
The Hunted (2003)
Verenigde Staten
Actie
94 minuten
geregisseerd door William Friedkin
met Tommy Lee Jones, Benicio Del Toro en Connie Nielsen
Voormalig militair overlevings-expert L.T. Bonham gaat samenwerken met FBI-agente Abby Durrell om de getrainde huurmoordenaar Aaron Hallam op te pakken. Deze neemt de 2 echter mee in een kat-en-muis spel waarin hij zijn achtervolgers telkens een stap voorblijft.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=53AH-k3go7U
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,1 / 43925)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)En de eerste vecht samen vanhen samen was wel lachwekkend

Verhaal zelf niet verkeerd
3*
Dit is een mislukte combinatie van The Fugitive (1993) en First Blood (1982).
Qua verhaal is het erg rommelig van opzet; de 'samenzwering' tegen Aaron Hallam wordt gewoonweg niet uitgewerkt en het blijft tot het einde onduidelijk. Naast het feit dat de vele plotgaten en continuïteitsfouten zich al gauw laten zien. Hierbij krijg je als kijker te maken met een ongemotiveerde Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro kun je beschouwen als een miscast.
Dan zou je denken dat het met het kat-en-muisspel wel goed zit in 'The Hunted', helaas is dat ook spanningsloos te noemen. Weliswaar zitten er een aantal vermakelijke actiescènes tussen, maar door de slordige montage komt het niet helemaal over. Gelukkig zijn enkele locaties nog het aanzien waard.
Al met al een vrij inspiratieloze actiefilm om z.s.m. te vergeten.
Dikke 1,5 sterren.
Niet omdat ik er vooraf zo veel van verwachtte, wel omdat het eerste half uur best te doen was. Ik zat toen helemaal klaar voor een showdown tussen Del Toro en Jones in het bos, met het bos zelf als derde personage. Geweldige locaties waar de twee heren zich perfect zouden kunnen uitleven.
Maar de film besliste daar anders over. Friedkin neemt z'n cast mee naar een nogal kille stad en gooit het hele eerste half uur te grabbel. Jones was leuk als oude boswachter, maar als knokige stadspadvinder komt hij eerder belachelijk over. De achtervolgingen in de stad zijn ook niet echt op niveau, de one-on-one actiescenes nog minder.
Het is jammer om de film langzaam te zien wegglijden, want het eerste deel vond ik best potentieel hebben. Maar dat heb ik wel met meer Friedkin films. Er zit altijd wel een goede film in verscholen, maar het komt er nooit echt uit.
2.0*
Goede en spannende achtervolgingen en mooie beelden, eind gevecht was ook prima.
2,5*
Een kat en muisspel tussen Tommy Lee Jones en Benicio Del Toro, wat kan er mis gaan? Wel, een verschrikkelijk slecht script met een rommelige, warrige en onlogische opbouw doet The Hunted de das om. De besneeuwde natuur en twee aardige vechtscènes tussen Jones en del Toro zijn de hoogtepunten. Maar voor de rest is The Hunted een totaal mislukte film die nergens indruk maakt.
Nu is dat gebrek aan diepgang op zich prima voor een spannende actiethriller maar de actie weet niet te overtuigen, het camerawerk schiet tekort en spannend wordt het echt nooit. Er zitten nogal wat ongeloofwaardigheden in. Een greep:
-op een metro springen, met de blote handen wat van het dak afslopen en dan in het daarmee gemaakte gat springen;
-met een been aan een touw vastgebonden een metertje of 50 naar beneden vallen en niets breken;
-een mes door de biceps krijgen en daarna dezelfde arm gewoon gebruiken.
Jammer, jammer.
Er klopt gewoon zo veel niet aan deze film. De intro - zowel het stuk in Joegoslavie als in Canada - hangt er maar een beetje raar bij. Het karakter van Del Toro is zo onlogisch als wat - van de eerste gebeurtenissen af al eigenlijk. En dan Jones nog - wat probeert hij eigenlijk te doen, en is hij niet veel te oud om geloofwaardig te zijn tegenover Del Toro als het op matten aankomt. En dan nog zo'n er met de haren bijgesleept love interest, en nog met een schattig kindje ook natuurlijk.
Het is dat het allemaal wel met redelijk wat vaart gebracht wordt, en dan blijft de suspension of disbelief wel voldoende suspended. Maar het verhaal rammelt gewoon echt te hard, en er zijn teveel ongeloofwaardige acties, en daar krijg je dan achteraf alsnog de rekening wel voor.
Toch ook wel een paar mooie beelden - Jones die achterop de tram springt en het ruit bewasemt. Ook dat klopt natuurlijk niet heel erg - het is daar niet het goeie weer voor. Maar wel een mooi beeld.
Een bij aanvang prima verhaal krijgt vorm met de door PTSS geteisterde veteraan, die na de meest verschrikkelijke dingen gezien te hebben, het padje een beetje kwijt is. Een van zijn voormalige instructeurs wordt van stal gehaald om te adviseren, maar lijkt na verloop de enige kracht die de losgeslagen veteraan tot stilstand kan brengen.
Friedkin doet een dappere poging iets van dit product te maken en slaagt daar heel soms best nog wel in qua locaties, camerastandpunten en onheilspellende muziek. Best prima soms. Het is echter de rest van de film en karakter/dialoog technisch die door het ijs zakt. De zogenaamde oorlogsscene in het begin doet al bijna pijn aan de ogen, zo overdreven en onwerkelijk, maar zal vooral als doel hebben te tonen waar een veteraan aan blootgesteld wordt en last van kan hebben. De film faalt vooral daarna op het gebied van karakters. Waar Jones en Del Toro zekerheidjes behoren te zijn wordt er bitter weinig met de mannen gedaan en krijgen zowel Hallam als Bonham totaal geen diepte. Na een uur en kwartier valt zowaar eindelijk eens klare taal en een dialoog die er toe doet. Dan is er nog het bizarre uithoudingsvermogen van Jones die lopend Del Toro tot twee keer toe bijhoudt terwijl de laatste op een fiets of in een auto zit. Iemand trouwens ook opgevallen dat de achtervolgingsscène start in de regen, met druppels op de ramen en plassen op de weg, en dat een montage later de zon schijnt en alles droog is?
Nee, The Hunted is ondanks een aardig concept, met PTSS en doofpot, een tegenvaller waar zelfs Friedkin noch Jones en Del Toro weinig meer van kan maken. En dat ligt nog het meeste aan de fletse en totaal niet boeiende karakters, hier was toch echt wel wat meer van te maken geweest.