The Andromeda Strain (2008)

Sciencefiction
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Mikael Salomon
met Benjamin Bratt, Eric McCormack en Christa Miller

Een Amerikaanse militaire satelliet crasht in een klein plaatsje en veroorzaakt een dodelijke plaag, slechts overleefd door twee personen. Het leger plaatst het gebied in quarantaine en zendt een team van wetenschappers naar het gebied om een tegengif te vinden voor het Andromeda virus. Ondertussen onderzoekt een journalist deze zaak die door de overheid in de doofpot wordt gestopt.

avatar van Uzza_Sparta
een zware tegenvaller. Zeker als je ziet dat die geproduceerd is door Tony en Ridley Scott!
En volgens statistieken, al drie keer uitgezonden door RTL in de laatste jaar. Dat is schandalig voor zo'n slechte miniserie

avatar van Dennissssss
Matige special effects, het is allemaal slappe hap en het komt totaal niet over!

avatar van s0njaa
@ nightbreed. Thanks!! Dat was de dus niet duidelijk!

avatar van moviemafketel
Net onderhoudend genoeg om te blijven kijken, maar verder ook niks bijzonders. Vooral de keus van de acteurs/actrices is zeer zwak gekozen. Je krijgt met niemand een band. Het onderzoekscentrum zag er wel erg strak uit. Ook de uitwerking van het virus was leuk in beeld gebracht. Verder zal ik deze film snel vergeten zijn.

avatar van indigoriico
ik wilde deze film eerst 4 sterren geven omdat het eigenlijk best een vermakelijke film was, maar toen ik erover nadacht kwam ik toch op een paar punten die best slap waren.
als ze die punten nou gewoon hadden weggelaten dan was het een normale film van ongeveer 2 uur en was hij denk ik nog beter geweest.
dus hierbij ook de reden van mijn 3 sterren; kijkt lekker weg maar hier en daar slaat de film nergens op.

avatar van Noodless
Mister_Movie schreef :
Uitstekende miniserie die duidelijk gemaakt is met een behoorlijk budget.

Een typische film over virus, quarantaine enz... maar spannender en veel beter uitgewerkt dan soortgenoten. De drama wordt niet geschuwd. De kracht van deze film is dat het andromedavirus slechts stukje bij beetje z'n geheimen prijsgeeft wat de suspens hooghoudt. Het is ook niet zomaar een virusje, maar 'something else'. In tegenstelling tot andere miniseries hier geen last van overbodige romances of gezinstoestanden, maar alle aandacht naar het hoofdonderwerp.

Sluit me hierbij aan. Zeker het eerste deel vond ik sterk. Pluim voor de opbouw van het verhaal dat de spanning voldoende weet te doseren. 7/10

avatar van james_cameron
Middelmatige verfilming van het gelijknamige boek van Michael Crichton, gemaakt als miniserie voor televisie. Van producenten Ridley en Tony Scott zou je toch wel wat meer mogen verwachten, vooral op visueel vlak. Het ziet er allemaal nogal pover uit, met doorzichtige en vaak lelijke visuele effecten (alhoewel de scene met de man die zichzelf onthoofd met een kettingzaag er wel cool uitziet). De cast houdt ook niet bepaald over. Gelukkig is de plot bijzonder interessant en bij vlagen best spannend, waardoor dit het aankijken nog net waard is. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de filmversie uit 1971.

avatar van flaphead
Typische virus-outbreak-film (/mini-serie) waar de clichés niet geschuwd worden. Het acteerwerk is matig en het onvermijdelijke USA-gevoel komt ook langs. Van de visuele effecten moet het het ook niet hebben.
Ondertussen beklijft het toch wel. Er is een aardige spanningsboog en het virus wordt interessant gemaakt. Het wordt niet oppervlakkig gehouden, hoewel je met biologische en/of scheikundige interesse er waarschijnlijk iets beter bijblijft.
Als je niet met een té kritisch oog kijkt en het over je heen laat komen, is het een aardig avondvullertje, maar dat is het hoogst haalbare. Ik heb de originele verfilming overigens niet gezien.