menu

Film / Cast en crew / Benicio Del Toro

zoeken in:
Er was nog geen topic gemaakt over Benicio del Toro, een van de beste acteurs van zijn generatie. Dan doet zijn grootste en meest toegewijde fan op dit forum, ik dus, dat maar!

Benicio moest van zijn familie advocaat worden omdat er met acteren weinig te verdienen viel. Die woorden hebben ze inmiddels teruggenomen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://handson.provocateuse.com/images/photos/benicio_del_toro_05.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

'Beno' wordt geboren in Puerto Rico op 19 februari 1967, als zoon van twee advocaten. Op dertienjarige leeftijd belandt hij in Amerika, nadat zijn moeder is gestorven en zijn vader de familie meeneemt naar Pennsylvania. Al voor zijn vertrek ontdekt Benicio een interesse in acteren. Maar onder druk van zijn familie besluit hij toch het beroep van zijn ouders te volgen. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Nadat hij in zijn tijd op de universiteit van California weer met acteren in aanraking komt, stopt hij stiekem met zijn rechtenstudie om zich volledig op acteren te concentreren. Niemand in zijn familie weet op dat moment van de carrièreswitch.

Ontdekking
Achteraf gezien had Benicio geen betere keuze kunnen maken. Nadat hij jarenlang keihard had gestudeerd om zijn acteerkunsten te verbeteren, staat hij inmiddels bekend als een van de grootste ontdekkingen van de jaren negentig. Zijn eerste rollen waren in tv-series als Miami Vice en Private Eye, rond 1988. In de vluchtige tv-producties was het echter onmogelijk om zijn rollen uit te diepen en te perfectioneren. Het toneel beviel hem daarom beter, en in het theater wordt hij gespot door een casting director. Dat leidt tot de rol van de sadistische schurk Dario in de James Bond-film Licence To Kill. Een kassucces wordt de film uit 1989 niet maar hij geeft Benicio wel voor het eerst grote bekendheid. Vanaf Licence To Kill begint de 21-jarige Beno hard te werken aan zijn reputatie. Begin jaren negentig levert de jonge ster overtuigende vertolkingen in The Indian Runner, Fearless en China Moon.

Sinister
Zelf vindt Del Toro dat 1995 het jaar is waarin hij werd ontdekt. Op de set van The Usual Suspects overtuigt hij collega's van zijn talent en toewijding. Het nauwelijks verstaanbare gemompel van zijn karakter Fred Fenster is sindsdien zijn handelsmerk.

Inmiddels is ook duidelijk dat hij diepere karakters kan spelen dan alleen Latino boeven. Toch blijft zijn sinistere uiterlijk vaak leiden tot rollen waarin hij ongure types speelt. Del Toro bereikt zijn hoogtepunt pas echt in het nieuwe millennium. Hij wint in 2000 een Oscar voor beste bijrolacteur in Traffic, waar hij als politieagent de strijd aangaat tegen de Mexicaanse drugskartels. Drie jaar later volgt een nieuwe nominatie voor het zwaarmoedige 21 Grams.

Respect
Het laatste obstakel dat tussen Del Toro en eeuwige roem staat, is een wat ongelukkige rolkeuze. Na zijn zelfverklaarde ontdekking in 1995 accepteert de overenthousiaste acteur soms rollen die hij beter kon laten liggen. Joyride, The Fan en Excess Baggage vallen behoorlijk tegen, alhoewel hij zichzelf staande houdt. In 1998 speelt Del Toro een goede rol in Fear And Loathing In Las Vegas, maar zijn karakter Gonzo is zo walgelijk dat hij misschien wel te overtuigend speelt. Een dipje van twee jaar is het gevolg maar hij heeft duidelijk geleerd van zijn fouten. De vele actiefilms wijst hij af om in plaats daarvan zorgvuldig te kiezen voor kleinere maar meer uitdagende rollen. Daarmee heeft Benicio Del Toro respect gewonnen als een topacteur die geen roem en geld zoekt maar vooral zijn eigen grenzen wil verleggen.

Filmselectie

The Wolfman (nnb)
Guerilla (verschijnt in januari 2007)
Sin City (2005)
21 Grams (2003)
The Hunted (2003)
The Pledge (2001)
Traffic (2000)
Snatch (2000)
Fear And Loathing In Las Vegas (1998)
Excess Baggage (1997)
The Fan (1996)
Joyride (1996)
The Usual Suspects (1995)
Swimming With Sharks (1994)
China Moon (1994)
Fearless (1993)
Money For Nothing (1993/I)
Christopher Columbus: The Discovery (1992)
The Indian Runner (1991)
Licence To Kill (1989)
Big Top Pee-wee (1988)

(bron: www.ditmoetjezien.nl)

Het eerstvolgende Benicio-project dat in de bioscopen verschijnt is 'Guerilla', geregisseerd door Steven Soderbergh die eerder al met Benicio samenwerkte in 'Traffic'.
'Guerilla', over het leven van vrijheidsstrijder Che Guevara gaat verder waar 'The Motorcycle Diaries' ophield en toont Che werd na een medische opleiding lid van Fidel Castro's Revolutionaire Beweging, die in 1959 in Cuba via een revolutie aan de macht zou komen. In 1967 werd hij door het Boliviaanse leger geëxecuteerd.

Zie zelf hoeveel Benicio lijkt op de echte Che...

http://cache.gettyimages.com/xc/56695178.jpg?v=1&c=MS_GINS&k=2&d=17A4AD9FDB9CF1939847EC77F5F8D1CE3C9050B7FA23822B

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

http://cache.gettyimages.com/xc/56695183.jpg?v=1&c=MS_GINS&k=2&d=17A4AD9FDB9CF1939847EC77F5F8D1CE589ABA5BC5D509F4

Alleen zijn rol in Sin City vond ik écht leuk. De rest waren goede, maar niet bijzonder. Ik was alweer vergeten dat hij in The Usual Suspects zat.

Natuurlijk verdient hij een topic, alleen maar respect voor één van de betere acteurs van zijn generatie met dan nog een "echte" karakterkop
Vooral zijn rol als Jack Jordan in 21grams is grandioos, ook
in Traffic en als Dr. Gonzo uitstekend.

Beno kan zelfs de allerslechtste film nog watchable maken! Wat dacht je van de allerslechtste Bond-film ooit, Licence to Kill (1989). Benicio speelt in deze film een slechterik, het was een van zijn eerste grote rollen. Zijn aanwezigheid was voor mij de enige reden om het uit te kijken!

Tot mijn grote spijt dit meesterwerk niet gezien,
maar ik zal boete doen

Hij was gisteren top in Usual Suspects, maar bij 21 Grams liet hij ook al zien dat hij kan acteren.

Turkeyloverz schreef:
Hij was gisteren top in Usual Suspects, maar bij 21 Grams liet hij ook al zien dat hij kan acteren.

The Usual Suspects is van 1995 en 21 Grams van 2003, dus TUS was eerder... Maar ik ben blij dat je van zijn kwaliteiten overtuigd bent!

orbit
Als Dr. Gonzo vind ik hem het best, wat een onnavolgbare acteerprestatie
Maar ook in the usual suspects (verder een matige film) vind ik hem erg bekijkbaar of in sin city of snatch Man is in staat tot transformaties.

Vergelijk hem in The Pledge eens met zijn rol in Licence to Kill! Groter verschil kun je niet krijgen! En nu dan weer als Che (twee druppels water!). jammer dat die foto's die ik hier probeer te plaatsen het niet goed doen...

die Lange
In Snatch vind ik hem ook ontzettend goed, als Franky Four Fingers, het leukste personage uit heel die film

Nieuws van het Benicio-front.

Hij gaat samen met Halle Berry (?) spelen in het drama Things We Lost in the Fire (Plot Outline: A recent widow invites her husband's troubled best friend to live with her and her two children. As he gradually turns his life around, he helps the family cope and confront their loss.)

Verder verleent hij zijn stem aan een van de 'wild things' in de animatiefilm Where the Wild Things Are, samen met onder anderen Catherine Keener, Tom Noonan en Forest Whitaker, regie van Spike Jonze. (Plot Outline: An adaptation of Maurice Sendak's classic children's story, where Max, a mischievous little boy, creates his own world - a forest in habited by fabulous wild creatures who crown Max as their ruler.)

Maar eerst wachten we natuurlijk met smart op Guerilla!

Oscar Wilde
Del Toro is een topacteur, alleen jammer dat hij steeds kleine rollen aanneemt. Zijn beste rol vond ik die in The Way Of The Gun. Hij draagt die film in zijn eentje naar ongekende hoogtes.

Hij moet meer van dat soort spannende actiefilms maken.

Benicio del Toro gaat CHE GUEVARA spelen: link.

"De Puertoricaan Benicio del Toro, die eerder in Soderberghs succesvolle film Traffic speelde, zal de rol van Ernesto "Che" Guevara spelen."

Ja, ik wist het al. De vraag is alleen wanneer die film uitkomt. Soderbergh moest zo nodig eerst Ocean's Thirteen maken... *zucht*

BenicioDelToro schreef:
Ja, ik wist het al. De vraag is alleen wanneer die film uitkomt. Soderbergh moest zo nodig eerst Ocean's Thirteen maken... *zucht*

2008 Troost je Patrice, hij speelt twee maal Ernesto 'Che' Guevara de la Serna,wel vreemd dat in The Argentine (2008) met zelfde Scenarist/producer gewerkt wordt! K' zou zeggen nooit teveel van Benicio

bebdn schreef:
(quote)

K' zou zeggen nooit teveel van Benicio

Jíj hebt het begrepen!
Hij is het ook waard om op te wachten natuurlijk!
Vind het ook vreemd, dat er twee vrijwel dezelfde films komen... We zullen zien!

geweldige, toegewijde acteur. Hij heeft vrijwel altijd leuke excentrieke personages (uitzonderingen daargelaten). tof ook dat z'n stem in elke film weer iets anders klinkt.

Iemand 'De Wereld Draait Door gisteren' gezien? Frank Lammers is ook weer in mijn achting gestegen nadat hij heeft gezegd dat hij fan is van BDT!

Denk een van mij lievelings acteurs. Heel sneaky staan er nu al 3 films in mijn top 4 met hem erin. En hij speelde gewoon goed in Fear And Loathing.

Btw nieuwe avatar van hem( na kerst dan XD

https://www.youtube.com/watch?v=syZakXYypRs

Uit the usual suspects

Beno speelt in een gloednieuwe - en indrukwekkende - Magnum-reclame (let op, dit is de extended version! The more the better! ):

https://www.youtube.com/watch?v=RsxaeaDxNh4

Benny + ijsje =

Wat houd ik toch van die man

1:47
Lijkt op de snatch intro.

The Extended version is inderdaad erg leuk.

Ik vind de reclame wat te pretentieus. Maar wat maakt het uit, het is een welkome afwisseling op al die huisvrouwen met stoelgangproblemen.

Precies!

Ook een aanrader trouwens: de Inside the Actor's Studio aflevering met Benny (al zal je die vast wel gezien hebben).

Inderdaad, zeker een aanrader! Sowieso een fijn programma, maar helemaal als het over Benicio gaat.

Spirou
Dit is toch diezelfde acteur die in die Alicia Silverstone-film speelt?

Spirou schreef:
Dit is toch diezelfde acteur die in die Alicia Silverstone-film speelt?

Jeps, en:
- Traffic
- 21 Grams
- Things we Lost in the Fire
- Fear and Loathing in Las Vegas (Dr. Gonzo)
- Way of the Gun,
om er maar een paar te noemen..

Gast
geplaatst: vandaag om 05:35 uur

geplaatst: vandaag om 05:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.