• 8.292.664 stemmen

The French Dispatch (2021)

Komedie / Drama | 103 minuten

Met onder meer: Benicio Del Toro, Adrien Brody en Tilda Swinton

Releasedatum: 21 oktober 2021

• Bioscoop Te zien in 62 bioscopen

Plot The French Dispatch

Een groep journalisten houdt zich op een buitenpost in een Franse stad op in de twintigste eeuw. De reporters zijn er werkzaam voor het Amerikaanse dagblad 'The French Dispatch'. Wanneer de hoofdredacteur komt te overlijden, besluiten ze hem te gedenken door de publicatie van drie reeds verschenen verhalen. Het eerste betreft een kunstenaar die levenslang krijgt voor het plegen van twee moorden, het tweede verhaalt over studentenrellen en het laatste gaat over een ontvoering die, met behulp van een chef-kok, tot een goed einde is gekomen. Deze reeks verhalen wordt in beeld gebracht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Le Commissaire

Nescaffier

avatar van Black Math

Black Math

Een bovengemiddelde film door alle bizarre karakters en situaties, wat me ontzettend aanspreekt. De beelden zijn zo typisch Anderson, met veel oog voor locatie en details. Werkelijk een genot. Toch niet de ultieme film van Anderson, omdat de grote lijn ontbreekt. Natuurlijk is dat onvermijdelijk met de plotstructuur waarvoor gekozen is, maar toch heb ik het idee dat bijvoorbeeld The Grand Budapest Hotel sterker was mede door een grote lijn. En afgezien van het moment waarop iemand het licht uitdoet, wat de film van zwart/wit naar kleur doet verschieten (een ontzettend leuke en sterke vondst), snapte ik niet echt de keuzes waarom sommige scènes in kleur en sommige in zwart/wit waren. Het zag er in beide gevallen prachtig uit, maar begrijpen deed ik het niet.

Het drukt de pret nauwelijks, vanwege alle excentriciteit. Het subplot over de schilder sprak me nog het meeste aan. Leuke rol voor Seydoux, waarbij je aanvankelijk op het verkeerde been gezet wordt. We zien haar naakt poseren, waarbij je denkt dat ze een gewillig model in de handen van een geniale schilder is, maar zij blijkt juist de touwtjes in handen te hebben, en hem hardhandig te dwingen te schilderen. Maar het model en haar schilder zijn slechts twee van de kleurrijke personages hier. Erg aangenaam dus. 4*.

avatar van chevy93

chevy93

Even wist ik weer waarom ik filmliefhebber ben. Kleurrijk, met dat woord kun je het hele oeuvre van Wes Anderson omschrijven, maar dit is misschien wel zijn beste. Audiovisueel (en vooral visueel) om je vingers bij af te likken. En een geweldig script. Heerlijke personages, weliswaar simpel, maar op een goede manier (à la 'voetballen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen').

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Wes Anderson maakt opnieuw een Wes Anderson film. Je krijgt wat je verwacht, maar bij Anderson is dat op zich wel een verrassing voor het oog. Zijn stijl staat centraal, aangevuld met kleurrijke figuren en blijkbaar ook meer en meer acteurs en actrices die al intekenen voor de volgende Anderson film zonder te weten waarover het gaat. Als ze dat bij het film al door hebben.

De cast is indrukwekkend, met weinig echte hoofdrollen. Het zijn enkele kortverhalen met een paar figuren die er uit springen. Naast de vaste waarden valt voor mij vooral Lyna Khoudri op, die vorig jaar al een Cesar won met Papicha. Naast de namen die je al zal herkennen in de trailer, waren er ook veel bekende namen bij die niet meteen opvielen. Zoals Jarvis Cocker, Angelica Huston, Cécile de France, Edward Norton en meer.

Bij The Grand Budapest Hotel en Isle of Dogs was het nog 1 groot geheel waarin je werd meegetrokken in een visuele wereld waar je rustig naar kon rondkijken. The French Dispatch is daarin meer een collage, een rit doorheen enkele visuele kamers. Ook al blijft het nog altijd de herkenbare stijl van de regisseur. Het verhaal is bijna helemaal opzij geschoven en heeft plaats gemaakt voor poëzie. The French Dispatch lijkt dan ook een antwoord te zijn op de films van Roy Andersson, maar dan iets vrolijker.

Mooie film dus waarin genoeg te zien is met een diverse cast en de nodige humor. Anderson speelt met het decor, kleuren, ritme, woorden en personages met de nodige vrijheid zonder zijn eigen stijl te verliezen. Echt raken doet het niet, en je moet wel houden van de vrij chaotische aanpak. Maar zeker knap gemaakt en denkelijk nog beter bij een latere kijkbeurt.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Afgaande op de commentaren hier was ik er een beetje bang voor, want bij films als Isle of dogs en The Grand Budapest Hotel hinderde de afstandelijkheid me ook. Maar gelukkig hoort The French Dispatch bij het goede deel van het oeuvre van Wes Anderson, top-3 zelfs denk ik. Dat zit hem niet zozeer in de visuele stijl in mijn ogen, maar in de structuur van de film. Anderson werkt een Franse krantenbijlage uit, in drie hoofdverhalen en nog wat omkadering. Het laatste verhaal is net iets minder en wat chaotisch, maar de eerste twee zijn heerlijk. Fijne rol ook van Lea Seydoux, ha! De film is ouderwets grappig en omdat ik als enige in een ruime bioscoopzaal zat, klonk mijn schaterlach geregeld door de ruime. Audiovisueel is het natuurlijk weer prachtig, waarbij de Jacques Tati-knipoog, in de vorm van de ober die en profil de trappen van een huis op loopt, niet onvermeld mag blijven. Kortom: leuke, mooie, originele, grappige en energiegevende film.

Ik heb ze niet allemaal gezien, maar ik vermoed dat dit de wesandersonste Wes Anderson ooit is. Zijn stijl is op zichzelf origineel, maar daarbinnen zo voorspelbaar dat ik dit een behoorlijk vermoeiende film vond. Wat mist is de invoelbaarheid. Een aap met een gouden ring.

Onderhond

Fijn.

Maar heb wel het gevoel dat Anderson hier op een eindpunt aangekomen is. Het is de ultieme Anderson film, maar het valt ook wel op dat hij een beetje in herhaling begint te vallen. Vooral omdat dit een anthology project is waar eigenlijk de noodzakelijke varieteit een beetje ontbreekt.

De stijl is echt geweldig, maar weet niet of ik het perfect vind werken wanneer het elke 25 minuten weer van vooraf aan begint. Anderson's oog voor minuscule en onzinnige details is leuk, maar er zijn zoveel karakter en setting veranderingen dat het ook best wat vermoeiend wordt na een tijdje. Alsof de intro van Amélie uitgerokken wordt over een hele film.

Ook een beetje jammer dat de beste shorts al in het begin zitten, terwijl de laatste twee iets minder leuk waren. Maar verder wel weer erg genoten van de visuele stijl (Anderson ook één van de enigen die iets interessants doet met 4:3, ipv dat slappe "het is claustrofobischer" excuus dat nooit lijkt te werken), muziek vond ik misschien net iets te makkelijk, qua acteurs zijn het vooral Del Toro en Seydoux die er positief uitspringen.

Nog steeds erg van genoten, maar als z'n volgende film weer in dezelfde stijl is, dan zal het cijfer blijven dalen vrees ik. Verder vind ik z'n stijl ook gewoon niet echt geschikt voor een anthology, het werkt wat mij betreft beter met een ietsje meer ademruimte.

4.0* en een uitgebreide review