7 Días en La Habana (2012)

Alternatieve titel: 7 Days in Havana

Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Laurent Cantet, Benicio Del Toro, Julio Medem, Gaspar Noé, Elia Suleiman, Juan Carlos Tabío en Pablo Trapero
met Josh Hutcherson, Daniel Brühl en Emir Kusturica

Het leven in Havana geschetst in 7 episodes: 1) Teddy Atkins is een jonge Amerikaanse toerist voor het eerst in Havana. Zijn chauffeur geeft het een onorthodoxe tour door de stad. 2) Een bekend regisseur reist naar Cuba ten tijde van een persoonlijke crisis. Per toeval blijkt dat zijn chauffeur op beide gebieden kan helpen. 3) Cecilia is een Cubaanse zangeres die moet kiezen tussen naar Spanje reizen met haar agent of in Havana blijven bij haar vriend. 4) Palestijn ES moet een belangrijk Cubaans persoon interviewen. Het in de stad wachten op de uiteindelijke afspraak blijkt veelzeggender dan de afspraak zelf. 5) Yamilslaidi, een mooi Afrikaans-Cubaans meisje, wordt door haar ouders gedwongen van haar 'ziekte' af te komen, ze valt op meisjes 6) Een dag uit het leven van Marta, die tussen 2 volle banen haar familie verzorgt en 7) hoe Marta en haar buurtbewoners een feest voorbereiden voor de heilige Oshun die in haar droom verscheen.

Ben vooral benieuwd naar de inbreng van Gaspar Noé en Julio Medem

avatar van Chuck Taylor

Noé

avatar van chevy93
Zijn de regisseurs gerangschikt naar de episode die ze gaan doen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nee,ze staan op alfabet.

avatar van DwarreI
Doet het niet meer, deze is geen HD maar doet het wel.

avatar van Koekebakker
Ik zag de eerste 4 filmpjes. Die van Suleiman was daarvan veruit de fraaiste.

avatar van DwarreI
Meer heb je er niet over te vertellen?

avatar van %%%%%%
Wat kijk ik hier naar uit

Zal wel wéér in een handje vol bioscopen en film-huizen draaien...

Meneer Bungel
chevy93 schreef:
Zijn de regisseurs gerangschikt naar de episode die ze gaan doen?
starbright boy schreef:
Nee,ze staan op alfabet.
Zou het niet aardig zijn als ze hier op MM gerangschikt zouden staan naar de volgorde van samenvattingen in de synopsis?

avatar van %%%%%%
Scores vallen mij trouwens zwaart tegen

avatar van ohkino
Vond het niet meevallen. Deed me hier en daar denken aan een telenovela cubana, cubaanse soap. Teveel clichés waar zich een stad als Havana uitstekend voor leent, mooie mensen en auto's, aanstekelijke muziek, en altijd schijnt de zon. Vraag me nu af de bemoeinis met Cubaanse ministeries. Hotel Nacional krijg je niet zomaar ter beschikking. Het vlotje waarmee Cesilia de oversteek probeert te maken is aandoenlijk, en Fidel mag zijn toespraken houden waar je niet naar hoeft te luisteren. De 'zaterdag' heeft een Cubaanse regiseur voor rekening genomen, het raakte nog het meest.

avatar van John Lee Hooker
Zeven regisseurs hebben besloten om dit Zuidelijke land te verfilmen. Alles bij elkaar levert het een aangenaam pakketje op maar door het gebrek aan overeenkomsten zitten we opgescheept met een week aan doorsnee materiaal.

1. Een Amerikaanse jongen is op vakantie (tenminste zo lijkt het) en probeert enkele meiden te versieren. De laatste blijkt eigenlijk een man te zijn en die neemt dan ook een taxi terug naar huis.
2. Een filmregisseur lijkt bekend te zijn in het land en heeft ook vrienden waaronder een neger die trompet speelt.
3. Een zangeres wil haar passie najagen maar wordt opgehouden door haar huidige geliefde.
4. Een vreemdeling observeert zijn omgeving en staat steeds stil. Hij kijkt naar mensen die alleen zijn en die even later vergezelt worden door hun partner.
5. Een meisje kust met hetzelfde geslacht en ondergaat even ondergaat daarna een ritueel in het water.
6. Een vrouw is druk bezig met haar kookkunsten, de stroom valt uit en haar dochter vetrekt.
7. Er worden voorbereidingen getroffen voor een traditioneel feest.

Gaspar Noé viel het meeste op met zijn uitgekiende shots en de rust die erin zat. Verder is het een aangename verzameling met veel zon maar weinig noemenswaardige ideeën. Het bleef allemaal vrij middelmatig.

avatar van Starmaster501
Gaspar Noé met shots waar rust in zit?! Wow, da's anders

Is 22 november de releasedatum in Nederland? Zoja waar kan ik hem bestellen met Nederlandse ondertitels? Ik heb hem nog in geen shop online zien staan...

De in naam geweldige regisseurs maken er een potje van: de verschillende verhalen zijn onbeduidende, clichématige, zonder hart. Regelmatig dacht ik dat ik naar een soort van VVV-film zat te kijken, bestemd voor toekomstige toeristen. Wel komt de veelzijdigheid van de stad aan bod en de optimistische levensvisie van haar bewoners. De intensieve muziek lijkt de verhalen er in te willen rammen.