After.Life (2009)

Alternatieve titel: After Life

Thriller / Drama

geregisseerd door Agnieszka Wojtowicz-Vosloo
met Christina Ricci, Liam Neeson en Justin Long

Een jonge vrouw bevindt zich na een zwaar auto-ongeluk tussen het leven en de dood. De begrafenisondernemer met schijnbaar een bepaalde gave probeert Anna te helpen met de stap naar het hiernamaals.

avatar van mm-kimmie-mm
-PeeWee schreef:
Er waren momenten dat ik het erg spannend vond, maar als ik met teveel vragen zit vind ik dat alweer een minpunt. Ik ben er nog steeds niet uit of ze nou leefde, of echt dood was. De laatste keer dat ze in het spiegeltje keek zag je dat ze hier adem op uit blies. Dit was de keer dat ze het zag. Het gebeurde ook eerder op het moment dat ze voor de spiegel stond en het jongetje haar van buitenaf zag staan, maar toen werd er niet op gereageerd. Is dat dan ook verbeelding, of leefde ze nog? Over het jongetje gesproken; Wie kan daar wat meer over vertellen? Ik dacht toch echt een foto van hem gezien te hebben tussen de collectie van de lijkschouwer. En over zijn moeder?

Jaa ik dacht dat ook te hebben gezien bij die foto's!! Naar mijn idee was die moeder ook hardstikke dood... Alleen hoe kunnen de mensen op school dat mannetje dan zien ? Goede film maar vele vraagtekens... !:P Dont like:(

avatar van Eddie_Edje
-PeeWee schreef:
Er waren momenten dat ik het erg spannend vond, maar als ik met teveel vragen zit vind ik dat alweer een minpunt. Ik ben er nog steeds niet uit of ze nou leefde, of echt dood was. De laatste keer dat ze in het spiegeltje keek zag je dat ze hier adem op uit blies. Dit was de keer dat ze het zag. Het gebeurde ook eerder op het moment dat ze voor de spiegel stond en het jongetje haar van buitenaf zag staan, maar toen werd er niet op gereageerd. Is dat dan ook verbeelding, of leefde ze nog? Over het jongetje gesproken; Wie kan daar wat meer over vertellen? Ik dacht toch echt een foto van hem geziien te hebben tussen de collectie van de
En over zijn moeder?

Zelf ben ik er van overtuigd dat het jongetje nooit heeft geleefd in de film
Wanneer het jongetjes thuis komt reageert z'n moeder tot 2 x toe niet.
ook haalt ze hem niet van school,omdat hij er heleemaal niet meer is!
En het was idd de foto van dat jongetje dat aan het prikbord hing.
De moeder was gewoon in 1 of andere shock omdat haar zoontje niet meer leefde.(vandaar die zombie achtige blik die je steeds van haar zag)

Wat betreft het meisje weet ik ook niet of ze nou wel of niet leefde, en wat betreft het einde, dat was me echt heel vaag , toen snapte ik het even niet meer, leeftde zij nou nog, en hij?

avatar van jokus
Het is ieder geval leuk dat ik Christina Ricci zoveel en zo bloot heb gezien,maar voor de rest zit je heel de film constant te denken;"dit klopt niet,er zal wel een verklaring voor komen"!!!
Mooi niet!
Daarbij ook totaal geen spanning of diepte.

Of dat jongetje dood was?Nee toch zeker!
Hij wordt geslagen en de politie weet er van.
Ik dacht eerder dat zijn moeder dood was.
maar goed......

Helaas dus maar 1 ster

avatar van El  Loco
I'm not dead!

Eerlijk gezegd deed het plot me een klein beetje watertanden, maar de score hier op Moviemeter stelde toch een beetje teleur, ze raakte nog niet eens de 3*. Gelukkig heb ik de film toch maar de kans gegeven.

De hele film lang is het voorturend hinken op twee gedachten, is ze nu echt dood en kan de begrafenisondernemer daadwerkelijk met de doden communiceren of laat hij zijn doden geloven dat ze dood zijn. Het leek me nogal logisch dat Anna nog leefde, maar er worden zowel argumenten gegeven voor een dode Anna als argumenten voor een levende Anna, waardoor je als kijker voorturend in vertwijfeling wordt gebracht. Ik had meer de neiging te geloven dat ze nog in leven was, want ze deed toch vrij vaak dingen die je als “geest” of “ziel” onmogelijk kunt doen. Zo kan ze nog steeds ademen en verschijnt er condensatie op de spiegel die ze voor zich hield. Niet dat ik daar zoveel verstand van heb, maar dat lijkt me nogal onmogelijk als geest. Maar ja, zo zijn er nog wel details die je doen vermoeden dat ze dan wel dood is, zoals het telefoongesprek tussen Anna en Paul. Anna zit een poosje met hem te bellen, maar hij antwoordt niet, omdat hij haar gewoon niet kan horen omdat ze dood is.

Naar het einde van de film toe was ik er bijna zeker van dat ze nog leefde. Zeker omdat ze tijdens haar begrafenis nog met haar hoofd bewoog, alleen werd dat niet opgemerkt door Paul. Maar op het einde was de verwarring toch wel erg groot. Het leek erop dat zowel Anna als Paul vermoord zijn door de begrafenisondernemer met zijn witte camionette, maar waarom hangt hij dan een foto van haar tegen de muur met haar ogen open, wat erop duidt dat ze nog in leven was op het moment dat ze arriveerde in het mortuarium? Wat rest is leuk denkwerk voor de kijker…

Christina Ricci en Liam Neeson zijn nu niet meteen mijn favoriete acteurs, maar hier doen ze het naar behoren. Vooral Liam Neeson vond ik erg sterk spelen als ziekelijke begrafenisondernemer. Alleen vond ik de dialogen tussen die twee over “ de zin van het leven” en “de angst voor de dood” op den duur saai worden. Justin Long vind ik dan zo’n acteur die best uit een film wegblijft, maar hier heeft hij in mijn ogen niets verkeerd gedaan.

Qua spanning was het inderdaad nogal aan de flauwe kant, enkel bij de ontsnappingspoging is er ietwat spanning. Maar soit, de film heeft me best wel kunnen boeien met de vraag of ze dood is of niet. Ik denk eerder het laatste, maar zeker ben ik nergens van.

avatar van El  Loco
Eddie_Edje schreef:

Zelf ben ik er van overtuigd dat het jongetje nooit heeft geleefd in de film
Wanneer het jongetjes thuis komt reageert z'n moeder tot 2 x toe niet.
ook haalt ze hem niet van school,omdat hij er heleemaal niet meer is!
En het was idd de foto van dat jongetje dat aan het prikbord hing.

Hoe kan je dan verklaren dat Paul hem heeft geslagen?
En dat Anna met hem praatte voor haar auto ongeluk?

avatar van Rodger
Een beetje wazig allemaal...
maar ja.. voor de liefhebber prima.. maar voor mij niet weggelegd.
2**

avatar van Gitarist187
gisteren op On Demand gekeken...
Opzich begon de film goed en mooi gefilmt, de dialogen waren ook prima, echter vond ik de film veel te vaag en onduidelijk om hem goed te vinden.

uiteindelijk ook nog een vaag einde, de hele film was gewoon niet duidelijk terwijl ik normaal wel van arthouse houd. 2 sterren

avatar van K. V.
Dit was nog een speciaal filmpje, maar 'k was toch wel aangenaam verrast er door. Het is een mysterieuze film met een verrassend gekozen cast die overtuigend speelde. Het verhaal intrigeerde me wel en wist de volledige speelduur te boeien. Het wordt wel nooit helemaal duidelijk, maar het is toch leuk gissen of ze nu echt dood is of niet.
'k vond de film nog redelijk spannend al ligt de indruk eerder op het mysterieuze.
'k vond het wel een puike film.

Heb de film volledig kunnen bezien. Het zwakste in de film is hoe mensen, zonder veel moeite te doen, snel kunnen geloven. Denken dat je echt dood bent, hoe dom is dat niet. Voor de rest kon het verhaal mij boeien, ware het niet die zever momenten. Ze kan bellen en ze belt haar vriend, ze heeft 2 keer een wapen in haar hand en doet er niks mee. Dhaaaaaahhhhhhh.

ok, die begrafenis ondernemer praat met de doden, jongetje kan het ook. Moeder van het jongetje is ook dood en dat kuikentje ook. Goed verhaal, je blijft tot het einde denken dat ze het kan overleven. Ik ben helaas een sucker voor een happy end en dat is helaas niet gekomen. Hoewel, ze zijn nu samen in de dood

avatar van david bohm
Deze film heeft mij niet of nauwelijks kunnen bekoren. Niet overtuigend. Ben ook geen fan van de hoofdrolspelers de heer Neeson en mevrouw Ricci. Ik kan weinig met het in mijn ogen saaie verhaal en heb ook weinig spanning ervaren.

avatar van TIM-K
Film met een open einde. Bij dit soort genres niet echt mijn ding. Liam Neeson speelt zijn rol als begrafenisondernemer goed maar heb bij hem (na het zien van Schindler's List) altijd het gevoel dat een rol als 'badguy' niet voor hem is weggelegd. 2 sterren

avatar van Curriculum
Liam Neeson is hier simpelweg een seriemoordenaar. Zij leefde nog, hij begroef haar levend. In de film wordt uitgelegd hoe hij iemand dood kon laten lijken, door middel van een excentrieke drug. In de begin scene zag je het ongeluk, een busje die ervoor zorgde dat zij dat ongeluk kreeg, dat zelfde busje heeft de begrafenisondernemer ook.

Daarbij, zweert haar vriend dat ze levend is, hij ziet haar ooglid bewegen, en vanaf dat moment is hij sceptisch over haar dood. Zelf krijgt hij aan het eind "toevallig" ook een ongeluk, en eindigd op zijn tafel waar hij wordt vermoord.

Dus, mensen die reageren met "ze was al dood, en wilde niet accepteren dat ze dood is" is gewoon pure onzin, hij is een moordenaar.

avatar van aburex
Curriculum schreef:

Ben er helemaal mee eens. op een bepaals moment zie je dat hij er inspuit met en flesje die er voor zorgt dat iemand dood lijkt: de naam ben ik vergeten. Dus!!Voor de rest gaat de film over de zin van het leven en het wel of niet gelukkig zijn. Deze film heeft me wel weten te boeien.

De cast was goed gekozen, de rollen werden goed neergezet. Helaas hinkte de film teveel op twee gedachten waardoor je als kijker niet kon beoordelen wat de feitelijke situatie was.

Dead, or not dead. That's the question.

avatar van Carl
hele sfeervolle thriller. Goed verhaal, goed thema. Stelt de zin van het leven aan de orde.
Werd alleen wat teveel met de wond aan haar hoofd gerommeld.....soms zat die volgens mij niet helemaal goed.
Was ze nou dood, of niet? we zullen het nooit weten.Was het jongetje nou dood of was zijn moeder nou dood? we zullen het nooit weten.
Maar verder: goed spel, goed geacteerd....

avatar van Fueledable
Vreemde film. Ik weet nog steeds niet of ze dood was of nog leefde. Toch erg goed!

Ik bleef echt me te veel vragen zitten,deze film bleef zelfs nog een paar dagen in mijn gedachte hangen. Ik blijf erbij dat ze de hele tijd nog leefde. Ik irriteerde me zo aan het moment dat Paul op de deur slaat en dat Anna gewoon stil blijft zitten. Terwijl ze 2 minuten van te voren er nog volop van overtuigd was dat ze moest ontsnappen. Zo waren er nog meer dingen waarbij ik gewoon tegen de tv moest schreeuwen. Ik had liever een happy ending gezien.

avatar van tattoobob
Heerlijke film waar ik destijds zeker van genoten heb....toppertje..

avatar van knusse stoel
Prima film waarbij ik mensen met claustrofobie afraad om deze film te zien vanwege bepaalde scenes.
En helaas "s_hirleeey", in sommige films is geen happy end, zo ook niet in deze. Maar in deze film is het extra jammer?!

avatar van nclo
Goede sfeervolle film waar zowel Ricci als Neeson een geweldige prestatie leveren. Dat de film niet helemaal duidelijk was vond ik juist wel een kracht van de film. Het bracht je gedachten op een zijspoor waarna je nauwelijks in staat bent om te bedenken hoe de film zou kunnen eindigen. Eens een keer wat anders dan die eeuwige clichés. Ik ben dan ook verbaast dat de film zo'n lage score heeft.

Allereerst is Ricci natuurlijk een prachtige vrouw die gelukkig altijd weer in mooie sfeervolle films mee kan (waar zij overigens ook geknipt voor is). Haar verbijstering over haar situatie is machtig geacteerd, maar soms was zij weer iets te naïef door zo makkelijk van de lijkschouwer aan te nemen dat zij dood is (ik weet niet of dit waar is, maar het gaat er om dat ik het wel tof had gevonden wanneer zij toch iets langer bij haar standpunt bleef tot het eind) uiteindelijk kwam zij er achter dat zij toch niet dood was en dat de beste meneer hij voor de gek hield. Een beetje rare en spontane plotwending waar het de film wat meer kracht zou geven als hier wat meer aandacht aan gegeven zal worden.

Neeson is gewoon één van de beste acteurs van dit moment en dat laat hij hier weer eens zien. De hele tijd lijkt hij de situatie onder controle te hebben en hij was in staat om met Ricci te spelen wanneer hij wou. Dat maakt de film alleen nog maar interessanter, want was zij anders niet overstag gegaan wanneer haar tegenspeler een veel minder overtuigende personage speelde?

Als laatste wil ik Chandler Canterbury ff wat veren in zijn reet stoppen. Want ik kreeg een paar keer een zeer onaangenaam gevoel toen ik hem mocht aanschouwen. Die blik in zijn ogen in combinatie met zijn gedrag. Vooral de zin: ''I said that I saw her, not that she was alive.'' Hij was toentertijd 11 jaar en wanneer je dit al in je mars hebt verwacht ik nog dat wij deze naam de komende jaren wat minder moeilijk over onze lippen laten glijden.

Hoewel de film prima was, vond ik een paar scenes weer iets te langdradig en te vaag. Daarom een 3,5.

avatar van arno74
Vreemde film waarin zo nu en dan typische horrorscenes in zijn gemonteerd. Ook heeft de film enkele scenes om verwarring te zaaien, zonder dat deze veel logica hebben. Het wordt gaandeweg duidelijk dat Anna leeft (een lijk kan niet ontsnappen als je de sleutels van het huis achterlaat), maar de film zet ons op het verkeerde been met een foto van het jongetje, en met de spiegelbeeld van Anna waarop ze op een lijk lijkt.

Hierdoor lijkt het alsof de maker niet kan kiezen tussen horror of bovennatuurlijke thriller. De film heeft van alles wat, zonder dat het goed op elkaar aansluit. Apart en onderhoudend, maar niet zonder fouten.

vildior
ok, juist de film gezien. Weet niet goed wat ik er van moet vinden. Ricci vond ik top. Het verhaal was goed bedacht. Maar ergens was er iets van 'ik heb een goed idee voor een film, maar ik weet niet hoe ik het moet brengen'.

maar toch ben ik blij hem gezien te hebben.

avatar van alexspyforever
Persoonlijk had ik ook liever een ander einde gezien en bepaalde dingen bleven nogal vaag. Maar wel een heel sfeervolle mysterieuze thriller met sterke acteerprestaties van Neeson en Ricci. Ik zag een heel goede chemie tussen hun beide.

avatar van Mrs. Donut
Dit is zo'n film waar je later nog over terug denkt. Je herinnert je dan voorvallen. Ze kreeg spuiten toegediend, je zag haar adem op een spiegel, ze kon bellen, spullen pakken en er mee gooien. De begrafenisondernemer zorgde er voor, dat hij genoeg kanten had Echt een film om nog eens op te zetten en op je gemak te bekijken.

avatar van MissDarkDeath
knusse stoel schreef:

Noooh Shiiiit! lol
Echt heh waarom ik deze film nou weer moest gaan kijken.
Claustrofobisch zat en ook vaak nadenken over ben ik echt dood als ze me begraven.
Dank je film nu zit ik weer op de kast! lol xD
Toch moet ik zeggen dat ondanks alle raadsels, die mss duidelijker zijn als je echt op alle details let, een aparte maar steengoeie film is, al ben ik zelf echt totaal geen fan Liam.

Toch denk ik wel dat ze nog leefde at first... Waarom krabt ze anders dr nagels kapot aan de bovenkant van de kist? (Alhoewel je dan aan de bovenkant van de kist als haar verloofde bij haar graf is geen sporen ziet.) En haar ademen was ook te zichtbaar voor iemand die voor dood moet doorgaan.. En nog meer van zuks dus..
Toch was ie boeiend en zoals ik al zei erg goed
Maarja.. das dan weer mijn mening xD

avatar van MissDarkDeath
oh vergat te raten xD

Een 4, omdat t nou ook weer niet de allerbeste film was in mijn categorie zwaar vaag xD

avatar van bjerik76
Aardig filmpje die met iets te lang duurt, waardoor vlak voor het einde mijn interesse steeds minder werd.
Hoe verder de film ging hoe meer twijfels / vraagtekens ik had, maar dat was misschien ook wel de bedoeling.

Is ze nou wel dood of niet dood want naar mijn mening klopte er ook bepaalde dingen niet.

Was de begravenisondernemer dan geen mens? hij sprak elke keer " jullie mensen, jullie levenden zijn... ect. Zelf is hij toch ook een levend mens ?
verder was het raar dat
Ze was dood, maar kon wel alles fysiek kapot gooien ? dat zijn toch bewijsstukken voor ieder ander mens die dat zomaar ziet ?
Bij wijze kon ze dus wel gewoon dan ook slaan, die schaar in hem steken en vluchten? als je echt zelf overtuigd ben dat je leef en weg wil, dan doe je daar ook je best voor.

Bovendien waren er daadwerkelijk dode mensen die haar ( en hem) aanspraken, hoe kan dat dan, als alles dus niet zo was, en het om een een en andere freak ging ?
Hoe dan ook was alles toch wel bekend, en lijkt het mij dat er meerdere personen moeten verklaren en ondertekenen dat iemand is overleden. ( ipv 1 begravenisondernemer, die alleen maar mensen netjes hoort te maken in een morturarium, dus die personen zijn idd al dood verklaard...

Hoe dan ook, een hoop vragen en nadenkertjes of bepaalde dingen wel kloppen op het eind van deze film.

avatar van flaphead
Omdat bij de meeste films mijn cijfer onder het gemiddelde op MM en IMDB zit (ik ben te kritisch?), verrast het me dat ik er nu ruim boven zit. En dan bij de herziening nog iets verlaagd.
Heerlijke mysterysfeer, somber gespeeld en een behoorlijke spanningsboog. De opzet is origineel en zodra Anna gaat praten op de 'voorbereidingstafel' kan het me voorstellen dat het publiek in tweeën wordt gesplitst door het blijkbare bovennatuurlijke plotverloop. Ik hou er in ieder geval van. De sfeer is beklemmend, de fases waar Anna doorheen gaat interessant en de dialogen net zo. Als kijker wordt je in het ongewisse gelaten over de gang van zaken, met hier en daar wat hints. Leuk.

Sleutelscene is waar Anna zich in de spiegel bekijkt, waar 3 dingen samenkomen: als kijker weet je dat ze nog leeft, Jack ziet haar staan en Anna berust zich in haar overlijden. Prachtig gedaan. Schrijnend hoe de buitenwacht op dat moment voor haar eventuele leven gaat strijden, waar zijzelf nu in rust toewerkt naar haar begrafenis.

Een plotgat is wel dat -ondanks dat de setting van 'een klein dorpje' het een en ander kan verklaren- het onlogisch is dat Eliot bij veel ongevallen als eerste kan arriveren om het middel in te spuiten (waarna het slachtoffer dood verklaard zal worden). De horror-achtige scenes voegde wat mij betreft ook niks toe.

Uiterst originele thriller waar het thema van bovennatuurlijke en seriemoordenaar door elkaar wordt gebruikt. Het feit dat ik deze review niet kan schrijven zonder veel spoilertags zegt genoeg. Wie houdt van mystery, beklemming en een duistere sfeer: kijken.

avatar van 1311811
Een film waar je het nog wel eens benauwd van krijgt; een naargeestig sfeertje! Zeer geslaagd en underrated als je het mij vraagt. Misschien had Christina Ricci iets overtuigender kunnen acteren...

Deze film deed me denken aan The Gathering, een film waar Christina Ricci ook de hoofdrolspeelster is.

avatar van Mike 1984
Ik heb net de film gezien, twee keer zelfs. Eerst begreep ik het allemaal niet meer toen de film uit was, dus opnieuw bekeken en ik moet wel zeggen, het zijn de details die het hem doen. Bij haar ongeval word ze de pas afgesneden door een wit busje, en laat nu toevallig de begrafenisondernemer dezelfde hebben. Ook het flesje die hij gebruikt om haar injecties toe te dienen word duidelijk kenbaar op een bepaald moment. Ze leeft dus nog, de jongen ook maar zijn moeder is dood, net zoals Paul op het einde. Sterke Liam, en Ricci. Ook het jongetje heeft een bepaalde uitstraling. Leuke film om op een donkere avond te bekijken
Ik heb net Christina Ricci gegoogled omdat haar gezicht me wel iets zei maar wist niet vanwaar. Zij speelde in The Addams Family, vandaar dat ik haar "ken".

avatar van dalma
De film is heel goed meegevallen. Had mijn twijfels bij het lezen van sommige commentaren, maar ik ben blij dat ik hem bekeken heb. Speciaal sfeertje en met een homecinema prachtige schrikmomenten.