Copycat (1995)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Jon Amiel
met Sigourney Weaver, Holly Hunter en Dermot Mulroney

Helen is psychiater en gespecialiseerd in het gedrag van seriemoordenaars. Ooit ontsnapte ze aan een moordaanslag waar ze een trauma aan over hield. Nu is er weer een serial killer op pad. Ze ontdekt dat het een copycat is: de moordenaar imiteert bekende psychopaten wiens roem hij nastreeft. Rechercheur Mary Jane roept Helens hulp in maar als het net zich om de copycat sluit, wordt Helen gegijzeld en moet ze haar angst overwinnen.

avatar van Friday the 13 th
Goede thriller - al is hij wat traag als je hem vergelijkt met de thrillers van vandaag.

Zeer goed detectiveverhaal rond het werk van een seriemoordenaar. Toch wel best origineel en zeker de twists naar het einde toe. De film begon bovendien erg sterk met de wc-scène. Ook leuk dat ze het verhaal van de "echte" serial killers erbij betrekken.

De film komt bij momenten wat gedateerd over, maar hij is zeker nog vermakelijk.

Lange tijd geleden dat ik deze heb gezien maar ik vond het destijds toch wel een boeiende en ook ietwat spannende thriller met ook nog best een origineel verhaal. Het einde zag je misschien wel van mijlenver aankomen en was natuurlijk behoorlijk cliché maar doet de rest van de film niets te kort. De opbouw van het verhaal is mooi verzorgt en de cast doet het met Sigourney Weaver en Holly Hunter ook goed.

avatar van Askikker
Totaal over de top en ongeloofwaardig verhaal, maar zeker wel onderhoudend.
Jammer van de laatste tien minuten, die waren akelig voorspelbaar.

avatar van DragQueen
Spannende Thriller, met een goed bedacht verhaal. De uitwerking is hier en daar wat voorspelbaar. Verder goed acteerwerk van Sigourney Weaver, en een beklemmende sfeer. 3 Sterren.

avatar van Mr Thee
Heerlijk om weer eens een wat oudere film te zien met een voorname rol voor alle technische snufjes die inmiddels “gangbaar zijn”, computerschermen met een “dikke reet”etc. De film deed me wat humor en gebruik van muziek een beetje aan American Psycho denken. Uitstekende filmmuziek dus.

Anders dan andere films over seriemoordenaars als Zodiac, Dear Mr. Gacy, The Sun of Sam, is de film nogal “melig” en oeramerikaans: de rechercheafdeling is een afdeling vol patsers met blufferige humor, de film bevat daarnaast ook zoetsappige scenes . Veel gaat dat dan ook gewoon overduidelijk “netals in de film (quote doe maar)”: een moordverdachte valt door de mand en wordt uitgelachen en de deur gewezen. Het minder serieuze kantje en het clichématig Amerikaanse aan de film mag ik wel. Er zijn ook wat “clichés” die minder sterk waren, zo werd de rechercheur door haar chef “plots”verteld dat ze niet mocht werken met de "hoogleraar", terwijl er nauwelijks bij wordt stilgestaan hoe deze man daartoe komt maar de voorspelbaarheid van de film en dus de spanning leidt er niet onder.

Kortom: het is het een heel spannende film met angstaanjagende scnenes en een goede sound: de creeps doen het vooral erg goed!

avatar van Icer
De tijd heeft deze film blijkbaar toch ingehaald, matige inzet van de vrouwelijke rechercheur met irritante ''never mind'' houding. De vijf is voor de paar originele wendingen in het verhaal, verder niets.

avatar van edwinoudenes
Zeer goede thriller.. Het laatste uur is nonstop erg spannend. Wel vond ik 'm verschrikkelijk voorspelbaar. Dat werd op een gegeven moment erg irritant.

avatar van Gang_Star
Een film waarbij ik zie dat ik er in 2006 op heb gestemd, maar waarvan ik niet meer kon herinneren dat ik die al eerder had gezien. En dus spreek ik hier van een onverwachtse herziening.
De film is goed opgebouwd, spannend en bevat een goede rol van Sigourney Weaver als getraumatiseerd slachtoffer van seriemoordenaars. De werkwijze van de copycat zorgt ook voor een goede spanningsgraad, alhoewel de film ietwat voorspelbaar is.
Kortom, een prima thriller.

avatar van Leo1954
Lekker spannende thriller met een uitstekende Sigourney Weaver en Holly Hunter. De angsten worden knap weergegeven, het verhaal wordt mooi opgebouwd. Kortom een bovengemiddeld spannende thriller.

avatar van alexspyforever
Het was heerlijk om deze nog eens te herbekijken. Ik vond deze nu nog een stuk beter dan de eerste keer dat ik em zag. Het verhaal is heel origineel en ik heb het eigenlijk nog niet in andere films gezien. Het verhaal is bij momenten nogal voorspelbaar vooral naar het einde toe dat soms wat over the top is. Maar al bij al een van de betere thrillers over een seriemoordenaar. Heel sterke acteerprestatie van Sigourney Weaver alsook de acteur die de seriemoordenaar speelde die er echt wel heel freaky uitzag.

avatar van Roger Thornhill
Leuk: de grote maar doodsbange Weaver versus de kleine maar dappere Hunter, en samen stelen ze hier de show. Hoewel, eerlijk is eerlijk, ook het overige acteerwerk is prima: Dermot Mulroney is grappig als Hunters partner, Will Patton intens als haar ex, William McNamara efficiënt als het titelpersonage en Harry Connick Jr. buitengewoon eng als Weavers nemesis. Alles prima in orde, misschien niet bijzonder spannend (met de gebruikelijke eindconfrontatie tussen detective, misdadiger en slachtoffer) maar wel gedetailleerd, sfeervol, mooi in beeld gebracht en goed uitgewerkt, en met vooral zoals gezegd superbe acteerwerk.

avatar van Roger Thornhill
Wat ik trouwens niet begrijp: als Sigourney Weaver onder haar matras een boek vindt met daarin een vinger als boekenlegger, dan zie je in het "wide shot" dat er twee vingerkootjes tussen de pagina's uitsteken, maar in het daaropvolgende "close shot" steekt er nog maar één kootje uit. Ik begrijp wel dat ze tussen die shots tijd nodig hadden om de close-up te belichten en die vinger opnieuw met jam in te smeren om de mieren ernaartoe te lokken, maar hoe kun je zo'n discrepantie nou over het hoofd zien? Er loopt op de set toch altijd iemand met een Polaroid-camera rond om dit soort dingen te voorkomen? En eigenlijk zie je dat zó vaak in films – ónbegrijpelijk.

avatar van notsub
Copycat is vooral degelijk. Het verhaal wordt goed gebracht en er is ruimte voor de personages om zich te ontwikkelen. Helen is daarvan de interessantste. Op een gegeven moment is het gedaan met de verrassingen en gaat het vrij direct op een voorspelbaar einde af. Iets meer psychologische wendingen waren welkom geweest, maar dit is dan ook geen Silence of the Lambs of Seven.

avatar van Rickyman
Een zeer sterke thriller, misschien ondertussen wat cliché geworden, toch met een uitstekende cast blijft het degelijk en reuze spannend.

avatar van jippie2010
Zucht, weer een film met de genreomschrijving 'Mystery' terwijl het dat niet is.
Wel een redelijke psychologische thriller. *3,0

avatar van Filmkriebel
Herziening... Niet de beste serial killer film op de markt maar de finale vond ik erg goed en spannend. Die twee inspecteurs deden me aan Mulder en Scully denken : goede buddy's waarvan je je afvraagt waarom ze geen koppel zijn naast hun beroep. Altijd leuk om Weaver aan het werk te zien : haar rol vergde duidelijk heel wat energie (paniekaanvallen, agorafobie, ophanging). Een en ander viel me ook tegen : de jaloerse ex-vriend, de homo-nanny die Weaver bijstaat en dan nog vermoord wordt ook, een paar storende wendingen en scènes... zeker de scène waarin de flikken een brandend huis binnenstormen was een echte grap...

Oei.

Basic 90s is anno 2015 niet zo aantrekkelijk meer. Vroeger heb ik deze film wel eens gezien en toen vond ik hem best redelijk. Niet geweldig, ook niet erg memorabel, maar het stond me toch bij als een redelijke thriller.

Bij herziening blijft daar eigenlijk amper wat van over. Visueel lelijk, acteerwerk erg matig en qua soundtrack ook al geen geschenk. Spannende scenes zijn eerder lachwekkend, Hunter's personage is meer een persiflage en Weaver kan haar personage maar geen vorm geven.

Dat het dan tot 120 minuten gerekt moet worden helpt de film ook niet vooruit. Hier en daar zit nog een redelijke scene in, vooral het middenstuk waar ze er achter komen dat de moordenaar steeds andere seriemoordenaars immiteert, maar daarmee is alles ook wel gezegd.

Flauw thrillertje dat erg gehavend uit de strijd met de tand des tijds komt.

Serial killers doen het bij mij altijd goed, zo ook deze Copycat uit midden jaren '90 de gouden decennium voor dit soort films. Het verhaal gaat over een seriemoordenaar die andere ''beroemde'' killers nabootst tot op de details. Een rol die prima is neergezet door William McNamara, waarbij ik me afvraag waarom we hem daarna nooit meer in een grote film gezien hebben.

De vorige keer dat ik deze Copycat zag was ie net uitgebracht op DVD en vond ik hem erg goed. Nu viel ie wat tegen ook omdat ik mogelijk erg verwend ben geraakt door de talloze topfilms in dit genre en ook TV-series zoals Profiler uit dezelfde tijd, Criminal Minds en The Following.

Maar toch is deze film mooi opgezet in een uitgebalanceerde verhaallijn van 2 uur, werden er geen bochten afgesneden en is het einde goed te verdragen. De rollen, met name de 2 power ladies, zijn erg degelijk neergezet in kwalitatief goede film. Copycat zit in de subtop in het genre omdat de toppers als Seven en Silence of the Lambs een klasse beter waren.

avatar van John Barry
Redelijk goede thriller. Het acteerwerk van vooral Sigourney Weaver en Holly Hunter is erg goed, maar ook de rest van de cast levert mooi werk af. Door wat apart camerawerk en erg goede onheilspellende muziek Christopher Young is er een constante onderhuidse spanning aanwezig. De film is helaas wel redelijk voorspelbaar en vooral het verloop van laatste kwartier is niet erg verrassend.

avatar van IH88
“I know all about you. You're just a sad, second rate, boring, impotent little copycat.”

Redelijke thriller die het vooral van het acteerspel van Weaver en Hunter moet hebben. Copycat kent wat spannende momenten (het begin is ijzersterk), en regisseur Jon Amiel creëert een onheilspellend sfeertje. Maar naarmate de film vordert, en ook de dader in beeld komt, verliest de film wel wat aan kracht. Misschien was het beter geweest om de seriemoordenaar wat langer uit beeld te houden, want echt indruk maken doet hij niet. Zeker niet tegenover zulke powervrouwen als Weaver en Hunter. Hoe het eindigt is dan ook weinig verassend.