Fear and Loathing in Las Vegas (1998)

Roadmovie / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met Johnny Depp, Benicio Del Toro en Christina Ricci

Journalist Raoul Duke (Johnny Depp) en zijn geflipte advocaat Dr. Gonzo (Benicio Del Toro) reizen af naar Las Vegas om een sportevenement te verslaan. Met het voorschot dat ze hebben gekregen gooien ze hun hele kofferbak vol met allerlei soorten drugs en beginnen ze aan een psychedelische roadtrip, op zoek naar de 'American Dream'.

avatar van Lovelyboy
De film: oké dan! Betreffende het motto wat was dat: wat de fuck was dat??? De betiteling bizar is wat mij betreft zacht uitgedrukt.

Vanaf het begin is het los, vreemd klinkende voice-overs, wazige blikken en nog raarder gedrag. De opening in de auto zegt eigenlijk alles over de film, kolderiek, onbegrijpelijk en bij tijd en wijlen humorvol. Kan ook niet anders zeggen dan dat de casting er wonderwel in geslaagd is de twee grootste randdebielen vast te leggen die deze rollen kunnen vertolken. Zowel BDT als JD zijn volledig los en lijken deze rollen prima te passen en nergens aan overacting te doen of te forceren. Wat ziet BDT er trouwens ongezond uit, begreep dat hij voor de rol 20 kilo aankwam.

Het vervolg: het nodige getrip met drank en vooral drugs, de nodige hallucinerende en zinsbegoochelende plekken worden bezocht zoals de circusact, het trapezegebeuren en de draaiende bar, een vage motorrace, een hotelkamer die van onder tot boven gesloopt wordt, een eenzame agent en een werkelijk waar bevreemdende scene in een volgelopen badkuip. De vraag is waar leid het allemaal naar toe? En het wordt me niet duidelijk. Is het de totale ontaarding op een plek als Las Vegas? Of is het een vage trip met twee gezichten zoals in Mulholland Drive die duidelijk wordt in het beeld dat ze zelf hebben, het eerste trippende uur al doorgesnoven in een vertekenend delirium, en het tweede deel daarna in de letterlijk uitgeleefde tweede hotelkamer waar Depp zelf als een half reptiel rondstapt en bij het afspelen van de bandrecorder erachter komt hoe het echt allemaal gegaan is? Of is de tweede gesloopt hotelkamer waar Depp in een laag water zit een symbool voor zijn kapotgesnoven en geslikte geheugen, een soort restpost voor zijn onderbewust waar wat dingen zijn achtergebleven? Want waarom ligt de gehelmde baby van de trapeze act daar?
Wie het weet mag het zeggen.

Begrijp me goed, ik hou wel van een mysterie. 12 monkeys van Gilliam vind ik geweldig. Een beetje raden na afloop vind ik ook erg leuk. Lost highway, Mulholland drive om maar eens wat te noemen. Dus het eerste gedeelte vooral door het charisma en swung die BDT en JD aan het geheel geven vind ik erg vermakelijk, maar op een bepaald moment is dat wel genoeg. De rest van de film bied net wat te weinig verhaal, spanning of houvast om heel erg boeiend te woorden. Dus dat is het dan ook wat mij betreft, vermakelijk maar redelijk onbegrijpelijke kitsch.

Lovelyboy schreef:
Potverdikke! Welke film wordt er gedraaid in die hotelkamer van Del Toro wanneer hij net Ricci via de telefoon heeft afgepoeierd en Depp zit te trippen van dat nieuwe goedje. De beelden van een zwart/wit film zijn dan te zien op drie televisies terwijl Del Toro net is gaan zitten. Anyone?

Tarantula??

avatar van Lovelyboy
Dank! Meende dat dit een verloren stukje jeugdsentiment was maar na het zien van de trailer toch tot de conclusie dat het iets anders is.

avatar van CINEMATEKbe
Zeer uiteenlopende reacties op deze film, we spelen hem op 06.07 CINEMATEK - Programma - Fear and Loathing in Las Vegas