The Hunted (2003)

Actie

geregisseerd door William Friedkin
met Tommy Lee Jones, Benicio Del Toro en Connie Nielsen

Voormalig militair overlevings-expert L.T. Bonham gaat samenwerken met FBI-agente Abby Durrell om de getrainde huurmoordenaar Aaron Hallam op te pakken. Deze neemt de 2 echter mee in een kat-en-muis spel waarin hij zijn achtervolgers telkens een stap voorblijft.

avatar van m1701
film was best aardig.... alleen duurde op een gegevenmoment best lang.
En de eerste vecht samen vanhen samen was wel lachwekkend
Verhaal zelf niet verkeerd

avatar van missl
Ach ja gewoon een actiefilmpje, kat en muisspel. Benicio Del Toro speelt best eng, hij kijkt eng en hij doet eng. Filmpje kijkt wel lekker weg en er is gebruik gemaakt van mooie locaties.

avatar van Shinobi
"I made him what he is, I can stop him."

Dit is een mislukte combinatie van The Fugitive (1993) en First Blood (1982).

Qua verhaal is het erg rommelig van opzet; de 'samenzwering' tegen Aaron Hallam wordt gewoonweg niet uitgewerkt en het blijft tot het einde onduidelijk. Naast het feit dat de vele plotgaten en continuïteitsfouten zich al gauw laten zien. Hierbij krijg je als kijker te maken met een ongemotiveerde Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro kun je beschouwen als een miscast.

Dan zou je denken dat het met het kat-en-muisspel wel goed zit in 'The Hunted', helaas is dat ook spanningsloos te noemen. Weliswaar zitten er een aantal vermakelijke actiescènes tussen, maar door de slordige montage komt het niet helemaal over. Gelukkig zijn enkele locaties nog het aanzien waard.

Al met al een vrij inspiratieloze actiefilm om z.s.m. te vergeten.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van Brabants
Onbegrijpelijke lage score krijgt deze sterke actiefilm van William Friedkin. Deze film kent het kat-en-muis spel als geen ander en is hiermee zinderend als we spreken over een jacht tussen meester en pupil. Er wordt op een hoog tempo de jacht geopend en aan actie hierbij zeker geen gebrek. De karakters ontwikkelen zichzelf fascinerend en worden door Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro sterk gestalte gegeven. Het gevoel dat je als kijker haast sympathie krijgt voor de huurmoordenaar en met hem begint mee te leven werkt voor mij sterk. De film kent technisch zeker mankementen, maar over het algemeen is dit een hele sterke film.

avatar van 606
Ik blijf het een gave film vinden die te laag wordt beoordeeld hier.

Tegenvallend.

Niet omdat ik er vooraf zo veel van verwachtte, wel omdat het eerste half uur best te doen was. Ik zat toen helemaal klaar voor een showdown tussen Del Toro en Jones in het bos, met het bos zelf als derde personage. Geweldige locaties waar de twee heren zich perfect zouden kunnen uitleven.

Maar de film besliste daar anders over. Friedkin neemt z'n cast mee naar een nogal kille stad en gooit het hele eerste half uur te grabbel. Jones was leuk als oude boswachter, maar als knokige stadspadvinder komt hij eerder belachelijk over. De achtervolgingen in de stad zijn ook niet echt op niveau, de one-on-one actiescenes nog minder.

Het is jammer om de film langzaam te zien wegglijden, want het eerste deel vond ik best potentieel hebben. Maar dat heb ik wel met meer Friedkin films. Er zit altijd wel een goede film in verscholen, maar het komt er nooit echt uit.

avatar van xxERWINxx
Hele goede actie / avonturen film, zit idd een klein beetje Rambo achtige dingen in deze film, maar toch is deze wel weer anders.
Goede en spannende achtervolgingen en mooie beelden, eind gevecht was ook prima.

avatar van Gang_Star
Vermakelijke actiefilm die vooral doet denken aan The Fugitive, en nu eveneens met Tommy Lee Jones. Zijn rol doet eigenlijk denken aan eerder genoemde film, maar nu gaat hij achter Benicio del Toro aan (beide zetten een rol naar behoren neer). Met genoeg actie en spanning is dit een vermakelijke, maar tegelijkertijd ook standaard actiefilm.

`Niks bijzonders actiefilm, waarin ik Jones te oud vind om serieus partij te geven tegen Hallam. `Kijkt lekker weg filmpje,maar stel je er niks van voor. Dertien in dozijn actiefilm. `Now you see me , now you dont... `kat en muisspel. Gaaaaaaaaap.....

avatar van nadrin
Helemaal nog niet gedateerd. Goede film

avatar van Redlop
B-filmscript met A-acteurs. Veelbelovend begin dat clichématig inzakt. Een lachwekkend versus gênant moment wanneer Del Toro omringd door (water)politie van een brug in een rivier springt en daarna totaal spoorloos is. Een scene die probeert te lijken op de beroemde waterdam-scene in The Fugitive maar dan ontdaan van alle mogelijke geloofwaardigheid.

Het slaat ook serieus nergens op dat hij eerst omhoog klimt om daarna naar beneden te springen. Waarom niet meteen springen?

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, goede vermakelijke avonturen/actie film! Leuke achtervolgingen en een goed eind

avatar van Barry83
Matige film, iets teveel onzin allemaal.

avatar van IH88
“If you cross this line, you better be ready to kill me."

Een kat en muisspel tussen Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro, wat kan er mis gaan? Wel, een verschrikkelijk slecht script met een rommelige, warrige en onlogische opbouw doet The Hunted de das om. De besneeuwde natuur en twee aardige vechtscènes tussen Jones en del Toro zijn de hoogtepunten. Maar voor de rest is The Hunted een totaal mislukte film die nergens indruk maakt.

avatar van stekman
Nog nooit zo'n ongeloofwaardige achtervolging gezien. De omgeving maakt dat de film een halve punt omhoog gaat.

avatar van FlorisV
Matig. Een veelbelovend gegeven waar veel te weinig mee wordt gedaan. Allereerst wordt het gereduceerd tot een poepsimpele, ordinaire klopjacht, waarbij we eigenlijk maar weinig meekrijgen van het natuurschoon in Oregon. Psychologische diepgang is er ook amper terwijl de relatie tussen de 2 toch potentieel biedt voor wat meer dialoog tussen de twee. Je krijgt ook nooit te zien of horen wat er in de brieven stond. Nu hoeven de misdaden van del Toro niet goedgepraat te worden maar de film doet wel heel weinig met het gegeven van iemand die eerst tot moordmachine wordt gemaakt en waarbij vervolgens het uitknopje beschadigd raakt. Een monster dat eerst gecreeerd wordt en vervolgens vernietigd moet worden. Natuurlijk is dat een beroepsmatig risico voor een militair maar de film gaat volledig voorbij aan de tragiek ervan, ook al zien we wel zijn gezin even. De motivatie van Jones blijft ook volstrekt onduidelijk. Wil hij del Toro echt redden, het lijkt er wel op, want waarom riskeert hij zijn leven, maar waarom zoekt hij dan niet meer een dialoog op, of een manier om del Toro bewusteloos te maken (ze hadden hem ook een pijltjesgeweer kunnen geven) want daar waren wel een aantal kansen op?

Nu is dat gebrek aan diepgang op zich prima voor een spannende actiethriller maar de actie weet niet te overtuigen, het camerawerk schiet tekort en spannend wordt het echt nooit. Er zitten nogal wat ongeloofwaardigheden in. Een greep:
-op een metro springen, met de blote handen wat van het dak afslopen en dan in het daarmee gemaakte gat springen;
-met een been aan een touw vastgebonden een metertje of 50 naar beneden vallen en niets breken;
-een mes door de biceps krijgen en daarna dezelfde arm gewoon gebruiken.

Jammer, jammer.

avatar van blurp194
Miskleun.

Er klopt gewoon zo veel niet aan deze film. De intro - zowel het stuk in Joegoslavie als in Canada - hangt er maar een beetje raar bij. Het karakter van Del Toro is zo onlogisch als wat - van de eerste gebeurtenissen af al eigenlijk. En dan Jones nog - wat probeert hij eigenlijk te doen, en is hij niet veel te oud om geloofwaardig te zijn tegenover Del Toro als het op matten aankomt. En dan nog zo'n er met de haren bijgesleept love interest, en nog met een schattig kindje ook natuurlijk.

Het is dat het allemaal wel met redelijk wat vaart gebracht wordt, en dan blijft de suspension of disbelief wel voldoende suspended. Maar het verhaal rammelt gewoon echt te hard, en er zijn teveel ongeloofwaardige acties, en daar krijg je dan achteraf alsnog de rekening wel voor.

Toch ook wel een paar mooie beelden - Jones die achterop de tram springt en het ruit bewasemt. Ook dat klopt natuurlijk niet heel erg - het is daar niet het goeie weer voor. Maar wel een mooi beeld.

avatar van Lebarron
Een film met goede bedoelingen begint maar uitdraait op een sof. Benicio Del Toro speelt Delta Force Soldaat Aaron Hallam. Hallam heeft te veel ellende gezien en daar door PTSD opgelopen en dat in dusdanige mate dat hij begint door te draaien. De openingscene in Bosnia is gruwelijk goed. Je begrijpt direct dat hij getraumatiseerd is na het zien van die beelden. Wanneer hij twee jagers ziet valt hij ze aan en dood ze met zijn mes. Er komt een klopjacht geleidt door de FBI en ze schakelen zijn oude instructeur L.T. Bonham in om te helpen. Waar de film eerst lijkt op een kopie van First Blood loopt hij uit op een vreemde climax die mij een nare bijsmaak opleverde. Waar Rambo nog de tragische anti-held was waar je vooral intens medelijden mee had zegt men over Hallam letterlijk dat hij dood beter af is. Dat is misschien ook wel zo maar waarom dan niet klinisch middels een schot? Nee het moet middels een mesgevcht tussen Hallam en Bonham! Dit mesgevecht komt op mij over dat ze van iets tragisch iets spectaculairs proberen te maken. Ook daarna geen greintje respect voor Hallam middels begrafenis met een vlag op de kist. Alsof hij een wegwerpproduct was maar hij was ook een mens. Dit einde voelt als een trap in het kruis voor een ieder die ooit gedient heeft. Natuurlijk was niet alles geweldig aan deze film, zeker niet! Normaal wil ik wel door de vingers zien maar het einde verpest de film volledig voor mij. Zo ga je niet met veteranen om!

avatar van Lovelyboy
Kruising van Rambo en The Fugitive die vroeger al geen indruk maakte en dat nog steeds niet doet.

Een bij aanvang prima verhaal krijgt vorm met de door PTSS geteisterde veteraan, die na de meest verschrikkelijke dingen gezien te hebben, het padje een beetje kwijt is. Een van zijn voormalige instructeurs wordt van stal gehaald om te adviseren, maar lijkt na verloop de enige kracht die de losgeslagen veteraan tot stilstand kan brengen.

Friedkin doet een dappere poging iets van dit product te maken en slaagt daar heel soms best nog wel in qua locaties, camerastandpunten en onheilspellende muziek. Best prima soms. Het is echter de rest van de film en karakter/dialoog technisch die door het ijs zakt. De zogenaamde oorlogsscene in het begin doet al bijna pijn aan de ogen, zo overdreven en onwerkelijk, maar zal vooral als doel hebben te tonen waar een veteraan aan blootgesteld wordt en last van kan hebben. De film faalt vooral daarna op het gebied van karakters. Waar Jones en Del Toro zekerheidjes behoren te zijn wordt er bitter weinig met de mannen gedaan en krijgen zowel Hallam als Bonham totaal geen diepte. Na een uur en kwartier valt zowaar eindelijk eens klare taal en een dialoog die er toe doet. Dan is er nog het bizarre uithoudingsvermogen van Jones die lopend Del Toro tot twee keer toe bijhoudt terwijl de laatste op een fiets of in een auto zit. Iemand trouwens ook opgevallen dat de achtervolgingsscène start in de regen, met druppels op de ramen en plassen op de weg, en dat een montage later de zon schijnt en alles droog is?

Nee, The Hunted is ondanks een aardig concept, met PTSS en doofpot, een tegenvaller waar zelfs Friedkin noch Jones en Del Toro weinig meer van kan maken. En dat ligt nog het meeste aan de fletse en totaal niet boeiende karakters, hier was toch echt wel wat meer van te maken geweest.