijke hoofdrolspelers te weten James Spader en Elias Koteas deden het ook leuk en vooral de laatste die ook de meest gestoorde (de vrouwen raakten wel allemaal opgewonden van hem) auto-fetisjist was. Het einde (met zelfs wat homo en lesbisch gedoe) was trouwens behoorlijk bizar, maar dat was eigenlijk van toepassing op de hele film en dat vanaf de eerste tot de laatste minuut.

Al met al gewoon een belachelijke film, maar toch eentje waarvan ik best genoten heb en die zich ook lekker wegkeek (met name natuurlijk daar het vele bloot van de bekende actrices).

avatar van Rickyman
Cronenberg is toch wel één van m'n favoriete regisseurs en toch kon deze film mij weinig bekoren.
Het ziet er allemaal weer prachtig uit; mooi camerawerk, uitstekende cast inclusief de prachtige dames en Cronenberg's befaamde lichamelijke afwijkingen (verwondingen, littekens ed.) worden ook weer prachtig in beeld gebracht.
Helaas heeft dit vreemde verhaaltje te weinig om het lijf. Afstandelijke lege karakters en wat ze deden leek meer op herhalingen, maar dan net ietsje ranziger.

joyce.b
Er staat Drama/Thriller, kan dat niet beter veranderd worden in Dramatisch/Porno?

Van sommige regisseurs vermoed ik dat ze eerst een script bedenken met veel bloot,en al dan niet een goed verhaal op de koop toe en dat ze dan hun favoriete actrice vragen ,en de acteur er maar bij voor lief nemen.

De verhouding waarin ingezoemd wordt op vrouwelijke borst en tepel en mond = 3 staat tot mannelijk kruis = 0.5

Dat maakt het zucht-toe-maar-weer-next-scene- gehalte - heel erg hoog.

1.5 ster *,..

Laat ik het zo zeggen..je moet voor deze film echt in de stemming zijn,wil je hoger geven

avatar van Left4Dead
joyce.b schreef:

Dat maakt het zucht-toe-maar-weer-next-scene- gehalte - heel erg hoog.

1.5 ster *,..

Ten eerste is het script niet van de regisseur. Ten tweede behandeld de film een ander onderwerp dan porno. Het om de afwijking Fetisjisme. Als je de regisseur zou gaan volgen door meer films van hem te gaan zien dan weet je dat Cronenberg zowiezo niet je dagelijkse hapklare Hollywood meuk brengt.
Een beetje vreemd maar wel lekker als je door de eerste laag kijkt.

Redelijke film over een man en vrouw die betrokken raken bij een ernstig verkeersongeval. Een toch wel intrigerende en bevreemdende film waarin de personages een erotische fascinatie ontwikkelen voor auto-ongelukken. De film begint goed, maar wordt wel wat langdradig. Qua onderwerp zeker een film die thuishoort in het oeuvre van David Cronnenberg.

avatar van HK Senator
Cronenberg is zeker een favoriete regiseur van mij maar met Crash kan ik niets. Probeer je als kijker normaal gesproken je in te leven in de personages, bij Crash is het tegenovergestelde het geval. Je neemt steeds meer afstand door de keuzes die ze maken en de belachelijke sexuele verlangens die ze ontwikkelen. Ook een herkijkbeurt heeft geen diepere inzichten gegeven. Gelukkig is daar dan de aftiteling en kan je over gaan tot de orde van de dag. Doe mij zijn ExistenZ maar.

avatar van tbouwh
Een ridicuul plot, geen richting. Anderhalf uur van hetzelfde, gevuld door erotische scènes die elkaar maar blijven opvolgen, B-acteurs (Spader had ik hoog zitten, maar wat een lege huls is 'ie hier zeg) en pogingen iets van thematiek over te dragen. Cronenberg slaagt erin zoveel afstand te genereren tussen kijker en beeld dat ik eigenlijk al na een kwartiertje geen idee meer had naar wat voor onzin ik eigenlijk aan het kijken was. Toch verder gekeken, want ik had wat goede dingen over dit werkje gelezen. Vergeefse moeite. Enkel het camerawerk en het sound design wilden nog enigszins positief opvallen.

De minimale score.

avatar van TronMan
IK had bij de kringloop een 4movie dvd met o.a. ook Color of Night (de bruce z'n willy film ) gekocht. Ook deze stond erop ;Crash. Wat een bizarre film eigenlijk. Vrij heftig vreemd thema, met wat soft porn. Spader doet het nog wel aardig. Vond hem interessant genoeg om hem af te kijken. En op die blonde mevrouw zou ik ook wel willen botsen. Goed, maar je moet er wel zin aan hebben.

avatar van unreallerke
"The car crash is a fertilizing rather than a destructive event."

De beste Cronenberg en één van mijn favoriete films.

En toch... Geen makkelijke film om aan te raden. Crash is een hermetische film. Cronenberg richt zijn camera op een aantal individuen op zoek naar een nieuwe seksuele identiteit. Dit zorgt ervoor dat je als kijker een beetje in de rol van voyeur wordt geduwd. Wegkijken is echter niet aan de orde. Daarvoor is deze film te fascinerend, te gedurfd, te sterk.

Er valt enorm veel te genieten. Van het onderkoelde acteerwerk dat Spader, Hunter, Kara Unger, Koteas en Arquette ten beste geven tot de geniale, hypnotiserende score van Howard Shore en het sfeerverhogende camerawerk van Suschitzky... Ik kan er eerlijk gezegd maar moeilijk genoeg van krijgen.

Wanneer al dit talent onder het toeziend oog van Maestro Cronenberg zijn krachten bundelt, staat dit meteen garant voor een aantal onvergetelijke scènes. Ik denk spontaan aan het uitje naar de carwash en het auto-ongeluk waar men even stopt om 'de schade op te meten'. Dit zijn echter twee voorbeelden waar het er ook makkelijk tien hadden kunnen zijn.

Ook inhoudelijk is deze film ijzersterk. Cronenberg blijft trouw aan het bronmateriaal waardoor de kracht van J.G. Ballard's boek bewaard blijft. Het gegeven van een versmelting tussen vlees en machine en de opwinding die gepaard gaat met de bijna-dood-ervaring van een crash blijft intrigeren en past bovendien wonderwel binnen het 'body horror' oeuvre van de Canadees. Crash is een film die opwindt en verontrust, meestal tegelijk.

Te veel seks en te weinig verhaal zou je kunnen zeggen maar die stelling spreek ik graag tegen. De seks is het verhaal in Crash. Elke seksscène vertelt ons iets over de personages en stuwt het verhaal verder. Een gedurfde aanpak maar wel één die naar mijn gevoel perfect werkt. Bovendien is verhaal nog steeds een overschat begrip en is het vooral de algehele sfeer die maakt dat ik zo onder de indruk ben van deze film.

Cronenberg's producer waarschuwde dat deze film het einde van zijn carrière zou betekenen. Hij luisterde niet en de rest is geschiedenis. De film zou een onwaarschijnlijke controverse veroorzaken in Engeland maar zou tegelijk de Special Jury prize krijgen op het filmfestival van Cannes en omarmd worden door bekende recensenten als Mark Kermode. Crash zal de meningen altijd blijven verdelen en maar goed ook. Je weet dan tenminste dat je met een interessante film te maken hebt.

avatar van Woland
Tja, het zal wel. Ik heb best wel van wat Cronenbergs genoten, maar Crash valt daar niet onder. Ik snap het punt van de film gewoon niet, en ik snap ook niet waar JG Ballard heen wil - behalve dan een poging doen om zo choquerend mogelijk bezig te zijn. Ik kan me ook een sampletje herinneren van hem op een Manics-album met een citaat van die strekking - "I wanted to rub the human face in its own vomit, and then force it to look in the mirror". Het is een portret van een stel mensen met een maffe fetisj - auto-ongelukken, en we zien dan ook een film lang ongelukken (al dan niet in scene gezet), rijdende mensen die (nog) geen ongeluk hebben, en heel, heel veel seks. En daar houdt het wel een beetje mee op, een zinnig verhaal is in geen velden of wegen te bekennen (behalve wat soap-achtige ontwikkelingen en preludes op seks), ik zie met de beste wil geen diepere betekenis in de seks-autoongeluk-combinatie behalve een poging tot choqueren, en er is niks mis met naakt, maar als dat de enige positieve factor is zet ik volgende keer wel wat anders op.

avatar van John Milton
Op de bank kijken ze elkaar tegelijkertijd met een glimlach, grote ogen en opgetrokken wenkbrauwen gefascineerd aan. Hij haalt zijn schouders op en volstaat met de constatering: ‘Cronenberg…’, alsof dat hetgeen zich op het scherm voltrekt, direct zou moeten verklaren. En eigenlijk doet het dat ook wel. Net zoals een beetje filmliefhebber wel weet wat hij met Lynch in huis haalt, geldt dat ook in sterke mate voor deze eigenzinnige Canadees, bekend om wat hij het menselijk lichaam allemaal laat doorstaan.

Het is mijn 11e film van de man, en inderdaad niet zijn beste, zoals hier op MM meermaals te lezen valt. Maar in tegenstelling tot enkele kritische users die er echt weinig mee aan konden vangen, heb ik wel gefascineerd zitten kijken. Narratief is het niet zijn sterkste, maar mij biologeerde het gegeven van de groep mensen die na een ongeluk bemerken dat ze een seksuele fascinatie ontwikkelen met auto crashes zeker genoeg om af te ronden naar een 3,5*. Leuke acteurs ook, en het moet gezegd, die seksscènes van toen doen je soms toch constateren hoe puriteins Hollywood nu geworden is. En ook gewoon vasthouden, dat shot. Andere tijden.