Inherent Vice (2014)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Joaquin Phoenix, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Doc Sportello is een privédetective in het Los Angeles van de jaren zestig. Op een dag staat zijn ex voor de deur met het bericht dat de miljardair op wie zij verliefd is gekidnapt gaat worden. Sportello stort zich op de zaak en voor hij het weet raakt hij verwikkeld in een bizar web van motieven en krijgt hij te maken met surfers, oplichters, drugsverslaafden, een moordlustige woekeraar, een undercover saxofonist, en tot slot een mysterieuze entiteit die bekend staat als de Golden Fang.

avatar van Mads Smikkelsen

avatar van Beun de Haas BV
Ik heb niet snel dat ik een film uitzet - en al helemaal niet met Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Maar na een uurtje Inherent Vice heb ik de handdoek in de ring gegooid. De warrige structuur van de film zal ongetwijfeld een ingenieus stukje regiewerk zijn, maar het kan mij totaal niet bekoren. Wellicht dat ik hem nog een keer een tweede kans geef, maar dan zal de motivatie van diep moeten komen.

avatar van nathaniel177
En de film weer 0.01 naar boven geholpen?

avatar van IH88
“If it's a quiet night out at the beach and your ex-old lady suddenly out of nowhere shows up with a story about her current billionaire- developer boyfriend, and his wife, and her boyfriend, and a plot to kidnap the billionaire and throw him in a loony bin...”

Geweldige film van P.T. Anderson. Meestal kiest hij voor donkere en wat naargeestige verhalen, maar Inherent Vice is eigenzinnig, uitzinnig en soms ronduit hilarisch. Inherent Vice is een kleurrijke cocktail waarin Anderson de teugels wat laat vieren. Het verhaal zit ingewikkeld in elkaar en de film is lang, maar toch zat ik tweeënhalf uur met een glimlach op m'n gezicht naar alle chaos te kijken. Phoenix, Waterston, Brolin, Wilson, Del Toro etc. Allemaal zijn ze geweldig op dreef. En daar komt dan ook nog het heerlijke jaren 70 sfeertje en de schitterende muziek en cinematografie bij.

avatar van Boneka
Onsamenhangend verhaaltje dat het vooral moet hebben van de typische jaren 60/70 stijl. Ik heb 'm met moeite af gekeken. 2 uur en 28 minuten jeetjemina wat een rit of trip wat je maar wil horen. En als je me nu vraagt waar ging ie eigenlijk over, nou ik weet het al niet meer. Het begint dan nog wel aardig en daarmee hoop je dat we nog enigszins een soort van plot zouden zien. Maar het hangt allemaal los zand aan elkaar. Hoopte op een soort van losse hippie film en een lekkere zoektocht op die boot. Maar die boot zagen we alleen maar in de verte. Gemiste kans. Ook jammer Joaquin Phoenix (tegenwoordig ook Joker) zien we 99% in beeld. Kijk als je daar nu fan van bent is dat natuurlijk heerlijk, maar stel je voor dat we voor 99% een vrouw in beeld krijgen. Dan kan natuurlijk ook en had ik er vast meer van genoten (bij een redelijke chick), maar jongens er is toch wel iets meer te bieden dan de hele tijd die kop in beeld.

Nou hij begon best wel aardig, maar daarna was het veel van hetzelfde sausje. En dat sausje had ik na een half uur al op.

Boneka schreef:

Misschien wat minder blowen. ?

Maar zonder gekheid, die staat van verwarring is exact wat de hoofdpersoon ervaart en jij als kijker mee krijgt. Echt zo knap! Toch weet hij op intuïtie alles juist te plaatsen.

[quote]Mads Smikkelsen schreef:
Ge-wel-di-ge film, helemaal top!! Was vandaag in filmhuis Alkmaar, retrospectief v P.T. Andersen ?? Phoenix absoluut geweldig[/

5 sterren? Wat vindt je hier nu in hemelsnaam top aan. De meesten hier hebben moeite de ogen open te houden. 99% die kop in beeld. Dat kun je toch geen serieuze film meer noemen. Zou haast zeggen nogal narcistische film.

Basto schreef:

Misschien wat minder blowen. ?

Als je 'm zo bekijkt zit iedereen in de snuif. Wil best wel een keer lekker mee dromen, maar ja denk dat maar weinige hier denk ik de film goed kunnen uitleggen. Neem al die namen al waar je wars van wordt. Nee niet bepaald een film voor mij.

Boneka schreef:

Is dat dan een vereiste aan een goede film? Dat je m na één kijkbeurt goed kan uitleggen?

Ik zou eerder het tegenovergestelde willen stellen. Een goede film geeft de eerste kijkbeurt niet alles prijs, zodat je nog een keer of zelfs keer op keer in kunt duiken en steeds weer nieuwe dingen ontdekt.

avatar van AC1
AC1
Beun de Haas BV schreef:

Als het een troost mag zijn, ik heb het al drie keer geprobeerd en het is me nog steeds niet gelukt om 'm uit te kijken.

AC1 schreef:

Ha ha en als je 'm in drie avonden probeert ben je het eerste stuk alweer vergeten, maar misschien hoef je hem niet uit te leggen en er gewoon van proberen te genieten? Mij niet echt gelukt al vond ik het pussy house nog het leukste moment!

Basto schreef:

Nee geen vereiste. Maar hij blijft zo niet echt hangen. Denk dat er betere trips zijn.

Boneka schreef:

Het is ook helemaal geen trip. Het is een detective/misdaadfilm in de traditie van Chinatown en The Long Goodbye. Maar dan een beetje meer off beat.

Kost je als kijker doorgaans twee of drie kijkbeurten, voordat je een beetje doorhebt, hoe het in elkaar steekt. Iets wat onze stonede protagonist direct al feilloos aanvoelt.

avatar van Boneka
Nou dan vind ik China town drie keer beter. The long goodbye ken ik niet.

avatar van Beun de Haas BV
AC1 schreef:

Aan je doorzettingsvermogen heeft het in ieder geval niet gelegen.

avatar van Jawaddedadde
AC1 schreef:

Gebeurt me zelden maar deze heb ik de eerste keer ook uitgezet. Tweede keer met moeite uitgekeken. Warrige film.

avatar van Basto
Robert Altman meets David Lynch...

Beste film van de ze eeuw. Met afstand! Film wordt elke kijkbeurt beter. Echt geniaal op elk vlak. Maar het geeft zichzelf niet makkelijk bloot. Het is 200% opletten, want het is geniaal geschreven en de film zet je ook volledig op het verkeerde been.

Wazig is het zeker, maar dat is natuurlijk de bedoeling en precies zoals men verwacht dat de protagonist het ervaart. Maar goed, niks is minder waar.