• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.665 films
  • 12.255 series
  • 34.046 seizoenen
  • 648.428 acteurs
  • 199.185 gebruikers
  • 9.382.989 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars (1977)

Sciencefiction / Fantasy | 121 minuten / 125 minuten (special edition)
3,82 4.448 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 121 minuten / 125 minuten (special edition)

Alternatieve titel: Star Wars: Episode IV - A New Hope

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Mark Hamill, Carrie Fisher en Harrison Ford

IMDb beoordeling: 8,6 (1.556.687)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 februari 1978

Plot Star Wars

"A long time ago in a galaxy far, far away..."

Luke Skywalker werkt op het land bij z'n oom en tante op de planeet Tatooine. Als zij door Keizerlijke troepen worden vermoord, sluit Luke zich aan bij de groep rebellen die vecht tegen de tirannie van de Keizer en de slechte Darth Vader. Luke, Princess Leia, Han Solo en de andere rebellen doen een poging de Death Star, het nieuwe wapen van de Keizer, te vernietigen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Luke Skywalker

Princess Leia Organa

Grand Moff Tarkin

Obi-Wan "Ben" Kenobi

Darth Vader (performer)

Darth Vader (stemrol) (onvermeld)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van MaxiJazz

MaxiJazz

  • 229 berichten
  • 787 stemmen

wat ik niet snap is dat op gegeven moment de vader van Luke wordt aangehaald.(dat is dus Anakin=Darth Vader,die ook in deze film voorkomt).
Of heb ik het helemaal mis.Ben Kenobi praat over een leerling die hij heeft gehad die overliep naar het kwaad ( Anakin toch?).
En Kenobi vertelt dat hij met zn vader heeft gevochten?
Waarom zegt Kenobi dan niet dat Darth Vader Lukes vader is of heb ik het nou helemaal mis?

Iemand opheldering?????


avatar van Glacius

Glacius

  • 4299 berichten
  • 3034 stemmen

Misschien is het handig als je spoiler tags gebruikt.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

MaxiJazz schreef:
wat ik niet snap is dat op gegeven moment de vader van Luke wordt aangehaald.(dat is dus Anakin=Darth Vader,die ook in deze film voorkomt).
Of heb ik het helemaal mis.Ben Kenobi praat over een leerling die hij heeft gehad die overliep naar het kwaad ( Anakin toch?).
En Kenobi vertelt dat hij met zn vader heeft gevochten?
Waarom zegt Kenobi dan niet dat Darth Vader Lukes vader is of heb ik het nou helemaal mis?

Iemand opheldering?????


Inderdaad..! Ook na 32 jaar bestaan er nog mensen die niet alle oude Stars films hebben gezien.

Maar goed, waarom vertelt hij het niet. Hij zegt gewoon dat zijn vader dood is. Ik denk dat Luke nog in een te vroeg stadium was om de waarheid te aanvaarden. Volgens mij vraagt Luke wel om uitleg op een gegeven moment. Maar ik kan het mis hebben hoor.


avatar van fiction

fiction

  • 57 berichten
  • 4868 stemmen

Wordt zo te zien niet uitgezonden vanavond

28-01 om 20:25, RTL 7

KNVB Bekerduel:

ADO Den Haag - FC Twente


avatar van vanlok

vanlok

  • 40 berichten
  • 607 stemmen

Ik heb nog geen een star wars gezien , dus vraag ik me af hoe ik ze moet bekijken.

Op chronologische vorm (1,2,3,4,5,6) of als eerst de 1ste uitgekomen dan de 2e etc (4,5,6,1,2,3)?


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

ik zou eerst de oude trilogie kijken en daarna de nieuwe trilogie, zo hebben de meeste mensen ze gezien.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

Als je netjes bij episode 1 begint, dan wordt het na episode 3 wel even wennen denk. Vooral 4 kan erg saai overkomen en de effecten zijn een stuk minder. Maar voor het verhaal is het iets beter om bij 1 te beginnen en niet bij 4. En bovendien zijn de opgepoetste versies van 4,5 en 6 goed te doen hoor.

Als ik er zelf nog mee moest beginnen, dan begin ik gewoon bij Episode 1.


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

vanlok schreef:

Ik heb nog geen een star wars gezien , dus vraag ik me af hoe ik ze moet bekijken.

deel 4,5 en 6 de andere delen zijn zonde van je tijd.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

combi schreef:

(quote)
dee l4,5 en 6 de andere delen zijn zonde van je tijd.

Jaja dat vind jij. Wellicht denk vanlok er uiteindelijk heel anders over. Maar toch leuk dat je het even meld.


avatar van ulysses

ulysses

  • 43 berichten
  • 144 stemmen

combi schreef:

(quote)
deel 4,5 en 6 de andere delen zijn zonde van je tijd.

Ik vind dit een beetje een "Ik heb verstand van goede films"- opmerking. Toen ik de films heb bekeken (van deel I t/m VI) vielen de oude delen echter tegen. Bij het later herzien van de films kon ik wel zeggen dat de oude delen misschien wel beter waren, maar de nieuwe vond ik persoonlijk een stuk leuker. Dit heeft ook grotendeels te maken met de prachtige special effects, (en eigenlijk ook Ewan Mcgregor) die de films opzich al de moeite waard maken om te bekijken.


avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

  • 587 berichten
  • 502 stemmen

fiction schreef:

Wordt zo te zien niet uitgezonden vanavond

28-01 om 20:25, RTL 7

KNVB Bekerduel:

ADO Den Haag - FC Twente

Als iedereen zo'n hekel had aan dat k...... voetbal als ik, dan kwam dit nooit meer voor. Maar, helaas....


avatar van elham

elham

  • 51 berichten
  • 918 stemmen

Ace Hanlon schreef:

(quote)

Als iedereen zo'n hekel had aan dat k...... voetbal als ik, dan kwam dit nooit meer voor. Maar, helaas....

Mee Eens! kk......voetbal. Ze rennen alleen maar met sen alle agter 1 balletje.


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

ulysses schreef:

(quote)

Ik vind dit een beetje een "Ik heb verstand van goede films"- opmerking.

neh, dat niet, de oudere delen hebben gewoon veel meer sfeer en hoger kijkgehalte imo.(zekers voor een herziening), daar kunnen de betere special effects geen verandering in brengen bij de nieuwe delen, maar smaken verschillen.


avatar van 13woutie13

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

elham schreef:

(quote)

Mee Eens! kk......voetbal. Ze rennen alleen maar met sen alle agter 1 balletje.

jou mening dan.

maar je hoeft het niet gelijk kk voetbal te noemen;)


avatar van deLeeuw

deLeeuw

  • 678 berichten
  • 1945 stemmen

Wat bedoelen jullie toch steeds met "kk"?


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2407 stemmen

Een kraaikant natuurlijk. Jij bent echt dom dat je dat niet weet!

Of.. is het nou een kerstkaart? krantenkop? .... kraaienkont?

Verdomme nou weet ik het zelf ook niet meer.


avatar van Tommy The Cat

Tommy The Cat

  • 102 berichten
  • 161 stemmen

Ik vervloek dat commerciele rtl dat ze dat hersenloze voetbal in de plaats laten treden voor star wars. Vooral nu ze bij RTL zo netjes de hele serie aan het aflopen zijn. Als je zegt dat je star wars draait dan draai je star wars verdorie. Als kijker stel je je daar op in, ik wel tenminste.

Wanneer draaien ze de film nu?


avatar van eltorro

eltorro

  • 900 berichten
  • 3060 stemmen

Ik wacht nu al een week op star wars zet ik de tv aan, is er die verdome kut voetbal op. Nu kunnen we wel zeker vergeten dat ze hem een andere keer uitzenden.


avatar van Olivia

Olivia

  • 262 berichten
  • 141 stemmen

Ja ik dacht écht dat ik gek geworden was.., wist toch heel zeker dat ik woensdag 28 januari had zien staan....zoeken op tvgids.nl en teletekst. Ik tegen een vriend roepen dat SW opkomt....en dan vervolgens komt-ie niet op...snapte er geen r**t van. Gelukkig bestaat er nog zoiets als MM!

Maar stom is het wel ja!


avatar van Niqk

Niqk

  • 235 berichten
  • 863 stemmen

KK betekend Koeie Keutel.. of Koekoeks klok of kreeften kwark of kanarie kop


avatar van rearviewmirror

rearviewmirror

  • 44 berichten
  • 354 stemmen

gewoon pindakzen ..


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1924 berichten
  • 719 stemmen

Inderdaad schandalig die RTL... niet dat ik een hekel aan voetbal heb, maar ik vind dat ze zo'n wijziging wel even mogen aankondigen.

Volgende week Empire Strikes Back als ik de tv-gids moet geloven, maar dat moet ik eerst nog maar eens zien.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Schijnbaar heb ik niks gemist gisteravond. Was van plan de film nog eens te zien, gelukkig. Ik had de film een tijdje geleden al gezien, dus veel zit er nog van in m'n hoofd.

Werkelijk te schandalig voor woorden, RTL...


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

Mensen het is toch heel simpel, voetbal trekt meer kijkcijfers dan deze film. Je kan het wel niet netjes vinden maar zo werkt het nou eenmaal, en de programmablaadjes waren wss al gedrukt.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

deLeeuw schreef:

Wat bedoelen jullie toch steeds met "kk"?

Okay, dit was grappig.

JacoBaco schreef:

Een kraaikant natuurlijk. Jij bent echt dom dat je dat niet weet!

Of.. is het nou een kerstkaart? krantenkop? .... kraaienkont?

Verdomme nou weet ik het zelf ook niet meer.

Toen werd het hilarisch.

Niqk schreef:

KK betekend Koeie Keutel.. of Koekoeks klok of kreeften kwark of kanarie kop

Bijna de ambulance nodig, want ik kreeg geen lucht door 't lachen.


avatar van josseheijmen

josseheijmen

  • 503 berichten
  • 213 stemmen

1e ziening van Star Wars: Episode IV - A New Hope .

Mijn favoriete gedeelte is op de planeet Tatooine, het verhaal doet daar zo lekker huiselijk aan , de twee robots die gevangen worden genomen door een grappig nomadenstammetje en daarna worden verkocht aan 'mensen', het bezoek aan de kroeg in Mos ... waar Kenobi en Skywalker transport proberen te vinden.
Het doet me veel plezier om de fantasie van Lucas c.s. aan het werk te zien, uitgebeeld in de meest maffe planeetbewoners. Ook de werkgever van Han Solo is fantastisch.


Tegenvallend vind ik de bombastische soundtrack en een aantal vreemde scène-overgangen die zeer verouderd aandoen.

Het laatste gevecht om de Death Star te vernietigen vind ik niet erg overtuigend. Behoorlijk amateuristisch vergeleken bij hedendaagse films. Maar hoe kan dat ook anders.


Wat me wel voor hoofdbrekens stelt is de figuur Luke S. Eerst lijkt hij een eenvoudige hulp voor zijn oom, dan wordt hij gevraagd voor een missie door Obi-Wan waarop hij eerst weigert. Dat bevestigt het beeld dat hij zeer weinig kaas gegeten heeft van 'hogere zaken'. Later wordt hij opeens herkend door een piloot op de rebellenbasis die hem begroet als zijn gelijke! En ook wordt hij uitgekozen voor de uiterst cruciale en penibele aanval op de Death Star. Lijkt mij verdacht veel op een plothiaat.

Opmerkelijk vind ik dat mensen hoger lijken te staan dan de andere wezens, zij zijn het die planeten vernietigen, in de oorlog tussen het Keizerrijk en de rebellen. Vooral aan de kant van the Empire wordt wel volop gebruik gemaakt van robots; toch zijn het mensen die de beslissingen nemen.
De andere wezens moeten maar lijdzaam toezien of ze vernietigd worden of niet...


Dit is geloof ik wel een mijlpaal voor me: Na al jaren en jaren een filmgek geweest te zijn heb ik nu één van de drie eerste Star Wars-films gezien. Die zó populair zijn. Het moest er toch eens van komen.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

josseheijmen schreef:

Later wordt hij opeens herkend door een piloot op de rebellenbasis die hem begroet als zijn gelijke!


Ik geloof dat Luke de piloot in kwestie kende van vroeger op Tatooine maar ben er niet zeker van.


avatar van Olivia

Olivia

  • 262 berichten
  • 141 stemmen

Woensdag as in de herkansing.

Doen ze eigenlijk het origineel of de special edition (revised, opgeknapt, extra scenes, etc)?


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

Metalfist schreef:

(quote)

Ik geloof dat Luke de piloot in kwestie kende van vroeger op Tatooine maar ben er niet zeker van.

Ja dat klopt idd, gewoon 2 vrienden die elkaar tegenkomen voordat ze op een missie gaan. Wat betreft die heerschappij vd mensen ben ik het in dit deel wel met je eens. In de overige delen is dit minder en dan met name in de nieuwe trilogie.


avatar van killerfreak

killerfreak

  • 846 berichten
  • 1066 stemmen

deze sluit zeer mooi aan bij de vorige 3 delen. Al blijf ik het raar vinden hoe mensen hierin konden meegaan vroeger zonder al de voorgeschiedenis. Of om het anders te stellen, zeer goede prequeltrilogie die dit allemaal goed verstaanbaar maakt.

Anyway, eindelijk van het acteerwerk van anakin verlost, en de hele cast doet het eigenlijk beter dan de vorige. En het einde is natuurlijk geweldig! 4*