The Alphabet Killer (2008)

Thriller / Drama

geregisseerd door Rob Schmidt
met Eliza Dushku, Cary Elwes en Timothy Hutton

Megan Paige is een extreem gedreven politieagente in de stad Rochester. Haar verloofde Kenneth werkt bij hetzelfde korps. De twee krijgen te maken met een gruwelijke zaak waarbij een 10-jarig meisje is verkracht en vermoord. Het blijkt om een seriemoordenaar te gaan en Megan raakt volledig geobsedeerd door de zaak. Zo erg dat ze waanbeelden krijgt, schizofreen wordt, haar relatie verbreekt en opgenomen wordt in een inrichting. Twee jaar later vindt er echter een gelijkaardige moord plaats en de inmiddels redelijk opgeknapte Megan zal een rol gaan vervullen.

avatar van james_cameron
Onderhoudende maar niet helemaal geslaagde thriller, die naar het einde toe steeds ongeloofwaardiger en vergezocht wordt. Dushku doet haar best in de lastige hoofdrol, maar ook zij weet niet helemaal te overtuigen. Gelukkig is de film wel vrij spannend en degelijk geregisseerd, met een aantal enge momenten. Het sobere camerawerk draagt bij aan een naargeestig sfeertje.

avatar van DonOswaldo
Zo'n 'zoek de dader'-plot (met een wendingkje eraan) doet het altijd wel goed bij me (eveneens vind het ook nooit erg om een sub-plotje te zien van iemand die maar niet geloofd word, maar gelukkig toch haar eigen gang gaat..). Daarbij zie ik Elisha Dushku altijd graag in een filmpje dus dan kan er niet veel meer mis gaan voor mij.

Regie in orde.

Vermaakt overall best goed om in een sterk laatste kwartier (+/-) te vervallen.

Krappe 4*

avatar van 606
Hele goede thriller en apart einde.
Leuke en goede acteurs en het verhaal is waargebeurd en daardoor ook realistisch.

3,5 ster

avatar van Elineloves
Not that bad.

The Alphabet Killer is een goed thrillertje over een waargebeurd verhaal. Het is losjes gebaseerd op het echte verhaal, want in de realiteit is er nooit een dader gepakt. In deze film staan de moorden ook niet centraal, maar de hoofdrolspeelster wel. De jonge Dushku. Vol overgave stort ze zich in de zaak terwijl ze zelf steeds dieper de afgrond in weet te glijden. Als ze dan ook nog schizofrenie blijkt te hebben, weet ze helemaal niet meer hoe ze het heeft. Is dat de reden dat ze de geesten ziet van de vermoorde meisjes?

Het gegeven blijft interessant en als kijker vraag je je af hoe de vorm in de steel zit. Het is niet overal even geloofwaardig, en het einde is ook ‘een beetje jammer’, maar voor mij haalt dat het niveau van de film niet naar beneden. De acteurs zetten een prima rol neer, met name Michael Ironside, en zelfs Cary Elwes doet het niet slecht. Dushku, die ik voornamelijk ken van Wrong Turn, zet een puike hoofdrol neer en weet haar karakter iets persoonlijks en echts mee te geven.

Het psychologische ondertoontje is gedurende de film aanwezig, en dat is waar ik van hou. Ja, ik ben wel in voor dit soort films, op een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Metalfist
Based on a true story

Normaal gezien was het het plan om The Devil's Rejects te zien maar om de één of andere reden werd er zaterdagavond ineens met een aantal films gespeeld. Tangled zat zelfs even in de DVD speler maar uiteindelijk belandden we toch bij deze Alphabet Killer. Een vriendin had de film gekocht voor een vrij lage prijs en zei dat het erg op Wrong Turn leek. Toch werd mijn aandacht getrokken doordat Eliza Dushku (Faith uit Buffy en Angel!) hierin de hoofdrol vertolkte. Ik was benieuwd.

Rob Schmidt geeft ons een film die half en half geslaagd is. The Alphabet Killer is gebaseerd op een waar verhaal maar het is allemaal af en toe nogal saai. Sowieso ben ik dit soort films waarin wordt vermeldt dat het op gebeurde feiten is gebaseerd al beu aan het geraken maar ik kreeg de indruk dat er verwacht werd dat we heel de geschiedenis omtrent de killer kende. Ach, het was maar een kleine ergernis en de film stevende af op een kleine voldoende ware het niet dat het einde wel extreem teleurstellend was. Je zit toch gedurende heel de film te gokken wie dat de moordenaar is en dan komt het einde iets te abrupt over. Het is allemaal opeens gedaan (oké, je komt wel te weten wie de dader is) en zo'n flauwe zin waarin eventjes wordt vermeld dat de echte dader nooit is gepakt, dat zorgt toch echt wel voor een anti-climax. Ook heel het plot rondom Megan en haar schizofrenie wordt niet altijd even duidelijk en interessant uitgewerkt. Geen idee of de film echt hard strookt met de feiten maar dat valt toch serieus te betwijfelen. Beetje jammer dit.

Gelukkig is Dushku er. Ik noemde daarjuist al haar rollen in Buffy, The Vampire Slayer en Angel maar daarin is ze nog net iets beter. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen maar ze heeft wel iets. Een erg fijne actrice die ik met plezier zie spelen. Wel grappig om Bill Moseley terug te zien verschijnen voor de 2e keer die avond. De eerste film die we hadden gekeken was House of 1000 Corpses en daar vertolkt hij de rol van de hilbilly Otis (geweldige rol trouwens) maar hier is hij toch een meer ingetogen rol. In ieder geval een goede acteur. Het is eigenlijk vreemd, The Alphabet Killer oogt het meeste van de tijd als een B-film maar er zijn toch een aantal grote namen te vinden. Dushku en Moseley zijn toch zeker en vast geen onbekenden in het filmwereldje maar ook Michael Ironside heeft een goede rol.

Leuk filmpje dat nergens hoogstaand wordt. De cast is wel in orde maar het verhaal is maar zozo en het geheel boeit niet echt. Leuk voor eens een keer gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van rep_robert
Doodsaaie film dat totaal niet tot leven wil komen en ten onder gaat aan de zwakke uitwerking van Dushku haar personage. Haar inleving/emotionele betrokkenheid in de zaak komt nooit echt goed aan het licht, net zoals haar toewijding gedrevenheid. Zeer matig geschreven en geacteerde rol van Dushku. Sowieso vind ik het maar raar als zo'n lekkere meid zo'n gestoorde rechercheur moet spelen. Stupide.

Het is allemaal maar bijzonder matig uigewerkt en uiteindelijk gaat de film ook nog is ten onder aan het vele oninteressante gelul. Het onderzoek is totaal niet spannend en boeit ook op geen enkele manier. Einde deed dan ook niet meer dan mijn wenkbrauwen fronzen.
Ook het camerawerk was bij tijd en wijlen om te janken, vooral tijdens die groepstherapie in een mini cirkeltje ergens na een kwartiertje kon ik wel janken zo slecht was dat.

Eigenlijk niks goeds over de film te melden, nou ja... toch nog iets: Ik heb ze wel is slechter gezien.

Voor de rest een zeer slechte film dat schromelijk overgewaardeerd wordt op MovieMeter.

avatar van jippie2010
Deze B-film haalde een uitstekend niveau!
De middelmatige actrice Dushku zet in deze film voor haar doen een uitstekende acteerprestatie neer. Wat mij betreft heeft deze film geen open einde.
De laatste 15 minuten kwamen er iets teveel cliches voorbij,
maar de slotscene gaf op een vernieuwende manier aan of het de schizofrenie was die Dushku tot waanzin dreef, of dat ze het toch bij het rechte eind had,

Ik twijfel enorm tussen een 3 en een 3,5, voordeel van de twijfel dan maar?

avatar van K. V.
'k had eens zin in een thriller, dus deze maar eens geprobeerd. 'k vond het geen misse film. Geen meesterwerk, maar hij keek toch vlot weg.
De cast was niet slecht, niet waw, maar ook niet slecht.
Leuk om eens gezien te hebben, niks bijzonders, maar niet slecht.

avatar van IH88
The Alphabet Killer

Een wat teleurstellende thriller met een trage opbouw en een verhaal dat maar niet spannend wil worden. Een jacht op een seriemoordenaar moet ijzingwekkende spanning opleveren maar in deze film is dat ver te zoeken. De sfeer is op zich wel lekker naargeestig en grauw en Dushku doet het wel aardig als politieagente die jacht maakt op de seriemoordenaar.

Zelf heeft deze Megan aardig wat psychische problemen maar naar het hoe en waarom blijft het gissen. Het verhaal kabbelt rustig voort en je zit eigenlijk te wachten wanneer er wat meer vaart in het verhaal komt. De dader komt op een gegeven wel heel nadrukkelijk in beeld, want de seriemoordenaar moet natuurlijk wel iemand zijn die dicht bij de hoofdrolspeelster staat... Het einde is op zich wel leuk gevonden maar spannend? Nee, nog steeds niet.