Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Wes Anderson
Met onder meer: Benicio Del Toro, Adrien Brody en Tilda Swinton
IMDb beoordeling: 7,1 (149.590)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 21 oktober 2021
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Disney+
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot The French Dispatch
Een groep journalisten houdt zich op een buitenpost in een Franse stad op in de twintigste eeuw. De reporters zijn er werkzaam voor het Amerikaanse dagblad 'The French Dispatch'. Wanneer de hoofdredacteur komt te overlijden, besluiten ze hem te gedenken door de publicatie van drie reeds verschenen verhalen. Het eerste betreft een kunstenaar die levenslang krijgt voor het plegen van twee moorden, het tweede verhaalt over studentenrellen en het laatste gaat over een ontvoering die, met behulp van een chef-kok, tot een goed einde is gekomen. Deze reeks verhalen wordt in beeld gebracht.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,1 / 149590)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The French Dispatch (MusicMeter)
- The French Dispatch (MusicMeter)
- iTunes: € 4,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 11,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Arthur Howitzer, Jr.
Moses Rosenthaler
Julian Cadazio
J. K. L. Berensen
Simone
Lucinda Krementz
Zeffirelli B.
Juliette
Roebuck Wright
Le Commissaire
Reviews & comments
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Krijg alweer weg zin van die trailer, wat een cast ook weer.
Geïnspireerd op The New Yorker, vorig jaar nog een jaartje op geabonneerd geweest. Leuk!
A Look at Wes Anderson’s New, New Yorker-Inspired Film | The New Yorker
KlatschBoem
-
- 17 berichten
- 220 stemmen
Compleet geflipte trailer die mijn nieuwsgierigheid serieus doet stijgen.
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Die cast! Geen scène zonder een grote naam lijkt ‘t. Leuke trailer, ben benieuwd! Anderson maakt er vast en zeker weer wat aparts van.
badfans69
-
- 3022 berichten
- 5275 stemmen
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1493 berichten
- 425 stemmen
De releasedatum is uitgesteld tot een nader te bepalen datum (Disney)
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Een nieuwe Wes Anderson film. Altijd iets om naar uit te kijken. Hopelijk kan hij eindelijk weer eens het niveau van The Grand Budapest Hotel halen.
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1493 berichten
- 425 stemmen
De releasedatum is uitgesteld tot een nader te bepalen datum (Disney)
Vanaf 21 oktober 2021 in de bioscoop
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Het is geen Grand Budapest Hotel, maar wel nog steeds een zeer vermakelijke Wes Anderson film met zijn typische stijl en leuke kleurrijke karakters.
deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Vandaag in de bios gezien. Erg leuk! Het is een short stories in één film. Voorderest is het vooral typisch een Wes Anderson film. Ik word er altijd wel vrolijk van.
mcdaktari
-
- 6287 berichten
- 0 stemmen
Wes Anderson zijn films zie ik altijd wel graag. Je ziet het ook meteen als het een Anderson film is, met zijn typische manier van decors. En je kunt er al bijna blindelings vanuit gaan dat wanneer je de naam Bill Murray ziet staan, dat het een Wes Anderson film is.
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2462 stemmen
The Grand Budapest Hotel, de laatste film van Anderson, was mijn favoriet tot nu toe omdat er meer aandacht was voor een echte verhaallijn met dramatische impact. Wat dat betreft is The French Dispatch een stap terug. Sterker nog, Anderson is hier fragmentarischer dan ooit door de opdeling in verschillende verhalen met een shitload aan (bekende) acteurs. Af en toe haakte ik daardoor een beetje af. Verder weet je wel wat kan verwachten: prachtige shots en scènes die kunststukjes op zichzelf zijn, nu zelfs met animatie.
Walter S.
-
- 1467 berichten
- 1143 stemmen
Prachtige Wes Anderson trip weer, ga volgende week nog een keer, er valt zoveel te zien en het is zo mooi, vooral in het begin.
deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Ik ben het zeker niet altijd met Mark Kermode eens over films. Maar ik kan me volledig 100% in deze recensie vinden: The French Dispatch reviewed by Mark Kermode - YouTube
iPim
-
- 50 berichten
- 311 stemmen
De ultieme film van Wes Anderson. Een post-modernistisch meesterwerk. Een verfilming van een tijdschrift als de New Yorker, waarbij de over-verbose omschrijvingen, irritante zelf-centreerplaatsing van de auteur en aangedikte details een stijlvorm an sich zijn. Zo is deze film de visuele verbeelding die opgeroepen wordt tijdens het lezen van zo'n blad. Het is een perfect canvas voor de vluchtige, stijve, eigenzinnige en onechte stijl van Wes Anderson.
Niet de leukste van hem om te kijken, maar stilistisch de meest complete. Voor wie een film cerebraal durft te benaderen in plaats van hedonistisch. Ik denk daarom dat bij het bredere publiek deze film niet zo gewaardeerd zal worden als andere films van Wes Anderson, maar de kenner weet dat dit zijn magnum opus is. Met de nadruk op weten: deze film laat me emotioneel volledig koud en is haast saai en vervelend tijdens het zien. (Het dorpje waar het blad zich afspeelt heet namelijk niet voor niets Ennui; terminale verveling.) Maar toch weet ik het zeker: dit is dé Wes Anderson. Niemand leest namelijk voor zijn plezier de New Yorker, maar mensen willen wel graag iemand zijn die de New Yorker leest.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De films van Wes Anderson zijn visuele parels maar lijken in hun visuele verbluffendheid ook een gebrek aan inhoud te verhullen waarbij de humor van de luchtige of zelfs kluchtige sketches nogal flauw is, maar deze film zit zo vol visuele rijkdom en sterke tekstuele of verhalende vondsten dat je ogen en een brein te kort komt om het allemaal op te nemen. Behalve dat de film alles op de hak neemt – waaronder de kunstwereld en politiek idealisme – en daarmee bijna de absurditeit van het bestaan zelf laat zien, is de film een achtbaan van indrukwekkende beelden en interessante of bizarre ontwikkelingen waardoor de film sowieso een intense ervaring is. Dat het deze keer niet één verhaal maar meerdere verhalen vertelt en dat ook nog op allerlei manieren doet, soms zelfs in de vorm van een cartoon, en bewust verschillende elementen samenbrengt (bv. de rubriek ‘politics/poetry’) in een hybride, multigefacetteerd resultaat, draagt alleen maar bij aan de kaleidoscopische ervaring waardoor ik deze film beoordeel als een hoogtepunt in Andersons werk.
Simon Smith (crew films)
-
- 1366 berichten
- 4304 stemmen
Poeh, dat viel tegen. Het ziet er prachtig uit, maar het deed totaal niks met me. Niet voor mij...
Capablanca
-
- 1028 berichten
- 1450 stemmen
Prachtige beelden, maar de film deed me echt helemaal niets. Heb bij andere films van WA al gemerkt, dat hij blijkbaar niet mijn regisseur is.
assowise
-
- 178 berichten
- 822 stemmen
Fenomenaal. Anderson's beste tot nu toe en dat wil wat zeggen. Barstensvol details, prachtig gefilmd en slim inelkaar gezet. Mooi, grappig en ook zelfs een beetje ontroerend. In een week waar ik ook No Time To Die zag en Dune is dit de beste film die ik zag.
Richardus
-
- 1800 berichten
- 912 stemmen
Ongebreidelde creativiteit, prachtig, je komt ogen tekort. Maar Anderson wil weer zoveel laten zien dat het beheerst vertellen erbij in schiet. Hij duikelt weer over zichzelf van maakplezier, en ach we genieten gewoon mee want het is heerlijk zoveel er te zien is. Wat een productiewerk, allemachtig. Anderson op de toppen van z'n kunnen.
mjk87 (moderator films)
-
- 13289 berichten
- 3906 stemmen
De sets, decors, camerawerk (met leuke geintjes en ideeën, zoals een beeld dat naar kleur schiet als je denkt dat een lamp wordt uitgedaan) zijn allemaal weer puik in orde. Maar de film deed me helemaal niets. Al de eerste vijf minuten was ik vooral toeschouwer en beleefde ik niets. Humor die doodviel en de film die maar niet op gang kwam. De drie centrale losse verhalen overtuigen geen van alle, gaan van hak op de tak en boeien nergens. Ook jammer van het vele saaie zwart-wit. 1,5*.
Graaf Machine
-
- 7967 berichten
- 1045 stemmen
Behalve dat dit uiterst vermoeiende neurotische drukdoenerij is, is het een hele slechte keuze om deze film vol te proppen met overbekende acteurs en actrices. Er komt namelijk geen enkel fatsoenlijk personage in voor, het zijn allemaal bordkartonnen karikaturen die niet of nauwelijks menselijk zijn. Zo krijgen acteurs geen kans zich de personages echt eigen te maken, en blijf je voortdurend naar de acteurs kijken, in plaats van dat ze wegvallen in de rol die ze spelen.
Het is dan ook al snel een zoekspelletje: welke bekende acteurs zie je nu allemaal?
Zal ongetwijfeld de stijl van Wes Anderson zijn, ik kende nog niets van de man, maar het is niet een stijl waar ik van hou.
mrklm
-
- 8189 berichten
- 8194 stemmen
De introductie maakt duidelijk dat dit een compilatie is van verfilmingen van verschillende artikelen (waaronder een overlijdensbericht) uit een editie van ‘The French Dispatch’, een weinig gelezen bijlage bij een obscure krant voor Amerikanen in Frankrijk met een redacteur [Bill Murray] die weigert ook maar één woord te wijzigen aan de oorspronkelijke teksten als ze maar “proberen het te laten klinken alsof ze het bewust zo opschreven”. Wat volgt is een briljant geregisseerde, subliem gefilmde collage van verhalen met unieke sets, make-up en kostuums en een stortvloed aan verwijzingen naar de filmgeschiedenis. Timothy Chalamée speelt een karakter genaamd Zeffirelli, dat lijkt op Eisenstein en de revolutionaire geest heeft van Godard, terwijl Wright eruit ziet als James Baldwin maar klinkt als Orson Welles. Heel leuk en aardig allemaal (en voldoende voor een langdurige staande ovatie op het filmfestival van Cannes), maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. De voorstanders zullen zeggen dat dat precies de bedoeling was, maar het begon mij al gauw te irriteren en dat kan niet de bedoeling geweest zijn.
Walter S.
-
- 1467 berichten
- 1143 stemmen
het begon mij al gauw te irriteren en dat kan niet de bedoeling geweest zijn.
Wes Anderson zal vast niet meelezen op MM maar anders zou ik het niet bij voorbaat uitsluiten.
Ik vond verhaal 2 ook wel wat vaag, maar dat doet voor mij geen afbreuk aan het prachtige kunstwerk wat Wes Anderson aflevert. Ik zie dit ook meer als een kunstwerk dan als een film, het verhaal is ondergeschikt aan de vorm, ben ik niet altijd een liefhebber van, maar hier kan ik het goed hebben.
En verhaal 1 en 3 vond ik ook wel prima in orde, verhaal 2 ook wel maar zoals gezegd iets vager.
Tweede keer dat ik hem zag in een week tijd, net zo van genoten als de eerste keer.
martijn77
-
- 377 berichten
- 3962 stemmen
Kolderieke tableaux vivants, hoogdravend ironisch, potsierlijk absurd. Culinair gebakken lucht. Vermakelijk ende vermoeiend. Meh.
sandokan-veld
-
- 171 berichten
- 984 stemmen
Als grote Wes Anderson-liefhebber kwam ik toch met een lichte teleurstelling uit de bioscoop. Ja, het is allemaal weer prachtig geregisseerd, volkomen absurd, en groots opgezet. Maar de hommages aan tijdschriftjournalistiek zorgen voor een verbositeit die zich nogal slecht verhoudt met de drukte op het scherm, waardoor ik uiteindelijk een beetje murw geslagen werd.
De indruk bleef achter van een regisseur die de status en het geld heeft om zich helemaal uit te leven, maar vergeet om keuzes te maken die uiteindelijk tot een coherent product leiden (dat Anderson zichzelf hier ook van bewust lijkt te zijn, en het min of meer als thema in de film verwerkt is koddig, maar praat niet alles goed). De zoveelste keer dat er een krankzinnige set piece voorbij komt voor slechts een paar seconden film vraag ik me af of dat geld ook niet beter gebruikt had kunnen worden.
Anderson krijgt vaak het onterechte verwijt style over substance te zijn, terwijl de kwetsbaarheid van zijn karakters en hun groeipijnen juist het sterke punt van zijn films vormen. Juist dát verliest hij hier een beetje uit het oog tussen alle kunstgrepen en stijloefeningen, waardoor je eigenlijk met geen enkel karakter echt gaat meeleven (met mogelijke uitzondering de rol van Jeffrey Wright, maar dan zitten we al op tweederde). Alsnog wel een grappige, originele en goed gemaakte film, maar van mij mag het de volgende keer wel weer iets kernachtiger.
Syberious
-
- 13 berichten
- 20 stemmen
Toch iets te veel van.het goede. Ik ben een groot Wes Anderson fan maar kan dit wel als een van zijn, misschien wel zijn minste, bestempelen. Het is allemaal net wat te chaotisch, en voelt onwijs erg als een parodie op zichzelf. Het is allemaal net even te veel. Het feit dat het drie losse verhalen zijn die verder weinig met elkaar te maken hebben helpt ook niet echt je in de film te trekken. Het gebruik van zwart-wit vind ik zelf ook wel jammer. Helemaal omdat zo nu en dan plots een shot wel in kleur is (meestal begreep ik ook niet waarom ineens) merk je alsmeer hoe zonde het is die mooie kleuren niet de hele tijd te zien. Ook bizar hoeveel grote acteurs voorbij komen met rolletjes van meestal niet eens een minuut screentime en amper een zin tekst.
Oke, het ziet er allemaal weer top uit en de muziek mag er weer ook wezen. Het blijft ook gewoon altijd wel de moeite waard om een keer te kijken maar dit is toch wel echt een vermoeiende film.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Veel van verwacht maar oh wat viel dit tegen. Waar gaat het allemaal over? Volgens mij nergens over of het moet zijn de mooi plaatjes en de bekende acteurs en actrices die hier in meespelen. Dat laatste had Wes Anderson beter niet kunnen doen. Wat heeft een actrice als Frances McDormand hier in te zoeken? Complete miscast. Er moet er wel bij gezegd worden dat ik nooit een liefhebber ben geweest van deze actrice. Genoeg gezegd in negatieve zin dan. Heeft dit drieluik dan toch nog iets positiefs te bieden? Ja de erotische plaatjes van Simone in deel I waren zeer mooi, dat moet gezegd worden. Maar dat is het wel zo'n beetje. De volgende keer moet Wes Anderson toch maar weer eens met een film komen maar dan niet alleen met mooie plaatjes maar ook met een goed verhaal want dat ontbrak hier totaal. En laat die overbekende topacteurs maar weg. Die doen zijn films geen goed.
2.0*
Weetniet
-
- 12 berichten
- 528 stemmen
Geweldige film en typisch W.A. Juweeltje voor het oog. Film gaat dermate snel dat ik hem nog een keer wil zien. 3 kleinere verhalen die ook weer erg leuk zijn.
MartMovie
-
- 197 berichten
- 234 stemmen
Je ziet elke keer opnieuw nieuwe dingen dus zal hem nog een paar keer moeten zien. De decors zijn van zo’n hoog niveau en zo gedetailleerd echt prachtig. Het is wel duidelijk dat het Anderson heel erg om de stijl gaat en veel minder de inhoud. Zelfs door het verhaal in 3e te delen kan hij nog meer stijlvormen kwijt. Ik vind dat prachtig maar als je graag een zwaar inhoudelijk verhaal verwacht zal de film zeker tegenvallen. Voor mij is dit smullen.
Nu te koop
Blu-ray • Import geen NL ondertiteling
€ 17,99
KopenCD • Original Soundtrack
€ 14,49
Kopen2 LP • Original Soundtrack
€ 39,99
KopenGerelateerd nieuws
Met sterren overladen 'The French Dispatch' nu te koop op Pathé Thuis
Met sterren overladen 'The French Dispatch' goed voor perfecte beoordeling
Meer details bekend over nieuwe Wes Anderson film 'The French Dispatch', inclusief releasedatum
Een greep uit de veelbelovende titels die we dit jaar kunnen verwachten
Bekijk ook
Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties
Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
Documentaire / Muziek, 2021
12 reacties
Four Hours at the Capitol
Documentaire, 2021
13 reacties
The Year Earth Changed
Documentaire, 2021
2 reacties
La Panthère des Neiges
Documentaire, 2021
18 reacties
The Rescue
Documentaire / Drama, 2021
19 reacties
Gerelateerde tags
frankrijkvergiftigenschilderjournalistjournalistiekjaren 70riotartiestimprisonmentart collectoreditor-in-chiefmagazinebloemlezingfood poisoningmurderercheflecturena de tweede wereldoorlogontvoering van kinderenobituarybicycle tour poisoningvader-zoon-relatieshot on filmanimated sequence 35mm
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.