- Home
- DonOswaldo
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten DonOswaldo als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
A for Andromeda (2006)
Alternatieve titel: The Andromeda Project
Abduction (2011)
Middelmaat. Taylor Lautner ben ik zeker geen fan van, maar is hier best verdraaglijk, krijgt ook veel bijval van de overige cast. Het is meer het script dat niet meewerkt. Begin is highschool romantiek zoals we het maar al te goed kennen. Daarna slaat de film om van toon en vermaakt opzicht wel, maar echt spannend of goed weet het niet te worden. Het highschool sfeertje blijft soms ook iets teveel aanwezig op de achtergrond. Vooral de climax had beter gemogen.
***
Ace Ventura Jr: Pet Detective (2009)
Alternatieve titel: Ace Ventura 3
De Ace Ventura's met Jim Carrey vond ik altijd heel vermakelijk. Een derde deel had niet perse gehoeven. Maar als het dan zonder Jim Carrey is, gooi er dan een jongetje in dat met z'n charisma leuk/grappig overkomt in plaats van storend/irritant. Nee, totaal geen waardige vertolker van Ace Ventura.
Kijkt nog wel weg, voor kinderen waarschijnlijk nog iets makkelijker, maar als ik het vergelijk met de andere AV's is het een aanfluiting.
2*
Adventureland (2009)
Matig.
Begint oke, maar zakt dan behoorlijk in, en het ontbreken van grappen had niet heel erg hoeven zijn, maar het bleef maar gemiddeld boeien. Herpakt zich richting het einde nog aardig.
Ik had stukken meer humor verwacht, en dat ontbreekt nogal. Daarbij vond ik de soundtrack niet te harden.
Cast, mwaah.
2,5* mwaah.
Adventures of Sharkboy and Lavagirl 3-D, The (2005)
Redelijk kinderfilmpje.
Alhoewel ik Rodriguez liever z'n gestoorde fantasieën zie uitten in een Planet Terror o.d. kan zo'n luchtig familie-filmpje met tenminste wat aan fantasie er ook wel in op z'n tijd (net zoals ik Spy Kids ook wel te doen vond voor een keertje).
Gelukkig heeft hij de cast ook wel mee. Cayden Boyd is geschikt als Max, Taylor Dooley geweldig als Lavagirl, en de rol van Sharkboy past wel bij Taylor Lautner, al ben ik dan niet zo'n fan van hem. Van de wat ouderen doet David Arquette het ook wel oke als vader (al zie ik hem liever als een Dewey in Scream) en Kristin Davis vind ik ook altijd wel een fijne cast-keuze.
(Uiteraard) niet te serieus nemen en als het kan de kindergedachtes weer laten stromen.
Voldoende.
3*
After Earth (2013)
Oef.
Will Smith zich even bij de acteerschool melden? Want hoewel ik de man soms graag zie, brengt hij er hier niet veel vanaf. De echte doodsteek is echter Jaden Smith, zowel zijn spel als zijn karakter. De malle outfits, stuntelige dialogen en de iets te serieuze aanpak maken het er niet beter op. Die te serieuze aanpak is overigens een tweede doodsteek, veel mislukt melodrama en dan die speech op het einde zodat Jaden Smith weer de kracht vond om door te vechten . Alleen visueel kon ik er nog wat mee, zo vond ik ook de omgeving vrij fijn gekozen, maar dat kan de film natuurlijk niet redden. Dat was me de zit wel, had ik ook maar 'stand me up' gezegd.
2*
After the Sunset (2004)
Fijn filmpje. Tropisch sfeertje, mooie beelden, mooie Salma Hayek.
Vooral de interactie tussen Brosnan en Harrelson leveren aardig wat leuke momenten op. Lekker luchtig ook, doch boeiend. Tweede twist op het einde had overigens niet per se gehoeven, eerste was wel fijn.
Kleine 3,5*
Agent Cody Banks (2003)
Vermakelijk.
Uiteraard voorspelbaar op elk vlak, maar o zo vermakelijk. Schoot zelfs af en toe een lachje tussendoor.
Frankie Muniz heb ik nooit van gehouden, maar met Hilary Duff en Angie Harmon in de bijrollen zit je sowieso al goed. Keith David deed het ook leuk in een voor hem geschikte rol.
by the way: wat schrok ik me trouwens rot op het eind toen Arnold Vosloo nog even tevoorschijn kwam voor the second coming..
3,5*
Agora (2009)
Een historisch gebeuren, uitermate boeiend verteld. Spanningen zijn voelbaar en de toon waarop het gebracht wordt weet ik me ook wel in te vinden.
Acteerwerk is stevig, vooral Rachel Weisz stelt, zoals meestal, niet teleur.
Art direction dik in orde. Aankleding en locaties zijn heerlijk. Ook een aantal erg mooie shots (vooral een aantal totaalshots en shots van boven).
The Others beviel me ook al goed, moet maar eens meer van deze regisseur opscharrelen. En aan de scores te zien, zouden dat zowaar ook prachtige werkjes kunnen zijn.
ps: terzijde van de film, mooi gekozen naam.
Aian Gâru (2012)
Alternatieve titel: Aian Girl
Niet echt geslaagd, maar opvallend genoeg wel enigszins van genoten. Asuka is een leuke verschijning met een eveneens leuke rol. De outfit heeft een fijn design, de humor is prima en de serieuze stukken (dat zijn er opvallend veel) zijn ondanks de vrij melodramatische muziek nog nét niet vervelend.
De actie, waar ik het in eerste instantie voor keek, schiet de film dan weer erg in tekort. Veel slow-mo, veel herhalingen, maar simpele choreografie en weinig memorabel op actievlak. Soundtrack mocht ook iets minder vrolijk. De opzet was leuk, maar kan wel wat meer budget, betere directing en een betere cast voor bijrollen gebruiken. Hopelijk kan het tweede deel er meer uit putten.
3*
Air I Breathe, The (2007)
Alternatieve titel: Fragmentos del Destino
Redelijk.
Biedt niet heel veel nieuws onder de zon (zo was de weddenschap op het paard heel voorspelbaar, en het hele ritueel heb ik in andere films ook gezien, ook al weet ik niet direct welke. Ook het feit dat hij van een bepaalde vrouw de toekomst niet kon lezen kwam ook bekend voor, en komt in ieder geval vaak voor qua het idee van een gave niet kunnen gebruiken bij een bepaalde dame, zo ook als recent voorbeeld Twilight).
Maar uiteindelijk is het allemaal best aardig aan elkaar verbonden en loopt het ook wel oke in elkaar over. Daarbij is het einde ook wel verfrissend.
Heel wat bekende namen verders: Kevin Bacon, Brendan Fraser, Andy Garcia, Sarah Michelle Gellar (die toch wel het ultieme sad-gezicht kan trekken), Emile Hirsch (die ik eigenlijk alleen ken van z'n Into The Wild rol, maar zo'n totaal andere rol als hier kan hij blijkbaar ook hebben), Forest Whitaker. Doen het dan ook allemaal wel naar behoren, wat je ook mag verwachten. Verder nog wat leuke bijrolletjes voor Kelly Hu en John Cho.
Mist echter totale impact en komt zeker niet in de buurt van Crash, ook al wil de hoes anders doen denken, maar best te doen voor een keer.
Krappe 3,5*
Akai Tenshi (1966)
Alternatieve titel: Red Angel
Goed.
Qua oorlog komt er niet veel aan te pas, het is bijna enkel en alleen drama. Al heb ik het dan wel over oorlog qua veldslagen, bombardementen, strategisch geneuzel etc. Laat wel een oorlogs-situatie zien die niet wenselijk is.
Je zit er al snel in en na verloop van tijd popt het karakter van de hoofdrolspeelster steeds wat verder open om het qua drama steeds meer de vrije loop te laten.
Niet al te expliciet in beeld gebracht allemaal, al gaat het wel op het bizarre af zo nu en dan en verliest het niet z'n effect.
Weet sowieso te boeien, alleen al door de cast die het overtuigend overbrengt.
4*
Alex & Emma (2003)
Alternatieve titel: Alex and Emma
Aardig vermaak, al is het wel jammer dat er teveel tijd besteed wordt aan het in beeld brengen van wat er in het boek gebeurd. Aangezien het al meteen duidelijk is dat het zijn eigen leven moet weerspiegelen, zag ik liever meer tijd besteed aan het contact tussen hen onder het schrijven. Toch vermaakt het best redelijk en is de cast ook aardig.
3*
Alex Cross (2012)
Zeer matig.
Ook ik moet hier een teleurstelling constateren. Niet dat het verhaaltje nou zó vervelend is of er écht gebrek aan actie is. Maar een cast kan een film maken of breken, hier is helaas dat laatste het geval. Tyler Perry komt totaal niet uit de verf en Edward Burns is eveneens een miscast. Fox doet het nog aardig, maar heeft teveel om te compenseren. Tel daarbij een camera die vaak ongepast schudt in een poging spanning te creëren en je hebt een zware misser.
2*
Alice in Wonderland (1951)
Maar eens herzien en blijft genieten geblazen. Uiteraard deels door de bakken jeugdsentiment maar verder ook gewoon fijne animatie, een heerlijke dosis fantasie en sfeer in Wonderland en leuke, doch weinig liedjes. Alice blijft ook een aandoenlijk karakter. 5* blijven staan.
Alien vs. Ninja (2010)
(seksuele) Humor, (over-the-top) actie, gore, ninja's (love 'em!), coole outfits en power ranger-achtige aliens. Vermaak!!!
Mocht misschien wat meer actie en/of gore in ruil voor wat minder humor van de bange ninja (is soms iets too much of gaat iets te lang door), maar verder eigenlijk niet echt iets te 'klagen', 4*
Aliens in the Attic (2009)
Alternatieve titel: Vreemde Gasten
Mwah.
Voornamelijk leuk voor de jeugd, maar alsnog een redelijke wegkijker. Het besturen van Ricky met een 'alien device' en nog enkele andere leuke stukjes trekken het nog naar een voldoende.
Cast is ook wel oke, veel bekende koppen ook (voornamelijk van tv-series, dat dan wel). Doris Roberts vind ik wel een aardige (oudere) actrice, Ashley Boettcher is aandoenlijk, Robert Hoffman zorgt nog voor enkele glimlach-momenten en Ashley Tisdale kijk ik altijd wel graag naar.
Voldoende.
3*
All I See Is You (2016)
Film die het vooral moet hebben van wat visueel geknutsel en een Lively die goed in haar rol zit. Verder voelt het geheel maar stuurloos aan en roept de film meer vragen op dan het uiteindelijk beantwoordt. Einde komt een beetje uit de lucht vallen maar is vooral uit de lucht gegrepen.
Onvoldoende.
**½
All the Boys Love Mandy Lane (2006)
Alternatieve titel: Mandy Lane
toch wel vermakelijk.. kijkt lekker weg en de plottwist op het einde droeg ook z'n steentje bij
Almost Mercy (2015)
Aardig psychologisch drama met wat horror-elementen. Beetje traag, besteedt veel tijd aan intro en opbouw (ervaarde dit zelf overigens niet als minpunt). Maar gaat in het laatste half uur lekker los met een fijne twist, en maakt het daar meer dan waard. Die selfies met die doden ook!
3,5*
Along Came a Spider (2001)
Maar eens herkeken daar ik me niets meer herinnerde. Prima thriller met dito cast, alleen tegen het einde zwakt het wat af. Erg dikke 3,5*
Along Came Polly (2004)
Wel leuk. Ben Stiller is prima gecast voor z'n rol, net als de rest. Paar grappige momenten, al mocht het ietsje meer (zo was er ook soms meer drama dan me lief is). Is ook geen hoogvlieger, maar wel een leuk feel-good filmpje voor een keertje.
Kleine 3,5*
Alphabet Killer, The (2008)
Zo'n 'zoek de dader'-plot (met een wendingkje eraan) doet het altijd wel goed bij me (eveneens vind het ook nooit erg om een sub-plotje te zien van iemand die maar niet geloofd word, maar gelukkig toch haar eigen gang gaat..). Daarbij zie ik Elisha Dushku altijd graag in een filmpje dus dan kan er niet veel meer mis gaan voor mij.
Regie in orde.
Vermaakt overall best goed om in een sterk laatste kwartier (+/-) te vervallen.
Krappe 4*
Amazing Spider-Man, The (2012)
Geslaagde reboot. Niet direct iets waar ik op te wachten zat, maar toch een positieve uitkomst. Cast die het prima draagt, idem muziek en mooi geschoten. Fún als het gespeel met de autodief en waar die leraar het gevecht achter zich niet merkt door muziek, maar ook gewoon serieus wanneer het nodig is. Ik ben hier wel over te spreken.
4,5*
American Reunion (2012)
Alternatieve titel: American Pie: Reunion
En de reeks gaat door..
Zal nog genoeg geld in het laatje weten te brengen, maar weet gelukkig ook prima te vermaken. Weer een fijne cast terug, paar leuke songs en genoeg college-humor om als prima tijdverdrijf te dienen.
3,5* Ruim.
Amityville Horror, The (2005)
Goede horrorfilm die me stuurt om het origineel maar eens te gaan kijken.
Blijft goed op niveau met sterk acteerwerk van Ryan Reynolds die steeds meer de weg kwijt raakt met een bedachtzame blik.
Echt schrikken heb ik niet gedaan en echt eng is ie ook niet, maar leuk is ie wel..
Amours d'Astrée et de Céladon, Les (2007)
Alternatieve titel: Gli Amori di Astrea e Celadon
Normaal mijd ik dit soort films, maar als filmliefhebber probeer ik me toch op alle vlakken te wagen. Maar of dat bij deze film nou zo'n goed idee was..
Ik had het drama-gehalte heel wat hoger ingeschat. Ze hebben teveel aandacht besteed aan interessante dialogen, zonder daarbij ook maar enige emotie in beeld te brengen.
Ook moet je geen passende muziek verwachten, enige 'melodie' die je de hele film door hoort zijn wat fluitende vogels.
Juist omdat alleen de dialogen er af en toe goed van af komen, verloopt de film in belevenis ontzettend traag, er gebeuren geen interessante hals-over-kop gebeurtenissen, en ook het inlevingsvermogen speelt totaal geen rol. Scene's duren ook stuk voor stuk duidelijk te lang.
Mooie camerabeelden hoef je ook niet te verwachten.
Wat uiteindelijk overblijft is een film die meer begint te neigen naar een slappe speelfilm met een opeenstapeling van enkele gevatte dialogen, zang en aparte humor. Zonder ook maar iets extra's, waarbij ik om de haverklap me aandacht verlies.
Andromeda Strain, The (2008)
Angel Eyes (2001)
Herzien. Weet nog steeds best goed te beklijven en J. Lo doet het ook niet slecht.
Animal (2005)
Al ooit gezien, maar gelukkig inmiddels vergeten. En het is nog steeds zeker geen slechte film, gemiddelde is nogal aan de lage kant mijn inziens.
Ook de cast voldoet zeker.