• 8.353.299 stemmen

The French Dispatch (2021)

Komedie / Drama | 107 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Wes Anderson

Met onder meer: Benicio Del Toro, Adrien Brody en Tilda Swinton

Releasedatum: 21 oktober 2021

Plot The French Dispatch

Een groep journalisten houdt zich op een buitenpost in een Franse stad op in de twintigste eeuw. De reporters zijn er werkzaam voor het Amerikaanse dagblad 'The French Dispatch'. Wanneer de hoofdredacteur komt te overlijden, besluiten ze hem te gedenken door de publicatie van drie reeds verschenen verhalen. Het eerste betreft een kunstenaar die levenslang krijgt voor het plegen van twee moorden, het tweede verhaalt over studentenrellen en het laatste gaat over een ontvoering die, met behulp van een chef-kok, tot een goed einde is gekomen. Deze reeks verhalen wordt in beeld gebracht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Le Commissaire

Nescaffier

avatar van Black Math

Black Math

Een bovengemiddelde film door alle bizarre karakters en situaties, wat me ontzettend aanspreekt. De beelden zijn zo typisch Anderson, met veel oog voor locatie en details. Werkelijk een genot. Toch niet de ultieme film van Anderson, omdat de grote lijn ontbreekt. Natuurlijk is dat onvermijdelijk met de plotstructuur waarvoor gekozen is, maar toch heb ik het idee dat bijvoorbeeld The Grand Budapest Hotel sterker was mede door een grote lijn. En afgezien van het moment waarop iemand het licht uitdoet, wat de film van zwart/wit naar kleur doet verschieten (een ontzettend leuke en sterke vondst), snapte ik niet echt de keuzes waarom sommige scènes in kleur en sommige in zwart/wit waren. Het zag er in beide gevallen prachtig uit, maar begrijpen deed ik het niet.

Het drukt de pret nauwelijks, vanwege alle excentriciteit. Het subplot over de schilder sprak me nog het meeste aan. Leuke rol voor Seydoux, waarbij je aanvankelijk op het verkeerde been gezet wordt. We zien haar naakt poseren, waarbij je denkt dat ze een gewillig model in de handen van een geniale schilder is, maar zij blijkt juist de touwtjes in handen te hebben, en hem hardhandig te dwingen te schilderen. Maar het model en haar schilder zijn slechts twee van de kleurrijke personages hier. Erg aangenaam dus. 4*.

avatar van chevy93

chevy93

Even wist ik weer waarom ik filmliefhebber ben. Kleurrijk, met dat woord kun je het hele oeuvre van Wes Anderson omschrijven, maar dit is misschien wel zijn beste. Audiovisueel (en vooral visueel) om je vingers bij af te likken. En een geweldig script. Heerlijke personages, weliswaar simpel, maar op een goede manier (à la 'voetballen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen').

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Wes Anderson maakt opnieuw een Wes Anderson film. Je krijgt wat je verwacht, maar bij Anderson is dat op zich wel een verrassing voor het oog. Zijn stijl staat centraal, aangevuld met kleurrijke figuren en blijkbaar ook meer en meer acteurs en actrices die al intekenen voor de volgende Anderson film zonder te weten waarover het gaat. Als ze dat bij het film al door hebben.

De cast is indrukwekkend, met weinig echte hoofdrollen. Het zijn enkele kortverhalen met een paar figuren die er uit springen. Naast de vaste waarden valt voor mij vooral Lyna Khoudri op, die vorig jaar al een Cesar won met Papicha. Naast de namen die je al zal herkennen in de trailer, waren er ook veel bekende namen bij die niet meteen opvielen. Zoals Jarvis Cocker, Angelica Huston, Cécile de France, Edward Norton en meer.

Bij The Grand Budapest Hotel en Isle of Dogs was het nog 1 groot geheel waarin je werd meegetrokken in een visuele wereld waar je rustig naar kon rondkijken. The French Dispatch is daarin meer een collage, een rit doorheen enkele visuele kamers. Ook al blijft het nog altijd de herkenbare stijl van de regisseur. Het verhaal is bijna helemaal opzij geschoven en heeft plaats gemaakt voor poëzie. The French Dispatch lijkt dan ook een antwoord te zijn op de films van Roy Andersson, maar dan iets vrolijker.

Mooie film dus waarin genoeg te zien is met een diverse cast en de nodige humor. Anderson speelt met het decor, kleuren, ritme, woorden en personages met de nodige vrijheid zonder zijn eigen stijl te verliezen. Echt raken doet het niet, en je moet wel houden van de vrij chaotische aanpak. Maar zeker knap gemaakt en denkelijk nog beter bij een latere kijkbeurt.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Afgaande op de commentaren hier was ik er een beetje bang voor, want bij films als Isle of dogs en The Grand Budapest Hotel hinderde de afstandelijkheid me ook. Maar gelukkig hoort The French Dispatch bij het goede deel van het oeuvre van Wes Anderson, top-3 zelfs denk ik. Dat zit hem niet zozeer in de visuele stijl in mijn ogen, maar in de structuur van de film. Anderson werkt een Franse krantenbijlage uit, in drie hoofdverhalen en nog wat omkadering. Het laatste verhaal is net iets minder en wat chaotisch, maar de eerste twee zijn heerlijk. Fijne rol ook van Lea Seydoux, ha! De film is ouderwets grappig en omdat ik als enige in een ruime bioscoopzaal zat, klonk mijn schaterlach geregeld door de ruimte. Audiovisueel is het natuurlijk weer prachtig, waarbij de Jacques Tati-knipoog, in de vorm van de ober die en profil de trappen van een huis op loopt, niet onvermeld mag blijven. Kortom: leuke, mooie, originele, grappige en energiegevende film.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Ik heb ze niet allemaal gezien, maar ik vermoed dat dit de wesandersonste Wes Anderson ooit is. Zijn stijl is op zichzelf origineel, maar daarbinnen zo voorspelbaar dat ik dit een behoorlijk vermoeiende film vond. Wat mist is de invoelbaarheid. Een aap met een gouden ring.

Onderhond

Fijn.

Maar heb wel het gevoel dat Anderson hier op een eindpunt aangekomen is. Het is de ultieme Anderson film, maar het valt ook wel op dat hij een beetje in herhaling begint te vallen. Vooral omdat dit een anthology project is waar eigenlijk de noodzakelijke varieteit een beetje ontbreekt.

De stijl is echt geweldig, maar weet niet of ik het perfect vind werken wanneer het elke 25 minuten weer van vooraf aan begint. Anderson's oog voor minuscule en onzinnige details is leuk, maar er zijn zoveel karakter en setting veranderingen dat het ook best wat vermoeiend wordt na een tijdje. Alsof de intro van Amélie uitgerokken wordt over een hele film.

Ook een beetje jammer dat de beste shorts al in het begin zitten, terwijl de laatste twee iets minder leuk waren. Maar verder wel weer erg genoten van de visuele stijl (Anderson ook één van de enigen die iets interessants doet met 4:3, ipv dat slappe "het is claustrofobischer" excuus dat nooit lijkt te werken), muziek vond ik misschien net iets te makkelijk, qua acteurs zijn het vooral Del Toro en Seydoux die er positief uitspringen.

Nog steeds erg van genoten, maar als z'n volgende film weer in dezelfde stijl is, dan zal het cijfer blijven dalen vrees ik. Verder vind ik z'n stijl ook gewoon niet echt geschikt voor een anthology, het werkt wat mij betreft beter met een ietsje meer ademruimte.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van bart007bond

bart007bond

1e en gelijk ook laatste film voor mij van deze regisseur.

Ik vond het totaal niets.

Warrig, niet leuk.

Nee, voor mij hoef ik deze films niet meer te zien.

Alleen leuk voor de liefde van 007.

Verder vergeet ik deze liever snel.

Prachtige visuele absurdistische film. Een belangrijk minpunt: hij duurt veel te lang. Na 50 minuten heb ik het wel gezien. Jammer. Het eerste grote verhaal van de kunstenaar was voldoende geweest.

avatar van Basto

Basto

Een overdosis knappe visuele vondsten en andere briljante gekkigheden. Elk verhaal op zichzelf is fantastisch, maar alle drie op rij net iets te veel voor mijn zintuigen. Terwijl ik daar doorgaans juist van houd.

Dikke 4*

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Het lijkt wel of Wes Anderson een voorkeur voor bepaalde acteurs heeft, want Adrien Brody, Owen Wilson en Bill Murray zie je vaak in zijn films. En zo zijn er nog enkele acteurs meer die vaker in een Wes Anderson film spelen. Een voordeel is dat het niet de slechtste acteurs zijn

avatar van Ste*

Ste*

Alleen de trailer gekeken, ziet er oprecht mooi uit, over elk shot is zoals altijd nagedacht. Maar de manier van verhalen vertellen en hetzelfde malle sfeertje dat hij altijd wil oproepen, dat hoeft voor mij absoluut niet. Ik kijk zijn films dus ook niet meer.

Ik krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als ik vroeger had bij Villa Achterwerk. Het is een bepaald slag mensen die dat leuk vind, vermoed dat er enige overlap is met de liefhebbers van Wes Anderson.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Wat is Léa Seydoux toch een ontzettende mooie "natural beauty". Zij is tenminste nog mooi zonder make up. Ik vind het iedere keer een genot om naar te kijken.

BBarbie

Bijzonder geinig drieluik. Visueel een genot mede dankzij de “simplistische” settings. De eerste vertelling met Del Toro en Seydoux vind ik het beste deel. Jammer dat de film daarna geleidelijk aan wat stoom verliest. Desondanks een heerlijke film. Naar mijn bescheiden mening Anderson’s beste sinds Moonrise Kingdom.

kappeuter (crew films)

Een unieke film, dat zeker.

Het doet me enigzins denken aan theater. De blik en het decor hebben daar wel wat van weg.

Wes Anderson swipet als het ware letterlijk door zijn script met inventieve beeldschakelingen.

Sommige Wes Andersons liggen me meer dan andere. Deze vergde bij mij wel heel veel van mijn concentratievermogen. Dat komt vooral door de nogal typische dialogen. Er wordt heel veel in gepraat en de teksten zijn gevat, maar ook heel merkwaardig, waardoor het me grote moeite kostte om de film te volgen.

Visueel kan de film me meer bekoren en ook de afwisseling vind ik erg leuk. Niet elk verhaal pakte me even veel.

Bill Murray heeft een veel minder aansprekende rol dan ik had verwacht. De humor in andere Wes Anderson films ligt me blijkbaar beter.

Soms zie ik invloeden van Jeunet, dat is leuk om te zien. En ook de Kuifje achtige animatie vind ik mooi.

Het drukdoenerige vind ik uiteindelijk het minst aansprekende van deze film.

De dialogen hadden ook best gehalveerd kunnen worden wat mij betreft, dan was het wat prettiger geweest om te volgen en was de nadruk nog meer naar het visuele gegaan.

Ik had er al met al wat meer van verwacht. Het is visueel een sublieme film, maar verder pakte het me niet zoals ik had gehoopt.

avatar van Drifter

Drifter

1 ster voor de moeite, maar eigenlijk is dat al teveel.

Rommelige en niet te volgen film, was een vreselijke zit tot het einde aan toe. Het werd maar niet beter en in feite steeds minder goed te volgen. Ik kijk films om me te vermaken en niet om geregisseerde onzin als kunst te ondergaan en goed te vinden.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Wes Anderson is "stuck in a rut". De eindeloze sterrencast (Wes is trending), zijn geweldige, unieke nerdy stijl en het verrukkelijke oog voor detail kunnen niet verbloemen dat The French dispatch een weinig samenhangende smeltkroes is van veelvuldig herkauwde Anderson-thema's. Deze film bekijken is absoluut geen straf, maar om dit verheffend te noemen moet je toch wel een steekje los hebben (of een Anderson-maagd zijn).

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Paalhaas schreef:

[...] maar om dit verheffend te noemen moet je toch wel een steekje los hebben (of een Anderson-maagd zijn).

Straffe uitspraken Paalhaas! Maarre, bij Anderson lijkt het mij ook, sterker dan gemiddeld, van toevallige en persoonlijke factoren afhankelijk hoe de film 'valt'. Bij mij landde The grand Budapest hotel bijvoorbeeld niet echt, maar deze weer wel.

avatar van james_cameron

james_cameron

Meer dan ooit ademt dit de zo typerende Wes Anderson-sfeer uit, maar inhoudelijk is het helaas sporadisch flink doorbijten. Vooral bij het laatste deel, met Jeffrey Wright, had ik moeite de aandacht erbij te houden. Te drukke toestanden rondom een vergezocht, amper boeiend verhaaltje. Jammer, want het begin van de film is geweldig en visueel is het echt genieten. Wat een leuke vormgeving en wat een oog voor detail. De cast is even imposant als altijd, met veel bekende gezichten maar ook veel akteurs die hier hun debuut in de Anderson-verse maken. Al met al niet één van de betere films binnen zijn oeuvre, maar toch leuk genoeg voor een dikke voldoende.

avatar van SaintNick

SaintNick

JanWillemII schreef:

Hmm, de tegenwoordige wereld is al absurdistisch genoeg voor mij, daar hoeft geen fantasietje nog overheen. Ik zoek naar overzichtelijke en uitdagende verhalen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Dit is niet een film die je moet kijken als je al een beetje vermoeid bent. Dat was een grote fout. Meer dan iedere andere film die ik van Anderson heb gezien eist deze echt je aandacht op. Waar Anderson zijn obsessieve oog voor detail normaal echt alleen maar bevredigend is wordt het hier een ronduit afmattende ervaring. Werkelijk ieder frame zit zo vol details in de ontwerpen van de sets, de cinematografie, de dialogen en de eindeloze verwijzingen dat het allemaal gewoon niet in een kijkbeurt te bevatten is.

Dat vind ik eigenlijk verre van een prettige kijkervaring. Er is ook zoiets als overkill. Dat Anderson zoveel liefde in dit project is gestopt is overduidelijk, maar hier overschrijdt hij voor mij toch de grens van onbedoelde zelfparodie. Het resultaat is een film die weliswaar nog genoeg hilarische en slimme momenten heeft om te waarderen, maar de echte warmte ontbreekt. Daar kan de absurd grote sterrencast (met komisch genoeg Jeffrey Wright die de show steelt) ook weinig aan veranderen.

Doe mij dan maar wat van Anderson zijn meer conventionele werk, zoals The Grand Budapest Hotel en Moonrise Kingdom. Ook die films zijn rijk genoeg aan details en zijn met genoeg gevoel voor perfectionisme gemaakt om je het gevoel te geven dat je echt wat hebt gezien, maar zonder te verzanden in de duizelingwekkende en steriele stijloefening die The French Dispatch is. 3.0*.

avatar van Crook

Crook

Voor mij valt Anderson hier toch wel wat door de mand. Buiten een stijloefening blijft het bij losse flodders die een weinig inspirerend raamwerk bieden wat vooral dient om zijn beeldtaal uit te buiten en verder weinig te melden. Zijn visuele stijl is goud waard maar het moet wel een doel dienen, zoals in z’n afgelopen films. Hier kruimelt het ineen tot los zand wat enkel en alleen nog draait om de ‘Anderson’-beeldtaal, die in mijn ogen opzichzelf staand naast fijne plaatjes kijken dus eigenlijk weinig te bieden heeft. Matig.

avatar van Pecore

Pecore

Poeh, ik ging de film vermoeid in, heb op de helft een klein dutje moeten doen en ben als geslagen man de film uit gekomen. Na een avondje tafelen is deze film als de man met de hamer. Teveel visuele pracht, te hoge informatiedichtheid. Ik zal dit nog een keer moeten aanschouwen met een opgeruimder gemoed, wil ik dit op waarde schatten. Tot die tijd onthoud ik mij van stemmen.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

1 ster voor een geweldige cast die helaas wordt verkwanseld aan dit gekunstelde toneelstukje met veel pretentieus geneuzel.

avatar van Pecore

Pecore

Vrij vlot herkeken. Blijft een zware zit. Alle shots zien er bijzonder kunstig uit, maar op een gegeven moment wordt het me wat te veel. Zoals ik dat eigenlijk met alle films van Anderson wel heb, op Isle of dogs na. Zijn andere animatiefilm heb ik nog niet gezien.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Mooie stukken, maar verwarrend.

Bizar laag gemiddelde voor cinemaliefhebbers.

De 1 op1 kopie van Tati aan het begin zet al meteen de toon voor de eeuwige filmliefde die hier overal vanaf spat.

avatar van coumi

coumi

Pijnlijke verkwisting van talent. Bijna bij elke take zie je dat Anderson een briljant creatieve geest heeft, maar desalniettemin kon deze film me geen moment echt boeien. Schrikbarend gebrek aan samenhang, een aantal los van elkaar staande verhaaltjes die geforceerd worden gebundeld, maar vooral een vermoeiende poging tot kunstzinnigheid. Superieure rolbezetting, tot in de nietszeggende bijrollen ondersteuning van bekende acteurs die met deze bijdrage waarschijnlijk hun bewondering voor de regisseur willen onderstrepen, maar hoe graag ik ook wilde: ik kon niet meegaan aan deze zelfoverschatting van een inventieve maar te warrige geest. Weet niet wat het is met Anderson: ik vond The Grand Budapest Hotel destijds om een of andere reden fantastisch en de eerdere films over de Tenenbaums, Fox, Rushmore en Stevie Zissou meer dan vermakelijk, maar daar staan dus ook een stuk of acht films tegenover die kant noch wal raken. Niettemin: vooral doorgaan, en de volgende keer ga ik weer kijken, want ik blijf hopen.