A for Andromeda (2006)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door John Strickland
met Tom Hardy, Charlie Cox en Kelly Reilly

Wetenschappers onderscheppen een signaal vanuit de ruimte dat bijna 3 miljoen jaar geleden verstuurd moet zijn, ergens vanuit de Andromeda nevel. Het bericht bevat een bouwplan voor de ontwikkeling van een computer. Wanneer ze de instructies nauwgezet volgen en de computer weten te bouwen leidt dit tot desastreuze gevolgen. De kracht en het aanpassingsvermogen van deze machine gaan alle menselijke veronderstellingen te boven. Deze machine is zo geavanceerd en ontwikkelt zichzelf verder door het creëren van een biologische robot. De wereld staat aan het begin van een nieuwe fase maar de robot lijkt haar eigen plannen te hebben met het lot van de wereld.

Dit is fiction zonder science. Gemiste kans. Acteurs die zich kennelijk niet thuis voelen in hun rol. Een binaire radioboodschap die een bouwplan voor een computer overseint, die daarna in staat is door middel van vraag en antwoord leven op aarde te reproduceren (waarmee in de geseinde boodschap dus alle mogelijkheden al moeten zijn opgenomen). Òf zeer onwaarschijnlijk, òf getuigend van werkelijk torenhoge, buitenaardse intelligentie.
Overigens: DVD nu al gewoon te koop.

avatar van Rujar
Wat een B-film. Echt zonde van mijn tijd.

avatar van T.Bos
Leuk thema voor een spannende SF-thriller. Alleen komt het niet echt uit de verf. Te veel onwaarschijnlijkheden en losse endjes met een rammelend verhaal, en super langzaam uitgewerkt. Tempo ligt er soms helemaal uit. Jammer, gemiste kans. Wel met een keiharde boodschap die je aan het denken zet. Al met al, toch een 2,5*.

avatar van Roodkapje
Inderdaad slechte B-film. Warrig verhaal, slechte acteerprestaties, saai decor,etc... Leek wel gemaakt door een bende hobbyisten.

Ik ben bevooroordeeld, want ik heb het boek gelezen. En hoewel de film niet precies het boek volgde kon ik het thema er goed uithalen. Goede film, redelijke acteerprestaties, special effects vond ik zelf niet geweldig maar kon er mee door. Einde was anders dan het boek.

Geen B-film maar een TV-film.

avatar van DonOswaldo
Een grote bol van saaiheid en slecht acteerwerk.

Absoluut niet eens met de kritieken. Misschien dat de mensen wat meer effecten en science verwachten zou kunnen.
Ik vond hem onderhoudend, einde was niet super, maar zeker een bovengemiddelde film.

avatar van nickje76
helemaal mee eens met het bovenstaande. Goed verhaallijn. Een echt sf-verhaallijn. Zonder de echte sf-effecten. Heel mooie tv-film. Jammer dat het einde niet dieper was uit gewerkt.

3 voor het originele verhaal...

avatar van arno74
Prima SF-film. Gemaakt voor de TV met een niet al te hoog budget maar met een uitstekend resultaat. Geen achtervolgingen, explosies of kamerbrede special effects, daarentegen wel een goede en doordachte script. Anno 2013, met onze kersverse kunstmatige hamburgervlees en autonome drones, is deze SF misschien een stuk geloofwaardiger dan anno 2006. Eigenlijk wel een aanrader voor de liefhebbers van de genre. Geen hoogvlieger, maar prima te doen, en qua score veel te ondergewaardeerd.

Bantavoer
Had toch veel meer in kunnen zitten. Verhaal was prima, maar wat betreft uitvoering, matig. Special effects waren prima, zover die er al was, bv. bij de alien computer. En maar blindelings volgen en niet afvragen hoe de aliens eruit zien? Of vragen aan hun stellen? Wat voor species, planeet, leven, etc. Nee, vond het een matige film.