The Alphabet Killer (2008)

Thriller / Drama

geregisseerd door Rob Schmidt
met Eliza Dushku, Cary Elwes en Timothy Hutton

Megan Paige is een extreem gedreven politieagente in de stad Rochester. Haar verloofde Kenneth werkt bij hetzelfde korps. De twee krijgen te maken met een gruwelijke zaak waarbij een 10-jarig meisje is verkracht en vermoord. Het blijkt om een seriemoordenaar te gaan en Megan raakt volledig geobsedeerd door de zaak. Zo erg dat ze waanbeelden krijgt, schizofreen wordt, haar relatie verbreekt en opgenomen wordt in een inrichting. Twee jaar later vindt er echter een gelijkaardige moord plaats en de inmiddels redelijk opgeknapte Megan zal een rol gaan vervullen.

avatar van medansavamhel
_Moonwalker schreef:
Vond het wel een aardig verhaal. De spanning van het werk, plus een workaholic die niet van opgeven weet. Leuk, maar houd dan de spanning er aub in. Ook leuk dat ze twee genres mixen: namelijk Horror en Thriller (kon geen drama in de film ontdekken), maar om daarbij ook een mysterie á la Agatha Christie te proberen te verwerken, dan wordt het een chaos.

Al bij al leuk om naar te kijken zonder te veel na te denken en als je verder niets te doen hebt.

Ik heb de film zelf als "Mystery" geclassificeerd. Ik kan er geen Horror in bespeuren, en ook de spanning blijft vrijwel absent in mijn ogen. Een drama film zou ik het inderdaad ook niet willen noemen.

Goede film, spannend en met open eind dus wie weet.....

avatar van james_cameron
Onderhoudende maar niet helemaal geslaagde thriller, die naar het einde toe steeds ongeloofwaardiger en vergezocht wordt. Dushku doet haar best in de lastige hoofdrol, maar ook zij weet niet helemaal te overtuigen. Gelukkig is de film wel vrij spannend en degelijk geregisseerd, met een aantal enge momenten. Het sobere camerawerk draagt bij aan een naargeestig sfeertje.

avatar van barcam
Mislukt als horror, mislukt als thriller, weet niet echt wat het is.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, yep, zeer geloofwaardig.
Prima camerawerk is te goed voor dit onding.

avatar van bollepeer
james_cameron schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens, alleen geef ik 3 *, omdat het niet helemaal spannend genoeg was

avatar van miesmol
Vond de film zeer traag op gang komen.Vond er in het begin weinig aan.2e gedeelte van de film heeft veel goed gemaakt

Vreselijke slome en langdradige film. Dacht een film te gaan zien van iemand op jacht naar een seriemoordenaar, maar kreeg een idiioot psychologisch drama te zien. Slecht geacteerd en ongeloofwaardig. Een mooi voorbeeld, ze snijdt haar polsen door en als ze gevonden wordt na een lange tijd, is het bloeden gestopt en nog in leven. Alle plotten in de film en wendingen zijn ongeloofwaardig, onzinning, vervelend, irritant en gaan werkelijk nergens over. Als je alle goede dingen weg zou laten heb je enkel een film met een schizo die achter een moordenaar aanzit, en die waarschijnlijk zelf nog getikter is. Bleek na het vreselijke domme einde ook nog eens dat het hier op echte feiten berust. hmmmm hoop niet dat dit enige aanleiding op een vervolg gaat worden. Ik heb me er in ieder geval niet mee geamuseerd, het enige wat het wel deed was dat ik eindelijk slaap kreeg en erna goed heb kunnen slapen.

avatar van erpunited
Matige film. Redelijk verhaal, redelijk geacteerd. Beetje sloom begin, daarna werd het wel beter. Het is aardige film maar geen aanrader

Matige B film die niet echt boeiend was

avatar van moviechick-99
zeer goeie film op het einde als ze vastgebonden lag zag ze drie geesten telkens ald de moordenaar nog rondliep zag ze meer en meer geesten.vond het voorral goed om te zien of het nu die of dei alphabet killer was echt goe.

avatar van DonOswaldo
Zo'n 'zoek de dader'-plot (met een wendingkje eraan) doet het altijd wel goed bij me (eveneens vind het ook nooit erg om een sub-plotje te zien van iemand die maar niet geloofd word, maar gelukkig toch haar eigen gang gaat..). Daarbij zie ik Elisha Dushku altijd graag in een filmpje dus dan kan er niet veel meer mis gaan voor mij.

Regie in orde.

Vermaakt overall best goed om in een sterk laatste kwartier (+/-) te vervallen.

Krappe 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Afgehaakt na 5 minuten. Toen het eerstgevonden kinderlijkje iets te nadrukkelijk dood speelde.
Je ziet haar meerdere malen knipperen met haar wimpers en haar dichtgeknepen ogen trekken heen en weer. Onbegrijpelijk dat een regisseur zo een 'goof' mist..

Beetje jammer.

avatar van kiwiitje
mooie film, een aanrader om te kijken. hij is alleen niet zo heel erg, maar wel mooi opgezet..

wanneer je kijkt weet je gewoon niet wie de killer is, tot je ineens de puzzelstukjes weet te verzamelen en te laten passen... onwijs mooie film, ga hem zeker vaker kijken! en het einde is helemaal mooi opgezet, jammer dat er geen 2de deel komt, zou wil willen weten hoe het verder gaat

avatar van AmazingPP
Zinema schreef:

Beetje jammer.

Dat is volgens mij de hallicunatie die de hoofdrolspeelster heeft. Maar ik heb het ook gezien, inderdaad!

avatar van AmazingPP
Niet geheel gelukte thriller en dat is voornamelijk te danken aan de hoofdrolspeelster, die naar mijn mening totaal niet overtuigend overkomt. Het verhaal ontpopt zich langzaamaan tot toch best een interessante thriller, maar het had allemaal veel beter kunnen zijn. Ik zou zeggen: maak een remake, maar dan met Jodie Foster (waar is zij in hemelsnaam gebleven??) onder de regie van Michael Mann en dan moet het goed komen. Deze film?? Zelfs vanaf Blu Ray geef ik hem net aan 3*.

avatar van Rodger
toch een prima thriller... had er eerst niks van verwacht.. maar dit viel reuze mee...

avatar van 606
Hele goede thriller en apart einde.
Leuke en goede acteurs en het verhaal is waargebeurd en daardoor ook realistisch.

3,5 ster

avatar van Noodless
degelijke thriller met een wat te voorspelbaar slot. 6/10

avatar van Lui
Lui
Wat een dom einde! Ik had veel liever gezien dat die vieze priester de moordenaar was geweest, ipv de vriend van Megan, die ik al een tikkeltje verdacht vond.

avatar van PsykoPumpkin
Heb deze een tijdje geleden gezien en ik vond het al met al best een goede film, maar inderdaad, wat had ik graag gezien dat het die priester was.

avatar van Elineloves
Not that bad.

The Alphabet Killer is een goed thrillertje over een waargebeurd verhaal. Het is losjes gebaseerd op het echte verhaal, want in de realiteit is er nooit een dader gepakt. In deze film staan de moorden ook niet centraal, maar de hoofdrolspeelster wel. De jonge Dushku. Vol overgave stort ze zich in de zaak terwijl ze zelf steeds dieper de afgrond in weet te glijden. Als ze dan ook nog schizofrenie blijkt te hebben, weet ze helemaal niet meer hoe ze het heeft. Is dat de reden dat ze de geesten ziet van de vermoorde meisjes?

Het gegeven blijft interessant en als kijker vraag je je af hoe de vorm in de steel zit. Het is niet overal even geloofwaardig, en het einde is ook ‘een beetje jammer’, maar voor mij haalt dat het niveau van de film niet naar beneden. De acteurs zetten een prima rol neer, met name Michael Ironside, en zelfs Cary Elwes doet het niet slecht. Dushku, die ik voornamelijk ken van Wrong Turn, zet een puike hoofdrol neer en weet haar karakter iets persoonlijks en echts mee te geven.

Het psychologische ondertoontje is gedurende de film aanwezig, en dat is waar ik van hou. Ja, ik ben wel in voor dit soort films, op een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Metalfist
Based on a true story

Normaal gezien was het het plan om The Devil's Rejects te zien maar om de één of andere reden werd er zaterdagavond ineens met een aantal films gespeeld. Tangled zat zelfs even in de DVD speler maar uiteindelijk belandden we toch bij deze Alphabet Killer. Een vriendin had de film gekocht voor een vrij lage prijs en zei dat het erg op Wrong Turn leek. Toch werd mijn aandacht getrokken doordat Eliza Dushku (Faith uit Buffy en Angel!) hierin de hoofdrol vertolkte. Ik was benieuwd.

Rob Schmidt geeft ons een film die half en half geslaagd is. The Alphabet Killer is gebaseerd op een waar verhaal maar het is allemaal af en toe nogal saai. Sowieso ben ik dit soort films waarin wordt vermeldt dat het op gebeurde feiten is gebaseerd al beu aan het geraken maar ik kreeg de indruk dat er verwacht werd dat we heel de geschiedenis omtrent de killer kende. Ach, het was maar een kleine ergernis en de film stevende af op een kleine voldoende ware het niet dat het einde wel extreem teleurstellend was. Je zit toch gedurende heel de film te gokken wie dat de moordenaar is en dan komt het einde iets te abrupt over. Het is allemaal opeens gedaan (oké, je komt wel te weten wie de dader is) en zo'n flauwe zin waarin eventjes wordt vermeld dat de echte dader nooit is gepakt, dat zorgt toch echt wel voor een anti-climax. Ook heel het plot rondom Megan en haar schizofrenie wordt niet altijd even duidelijk en interessant uitgewerkt. Geen idee of de film echt hard strookt met de feiten maar dat valt toch serieus te betwijfelen. Beetje jammer dit.

Gelukkig is Dushku er. Ik noemde daarjuist al haar rollen in Buffy, The Vampire Slayer en Angel maar daarin is ze nog net iets beter. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen maar ze heeft wel iets. Een erg fijne actrice die ik met plezier zie spelen. Wel grappig om Bill Moseley terug te zien verschijnen voor de 2e keer die avond. De eerste film die we hadden gekeken was House of 1000 Corpses en daar vertolkt hij de rol van de hilbilly Otis (geweldige rol trouwens) maar hier is hij toch een meer ingetogen rol. In ieder geval een goede acteur. Het is eigenlijk vreemd, The Alphabet Killer oogt het meeste van de tijd als een B-film maar er zijn toch een aantal grote namen te vinden. Dushku en Moseley zijn toch zeker en vast geen onbekenden in het filmwereldje maar ook Michael Ironside heeft een goede rol.

Leuk filmpje dat nergens hoogstaand wordt. De cast is wel in orde maar het verhaal is maar zozo en het geheel boeit niet echt. Leuk voor eens een keer gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van rep_robert
Doodsaaie film dat totaal niet tot leven wil komen en ten onder gaat aan de zwakke uitwerking van Dushku haar personage. Haar inleving/emotionele betrokkenheid in de zaak komt nooit echt goed aan het licht, net zoals haar toewijding gedrevenheid. Zeer matig geschreven en geacteerde rol van Dushku. Sowieso vind ik het maar raar als zo'n lekkere meid zo'n gestoorde rechercheur moet spelen. Stupide.

Het is allemaal maar bijzonder matig uigewerkt en uiteindelijk gaat de film ook nog is ten onder aan het vele oninteressante gelul. Het onderzoek is totaal niet spannend en boeit ook op geen enkele manier. Einde deed dan ook niet meer dan mijn wenkbrauwen fronzen.
Ook het camerawerk was bij tijd en wijlen om te janken, vooral tijdens die groepstherapie in een mini cirkeltje ergens na een kwartiertje kon ik wel janken zo slecht was dat.

Eigenlijk niks goeds over de film te melden, nou ja... toch nog iets: Ik heb ze wel is slechter gezien.

Voor de rest een zeer slechte film dat schromelijk overgewaardeerd wordt op MovieMeter.

avatar van daxclusive
Redelijk goede film, ik had ook even iemand anders verdacht. Het einde was dus verrassend genoeg. Het acteerwerk vond ik middelmatig en het camerawerk, zo nu en dan niet top. Toch prima vermaakt, 2.5* waard.

avatar van eavymetal
Het moet worden gezegd dat The alphabet killer een redelijk goede film is die mij in ieder geval aangenaam heeft verrast.

Eliza Dushku, Cary Elwes, Timothy Hutton, Tom Malloy en Michael Ironside acteren goed, waardoor deze thriller wat mij betreft wel een keer op de tv mag worden getoond.

neysen1985
The alphabet killer heeft mij erg verrast.
De laatste tijden zijn horrorfilms best wel slap enzo maar deze vind ik eigenlijk best wel sterk.
Er komen een paar leuke namen voor in deze film, zoals cary elwes en tom malloy, en het verhaal vind ik eigenlijk erg goed.
Het is redelijk nieuw en origineel en ook best wel creepy.
Deze film wordt natuurlijk geen klassieker, maar heb geen spijt van mijn kijkbeurt.

avatar van Uzza_Sparta
Zo te zien voor veel mensen een frustrerend einde?

Elineloves schreef:
...The Alphabet Killer is een goed thrillertje over een waargebeurd verhaal. Het is losjes gebaseerd op het echte verhaal, want in de realiteit is er nooit een dader gepakt...

Sinds de jaren 70 zijn er veel mensen door de politie verdacht, waaronder sommige die intussen zelfmoord hebben gepleegd, en ook Kenneth Bianchi (de echte Hillside Strangler) maar hij blijft deze serie "Alphabet Murders" ontkennen.

Dan word er ineens vorige jaar ergens in Nevada een oude man gearresteerd (die als beroep fotograaf was) en de rechtzaak tegen hem is intussen begonnen over hoe hij voor ongeveer 50 jaar lang actief is geweest in de VS als een seriemoordenaar!!!

en in deze verslag besef je ineens dat de realiteit veel erger is dan wat ze in een speelfilm hebben gezet...

Has the alphabet murderer finally been caught? | World news | The Observer - guardian.co.uk

avatar van Uzza_Sparta
intussen deze film gezien, en het is eigenlijk een tegenvaller.
Eigenlijk is het jammer dat ze deze film in 2008 hadden gemaakt, want in 2011 was de echte killer gearresteerd. En de realiteit is dan ook veel erger dan wat ze in deze film hadden gezet de echte Alphabet Killer was bezig voor 50 jaar lang in verschillende staten in de VS
Ik kom dan ook terug op mijn opmerking van 28 Mei, want het initiële verhaal is wel waargebeurd (The Alphabet Murders) maar dan wel in de begin jaren 70, terwijl deze film begint met dezelfde moord maar dan in 2008.
En ik zag ook dat Eliza Dushku (die slecht was in haar rol trouwens) ook een van de producers was van deze film - had ze zichzelf dan de hoofdrol gegeven?

Dit is eigenlijk een sort slechte uitvoering van een mix van de films Zodiac en Beautiful Mind

avatar van jippie2010
Deze B-film haalde een uitstekend niveau!
De middelmatige actrice Dushku zet in deze film voor haar doen een uitstekende acteerprestatie neer. Wat mij betreft heeft deze film geen open einde.
De laatste 15 minuten kwamen er iets teveel cliches voorbij,
maar de slotscene gaf op een vernieuwende manier aan of het de schizofrenie was die Dushku tot waanzin dreef, of dat ze het toch bij het rechte eind had,

Ik twijfel enorm tussen een 3 en een 3,5, voordeel van de twijfel dan maar?

avatar van Gang_Star
Een thriller die mij geen moment heeft kunnen overtuigen. Het kwam te langzaam op gang en echt spannend werdt het vrijwel nergens. Rond het einde werd het (een soort van) spannend maar de uitwerking naar het einde toe kwam ook niet als een verrassing en stelt teleur.

avatar van K. V.
'k had eens zin in een thriller, dus deze maar eens geprobeerd. 'k vond het geen misse film. Geen meesterwerk, maar hij keek toch vlot weg.
De cast was niet slecht, niet waw, maar ook niet slecht.
Leuk om eens gezien te hebben, niks bijzonders, maar niet slecht.

avatar van Daan258
Leuke thriller.
Het verhaal was niets bijzonders, maar wist mij goed weten te boeien tot het eind.
Spannend was het niet echt en het acteerwerk kon ook iets beter, maar over het algemeen een prima thriller. Ook het einde was niet verkeer.

avatar van IH88
The Alphabet Killer

Een wat teleurstellende thriller met een trage opbouw en een verhaal dat maar niet spannend wil worden. Een jacht op een seriemoordenaar moet ijzingwekkende spanning opleveren maar in deze film is dat ver te zoeken. De sfeer is op zich wel lekker naargeestig en grauw en Dushku doet het wel aardig als politieagente die jacht maakt op de seriemoordenaar.

Zelf heeft deze Megan aardig wat psychische problemen maar naar het hoe en waarom blijft het gissen. Het verhaal kabbelt rustig voort en je zit eigenlijk te wachten wanneer er wat meer vaart in het verhaal komt. De dader komt op een gegeven wel heel nadrukkelijk in beeld, want de seriemoordenaar moet natuurlijk wel iemand zijn die dicht bij de hoofdrolspeelster staat... Het einde is op zich wel leuk gevonden maar spannend? Nee, nog steeds niet.