• 8.254.775 stemmen

Met onder meer: Joaquin Phoenix, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Releasedatum: 5 februari 2015

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Inherent Vice

"Under the paving stones, the beach!"

Doc Sportello is een privédetective in het Los Angeles van de jaren zestig. Op een dag staat zijn ex voor de deur met het bericht dat de miljardair op wie zij verliefd is gekidnapt gaat worden. Sportello stort zich op de zaak en voor hij het weet raakt hij verwikkeld in een bizar web van motieven en krijgt hij te maken met surfers, oplichters, drugsverslaafden, een moordlustige woekeraar, een undercover saxofonist, en tot slot een mysterieuze entiteit die bekend staat als de Golden Fang.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Deputy D.A. Penny Kimball

Sauncho Smilax

Hope Harlingen

Petunia Leeway

Dr. Rudy Blatnoyd, D.D.S.

Crocker Fenway

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Ik heb niet snel dat ik een film uitzet - en al helemaal niet met Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Maar na een uurtje Inherent Vice heb ik de handdoek in de ring gegooid. De warrige structuur van de film zal ongetwijfeld een ingenieus stukje regiewerk zijn, maar het kan mij totaal niet bekoren. Wellicht dat ik hem nog een keer een tweede kans geef, maar dan zal de motivatie van diep moeten komen.

avatar van nathaniel177

nathaniel177

En de film weer 0.01 naar boven geholpen?

avatar van IH88

IH88

“If it's a quiet night out at the beach and your ex-old lady suddenly out of nowhere shows up with a story about her current billionaire- developer boyfriend, and his wife, and her boyfriend, and a plot to kidnap the billionaire and throw him in a loony bin...”

Geweldige film van P.T. Anderson. Meestal kiest hij voor donkere en wat naargeestige verhalen, maar Inherent Vice is eigenzinnig, uitzinnig en soms ronduit hilarisch. Inherent Vice is een kleurrijke cocktail waarin Anderson de teugels wat laat vieren. Het verhaal zit ingewikkeld in elkaar en de film is lang, maar toch zat ik tweeënhalf uur met een glimlach op m'n gezicht naar alle chaos te kijken. Phoenix, Waterston, Brolin, Wilson, Del Toro etc. Allemaal zijn ze geweldig op dreef. En daar komt dan ook nog het heerlijke jaren 70 sfeertje en de schitterende muziek en cinematografie bij.

Boneka

Onsamenhangend verhaaltje dat het vooral moet hebben van de typische jaren 60/70 stijl. Ik heb 'm met moeite af gekeken. 2 uur en 28 minuten jeetjemina wat een rit of trip wat je maar wil horen. En als je me nu vraagt waar ging ie eigenlijk over, nou ik weet het al niet meer. Het begint dan nog wel aardig en daarmee hoop je dat we nog enigszins een soort van plot zouden zien. Maar het hangt allemaal los zand aan elkaar. Hoopte op een soort van losse hippie film en een lekkere zoektocht op die boot. Maar die boot zagen we alleen maar in de verte. Gemiste kans. Ook jammer Joaquin Phoenix (tegenwoordig ook Joker) zien we 99% in beeld. Kijk als je daar nu fan van bent is dat natuurlijk heerlijk, maar stel je voor dat we voor 99% een vrouw in beeld krijgen. Dan kan natuurlijk ook en had ik er vast meer van genoten (bij een redelijke chick), maar jongens er is toch wel iets meer te bieden dan de hele tijd die kop in beeld.

Nou hij begon best wel aardig, maar daarna was het veel van hetzelfde sausje. En dat sausje had ik na een half uur al op.

Boneka schreef:

Misschien wat minder blowen. ?

Maar zonder gekheid, die staat van verwarring is exact wat de hoofdpersoon ervaart en jij als kijker mee krijgt. Echt zo knap! Toch weet hij op intuïtie alles juist te plaatsen.

[quote]Mads Smikkelsen schreef:

Ge-wel-di-ge film, helemaal top!! Was vandaag in filmhuis Alkmaar, retrospectief v P.T. Andersen ?? Phoenix absoluut geweldig[/

5 sterren? Wat vindt je hier nu in hemelsnaam top aan. De meesten hier hebben moeite de ogen open te houden. 99% die kop in beeld. Dat kun je toch geen serieuze film meer noemen. Zou haast zeggen nogal narcistische film.

Basto schreef:

Misschien wat minder blowen. ?

Als je 'm zo bekijkt zit iedereen in de snuif. Wil best wel een keer lekker mee dromen, maar ja denk dat maar weinige hier denk ik de film goed kunnen uitleggen. Neem al die namen al waar je wars van wordt. Nee niet bepaald een film voor mij.

Boneka schreef:

Is dat dan een vereiste aan een goede film? Dat je m na één kijkbeurt goed kan uitleggen?

Ik zou eerder het tegenovergestelde willen stellen. Een goede film geeft de eerste kijkbeurt niet alles prijs, zodat je nog een keer of zelfs keer op keer in kunt duiken en steeds weer nieuwe dingen ontdekt.

avatar van AC1

AC1

Beun de Haas BV schreef:

Als het een troost mag zijn, ik heb het al drie keer geprobeerd en het is me nog steeds niet gelukt om 'm uit te kijken.

AC1 schreef:

Ha ha en als je 'm in drie avonden probeert ben je het eerste stuk alweer vergeten, maar misschien hoef je hem niet uit te leggen en er gewoon van proberen te genieten? Mij niet echt gelukt al vond ik het pussy house nog het leukste moment!

Basto schreef:

Nee geen vereiste. Maar hij blijft zo niet echt hangen. Denk dat er betere trips zijn.

Boneka schreef:

Het is ook helemaal geen trip. Het is een detective/misdaadfilm in de traditie van Chinatown en The Long Goodbye. Maar dan een beetje meer off beat.

Kost je als kijker doorgaans twee of drie kijkbeurten, voordat je een beetje doorhebt, hoe het in elkaar steekt. Iets wat onze stonede protagonist direct al feilloos aanvoelt.

Boneka

Nou dan vind ik China town drie keer beter. The long goodbye ken ik niet.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

AC1 schreef:

Aan je doorzettingsvermogen heeft het in ieder geval niet gelegen.

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

AC1 schreef:

Gebeurt me zelden maar deze heb ik de eerste keer ook uitgezet. Tweede keer met moeite uitgekeken. Warrige film.

Basto

Robert Altman meets David Lynch...

Beste film van de ze eeuw. Met afstand! Film wordt elke kijkbeurt beter. Echt geniaal op elk vlak. Maar het geeft zichzelf niet makkelijk bloot. Het is 200% opletten, want het is geniaal geschreven en de film zet je ook volledig op het verkeerde been.

Wazig is het zeker, maar dat is natuurlijk de bedoeling en precies zoals men verwacht dat de protagonist het ervaart. Maar goed, niks is minder waar.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Niemendalletje.

Van Paul Thomas Anderson verwacht ik toch ietsje meer dan een wat stuurloos verhaal dat nergens interessant is, maar wel af en toe wel grappig uit de hoek komt. Dat is mede te danken aan de wederom uitstekend acterende Joaquin Phoenix, die na The Master ook hier onder de regie van Anderson uitblinkt.

Verder vind ik het niet al te speciaal. Slecht is het niet, maar daar blijft het ook bij. Inhoudelijk is dit alleszins de minst interessante van Anderson die ik tot dusver gezien heb.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Op Junun na, maar dat is een soort documentaire, eigenlijk alles gezien van PTA. Met wisselende gevoelens, maar steeds met hoge verwachtingen. Magnolia, zijn beste film in mijn ogen, staat erg hoog bij me aangeschreven. En ook Boogie nights was erg fijn. Nog andere films waren degelijk, maar werden de verwachtingen niet geheel ingelost. Zijn films zijn ook niet altijd even toegankelijk, zwaar en log bij momenten. Hetzelfde gevoel heb ik trouwens bij de acteur Daniel Day-Lewis die een paar keer meespeelde in zijn films.

Inherent vice verder beviel me eigenlijk helemaal niet. Ik ergerde me aan vele zaken: het plot, de setting, de humor, de personages. Ondanks het irritante personage dat Phoenix speelde toch wel bewondering gehad voor zijn veelzijdigheid. Inhoudelijk ook te weinig boeiend om écht aan te slaan. Fijn dat er anderen zijn die er wel van genoten, maar ik zag het niet, jammer eigenlijk.

Het moet ook zijn dat ik niet mee was met het verhaal, ik hier en daar iets gemist heb. Maar als je je naar het einde moet slepen, nooit goed natuurlijk al kon je hier en daar wel losstaande quality van PTA ontwarren. Schade ...

avatar van stefan dias

stefan dias

Ik ben 'm beginnen te kijken 'onder invloed'. Ik kon compleet niet volgen dus heb ik het nadien opnieuw geprobeerd. En ja, dat was al een pak duidelijker. Tot op het punt waar ik de eerste keer afhaakte, kon ik nu zien hoe alle pionnetjes helder op het bord gezet werden.

Maar dan was het alweer gauw van… huh?

Op zich niet zo erg… ik had heel hard het gevoel naar soort film noir uit de jaren '40-'50 te kijken (L.A. + een mistige misdaad met heel veel losse draadjes die op het einde samenkomen… als je goed oplet), maar dan in multicolor en uiteraard de stonede versie. 'Chinatown' zweefde even langs en er is ook wat verwantschap met Lebowski: detective die zichzelf niet au sérieux wenst te nemen.

Door de langdradigheid gleed ik toch weer een beetje weg. Nochtans is Phoenix heel, heel goed. ook Witherspoon speelt een prachtig bijrolletje. En ik kan dan weer genieten van micro-CoenBro's-elementen. (Alledaagse elementen in de cinema binnensmokkelen) Hier was het altijd heel klein, maar uitermate vermakelijk. Die FBI-gozers die zonder blikken of blozen in hun neus zaten te boren en vooral Phoenix die kleine dingetjes deed zoals de 'sh-sh-sh' wanneer de serveerster de drankjes de 'Tequila Zombies' brengt midden een belangrijke, geheimzinnige uitleg. Heel die bestelling op zich was al een mini-grap.

Ook goed: de casting en het design. Geen onaangename dames, maar ook geen parade aan überbabes (de vriendin 'Lège' en zelfs 'Chasta' waren niet echt van godinnenniveau). en eindelijk eens seventies die eerder slordig en stoffig waren dan shiny en glamourous en voor arty-farty. Goed gedaan!

Dus… weggeblazen: nee. Maar toch amusant. Misschien nog eens een derde keer proberen.

avatar van Capablanca

Capablanca

Vandaag een tweede kans gegeven, maar helaas. The big Lebowski, maar dan mislukt.

Detective is een vak.

Ik heb de film vanavond voor de 6e keer gezien en krijg nog steeds alle touwtjes niet helemaal aan elkaar geknoopt. Er zijn gewoon te veel personages, te veel verbanden en te veel verborgen agenda’s. En juist daarom vind ik dit een van de beste films die ik ken!

Het leven is geen puzzel met een vast aantal stukjes dat perfect in een rechthoek past. Een film hoeft voor mij dan ook geen afgebakend verhaal te vertellen. Omdat deze film dat juist niet doet, komt het veel geloofwaardiger bij mij binnen. We volgen 2,5 uur detective Doc die steeds meer te weten komt over wat een eenvoudige missing persons zaak lijkt te zijn. De eerste anderhalf uur ontstaan er bij elk brok informatie ook weer nieuwe vraagtekens. Doc blowed vrolijk verder en trekt nog geen conclusies. Elke ontmoeting levert weer andere inzichten op. Zo ontspint er een web om hem heen dat qua complexiteit raakt aan het echte leven.

Ik kijk de film ook niet voor het plot of een happy end, maar geniet van het moment. Een heerlijke collage is van LA eind jaren 60. Elke scene is een parel, vaak geestig, soms romantisch, dan weer bedreigend of ronduit hilarisch. Elk personage is van vlees en bloed, om van te houden met zo af en toe een bewuste karikatuur. Maar wat een cast en wat een spel!

En dan is daar nog de geweldige soundtrack. Deels klassiekers, deels fantastische muziek van Johnny Greenwood. Dat alles gevangen in bloedmooie fotografie van (Anderson) veteraan Elswit. Zo kom ik werkelijk op alle vlakken aan mijn trekken.

En Doc? Doc laat zich niet opjagen. Hij blijft cool en lost het gewoon allemaal op. Maar goed, dat is ook zijn vak. Als eenvoudige filmkijker die slechts twee en een half uur meelift, is het ook niet zo erg dat jij dat niet helemaal kan volgen. Het fijne is, je kunt m gewoon nog eens kijken. Het wordt er steeds beter op.

Voor mij een van de beste films ooit gemaakt.

Een 10!

avatar van GothamCity

GothamCity

Moest wel lachen om deze film, geinige sfeer.