- Home
- Films
- The French Dispatch
- Filtered
Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Wes Anderson
Met onder meer: Benicio Del Toro, Adrien Brody en Tilda Swinton
IMDb beoordeling: 7,1 (149.619)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 21 oktober 2021
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Disney+
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot The French Dispatch
Een groep journalisten houdt zich op een buitenpost in een Franse stad op in de twintigste eeuw. De reporters zijn er werkzaam voor het Amerikaanse dagblad 'The French Dispatch'. Wanneer de hoofdredacteur komt te overlijden, besluiten ze hem te gedenken door de publicatie van drie reeds verschenen verhalen. Het eerste betreft een kunstenaar die levenslang krijgt voor het plegen van twee moorden, het tweede verhaalt over studentenrellen en het laatste gaat over een ontvoering die, met behulp van een chef-kok, tot een goed einde is gekomen. Deze reeks verhalen wordt in beeld gebracht.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,1 / 149619)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The French Dispatch (MusicMeter)
- The French Dispatch (MusicMeter)
- iTunes: € 4,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 11,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Arthur Howitzer, Jr.
Moses Rosenthaler
Julian Cadazio
J. K. L. Berensen
Simone
Lucinda Krementz
Zeffirelli B.
Juliette
Roebuck Wright
Le Commissaire
Reviews & comments
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2463 stemmen
The Grand Budapest Hotel, de laatste film van Anderson, was mijn favoriet tot nu toe omdat er meer aandacht was voor een echte verhaallijn met dramatische impact. Wat dat betreft is The French Dispatch een stap terug. Sterker nog, Anderson is hier fragmentarischer dan ooit door de opdeling in verschillende verhalen met een shitload aan (bekende) acteurs. Af en toe haakte ik daardoor een beetje af. Verder weet je wel wat kan verwachten: prachtige shots en scènes die kunststukjes op zichzelf zijn, nu zelfs met animatie.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De films van Wes Anderson zijn visuele parels maar lijken in hun visuele verbluffendheid ook een gebrek aan inhoud te verhullen waarbij de humor van de luchtige of zelfs kluchtige sketches nogal flauw is, maar deze film zit zo vol visuele rijkdom en sterke tekstuele of verhalende vondsten dat je ogen en een brein te kort komt om het allemaal op te nemen. Behalve dat de film alles op de hak neemt – waaronder de kunstwereld en politiek idealisme – en daarmee bijna de absurditeit van het bestaan zelf laat zien, is de film een achtbaan van indrukwekkende beelden en interessante of bizarre ontwikkelingen waardoor de film sowieso een intense ervaring is. Dat het deze keer niet één verhaal maar meerdere verhalen vertelt en dat ook nog op allerlei manieren doet, soms zelfs in de vorm van een cartoon, en bewust verschillende elementen samenbrengt (bv. de rubriek ‘politics/poetry’) in een hybride, multigefacetteerd resultaat, draagt alleen maar bij aan de kaleidoscopische ervaring waardoor ik deze film beoordeel als een hoogtepunt in Andersons werk.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
De sets, decors, camerawerk (met leuke geintjes en ideeën, zoals een beeld dat naar kleur schiet als je denkt dat een lamp wordt uitgedaan) zijn allemaal weer puik in orde. Maar de film deed me helemaal niets. Al de eerste vijf minuten was ik vooral toeschouwer en beleefde ik niets. Humor die doodviel en de film die maar niet op gang kwam. De drie centrale losse verhalen overtuigen geen van alle, gaan van hak op de tak en boeien nergens. Ook jammer van het vele saaie zwart-wit. 1,5*.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De introductie maakt duidelijk dat dit een compilatie is van verfilmingen van verschillende artikelen (waaronder een overlijdensbericht) uit een editie van ‘The French Dispatch’, een weinig gelezen bijlage bij een obscure krant voor Amerikanen in Frankrijk met een redacteur [Bill Murray] die weigert ook maar één woord te wijzigen aan de oorspronkelijke teksten als ze maar “proberen het te laten klinken alsof ze het bewust zo opschreven”. Wat volgt is een briljant geregisseerde, subliem gefilmde collage van verhalen met unieke sets, make-up en kostuums en een stortvloed aan verwijzingen naar de filmgeschiedenis. Timothy Chalamée speelt een karakter genaamd Zeffirelli, dat lijkt op Eisenstein en de revolutionaire geest heeft van Godard, terwijl Wright eruit ziet als James Baldwin maar klinkt als Orson Welles. Heel leuk en aardig allemaal (en voldoende voor een langdurige staande ovatie op het filmfestival van Cannes), maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. De voorstanders zullen zeggen dat dat precies de bedoeling was, maar het begon mij al gauw te irriteren en dat kan niet de bedoeling geweest zijn.
martijn77
-
- 377 berichten
- 3962 stemmen
Kolderieke tableaux vivants, hoogdravend ironisch, potsierlijk absurd. Culinair gebakken lucht. Vermakelijk ende vermoeiend. Meh.
sandokan-veld
-
- 171 berichten
- 984 stemmen
Als grote Wes Anderson-liefhebber kwam ik toch met een lichte teleurstelling uit de bioscoop. Ja, het is allemaal weer prachtig geregisseerd, volkomen absurd, en groots opgezet. Maar de hommages aan tijdschriftjournalistiek zorgen voor een verbositeit die zich nogal slecht verhoudt met de drukte op het scherm, waardoor ik uiteindelijk een beetje murw geslagen werd.
De indruk bleef achter van een regisseur die de status en het geld heeft om zich helemaal uit te leven, maar vergeet om keuzes te maken die uiteindelijk tot een coherent product leiden (dat Anderson zichzelf hier ook van bewust lijkt te zijn, en het min of meer als thema in de film verwerkt is koddig, maar praat niet alles goed). De zoveelste keer dat er een krankzinnige set piece voorbij komt voor slechts een paar seconden film vraag ik me af of dat geld ook niet beter gebruikt had kunnen worden.
Anderson krijgt vaak het onterechte verwijt style over substance te zijn, terwijl de kwetsbaarheid van zijn karakters en hun groeipijnen juist het sterke punt van zijn films vormen. Juist dát verliest hij hier een beetje uit het oog tussen alle kunstgrepen en stijloefeningen, waardoor je eigenlijk met geen enkel karakter echt gaat meeleven (met mogelijke uitzondering de rol van Jeffrey Wright, maar dan zitten we al op tweederde). Alsnog wel een grappige, originele en goed gemaakte film, maar van mij mag het de volgende keer wel weer iets kernachtiger.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Veel van verwacht maar oh wat viel dit tegen. Waar gaat het allemaal over? Volgens mij nergens over of het moet zijn de mooi plaatjes en de bekende acteurs en actrices die hier in meespelen. Dat laatste had Wes Anderson beter niet kunnen doen. Wat heeft een actrice als Frances McDormand hier in te zoeken? Complete miscast. Er moet er wel bij gezegd worden dat ik nooit een liefhebber ben geweest van deze actrice. Genoeg gezegd in negatieve zin dan. Heeft dit drieluik dan toch nog iets positiefs te bieden? Ja de erotische plaatjes van Simone in deel I waren zeer mooi, dat moet gezegd worden. Maar dat is het wel zo'n beetje. De volgende keer moet Wes Anderson toch maar weer eens met een film komen maar dan niet alleen met mooie plaatjes maar ook met een goed verhaal want dat ontbrak hier totaal. En laat die overbekende topacteurs maar weg. Die doen zijn films geen goed.
2.0*
Weetniet
-
- 12 berichten
- 528 stemmen
Geweldige film en typisch W.A. Juweeltje voor het oog. Film gaat dermate snel dat ik hem nog een keer wil zien. 3 kleinere verhalen die ook weer erg leuk zijn.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Een bovengemiddelde film door alle bizarre karakters en situaties, wat me ontzettend aanspreekt. De beelden zijn zo typisch Anderson, met veel oog voor locatie en details. Werkelijk een genot. Toch niet de ultieme film van Anderson, omdat de grote lijn ontbreekt. Natuurlijk is dat onvermijdelijk met de plotstructuur waarvoor gekozen is, maar toch heb ik het idee dat bijvoorbeeld The Grand Budapest Hotel sterker was mede door een grote lijn. En afgezien van het moment waarop iemand het licht uitdoet, wat de film van zwart/wit naar kleur doet verschieten (een ontzettend leuke en sterke vondst), snapte ik niet echt de keuzes waarom sommige scènes in kleur en sommige in zwart/wit waren. Het zag er in beide gevallen prachtig uit, maar begrijpen deed ik het niet.
Het drukt de pret nauwelijks, vanwege alle excentriciteit. Het subplot over de schilder sprak me nog het meeste aan. Leuke rol voor Seydoux, waarbij je aanvankelijk op het verkeerde been gezet wordt. We zien haar naakt poseren, waarbij je denkt dat ze een gewillig model in de handen van een geniale schilder is, maar zij blijkt juist de touwtjes in handen te hebben, en hem hardhandig te dwingen te schilderen. Maar het model en haar schilder zijn slechts twee van de kleurrijke personages hier. Erg aangenaam dus. 4*.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30452 berichten
- 5199 stemmen
Wes Anderson maakt opnieuw een Wes Anderson film. Je krijgt wat je verwacht, maar bij Anderson is dat op zich wel een verrassing voor het oog. Zijn stijl staat centraal, aangevuld met kleurrijke figuren en blijkbaar ook meer en meer acteurs en actrices die al intekenen voor de volgende Anderson film zonder te weten waarover het gaat. Als ze dat bij het film al door hebben.
De cast is indrukwekkend, met weinig echte hoofdrollen. Het zijn enkele kortverhalen met een paar figuren die er uit springen. Naast de vaste waarden valt voor mij vooral Lyna Khoudri op, die vorig jaar al een Cesar won met Papicha. Naast de namen die je al zal herkennen in de trailer, waren er ook veel bekende namen bij die niet meteen opvielen. Zoals Jarvis Cocker, Angelica Huston, Cécile de France, Edward Norton en meer.
Bij The Grand Budapest Hotel en Isle of Dogs was het nog 1 groot geheel waarin je werd meegetrokken in een visuele wereld waar je rustig naar kon rondkijken. The French Dispatch is daarin meer een collage, een rit doorheen enkele visuele kamers. Ook al blijft het nog altijd de herkenbare stijl van de regisseur. Het verhaal is bijna helemaal opzij geschoven en heeft plaats gemaakt voor poëzie. The French Dispatch lijkt dan ook een antwoord te zijn op de films van Roy Andersson, maar dan iets vrolijker.
Mooie film dus waarin genoeg te zien is met een diverse cast en de nodige humor. Anderson speelt met het decor, kleuren, ritme, woorden en personages met de nodige vrijheid zonder zijn eigen stijl te verliezen. Echt raken doet het niet, en je moet wel houden van de vrij chaotische aanpak. Maar zeker knap gemaakt en denkelijk nog beter bij een latere kijkbeurt.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Afgaande op de commentaren hier was ik er een beetje bang voor, want bij films als Isle of dogs en The Grand Budapest Hotel hinderde de afstandelijkheid me ook. Maar gelukkig hoort The French Dispatch bij het goede deel van het oeuvre van Wes Anderson, top-3 zelfs denk ik. Dat zit hem niet zozeer in de visuele stijl in mijn ogen, maar in de structuur van de film. Anderson werkt een Franse krantenbijlage uit, in drie hoofdverhalen en nog wat omkadering. Het laatste verhaal is net iets minder en wat chaotisch, maar de eerste twee zijn heerlijk. Fijne rol ook van Lea Seydoux, ha! De film is ouderwets grappig en omdat ik als enige in een ruime bioscoopzaal zat, klonk mijn schaterlach geregeld door de ruimte. Audiovisueel is het natuurlijk weer prachtig, waarbij de Jacques Tati-knipoog, in de vorm van de ober die en profil de trappen van een huis op loopt, niet onvermeld mag blijven. Kortom: leuke, mooie, originele, grappige en energiegevende film.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Fijn.
Maar heb wel het gevoel dat Anderson hier op een eindpunt aangekomen is. Het is de ultieme Anderson film, maar het valt ook wel op dat hij een beetje in herhaling begint te vallen. Vooral omdat dit een anthology project is waar eigenlijk de noodzakelijke varieteit een beetje ontbreekt.
De stijl is echt geweldig, maar weet niet of ik het perfect vind werken wanneer het elke 25 minuten weer van vooraf aan begint. Anderson's oog voor minuscule en onzinnige details is leuk, maar er zijn zoveel karakter en setting veranderingen dat het ook best wat vermoeiend wordt na een tijdje. Alsof de intro van Amélie uitgerokken wordt over een hele film.
Ook een beetje jammer dat de beste shorts al in het begin zitten, terwijl de laatste twee iets minder leuk waren. Maar verder wel weer erg genoten van de visuele stijl (Anderson ook één van de enigen die iets interessants doet met 4:3, ipv dat slappe "het is claustrofobischer" excuus dat nooit lijkt te werken), muziek vond ik misschien net iets te makkelijk, qua acteurs zijn het vooral Del Toro en Seydoux die er positief uitspringen.
Nog steeds erg van genoten, maar als z'n volgende film weer in dezelfde stijl is, dan zal het cijfer blijven dalen vrees ik. Verder vind ik z'n stijl ook gewoon niet echt geschikt voor een anthology, het werkt wat mij betreft beter met een ietsje meer ademruimte.
4.0* en een uitgebreide review
JanWillemII
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Prachtige visuele absurdistische film. Een belangrijk minpunt: hij duurt veel te lang. Na 50 minuten heb ik het wel gezien. Jammer. Het eerste grote verhaal van de kunstenaar was voldoende geweest.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Bijzonder geinig drieluik. Visueel een genot mede dankzij de “simplistische” settings. De eerste vertelling met Del Toro en Seydoux vind ik het beste deel. Jammer dat de film daarna geleidelijk aan wat stoom verliest. Desondanks een heerlijke film. Naar mijn bescheiden mening Anderson’s beste sinds Moonrise Kingdom.
kappeuter (crew films)
-
- 72628 berichten
- 5779 stemmen
Een unieke film, dat zeker.
Het doet me enigzins denken aan theater. De blik en het decor hebben daar wel wat van weg.
Wes Anderson swipet als het ware letterlijk door zijn script met inventieve beeldschakelingen.
Sommige Wes Andersons liggen me meer dan andere. Deze vergde bij mij wel heel veel van mijn concentratievermogen. Dat komt vooral door de nogal typische dialogen. Er wordt heel veel in gepraat en de teksten zijn gevat, maar ook heel merkwaardig, waardoor het me grote moeite kostte om de film te volgen.
Visueel kan de film me meer bekoren en ook de afwisseling vind ik erg leuk. Niet elk verhaal pakte me even veel.
Bill Murray heeft een veel minder aansprekende rol dan ik had verwacht. De humor in andere Wes Anderson films ligt me blijkbaar beter.
Soms zie ik invloeden van Jeunet, dat is leuk om te zien. En ook de Kuifje achtige animatie vind ik mooi.
Het drukdoenerige vind ik uiteindelijk het minst aansprekende van deze film.
De dialogen hadden ook best gehalveerd kunnen worden wat mij betreft, dan was het wat prettiger geweest om te volgen en was de nadruk nog meer naar het visuele gegaan.
Ik had er al met al wat meer van verwacht. Het is visueel een sublieme film, maar verder pakte het me niet zoals ik had gehoopt.
Drifter
-
- 468 berichten
- 1644 stemmen
1 ster voor de moeite, maar eigenlijk is dat al teveel.
Rommelige en niet te volgen film, was een vreselijke zit tot het einde aan toe. Het werd maar niet beter en in feite steeds minder goed te volgen. Ik kijk films om me te vermaken en niet om geregisseerde onzin als kunst te ondergaan en goed te vinden.
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Meer dan ooit ademt dit de zo typerende Wes Anderson-sfeer uit, maar inhoudelijk is het helaas sporadisch flink doorbijten. Vooral bij het laatste deel, met Jeffrey Wright, had ik moeite de aandacht erbij te houden. Te drukke toestanden rondom een vergezocht, amper boeiend verhaaltje. Jammer, want het begin van de film is geweldig en visueel is het echt genieten. Wat een leuke vormgeving en wat een oog voor detail. De cast is even imposant als altijd, met veel bekende gezichten maar ook veel akteurs die hier hun debuut in de Anderson-verse maken. Al met al niet één van de betere films binnen zijn oeuvre, maar toch leuk genoeg voor een dikke voldoende.
coumi
-
- 1391 berichten
- 11671 stemmen
Pijnlijke verkwisting van talent. Bijna bij elke take zie je dat Anderson een briljant creatieve geest heeft, maar desalniettemin kon deze film me geen moment echt boeien. Schrikbarend gebrek aan samenhang, een aantal los van elkaar staande verhaaltjes die geforceerd worden gebundeld, maar vooral een vermoeiende poging tot kunstzinnigheid. Superieure rolbezetting, tot in de nietszeggende bijrollen ondersteuning van bekende acteurs die met deze bijdrage waarschijnlijk hun bewondering voor de regisseur willen onderstrepen, maar hoe graag ik ook wilde: ik kon niet meegaan aan deze zelfoverschatting van een inventieve maar te warrige geest. Weet niet wat het is met Anderson: ik vond The Grand Budapest Hotel destijds om een of andere reden fantastisch en de eerdere films over de Tenenbaums, Fox, Rushmore en Stevie Zissou meer dan vermakelijk, maar daar staan dus ook een stuk of acht films tegenover die kant noch wal raken. Niettemin: vooral doorgaan, en de volgende keer ga ik weer kijken, want ik blijf hopen.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Goeie film over een drietal artikelen die zullen verschijnen in de laatste uitgave van een blad. Vanwege de toch wel eigenzinnige beeldcompositie en het statische camerawerk zie je meteen dat het een film van Wes Anderson is. Het ziet er allemaal strak en piekfijn uit. Een cast met flink wat bekende acteurs. Hier en daar best grappig, maar inhoudelijk wist het me niet altijd te boeien.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
The French Dispatch is een Amerikaanse krant die is gevestigd in het kleine Franse stadje Ennui-sur-Blasé. De krant wordt geleid door Arthur Howitzer Jr. (een fijne Bill Murray) en publiceert opmerkelijke, absurde en wonderbaarlijke verhalen geschreven door eigenzinnige journalisten. Het zijn verhalen die geen andere krant publiceert. Wes Anderson regisseert dit komische drama en heeft een groot aandeel in het schrijfwerk. Heerlijke verhalen. Heerlijke film.
De film kent een raamvertelling. Die beslaat de laatste uitgave van de krant. Daarbinnen drie grote verhalen die de basis voor de film vormen en schitterend zijn gevisualiseerd. Her en der permitteert de film zich een paar kortere zijsprongen zoals de eigenzinnige aftrap die de komische belevenissen van de fietsende reporter Owen Wilson laat zien. De film is een verhalenbundel met fijne verhalen, die afwisselend surrealistisch, komisch, bizar, spannend en altijd opmerkelijk zijn.
De film ziet er prachtig uit en is beladen met details. Typisch voor Anderson. De settings zijn soms statisch en doen denken aan een toneel in het theater, maar zijn wel altijd volgepropt met bijzondere details. Soms ook bestaat een setting uit een lokatie met veel beweging. Dan wemelt en krioelt het van de tafereeltjes en ben je bang iets te missen.
Anderson gebruikt verschillende filmtechnieken om zijn verhalen te vertellen. Hij fabriceert scènes in de stijl van een stripverhaal of stapt opeens over naar een ander verhaal binnen de hoofdvertelling. Zo zien we in een droogkomisch segment over een veroordeelde kunstenaar opeens een afleidingsmanoeuvre met de naam Tilda Swinton verschijnen die een voordracht houdt over dezelfde kunstenaar. Nee, het is nooit rustig in de film. Anderson hanteert geen pauzeknop. Hij presenteert heel veel sensaties en heel veel indrukken. Het is dan ook goed voorstelbaar dat de zintuigen van de kijker tegen overbelasting aanhikken. Ik was blij over een pauzeknop te beschikken.
De veelheid aan indrukken blijft niet beperkt tot de diversiteit van de verhalen, de onnoemelijke wisselingen van tableaus, de massa details en de uiteenlopende verteltechnieken. Ook op het vlak van de acterende inbreng is er sprake van veel. Tientallen bekende acteurs dragen in (ultra)korte of lange optredens bij aan het visuele feestje. De film is volgestopt met bekende namen. Namen die vaker in de films van Anderson optreden maar ook nieuwe gezichten. Naast de reeds genoemde Owen Wilson en Tilda Swinton, zien we Bill Murray, Adrien Brody, Benicio del Toro en Francis McDormand voorbij komen. En dat is nog maar een kleine greep uit de cast, die ook veel Belgische en Franse grootheden omvat. Gezien de hoeveelheid namen kan het bijna niet anders dat men graag met Anderson wil werken. Hij zal veel acterende vrienden hebben. Geldelijke begeerte lijkt me geen drijfveer te zijn.
The French Dispatch is een schitterende film die een ode is aan de vertelkunst in al zijn vormen. Het was weer heerlijk om met de trucs en eigenaardigheden van Anderson geconfronteerd te worden en weer eens te kunnen ervaren dat film pure magie is.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Anderson op niveau.
Zoals verwacht is dit vanuit regisseur Wes Anderson weer een uiterst verzorgde, perfectionistische en complete film. Waarschijnlijk was hij alleen een beetje door zijn langere verhalen heen, want The French Dispatch is eerder een anthologiefilm waarin allerlei korte segmenten worden getoond in het kader van tijdschriftgeschiedenis.
In principe heeft zo'n keuze na- en voordelen. Een nadeel is dat Anderson zijn stijl altijd een beetje opnieuw moet opbouwen, maar een voordeel is dat wat die stijl dan ook mag zijn, het altijd uitermate interessant is. Versterkt met een uitstekende cast weet Anderson dat gevoel steeds over te brengen. Niet ieder personage is daarbinnen geslaagd, maar de malligheid van het geheel weet veel wonderen te verrichten.
Ook wat jammer dat een groot deel van de film een zwart-wit aspect hanteert. Als er iets was waar de film namelijk echt in uitblinkt, is het de kleur. Erg fleurig, perfect en verzorgd allemaal. Mooi in beeld gebracht met precies camerawerk en aangevuld met setpieces die altijd gedetailleerd en zorgvuldig in elkaar worden gestoken. Anderson pakt op een gegeven moment zelfs uit met een compleet geanimeerde sequentie. Een echte oogstreling.
The French Dispatch wordt regelmatig opgeleukt met droge humor, een aardig lopend concept en zeker de eerste 10 minuten van de film zijn nagenoeg perfect. Ondanks dat niet elk segment evenveel indruk maakt, mag het duidelijk zijn dat Anderson precies weet waar hij mee bezig is en niet stopt totdat hij dat resultaat ook heeft gekregen. Een film op niveau.
N00dles
-
- 552 berichten
- 2242 stemmen
Ik weet zéker dat ik in onderstaande recensie dingen ga schrijven die ik in één van mijn vorige recensies van Wes Andersons films ook al heb geschreven. Dat komt simpelweg omdat zijn films grotendeels éénheidsworst zijn qua stijl. De volgende review is daarom met terugwerkende kracht toepasbaar op alle films van Wes Anderson en alle films die hij in de toekomst nog gaat maken:
Elk shot, hoe kort ook, is een visueel gestileerd kunststukje. Prachtige symmetrie, belichting, camerawerk en zorgvuldig uitgewerkte details in elke set. Daarbij is vaak een bijzondere combinatie te zien van toneelachtige 2D sets en ruimtelijkere scenes.
De film heeft een sterrencast, waaronder grote namen als Bill Murray, Adrien Brody, Willem Dafoe, Tilda Swinton, Owen Wilson, Saoirse Ronan en Jason Schwartzman. En enkele nieuwe namen die op dit moment hot zijn.
Het script zit boordevol detail, elke dialoog is vol spitsvondigheden. En juist dat maakt dat je overrompeld wordt en murw raakt van het spervuur aan namen, plaatsnamen en achtergronddetails.
En dan slaat (toch) de verveling toe; het is bijna zonde gezien de tijd en aandacht die aan de film is geschonken. Maar het is gewoon altijd hetzelfde verhaal in al zijn films": mooi gemaakt, artistiek ontzettend verantwoord, maar regelmatig ook TE VEEL. Niet álles hoeft altijd maar delicaat en artsy te zijn.
Nu het cijfer. Ik kan moeilijk heel laag geven, omdat de film kwalitatief goed is. Alles lager dan 3,5* is gereserveerd voor films die middelmatig, lelijk, stom, cliché of zelfs (extreem) slecht zijn.
The French Dispatch doet eigenlijk weinig echt fout, Wes Anderson is een meester in zijn vak, maar omdat de film toch soms moeilijk is om doorheen te komen, geef ik met enige tegenzin een 3,5*. Voor de moeite. Misschien dat ie ons allemaal een keer verrast en volgende keer een blockbuster gaat maken. Ik hoop erop.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Kleine tegenvaller.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit slecht is. Het blijft een Wes Anderson-film. Het is alleen dat de karrevracht aan bekende gezichten geen garantie is om ook maar met één personage echt mee te leven. De verschillende verhaaltjes zijn niet zo bijzonder, al kon ik wel genieten van dat eerste, met Benicio Del Toro en Léa Seydoux. Daar zitten alle Anderson-elementen in, maar is op één of andere manier sfeervoller dan de andere verhalen.
In die andere verhalen zit te weinig. Gaandeweg verslapte mijn aandacht en daar kon het oog vol onzinnige edoch leuk gevonden details van Anderson niets aan veranderen. Een karrevracht acteurs betekent ook af en toe een gezicht dat wat minder kan bekoren. Voor mij is dat dan die onvermijdelijke Timothée Chalamet. Vind dat (te) vaak zo'n nichterig zageventje. Dat hij op jeugdige leeftijd reeds een aardig oeuvre opgebouwd heeft, zal hinten op talent - waar ik naarstig naar op zoek zal blijven gaan.
De meest afstandelijke Anderson-film tot dusver en wellicht daarom dus de minste, al is dit eigenlijk ook gewoon typisch zijn stijl. De beeldratio draagt mijn voorkeur niet weg, maar er is vast en zeker een goeie, technische uitleg naar het gebruik ervan. Op zijn debuutfilm na heb ik nu alles van hem gezien, en hoewel er echte uitschieters ontbreken is dat toch een regisseur die ik iedereen warm kan aanbevelen.
2,5
Fisico (moderator films)
-
- 8358 berichten
- 4698 stemmen
Een Wes Anderson vergt altijd al wat extra aandacht. Niet mijn favoriete regisseur, maar wel eentje die ik steeds in de gaten hou. Zo'n regisseur met een hoekje af en met al zijn creativiteit op technisch en visueel vlak total loss gaat. Een streling voor het oog vaak met veel kleur voor decor én personages.
Alleen niet altijd zo toegankelijk en daar schort het vaak bij hem. Héél veel aandacht ook voor details, maar zo vermoeiend. Inhoudelijk verliest hij me dikwijls en dat is hier niet anders geweest. Dat eerste verhaaltje met Benicio Del Toro en Léa Seydoux vond ik nog best OK. Later echter, snakte ik naar het einde.
Er passeert een heuse sterrenensemble en de meesten doen het prima. Ook qua dialogen en interactie zit het allemaal goed. En hier en daar zijn de spitsvondigheden en situaties grappig. De vele details, niet alleen visueel, maar ook verbaal (plaatsnamen, persoonsnamen en dergelijke meer) zijn gewoon een tsunami aan info waarin ik verzoop.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Visueel wellicht het beste dat Anderson ooit heeft gedaan. In de kleurenbeelden is hij vooral zichzelf, maar dan de geperfectioneerde versie van zijn recentste films, de zwartwitbeelden zijn een fraaie ode aan oude studiofilms (vooral noirs) en in het geanimeerde deel blijkt Anderson een liefhebber van Hergé. Waar de film de boot een beetje mist is in het verhaal dat iets teveel lijkt te drijven op Andersons persoonlijke interesses en het voelt minder universeel dan zijn beste film The Grand Budapest Hotel. Die film was ook wat gelaagder. Maar wat blijft staan is dat de recentste films van Anderson zijn betere films zijn wat mij betreft. Dat zorgt voor goede hoop voor zijn komende film Asteroid City.
Paar opmerkingen: Anderson heeft tegenwoordig de status dat iedereen in zijn films wil. Daardoor zie je nu zelfs best grote namen in piepkleine rolletjes. The French Dispatch leek me in de covers bij de aftiteling sterk gebaseerd op het zeer gerespecteerde Amerikaanse tijdschrift The New Yorker. En laat de anti-tabakslobby deze film maar niet zien. Roken is hier erg cool.
Nu te koop
Blu-ray • Import geen NL ondertiteling
€ 17,99
KopenCD • Original Soundtrack
€ 14,49
Kopen2 LP • Original Soundtrack
€ 39,99
KopenGerelateerd nieuws
Met sterren overladen 'The French Dispatch' nu te koop op Pathé Thuis
Met sterren overladen 'The French Dispatch' goed voor perfecte beoordeling
Meer details bekend over nieuwe Wes Anderson film 'The French Dispatch', inclusief releasedatum
Een greep uit de veelbelovende titels die we dit jaar kunnen verwachten
Bekijk ook
Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties
Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
Documentaire / Muziek, 2021
12 reacties
Four Hours at the Capitol
Documentaire, 2021
13 reacties
The Year Earth Changed
Documentaire, 2021
2 reacties
La Panthère des Neiges
Documentaire, 2021
18 reacties
The Rescue
Documentaire / Drama, 2021
19 reacties
Gerelateerde tags
frankrijkvergiftigenschilderjournalistjournalistiekjaren 70riotartiestimprisonmentart collectoreditor-in-chiefmagazinebloemlezingfood poisoningmurderercheflecturena de tweede wereldoorlogontvoering van kinderenobituarybicycle tour poisoningvader-zoon-relatieshot on filmanimated sequence 35mm
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.