The Fan (1996)

Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Robert De Niro, Wesley Snipes en Benicio Del Toro

De beroemde honkbalspeler Bobby Rayburn gaat spelen voor de San Francisco Giants. De geobsedeerde fan Gil Renard, van beroep verkoper van messen, is er erg opgewonden over. Wanneer Rayburn echter zijn slechtste seizoen ooit speelt, probeert Renard alles te doen om hem te helpen. Hierin gaat hij echter érg ver...

avatar van moviemafketel
Deze film wordt mijn inziens wel erg laag beoordeeld zeg.
De Niro speelt zijn geobsedeerde rol uitstekend. Sport en spanningen eromheen vind ik wel mooie ingrediënten eigenlijk. Snipes speelde wel iets te veel de brave burger en dat vind ik geen leuke rollen voor hem.
Toch heeft deze film voor mij altijd een hoge herkijkwaarde. Moet minstens boven de 3 sterren komen.

avatar van jumpstylemovie
Redelijke film die wel vermaakt maar op geen enkel moment spannend is. Robert de Niro en Snipes spelen allebei wel aardig maar op geen enkel moment ontzettend goed. Verhaal is ook te simpel en een beetje onlogisch.

avatar van DragQueen
Best een degelijke thriller, met goede rollen van de niro en snipes. het verhaal zit wel aardig in elkaar, en de film is bij vlagen spannend. al zijn een hoop dingen natuurlijk erg voorspelbaar, de film kijkt best lekker weg. 2,5 ster.

avatar van the new guy
Wat een laag gemiddelde. Het is geen topper, maar het zieke van de film kan ik wel waarderen.

speranza
Zeker weten. Heerlijk hoe Robert de Niro deze psychopaat neerzet. Dit ondersteund door heerlijk opzwepende muziek.

avatar van Spetie
Redelijke film van Scott, waarin hij vorm vaak weer net iets teveel boven inhoud stelt.

Robert de Niro is een acteur die het in zich heeft om overtuigend een psychopaat te spelen. Dat heeft hij o.a. al bewezen in Cape Fear en ook hier is hij weer lekker op dreef. Het zet overtuigend een geobsedeerde fan van honkballer Snipes neer. Snipes is duidelijk minder dan De Niro, maar voor zijn doen ook best goed op dreef. Daarnaast is het altijd interessant om het geestelijke verval van iemand mee te maken.

Scott past echter hier ook zijn gebruikelijke visuele trucjes weer toe, maar lijkt daarmee soms geforceerd de spanning proberen op te wekken, waardoor het juist niet werkt. De felle kleuren en bijbehorende montage, staan het script op een gegeven moment dan ook duidelijk in de weg en net zoals bij veel van zijn films, zakt het inhoudelijk daardoor allemaal behoorlijk in.

Het is allemaal niet heel slecht, vooral dankzij de acteurs, maar Scott gaat hier net wat te vaak voor het spektakel. Dat kan leuk zijn, maar hier werkt het richting het einde niet meer.

avatar van nadrin
Origineel verhaal dat geloofwaardig verteld wordt.
Goed geacteerd en een pluim voor de soundtrack van Zimmer

Dit is gewoon een topfilm.

Robert de Niro is de redder van deze verder matige film. Snipes valt erg tegen.

avatar van Insignificance
Over Gil, a true fan en #11. Scott herpakt zich weer na het verschrikkelijke Crimson Tide. Niet met een grote film, maar wel eentje die je snel aan hem linkt. Menig regisseur zou hier een soort slow burner van maken, veronderstel ik, Scott geeft vooral vol gas middels een energieke regie in beeld en geluid.

Ook geen oeverloos geouwehoer tussen personages, maar vlot, een tikkeltje grofgebekt en to the point. Zo raast hij bijna door z'n scènes heen. Subtiel is het allemaal niet, verre van zelfs, en het scenario laat af en toe ook wat te wensen over, maar je krijgt zo wel een doelgerichte film voorgeschoteld.

Een thriller met het motortje van een actiefilm, iets in die richting. Dat gaat dat wel een beetje ten koste van De Niro's obsessie, dreiging en dat soort zaken, maar Scott weet er uiteindelijk wel een paar scènes uit te persen die de moeite waard zijn. Geen nagelbijter, maar zeker ook geen vervelende film.

avatar van Filmkriebel
Een wat vergeten film van Tony Scott, en één die me nog niet eens erg tegenviel ondanks de nogal negatieve reacties. Goed idee om de film te vertellen door de ogen van de "bad guy", een man wiens leven een slagveld van tegenslagen is. Het enige wat hem nog staande houdt is zijn obsessie voor Bobby Rayburn, een top-baseballer. Naarmate zijn sociale bestaan neerwaarts gaat, wordt hij mentaal onevenwichtig en gevaarlijk. Wesley Snipes wordt door Scotts sterke focus op De Niro aan de zijlijn gespeeld. Vond het niet zo erg maar dan was een minder bekend acteur als Snipes ook al goed geweest voor deze rol. Behalve in de erg sterke en gespannen ontmoeting tussen Renard en Rayburn nadat de eerste de zoon van zijn idool redt van de verdrinking viel Snipes inderdaad tegen. De Niro vertolkt een rol van psychopaat die dicht aanleunt bij zijn eerdere prestatie in Cape Fear al was hij hier een stuk minder intens. Niet helemaal verkeerd.

Matige film over een messenverkoper bij wie de stoppen doorslaan als hij ontslagen wordt. De personages zijn maar matig uitgewerkt hier en het wordt vaak te ongeloofwaardig gebracht. Ook had de film met gemak wat korter gekund. Robert DeNiro en Wesley Snipes zijn goed gecast en zetten beiden ook een prima rol neer.

avatar van Kenzomovies
onderschatte film toch wel die ik echt eens wou zien,
snap de lage rating ook niet echt.

De Niro toont nog maar eens waarom enkel hij dit soort rollen kan spelen,
Snipes doet het nog goed na een matig begin.

had toch nog ietsje meer verwacht dit komt door het sterke Cape Fear waar De Niro een soort gelijke rol speelt.

3.5¨* voor deze vermakelijke film.